Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door Adler »

Een verrassende wending in de ETCS soap.
De zogenaamde Netzbeirat, een overkoepelende adviesraad bij de DB, heeft de Duitse regering en DB Netz (equivalent van Infrabel) geadviseerd geen euro meer te investeren in ETCS/ERTMS.
Volgens de Netzbeirat is het oorspronkelijk doel van ETCS, een eenheidssysteem voor heel Europa, volledig mislukt door de talrijke versies van hard- en software die er nu al bestaan.
Door dat zootje van verschillende versies zou het nu al 500.000 euro per lokomotief kosten, en heeft het dus geen zin meer volgens de Netzbeirat.
Ze hopen daarmee ook druk uit te oefenen op de EU om eindelijk eens orde op zaken te stellen.
TMTHALYS

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door TMTHALYS »

Verstandige mensen daar in Duitsland.
Als ik zie hoeveel vertragingen we met onze Thalyssen oplopen door de slechte werking van het ETCS/ERTMS dan lijkt die beslissing mij meer dan logisch.
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door K V B »

TMTHALYS schreef:Verstandige mensen daar in Duitsland.
Als ik zie hoeveel vertragingen we met onze Thalyssen oplopen door de slechte werking van het ETCS/ERTMS dan lijkt die beslissing mij meer dan logisch.
Als Duitsland nu eens gewoon LZB zou "open sourcen" zodat heel Europa dat kan gebruiken...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door Steven »

K V B schreef:
TMTHALYS schreef:Verstandige mensen daar in Duitsland.
Als ik zie hoeveel vertragingen we met onze Thalyssen oplopen door de slechte werking van het ETCS/ERTMS dan lijkt die beslissing mij meer dan logisch.
Als Duitsland nu eens gewoon LZB zou "open sourcen" zodat heel Europa dat kan gebruiken...
dan hoor je de fransen al komen vrees ik ;-) net daarom dat ETCS ontstaan is.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door AlexNL »

Als Duitsland LZB open sourcet gaan de Fransen janken, ivm KVB en TVM-430. Bovendien is er al enorm in ETCS/ERTMS geïnvesteerd en zou dat kapitaalvernietiging zijn. Dat Duitsland beslist om even af te wachten kan ik me voorstellen, maar ze zullen toch mee moeten. Bij de aanleg van een nieuwe hogesnelheidslijn verplicht Europa ERTMS immers.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:Als Duitsland LZB open sourcet gaan de Fransen janken, ivm KVB en TVM-430. Bovendien is er al enorm in ETCS/ERTMS geïnvesteerd en zou dat kapitaalvernietiging zijn. Dat Duitsland beslist om even af te wachten kan ik me voorstellen, maar ze zullen toch mee moeten. Bij de aanleg van een nieuwe hogesnelheidslijn verplicht Europa ERTMS immers.
De Duitsers vragen niet dat hun systeem zou uitgeroepen worden tot Europees systeem.
Ze zeggen enkel dat het geen enkele zin heeft te investeren in ETCS zolang de EU niet ophoudt om de specificaties voortdurend maar aan te passen en te veranderen.
Door al die veranderingen in de loop der jaren hebben alle landen die al ETCS hebben geinstalleerd nu een nationale variant die niet compatibel is met de ETCS in andere landen. Het oorspronkelijke hoofddoel van ETCS, 1 zelfde systeem voor heel Europa waardoor dezelfde goederenlok van Rotterdam naar Genua kan rijden bv. is dus volledig mislukt.
Welk land gaat een goed werkend veiligheidssysteem vervangen door ETCS als er geen enkele garantie is dat de ETCS in het buurland daarmee compatibel is omdat de hardware van een andere fabrikant is of omdat de softwareversie anders is ?
Men heeft blijkbaar wel lessen getrokken uit het fiasco op de lijn tussen Antwerpen en Amsterdam.
rvdborgt
Berichten: 4335
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:De Duitsers vragen niet dat hun systeem zou uitgeroepen worden tot Europees systeem.
Ze zeggen enkel dat het geen enkele zin heeft te investeren in ETCS zolang de EU niet ophoudt om de specificaties voortdurend maar aan te passen en te veranderen.
Door al die veranderingen in de loop der jaren hebben alle landen die al ETCS hebben geinstalleerd nu een nationale variant die niet compatibel is met de ETCS in andere landen. Het oorspronkelijke hoofddoel van ETCS, 1 zelfde systeem voor heel Europa waardoor dezelfde goederenlok van Rotterdam naar Genua kan rijden bv. is dus volledig mislukt.
Welk land gaat een goed werkend veiligheidssysteem vervangen door ETCS als er geen enkele garantie is dat de ETCS in het buurland daarmee compatibel is omdat de hardware van een andere fabrikant is of omdat de softwareversie anders is ?
Men heeft blijkbaar wel lessen getrokken uit het fiasco op de lijn tussen Antwerpen en Amsterdam.
Dit is allemaal wel erg kort door de bocht.
De ETCS-specificaties zijn in de loop van de tijd juist aangepast, o.a. om interpretatieverschillen die waren ontstaan uit te sluiten. En de nieuwe versie 3 wordt bij mijn weten compatibel met de huidige versie 2.3.0d.
Verder is het fiasco op de HSL-Zuid met name veroorzaakt door:
1. De flater om twee RBC's op 1 lijn te bouwen zonder dat dat in de toenmalige ETCS-versie was voorzien, en dan nog eens een jaar lang wachten om de geboden oplossing daarvoor in te bouwen.
2. Het onvermogen van een zekere fabrikant A. om binnen de afgesproken termijnen de bestelde treinstellen te leveren.
3. Het onvermogen van een zekere fabrikant B. om binnen afzienbare tijd werkende boordapparatuur in te bouwen.
4. De zuinige en uiteindelijk ontoereikende manier waarop men de elektromagnetische compatibiliteit dacht aan te pakken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:Dit is allemaal wel erg kort door de bocht.
Dus wat die Duitse Netzbeirat vertelt is allemaal onzin volgens u ?
rvdborgt
Berichten: 4335
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:Dit is allemaal wel erg kort door de bocht.
Dus wat die Duitse Netzbeirat vertelt is allemaal onzin volgens u ?
Dat heb ik niet gezegd - mijn commentaar had betrekking op jouw toevoegingen. Ik heb wel zo mijn twijfels over wat de DB-Netzbeirat zegt (het klinkt nogal overdreven), maar ik denk dat het Europese Spoorwegbureau competent genoeg is om daarop antwoord te geven. Eerlijk gezegd klinkt het eerder als een politieke zet om uitstel te krijgen voor de investeringen die gedaan moeten worden en waartoe de lidstaten zich verbonden hebben.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:Dat heb ik niet gezegd - mijn commentaar had betrekking op jouw toevoegingen. Ik heb wel zo mijn twijfels over wat de DB-Netzbeirat zegt (het klinkt nogal overdreven), maar ik denk dat het Europese Spoorwegbureau competent genoeg is om daarop antwoord te geven. Eerlijk gezegd klinkt het eerder als een politieke zet om uitstel te krijgen voor de investeringen die gedaan moeten worden en waartoe de lidstaten zich verbonden hebben.
Ik heb niets toegevoegd.
En als er volgens u geen enkel probleem is met de specificaties van ETCS, waarom heeft de NMBS dan de installatie van ETCS uitgesteld tot 2030 en heeft Prorail nog maar eens een boete opgelegd aan Bombardier, die nu al 2,8 miljoen euro bedraagt, omdat 5 jaar na de overeengekomen opleveringsdatum het systeem nog steeds niet werkt zoals het moet ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door Steven »

Beste Adler je voegt altijd iets toe hoe weinig ook dus moet je verdragen dat de mensen daarop inspelen en dus ook hun commentaar geven. Als de uitleg van de mensen u niet aanstaat maak jij er op slag de uitleg van dat de andere onzin verkopen (ik stel maar vast). Leer aanvaarden dat er in de meeste gevallen meerdere meningen zijn en dat die ene partij niet op slag gelijk heeft voor de volle 100%.

Wat het artikel betreft kan ik enkel zeggen dat de Duitsers allicht ergens een zwakte van het systeem gebruiken. (hoe zijn we zelf).
Uiteindelijk doen al die spoorwegbedrijven hetzelfde hoor, hun thuismarkt zo lang mogelijk afschermen, de NMBS op haar manier, de Duitsers op hun manier en de Fransen hebben weer een andere methode maar allemaal met dezelfde gedachte die EU-regels zolang mogelijk tegenhouden.
rvdborgt
Berichten: 4335
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:Dat heb ik niet gezegd - mijn commentaar had betrekking op jouw toevoegingen. Ik heb wel zo mijn twijfels over wat de DB-Netzbeirat zegt (het klinkt nogal overdreven), maar ik denk dat het Europese Spoorwegbureau competent genoeg is om daarop antwoord te geven. Eerlijk gezegd klinkt het eerder als een politieke zet om uitstel te krijgen voor de investeringen die gedaan moeten worden en waartoe de lidstaten zich verbonden hebben.
Ik heb niets toegevoegd.
En als er volgens u geen enkel probleem is met de specificaties van ETCS, waarom heeft de NMBS dan de installatie van ETCS uitgesteld tot 2030 en heeft Prorail nog maar eens een boete opgelegd aan Bombardier, die nu al 2,8 miljoen euro bedraagt, omdat 5 jaar na de overeengekomen opleveringsdatum het systeem nog steeds niet werkt zoals het moet ?
Het ene heeft niet per se met het andere te maken. De NMBS stelt volgens mij uit wegens hoogte van de investeringen. En Bombardier is, zoals ik al schreef, kennelijk niet in staat om binnen afzienbare tijd een werkend systeem te leveren. Niet in de trein (Traxx) en niet voor de baan (Amsterdam - Utrecht). Terwijl andere fabrikanten dat blijkbaar wel kunnen.

Groetjes,
Rian
Jani

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door Jani »

Adler schreef:
AlexNL schreef:Als Duitsland LZB open sourcet gaan de Fransen janken, ivm KVB en TVM-430. Bovendien is er al enorm in ETCS/ERTMS geïnvesteerd en zou dat kapitaalvernietiging zijn. Dat Duitsland beslist om even af te wachten kan ik me voorstellen, maar ze zullen toch mee moeten. Bij de aanleg van een nieuwe hogesnelheidslijn verplicht Europa ERTMS immers.
De Duitsers vragen niet dat hun systeem zou uitgeroepen worden tot Europees systeem.
Ze zeggen enkel dat het geen enkele zin heeft te investeren in ETCS zolang de EU niet ophoudt om de specificaties voortdurend maar aan te passen en te veranderen.
Door al die veranderingen in de loop der jaren hebben alle landen die al ETCS hebben geinstalleerd nu een nationale variant die niet compatibel is met de ETCS in andere landen. Het oorspronkelijke hoofddoel van ETCS, 1 zelfde systeem voor heel Europa waardoor dezelfde goederenlok van Rotterdam naar Genua kan rijden bv. is dus volledig mislukt.
Welk land gaat een goed werkend veiligheidssysteem vervangen door ETCS als er geen enkele garantie is dat de ETCS in het buurland daarmee compatibel is omdat de hardware van een andere fabrikant is of omdat de softwareversie anders is ?
Men heeft blijkbaar wel lessen getrokken uit het fiasco op de lijn tussen Antwerpen en Amsterdam.
Dus dit is volgens u geen toevoeging Adler. Als je zo koppig bent dat je iedere reactie op jouw posts afdoet als onzin, dan moet je je niet op een forum begeven.
Of gaat het je er gewoon om om ruzie te stoken?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:De NMBS stelt volgens mij uit wegens hoogte van de investeringen.
De NMBS had al alle eurobalises besteld voor ETCS.
Zij zeggen dat de reden waarom men uiteindelijk heeft beslist om toch niet ETCS te installeren is omdat er nog geen eenduidige specificaties vastliggen, dus net dezelfde reden die de Netzbeirat aanvoert.
Omdat men al die bestelde en geinstalleerde eurobalises niet kon weggooien heeft men dan een systeem gezocht om die toch te kunnen gebruiken en dat is dan TBL1+ geworden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Bericht door Adler »

Jani schreef:Dus dit is volgens u geen toevoeging Adler.
Heb jij de aanbevelingen van de Netzbeirat gelezen misschien ?
Plaats reactie