msts.be schreef:Misschien eens één van de ICE's naar Amsterdam in CAB-modus (seinen tonen dan de rij witte lichten) laten rijden ? Gaat men eigenlijk nu ooit eens daar 200 km/u rijden zoals eerst voorzien of gaat dat er nooit meer van komen ?
De witte lichten zullen naar alle waarschijnlijkheid niet gebruikt gaan worden, en zijn dus eigenlijk voor niks aangebracht. Destijds was de gedachte "Rij witte lichtjes geven aan dat het sein nog werkt maar niet gebruikt hoeft te worden", maar later bedacht iemand "Maar als we als cabinesignalering hebben heeft het sein sowieso geen nut en ook de witte lichtjes niet."
Voor 200 km/h is 25 kV nodig, en 25 kV is dan weer niet mogelijk in combinatie met het ATB-beveiligingssysteem, omdat zwerfstromen en EMC invloed heeft op de werking van ATB. Eerst zal ATB eruitmoeten, wat inhoudt dat al het materieel wat daar mogelijk komt te rijden moet worden opgewaardeerd naar een ERTMS-installatie, op dit moment hebben alleen Thalys, ICE en SLT dat. Het VIRM, de DD-AR's en de treinen met locs die daar ook rondjes rijden hebben dat nog niet, de hondekoppen en de eerste Sprinters (SGMm) hebben het ook niet. Daarna kan ook de bovenleiding worden aangepast zodat het 25 kV is op het traject Amsterdam - Utrecht, maar omdat de rest van Nederland nog 1500 volt is zullen er dan óf stellen exclusief voor Asd - Ut moeten worden gereserveerd, óf moet alles meerspannig worden gemaakt (technisch een flinke uitdaging) óf alles naar 25 kV.
Op dit moment is 160 km/h het hoogst haalbare omdat er dan nog gebruikt gemaakt kan worden van 1500 V. Wel moet de trein zijn uitgerust met ERTMS-receptors (Level 1 of 2 maakt voor 160 km/h niet uit), de Europese Unie heeft alle klassieke nationale beveiligingssystemen bevroren waardoor we niet zomaar meer kunnen besluiten om de settings die er nu zijn voor 140 km/h aan te passen naar 160 km/h.
Long story short: op Asd - Ut rijdt men nog steeds 140 km/h en de komende zoveel jaar zal dat ook niet veranderen, hoogstens dat een ICE wat harder gaat wanneer ERTMS in gebruik is.