Boeken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
historyboy
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

Boeken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door historyboy »

Dag

Hoe kan ik tickets booken voor HST van RENFE bv. Barcelona Sants naar Valencia met FIP Permit (die strookjes met hokjes waarin je de datum invult)?

Aan het internationaal loket@Brugge konden ze me niet verder helpen.

Mss dan bellen naar betaallijn van NMBS International?

Nog iemand suggesties?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Booken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door groentje »

Ik vermoed dat dat alleen ter plaatse kan, maar eerlijk gezegd, Renfe is niet meteen de meeste interessante FIP-bestemming. Voor zowat alle treinen buiten het voorstadsverkeer en de zeldzame tren regional moet je reserveren, en de reservatie alleen al kost tussen ca 5 en 10 euro. Als je het niet risico niet wil lopen dat de tickets zijn uitverkocht voor de dag van aankomst (zeker als je laat aan zou komen), zou ik die nu al boeken op de website van de Renfe, zelfs zonder korting. Ik vind prijzen vanaf €15,55 à €21 voor over een maand voor Barcelona-Valencia, afhankelijk van het vertrekuur en type trein, je scheurt er je broek niet aan en je bent zeker van je plaats. Voor de terugreis zou ik gewoon naar het loket gaan de dag dat je aankomt.
Als je er een reisje naar Frankrijk voor over hebt, kan je ook nog proberen bij de SNCF, ik heb gemerkt dat er op z'n minst een reis naar Valencia te koop is naar Valencia op oui.sncf, maar of je daarmee veel goedkoper zal zijn... En ik durf niet garanderen dat het mogelijk is met korting aan het loket van Lille, laat staan Dunkerque.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Booken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 07 okt 2021, 01:20 Ik vermoed dat dat alleen ter plaatse kan, maar eerlijk gezegd, Renfe is niet meteen de meeste interessante FIP-bestemming. Voor zowat alle treinen buiten het voorstadsverkeer en de zeldzame tren regional moet je reserveren, en de reservatie alleen al kost tussen ca 5 en 10 euro.
De NMBS verkoopt gewone reserveringen binnenlandse treinen en doorgaans betekent dat dat ze ook FIP-reserveringen verkopen. Maar het is inderdaad de vraag of dat financieel interessant is.
Het onvolprezen overzicht "Travel tips for Europe" van de RDG vermeldt:
"On high-speed AVE services holders of FIP coupons and FIP discounted tickets are entitled to travel in ‘Tourist’ class at 50% discount on the normal tariff, and for travel in ‘Preferential’ class the discount is 60%."
https://www.raildeliverygroup.com/rst/w ... tml#Europe
Ik meende me te herinneren dat de toeslag hetzelfde was als voor Interrail (4 tot 10 euro) maar het kan zijn dat dat voor AVE is gewijzigd.

Groetjes,
Rian
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Booken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door Daviddb »

Hoi!
Toeval treft dat ik met dezelfde vraag/situatie zit. Ik reis namelijk via Canfranc met de HST van Zaragoza naar Albacete.
Het NMBS loket kan inderdaad enkel FIP tickets verkopen tot Barcelona-Sants. Voor een zitplaats te reserveren voor een intern traject in Spanje heb ik de klantendienst van RENFE gebeld. Zij zijn er in geslaagd om een zitplaats te reserveren op de HST. De betaling doe je aan het loket in je vertrekstation in Spanje. Op deze manier ben je wel al zeker van je zitplaats. Of ze mij het juiste tarief gaan aanrekenen is nog een vraag...

Nog enkele tips:
- Het nummer is +34 91 232 03 20. Je gaat een heel bandje horen. De eerste vraag die ze in het Spaans stellen is of je verder wil in een andere taal. Zo ja druk je "1". (Ik kan zelf Spaans dus weet niet hoe het dan verder gaat).
- Je mailadres spellen zal geen evidentie zijn. Bij mij blijkt het tot nu toe niet gelukt te zijn maar de dame gaf me wel de reservatiecode. Vraag er gerust achter. Met die code heeft het loket voldoende info om de betaling af te handelen.

Wordt vervolgd...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Booken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door groentje »

rvdborgt schreef: 07 okt 2021, 07:42Ik meende me te herinneren dat de toeslag hetzelfde was als voor Interrail (4 tot 10 euro) maar het kan zijn dat dat voor AVE is gewijzigd.
Dat was ook wat ik betaalde, de laatste keer in Spanje. Een €4 voor bepaalde regionale treinen met een verplichte reservering (bijv. Linares-Baeza naar Madrid), €6 voor langeafstandstreinen die geen HST waren, en €10 voor alles HST, telkens per reservatie (dus ook als je halverwege moet overstappen, of van plaats wisselen...)
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Booken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door HLE18 »

Daviddb schreef: 07 okt 2021, 18:16 Hoi!
Toeval treft dat ik met dezelfde vraag/situatie zit. Ik reis namelijk via Canfranc met de HST van Zaragoza naar Albacete.
Het NMBS loket kan inderdaad enkel FIP tickets verkopen tot Barcelona-Sants. Voor een zitplaats te reserveren voor een intern traject in Spanje heb ik de klantendienst van RENFE gebeld. Zij zijn er in geslaagd om een zitplaats te reserveren op de HST. De betaling doe je aan het loket in je vertrekstation in Spanje. Op deze manier ben je wel al zeker van je zitplaats. Of ze mij het juiste tarief gaan aanrekenen is nog een vraag...

Nog enkele tips:
- Het nummer is +34 91 232 03 20. Je gaat een heel bandje horen. De eerste vraag die ze in het Spaans stellen is of je verder wil in een andere taal. Zo ja druk je "1". (Ik kan zelf Spaans dus weet niet hoe het dan verder gaat).
- Je mailadres spellen zal geen evidentie zijn. Bij mij blijkt het tot nu toe niet gelukt te zijn maar de dame gaf me wel de reservatiecode. Vraag er gerust achter. Met die code heeft het loket voldoende info om de betaling af te handelen.

Wordt vervolgd...
Moet je normaal niet binnen de 72 uur je tickets gaan ophalen in het station of ze geven je reservering terug vrij?
Iemand die ondertussen een oplossing heeft voor dit probleem? Ook reserveringen met Interrail voor mijn vriendin lukken blijkbaar niet online :cry:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Booken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 09 mar 2023, 18:17 Moet je normaal niet binnen de 72 uur je tickets gaan ophalen in het station of ze geven je reservering terug vrij?
Iemand die ondertussen een oplossing heeft voor dit probleem? Ook reserveringen met Interrail voor mijn vriendin lukken blijkbaar niet online :cry:
Telefonisch gemaakte reserveringen bij de RENFE moet je inderdaad binnen 72 uur na bestellen.
De immer reizigersvriendelijke RENFE (kuch) heeft online pasreserveringen met opzet onmogelijk gemaakt (tot een jaar of 3 geleden kon dat via Interrail). Maar ook aan het loket buiten Spanje zijn de mogelijkheden nogal beperkt geworden. De bekende, bestaande mogelijkheden worden hier opgesomd.

Groetjes,
Rian
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Boeken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door HLE18 »

Europa zou dit toch eens dringend overal hetzelfde systeem moeten verplichten alsook verplichten dienstregeling 90 dagen op voorhand bekent te maken.

Hoe willen ze nu dat mensen een reis met de trein plannen als je niet eens zeker weet of je op je bestemming kan geraken maar wel al maanden op voorhand je hotel moet vastleggen...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Boeken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 09 mar 2023, 19:08 Europa zou dit toch eens dringend overal hetzelfde systeem moeten verplichten alsook verplichten dienstregeling 90 dagen op voorhand bekent te maken.
Er is al een standaard voor de uitwisseling van gegevens (TAP TSI) en de deadline voor invoering komt langzaam naderbij.
Het grotere probleem is echter niet technisch van aard (een systeemverplichting zal dan ook niet helpen) maar commercieel: wie mag er wat verkopen en onder welke voorwaarden. Daarover zal ook EU-wetgeving komen als de spoorwegen daarvoor niet zelf snel (dit jaar) met iets komen.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Boeken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door jan_olieslagers »

HLE18 schreef: 09 mar 2023, 19:08 Hoe willen ze nu dat mensen een reis met de trein plannen als je niet eens zeker weet of je op je bestemming kan geraken maar wel al maanden op voorhand je hotel moet vastleggen...
Hoe vergelijkt op dit punt de dienstverlening van de spoorwegen met die van de luchtvaartmaatschappijen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Boeken tickets voor spoorwegpersoneel met FIP Permit voor Spanje (RENFE)

Bericht door Portbou »

Als DB-agentschap kan ik FIP-boekingen maken in Spanje.

Ik zit wel met de beperking die Rian reeds vermeldde : ik beschik maar over één tariefcode.
Zelfde prijs dus of je nu op coupons (= gratis reisdagen) of op FIP-kaart (= enkel verminderd tarief) rijdt.

Contacteer me via de contactpagina op mijn website https://triptailor.be/contact
Plaats reactie