FIP in Zwitserland
FIP in Zwitserland
Ik heb een vraagje over FIP in Zwitserland. Dit is voor iemand anders, want zelf werk ik niet voor een spoorwegbedrijf, en heb dus geen FIP privileges.
Maar hier lezen dus cheminots mee, dus misschien heeft er iemand een antwoord.
Hoe werkt dit in de praktijk? Ergens gezien dat er verschillende coupons bestaan voor SBB, BLS en de Privatbahnen. Wat doet iemand die bijv. naar Grindelwald wil, of op de Jungfraujoch?
Maar hier lezen dus cheminots mee, dus misschien heeft er iemand een antwoord.
Hoe werkt dit in de praktijk? Ergens gezien dat er verschillende coupons bestaan voor SBB, BLS en de Privatbahnen. Wat doet iemand die bijv. naar Grindelwald wil, of op de Jungfraujoch?
-
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: FIP in Zwitserland
In HET SPOOR 2024/05 staat een gebruiksaanwijzing.
Aangezien hij/zij FIP kaarten hebben zullen ze dit tijdschrift ook wel hebben.
Aangezien hij/zij FIP kaarten hebben zullen ze dit tijdschrift ook wel hebben.
Re: FIP in Zwitserland
De RDG geeft denk ik een volledig overzicht in de "Travel Tips for Europe":
https://www.raildeliverygroup.com/rst/w ... tml#Europe
https://www.raildeliverygroup.com/rst/w ... tml#Europe
Re: FIP in Zwitserland
Voor Zwitserland altijd duidelijk de afgelegde reisweg(en) aanduiden. Voor de kenners is het meestal snel uit te maken welke coupons ze nodig hebben. Voor andere mensen bestaat er op intraweb van HR-rail een samenvatting waar welke coupons te vragen zijn. Met het nieuwe systeem online duid je namelijk ook al vooraf aan welke coupons je wenst, maar onderaan in het vakje opmerkingen moet je voor de zekerheid je reisweg dus aanduiden. Betreft het iemand die niet voor de Belgische spoorwegen werkt (een andere spoorwegonderneming met FIP voordelen) dan moet deze dat aanvragen via zijn/haar HR afdeling.
In bijlage de tabel zoals ze voor Belgische spoorwegmensen beschikbaar is bij nmbs.
In bijlage de tabel zoals ze voor Belgische spoorwegmensen beschikbaar is bij nmbs.
- Bijlagen
-
- Carte synoptique 2022 Suisse.pdf
- (338.52 KiB) 71 keer gedownload
Re: FIP in Zwitserland
Nog dit stukje eens afzonderlijk in beeld gebracht, ik had de indruk dat dat op mijn andere beelden wat verloren ging.
Re: FIP in Zwitserland
Bedankt voor de antwoorden. Dit document op de Raildeliverygroup website had ik al gevonden. En dat is waar een deel van mijn verwarring vandaan kwam. Mijn kennis komt inderdaad uit het VK. En die FIP coupons hebben mijn nieuwsgierigheid gewekt.rvdborgt schreef: ↑22 mei 2024, 19:59 De RDG geeft denk ik een volledig overzicht in de "Travel Tips for Europe":
https://www.raildeliverygroup.com/rst/w ... tml#Europe
Het verwarrdende is dat er coupons voor SBB, BLS en de private spoorwegen (SP) zijn. En als je bijvoorbeeld van Zurich naar Wengen wil dan reis je eerst over de SBB, dan vanaf Thun op de BLS, en van daar af op BOB en dan de WAB. Dus vroegen we ons af hoe ver je met een SBB coupon zou geraken, en vanaf waar je een kaartje nodig hebt. Vanaf Thun? Of pas vanaf Interlaken?
Vroeger had je met Interrail dezelfde problemen. Zo waren tot voor een paar jaar de meeste BLS lijnen niet gedekt, zelfs al reden op velen er van SBB treinen...
Re: FIP in Zwitserland
Er zijn ook lijnen waar je met zowel SBB- als BLS-coupon kunt reizen. Op elke coupon staat ook een lijst of een kaartje van de lijnen waar je ermee terecht kunt.K V B schreef: ↑23 mei 2024, 06:08 Het verwarrdende is dat er coupons voor SBB, BLS en de private spoorwegen (SP) zijn. En als je bijvoorbeeld van Zurich naar Wengen wil dan reis je eerst over de SBB, dan vanaf Thun op de BLS, en van daar af op BOB en dan de WAB. Dus vroegen we ons af hoe ver je met een SBB coupon zou geraken, en vanaf waar je een kaartje nodig hebt. Vanaf Thun? Of pas vanaf Interlaken?
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: FIP in Zwitserland
Met de Saver Day Pass mag je ook op alle SBB lijnen rijden + op sommige trajecten van private ondernemingen.
Op https://www.sbb.ch/en/tickets-offers/tr ... dity.htmll kan je zien dat je met zo’n pass bvb ook tot Wengen mag rijden.
Het zou logisch zijn als de geldigheidsgebieden gelijklopend zijn.
Op https://www.sbb.ch/en/tickets-offers/tr ... dity.htmll kan je zien dat je met zo’n pass bvb ook tot Wengen mag rijden.
Het zou logisch zijn als de geldigheidsgebieden gelijklopend zijn.
Re: FIP in Zwitserland
Private ondernemingen zijn er heel weinig, aangezien de meeste spoorwegen in Zwitserland eigendom van een of meerdere overheden zijn.Olivier_Doorne schreef: ↑23 mei 2024, 09:58 Met de Saver Day Pass mag je ook op alle SBB lijnen rijden + op sommige trajecten van private ondernemingen.
In het kort geldt die dagkaart in alle OV (waar het gewone GA ook geldt), behalve op de toeristische lijnen.
Dat soort vergelijkingen om te proberen de FIP-geldigheid te bepalen zijn zeer foutgevoelig en niet aan te bevelen.Olivier_Doorne schreef: ↑23 mei 2024, 09:58 Op https://www.sbb.ch/en/tickets-offers/tr ... dity.htmll kan je zien dat je met zo’n pass bvb ook tot Wengen mag rijden.
Het zou logisch zijn als de geldigheidsgebieden gelijklopend zijn.
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: FIP in Zwitserland
Dat veel van die “private ondernemingen” voor belangrijke delen in handen zijn van lokale overheden klopt.
Maar die ondernemingen worden doorgaans wel private ondernemingen genoemd. Zie bvb Wikipedia https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwitserse_spoorwegen
Wat het Fip betreft schreef ik: dat het logisch zou zijn, niet dat het effectief zo is.
Maar die ondernemingen worden doorgaans wel private ondernemingen genoemd. Zie bvb Wikipedia https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwitserse_spoorwegen
Het is dan ook in die betekenis dat ik het woord private ondernemingen gebruikte.Naast het door de staatsspoorwegen SBB CFF FFS geëxploiteerde hoofdnetwerk zijn er van oudsher een veelheid aan spoorwegmaatschappijen actief in het land. Hoewel geheel of gedeeltelijk in handen van overheden, vaak kantons, worden de overige maatschappijen als privaat beschouwd.
Wat het Fip betreft schreef ik: dat het logisch zou zijn, niet dat het effectief zo is.
Re: FIP in Zwitserland
Op FIP coupons staan geen kaartjes afgedrukt hoor. De voorzijde bestaat gewoon uit het ticket (in verschillende talen) en de achterzijde bevat de gebruiksvoorwaarden in verschillende talen.rvdborgt schreef: ↑23 mei 2024, 07:41Er zijn ook lijnen waar je met zowel SBB- als BLS-coupon kunt reizen. Op elke coupon staat ook een lijst of een kaartje van de lijnen waar je ermee terecht kunt.K V B schreef: ↑23 mei 2024, 06:08 Het verwarrdende is dat er coupons voor SBB, BLS en de private spoorwegen (SP) zijn. En als je bijvoorbeeld van Zurich naar Wengen wil dan reis je eerst over de SBB, dan vanaf Thun op de BLS, en van daar af op BOB en dan de WAB. Dus vroegen we ons af hoe ver je met een SBB coupon zou geraken, en vanaf waar je een kaartje nodig hebt. Vanaf Thun? Of pas vanaf Interlaken?
Re: FIP in Zwitserland
Ik heb dat kaartje toch echt niet gedroomd. Ik meen dat het de BLS-coupon was waar op de achterkant, of op een extra inlegvel, een kaartje was afgedrukt.Steven schreef: ↑24 mei 2024, 09:58Op FIP coupons staan geen kaartjes afgedrukt hoor. De voorzijde bestaat gewoon uit het ticket (in verschillende talen) en de achterzijde bevat de gebruiksvoorwaarden in verschillende talen.rvdborgt schreef: ↑23 mei 2024, 07:41Er zijn ook lijnen waar je met zowel SBB- als BLS-coupon kunt reizen. Op elke coupon staat ook een lijst of een kaartje van de lijnen waar je ermee terecht kunt.K V B schreef: ↑23 mei 2024, 06:08 Het verwarrdende is dat er coupons voor SBB, BLS en de private spoorwegen (SP) zijn. En als je bijvoorbeeld van Zurich naar Wengen wil dan reis je eerst over de SBB, dan vanaf Thun op de BLS, en van daar af op BOB en dan de WAB. Dus vroegen we ons af hoe ver je met een SBB coupon zou geraken, en vanaf waar je een kaartje nodig hebt. Vanaf Thun? Of pas vanaf Interlaken?
Re: FIP in Zwitserland
Nog nooit zo’n coupon gehad in 25 jaar. (Ik hou die bij als souveniertje). Je zegt op BLS coupon maar wie heeft die uitgegeven? Er zijn twee versies in omloop. De versie die ingebonden is en moet ingebonden blijven met een geponst nummer. Het boekje uit elkaar halen maakt het ongeldig.
De nieuwe versie zijn losse tickets met een eigen nr en waarbij je elk ticket afzonderlijk moet tekenen. Bij de ingebonden versie moet je tekenen op de cover. Misschien dat sommige vervoerders deze extra info afdrukken maar daarom niet allemaal.
De nieuwe versie zijn losse tickets met een eigen nr en waarbij je elk ticket afzonderlijk moet tekenen. Bij de ingebonden versie moet je tekenen op de cover. Misschien dat sommige vervoerders deze extra info afdrukken maar daarom niet allemaal.
Re: FIP in Zwitserland
Het was een ingebonden boekje van iemand die bij ProRail werkt. Het was een van de Zwitserse coupons. Ik dacht BLS, maar ik kan me vergissen.Steven schreef: ↑24 mei 2024, 12:24 Nog nooit zo’n coupon gehad in 25 jaar. (Ik hou die bij als souveniertje). Je zegt op BLS coupon maar wie heeft die uitgegeven? Er zijn twee versies in omloop. De versie die ingebonden is en moet ingebonden blijven met een geponst nummer. Het boekje uit elkaar halen maakt het ongeldig.
De nieuwe versie zijn losse tickets met een eigen nr en waarbij je elk ticket afzonderlijk moet tekenen. Bij de ingebonden versie moet je tekenen op de cover. Misschien dat sommige vervoerders deze extra info afdrukken maar daarom niet allemaal.
Re: FIP in Zwitserland
Saver Day Pass is goed voor alles wat "Openbaar Vervoer" is. Dat is bijvoorbeeld waarom je er mee tot Wengen geraakt, maar niet verder tot Kleine Scheidegg. Interrail was tot voor kort echter slechts geldig tot Interlaken. Voor het stuk tot Wengen kreeg je dan 25% korting, en die kon je enkel krijgen aan het loket, niet on line of uit een automaat.Olivier_Doorne schreef: ↑23 mei 2024, 09:58 Met de Saver Day Pass mag je ook op alle SBB lijnen rijden + op sommige trajecten van private ondernemingen.
Op https://www.sbb.ch/en/tickets-offers/tr ... dity.htmll kan je zien dat je met zo’n pass bvb ook tot Wengen mag rijden.
Het zou logisch zijn als de geldigheidsgebieden gelijklopend zijn.
En zoals ik al vermeld had: Vroeger was het wat betreft de geldigheid van Interail nog ingewikkelder...