een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

COCOKEN007

een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo iedereen,

ik vraag me juist af wanneer een machinist in Itlaie weet dat hij een station nadert.
Hier in Belgie heb je meestal op ongeveer 1 km op voorhand een blauw bord met de initialen op van station .
Maar hoe weten ze dat in Italie.
Heb al cabineritten gevolgd in Italie via youtube maar zie het niet.
Vg
Cocoken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door Steven »

ook zonder die bordjes (die staan namelijk niet overal) moet je een lijn kennen. herkenningspunten zoeken langs een lijn. Hoe weet je met de auto dat je ergens bent, de weg naar je familie, vrienden, ... ken je toch ook.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door sammarco1 »

Hey, met die vraag ben je bij mij eigenlijk op het juiste adres.

Buiten de lijnkennis die je moet hebben, en die wel in alle landen geld, zijn allle stations bij het binnenrijden voorzien van een "beschermings signaal" bestaande uit 2 ronde of 2 vierkante lichten altijd onder elkaar geplaatst, dit signaal word in het italiaans genoemd "Il segnale di protezione"

Segnali di protezione di 1ª categoria

I segnali di protezione di 1ª categoria di stazioni, bivi, attraversamenti, ecc. devono essere posti ad almeno 100 metri dal punto che si vuole proteggere ovvero:

Even Vertalen, ik heb het even opgezocht voor je op www.segnalifs.it

Het beschermings signaal van 1e cattegorie voor stations, splitsingen, oversteek, enz moeten geplaatst zijn op zijn minst 100 op de plaats die beschermd moeten worden.
(stond nog meer teks, maar is niet van belang om te vertalen)

Afbeelding


Alfa, Gamma , en Beta zijn protectiesignalen die altijd bij het begin van een station opgesteld staan en waar je met een snelheid van max 30 km per uur mag voorbij rijden

De machinist word met normale signalen die voor deze signalen komen op de lijn reeds anngekondigd om te gaan vertragen. Het signaal hiervoor is een signaal dat de snelheid doet verlagen naar 60 km per uur
gevolgd door il segnale di protezione van 30 per uur. de snelheidsverlaging word aangeduid met bv groen knipperen, groen geel knipperend, alternerend kniperend enz.. iedere vorm van knip)perend licht geeft een andere snelheidscode weer...

Dan nog....

Ronde signalen staan langs de linkerkant van de baan, Vierkante signalen langs de rechterkant...


Ik zal straks nog wel het een en t ander op zoeken, maar ik ga nu eerst naar de TW van oostende waar opendeurdag is vandaag
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door Steven »

Daar geef je enkel een antwoord voor stilstanden in grote stations, wat met kleine stopplaatsen langs een lokale lijn, kan me moeilijk voorstellen dat ze overal dat systeem gebruiken. Bij ons zie je ook het verschil tussen grote stations en stopplaatsen. Grote stations hebben altijd beheerde seinen, stations of stopplaatsen met wijkmogelijkheden ook. Maar al de rest is voorzien van niet beheerde seinen die op alle mogelijke plaatsen kunnen staan tov het perron.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door sammarco1 »

Ieder italiaans station word vooraf afgegaan door "il segnale di protezione" Klein of groot 2 sporig of 1 sporig.

Dit is zo een "segnale di protezione" Hier met rood licht "Via Impedito" (Verboden doorgang) Als het onderste geel word al dan niet knipperend, mag de machinist het station binnenrijden met gereduceerde snelheid 60 km of 30 km
deze lichten worden automatisch, of op afstand bediend... tenminste in de hele kleine stations


K'zou zeggen, download eens deze treinsimulator, http://signa.texnet.it/sbapao/ je komt vast te weten hoe het hele FS signaalsysteem eruit ziet...
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door Steven »

kan met die sim niets doen, is niet geschikt voor apple :-)
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door sammarco1 »

Ik heb ook apple... is voor dat stomme windows gemaakt... afin... jammer. zit wel aardig in elkaar, die sim...
Afbeelding
**********************************************************************************************************
COCOKEN007

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door COCOKEN007 »

bedankt sammarco,
ik ben ook van italiaanse afkomst en heb veel interesse in de FS.
ik ken wat wetgeving van het Italiaans Systeem
ik heb de gelegenheid gekregen in 1985 van mee te rijden met de E636 die een Belgische Railtour trok van Bologna naar Centraal Milaan. ik zat op die trein richting Belgie.
ik heb aan de machinisten gevraagd of dat ik vooraan mocht meevolgen tot Milaan en ze waren akkoord.
Het enige wat tegenviel was het lang rechtstaan en de hitte.
Want binnen in was het heel warm.
Maar het blijven toffe herinneringen.
Maar deze vraag moest ik toch stellen.
Steven , inderdaad moet je aan lijnstudie doen , maar als je zo goed je lijn kunt dan zijn aanwijzingen en bepaalde seinen overbodig en kun je je de nmbs doen uitsparen op allerhande veiligheden en rijden zoals een auto achter mekaar.
ik denk dat ieder land zijn systeem heeft om de stopplaatsen aan te duiden.
ik heb veel interesse voor de signalisatie e opvattingen van vele spoorwegen.
Graag ook de filosofie van het rijden en systeen van de seinen.
Je kan altijd van een ander land leren of niet.
Alvast bedankt Marco voor de uitleg.
:wink: Vg
Franco
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door Steven »

je kan en mag om welke reden dan ook nooit uitsparen op veiligheid.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door sammarco1 »

Voor Franco, heb je die simulator geinstalleerd ? Hij is niet gratis, maar een crackje bestaat er wel...

Een vriend van mij heeft een boek geschreven over de italiaanse signalisatie bij t'spoor daar..

Dat boek heet :

"Evoluzione Storica e Technica del segnalamento Ferroviario Italiano" Geschreven door "Ing. Christiano Zenato" waar ook een aantal foto's van mezelf in zijn opgenomen.
Een heel mooi boek, dat zeker de moeite waard is... Hij heeft ook een 2e boek geschreven, dat je vind op http://www.segnalifs.it

Maar als je nou mooie herrinneringen nog eens wil ophalen, ga dan eens naar mijn website ? registreer je gelijk zou ik zeggen..

Ik heb een album in elkaar gestoken met foto's van de FS jaren, 70 tot begin 90... (Anti XMPR !) Der staan echt fantastische foto's op. Zeker de laatste toevoegingen.

PS: Mijn achternaam is Sammarco, niet Marco, en mijn voornaam Bartolomeo, Piacere.... La pizza e pronto... :D :D :D

Ja, nog iets, Ik hield van de FS, tot het tijdperk "Trenitalia" kwam met dat verdoemde XMPR livrei. Ik heb mijn FS zodanig zien degraderen, verpauperen... Ik haat Trenitalia... Nog nooit zo een geboefte bij elkaar gezien...

Klik even op het logo hieronder....
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door Accelerat »

sammarco1 schreef:Ja, nog iets, Ik hield van de FS, tot het tijdperk "Trenitalia" kwam met dat verdoemde XMPR livrei. Ik heb mijn FS zodanig zien degraderen, verpauperen... Ik haat Trenitalia... Nog nooit zo een geboefte bij elkaar gezien...
Ik denk dat de OSE toch zware concurrentie voor Trenitalia vormt als het om geboefte gaat! :?
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door K V B »

Steven schreef:je kan en mag om welke reden dan ook nooit uitsparen op veiligheid.
Als je dit consequent hanteerd is niets meer mogelijk.
dentheo
Berichten: 8174
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door dentheo »

Steven schreef:je kan en mag om welke reden dan ook nooit uitsparen op veiligheid.
Met zo'n uitspraak zijn ze in Italie aan twee machinisten per loc gekomen....
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
Steven schreef:je kan en mag om welke reden dan ook nooit uitsparen op veiligheid.
Met zo'n uitspraak zijn ze in Italie aan twee machinisten per loc gekomen....
Waardoor er dus veel minder treinen rijden... En er meer mensen de auto nemen (en bij autoongevallen omkomen).

Veiligheid is belangrijk, maar het is niet het enige dat belangrijk is.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door sammarco1 »

Dat er overal 2 machinisten in iedere cabine nog zitten is ook al niet helemaal waar meer... DIE VAN TRENITALIA, HEBBEN ER NIET BETER OPGEVONDEN OM DE TREINWACHTER MEE IN DE CABINE TE ZETTEN, WAARDOOR ER OP DE TREIN ZOGOED ALS GEEN KAARTJES KONTROLE MEER IS...

Stel achterlijke mensen daar bij Trenitalia... ge moet eens weten wat er allemaal in't zwart word gereden.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Plaats reactie