The Agreement on Journey Continuation ( AJC) is a commercial agreement between 15 major European rail operators, to allow international train passengers on the next possible train without additional costs, in case of a missed train connection. https://en.wikipedia.org/wiki/Agreement ... ntinuation
...toch wel goed nieuws !
Eurostar heeft blijkbaar net ondertekend, en biedt dus onder bepaalde voorwaarden een garantie bij een gemiste overstap (vertraging of geannuleerde trein) van en naar de grote spoorwegondernemingen op internationale treinreizen. Dit is dus een nuttige aanvulling voor HOTNAT, want die laatste garantie geldt enkel tussen twee hogesnelheidstreinen van Railteam-leden.
Lijkt mij een vooruitgang bij een overstap tussen NMBS en Eurostar in Brussel (of Antwerpen), of tussen Eurostar en SNCF in pakweg Charles-De-Gaulle, Marne-La-Vallée of Lyon:
SNCF (French Railways), DB (German Railways), ÖBB (Austrian Railways), Trenitalia (Italian Railways), Renfe (Spanish Railways), SBB (Swiss Federal Railways), BLS (Bern-Lötschberg-Simplon Railway), CD (Czech Railways), SNCB (Belgian Railways), NS (Dutch Railways), CFL (Luxembourg Railways), DSB (Danish Railways), SJ (Swedish Railways), SZ (Slovenian Railways), ZSSK (Slovakian Railways). Eurostar has now also signed up to the AJC in 2023.
The AJC doesn't currently cover open-access operators such as Italo, Westbahn, Regiojet, Leo Express, European Sleeper. https://www.seat61.com/european-train-travel.htm#AJC
13 OCT 2023
During the meeting five new railway undertakings will be welcomed to the CIT Agreement on Journey continuation (AJC). MAV-Start, GYSEV, HŽPP, Eurostar and PKP have recently or will soon join the AJC. As a result the AJC will now cover more than 90% of CER passenger traffic, ensuring journey continuation https://cer.be/cer-press-releases/europ ... t=WzIwMjRd
In België was het al de gewente als Thalys/Eurostar telaat was en je uw laatste aansluiting met de laatste binnenlandse treinen miste dat je een taxi kreeg. De factuur stuurde NMBS dan wel door naar Thalys/Eurostar.
260689 schreef: ↑23 okt 2023, 11:20
In België was het al de gewente als Thalys/Eurostar telaat was en je uw laatste aansluiting met de laatste binnenlandse treinen miste dat je een taxi kreeg. De factuur stuurde NMBS dan wel door naar Thalys/Eurostar.
Bij de overgang Eurostar -> NMBS is er enkel een mogelijk probleem 's avonds bij de laatste trein.
Voor de overstap NMBS -> Eurostar gaat AJC veel verder:
Door NMBS miste je je Eurostar?
Dan moet NMBS je een bewijs geven van die vertraging/annulatie.
Met dat bewijs vraag je gewoon aan Eurostar of je mee mag en laten ze je zonder meerkost toe op de eerstvolgende trein naar je bestemming, indien er plaats is: https://www.seat61.com/european-train-travel.htm#AJC
dovaere schreef: ↑23 okt 2023, 15:18
Voor de overstap NMBS -> Eurostar gaat AJC veel verder:
Door NMBS miste je je Eurostar?
Dan moet NMBS je een bewijs geven van die vertraging/annulatie.
Met dat bewijs vraag je gewoon aan Eurostar of je mee mag en laten ze je zonder meerkost toe op de eerstvolgende trein naar je bestemming, indien er plaats is: https://www.seat61.com/european-train-travel.htm#AJC
De ervaring leert me dat er niemand is bij een loket of dat je wachttijd aan het loket zo lang is, dat je pas de volgende dag verder kan. Of dat de vervoerder alsnog moeilijk doet. Hoe ga jij er in de praktijk mee om?
dovaere schreef: ↑23 okt 2023, 15:18
Voor de overstap NMBS -> Eurostar gaat AJC veel verder:
Door NMBS miste je je Eurostar?
Dan moet NMBS je een bewijs geven van die vertraging/annulatie.
Met dat bewijs vraag je gewoon aan Eurostar of je mee mag en laten ze je zonder meerkost toe op de eerstvolgende trein naar je bestemming, indien er plaats is: https://www.seat61.com/european-train-travel.htm#AJC
De ervaring leert me dat er niemand is bij een loket of dat je wachttijd aan het loket zo lang is, dat je pas de volgende dag verder kan. Of dat de vervoerder alsnog moeilijk doet. Hoe ga jij er in de praktijk mee om?
Volgens mij hoef je hiervoor zelfs niemand van de NMBS in levende lijve aan te klampen, via de website kan je gewoon zelf het vertragingsattest genereren. Hoe de andere vervoerder reageert is natuurlijk altijd afwachten.
Kleine aanvulling: Eurostar zal pas in de loop van 2024 deelnemen aan AJC
Six new railway undertakings have or will soon join the CIT Agreement on Journey Continuation (AJC) - MÁV-Start, GYSEV, HŽPP, Eurostar, LTG Link and PKP Intercity. MÁV-Start (Hungarian railways) fully implemented the agreement on 1 April, while HŽPP (Croatian railways) will join on 1 November of 2023. The other 4 railway undertakings are expected to join in the course of 2024
Op de laatste versie van het leaflet van CIT (01/01.24) is Eurostar dan ook nog niet te bespeuren.