Pagina 7 van 11

Re: Eurocaprail

Geplaatst: 21 dec 2013, 17:48
door nahoj
Shrek schreef:De 25kV op Arlon-Luxemburg zou nu pas voorzien zijn voor 2016. Dus de Ms96 kunnen er nog eventjes rijden :)
De uitrusting van MR96 met ETCS omvat de homologatie van de tweespanningsstellen naar Luxemburg. Dus je zal er in de toekomst meer dan waarschijnlijk nog lang MR96 zien. Misschien met een korte pauze, zo rond 2016-2017.

Re: Eurocaprail

Geplaatst: 26 mei 2014, 09:19
door AlexNL
Het lijkt erop dat de eerder besproken kantelbaktrein tussen Brussel en Basel er niet meer gaat komen.

Plannen Bellot

Geplaatst: 22 okt 2016, 16:30
door fredo83
Minister Bellot heeft tijdens een zitting van het Benelux-parlement enkele ballonnetjes opgelaten over de toekomst van de spoorwegen. Meest in het oog springend is dat hij snelle verbindingen wil tussen de belangrijkste steden in België. Soit, een dergelijk ballonnetje wordt wel vaker opgelaten.

Intrigerender vond ik dat hij denkt aan een spoorverbinding met Straatsburg en Zurich. Wil dat zeggen dat de oude EC nog niet helemaal dood en begraven is?

Tweede vraag: hoe zit het met de ombouw van de lijn naar Aarlen? Die wordt - dacht ik - toch op 25000 volt gebracht? Wat is hier het nut van (ja, ok, minder verliezen en dunnere draden, maar waarom ineens nu deze aanpassing)? Wat is de concrete stand van zaken hieromtrent?

(voor wie het bericht wil nalezen: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2799394)

Re: Plannen Bellot

Geplaatst: 22 okt 2016, 17:55
door Steven
Er is nog veel werk op L162 dus die werken zijn morgen of volgend jaar zeker nog niet klaar. Het nu om het nu te doen is ook gewoon omdat de bestaande installatie op vele plaatsen aldaar versleten is tot op den draad. Als je dan toch alles moet vernieuwen kan je het beter goed doen. Men wil naar de toekomst toe heel het deel ten zuiden van de Samber en Maas al op 25 kV krijgen. Er liggen daar lange en zware hellingen dus voor zwaardere treinen heeft dat ook al zijn nut. Als ik me niet vergis zijn er ook subsidies voorzien door de EU indien er bij aanpassingen omgeschakeld word naar 15 of 25kV.

Re: Plannen Bellot

Geplaatst: 22 okt 2016, 18:00
door Davy
Wil dat zeggen dat op termijn ook de lijn Luik - Marloie op 25 kV komt?

Re: Plannen Bellot

Geplaatst: 22 okt 2016, 18:07
door Steven
zo heb ik het altijd begrepen ja, welke termijn daar op staat is moeilijk te zeggen. Doch zoals ik het hier schrijf is het info van een paar jaar terug. Hoe dat er heden uit ziet is natuurlijk een open vraag. Misschien dat de mensen die hier zitten en bij infrabel werkzaam zijn er iets meer info rond hebben.

Re: Eurocaprail

Geplaatst: 24 okt 2016, 22:26
door groentje
De heropleving van de EC had ik nog niet gehoord, maar ik vrees dat Bellot hier een beetje aan het dromen is, tenslotte is hij een Ardenner, die EC zette zijn regio mee op de kaart, ik kan me voorstellen dat hij meer investeringen bij hem wil zien, maar de spoorwegen zijn eerder terughoudend...

Re: Eurocaprail

Geplaatst: 24 okt 2016, 22:31
door Shrek
groentje schreef:De heropleving van de EC had ik nog niet gehoord, maar ik vrees dat Bellot hier een beetje aan het dromen is, tenslotte is hij een Ardenner, die EC zette zijn regio mee op de kaart, ik kan me voorstellen dat hij meer investeringen bij hem wil zien, maar de spoorwegen zijn eerder terughoudend...
Er wordt wel heel veel geïnvesteerd in de Ardennen hoor. Die voledige de renovatie van L161-162 is een zeer grondig werk, dit zal uiteindelijk leiden tot verkorte reistijden voor de huidige IC's èn de mogelijkheid geven nog snellere treinen in te leggen. Het is nu aan de operatoren om een winstgevend model te bedenken om die snellere treinen uit te baten.
Ik ben op de IC al enquèteurs van CFL tegengekomen die het reizigerspotentieel onderzochten. CFL is er dus in ieder geval al over aan het nadenken :wink:

Re: Eurocaprail

Geplaatst: 25 okt 2016, 14:58
door groentje
Infrabel doet hier wel wat ze (Hij? Het?) behoort te doen, ik had het over de operatoren, waarbij vooral SNCF niet overloopt van enthousiasme, ze wil haar investeringen in de LGV Est doen renderen...

Re: Eurocaprail

Geplaatst: 25 okt 2016, 17:09
door Steve
groentje schreef:Infrabel doet hier wel wat ze (Hij? Het?) behoort te doen (...)

Even offtopic aangezien je zo vriendelijk de vraag stelt :D : in dit geval is "het" aangewezen, zoals bij alle soortgelijke abstracte eigennamen (ook landen, steden, plaatsen, ...). In een zin zou je ook zeggen "het Infrabel van vandaag is niet meer zoals vroeger" en niet "de Infrabel van vandaag", dus het lidwoord is "het" en het bijbehorende bezittelijke voornaamwoord "zijn".
Anders is het wanneer de naam verwijst naar een bestaand woord, zoals "de NMBS" waarbij de M van "maatschappij" de referentie is, en je in principe ook zou spreken over "zij"/"haar" aangezien "maatschappij" vrouwelijk is. Ander voorbeeld: "de VRT" (de omroep, die overigens niet eens rechtstreeks in een van de drie letters vervat zit) en "zijn" personeel (want "omroep" is mannelijk).

Re: Eurocaprail

Geplaatst: 26 okt 2016, 09:35
door Nadleeh
Ik denk dat op de verbinding Brussel-Namen-Luxemburg ook veel te winnen is op de doortocht door Brussel. Is het met optimalisaties aan L161 mogelijk bijvoorbeeld wat stations over te slaan? Je bent bijvoorbeeld al veel tijd kwijt voordat je überhaupt de regio Brussel uit bent. Van Brussel-Zuid naar Ottignies is hemelsbreed nog geen 30 km, maar je bent met de IC's wel ruim drie kwartier kwijt. Toch wel fors op een totale rit van 3,5 uur.

Re: Eurocaprail

Geplaatst: 26 okt 2016, 09:58
door Steven
Die extra tijd tot Ottignies is er vooral door de GEN werken. De Rittijd kan daar zeker korter maar ik vrees dat we dat pas zullen merken eens alles er op vier sporen ligt, dat zal dus nog wel even duren. Het moet er trouwens op vier sporen liggen tot aan de vertakking voor Louvain La Neuve.

Re: Eurocaprail

Geplaatst: 26 okt 2016, 10:10
door Steve
Los van de werkzaamheden (die op het volledige traject Zuid - Ottignies nu ook niet zoveel zullen schelen) is het "probleem" vooral de hele doortocht van de (verzadigde)Noord-Zuid en het feit dat er daarna een bocht van bijna 180° gemaakt wordt, dus de trein rijdt eigenlijk eerst weg van de bestemming om daarna terug te keren. Met het overslaan van stations op lijn 161 zul je dus amper winnen; reizigers zullen er integendeel vooral bij verliezen, want Luxemburg ligt dicht bij het centrum (en heeft veel busverbindingen) en Schuman heeft uitstekende metro- en tegenwoordig ook treinverbindingen.

Precies dat maakt dat die doortocht van Brussel naar mijn aanvoelen ook niet als een groot probleem ervaren wordt, juist omdat velen de stations Schuman en Luxemburg gebruiken vanwaar de rittijd naar Namen en verder goed meevalt.

Je zou natuurlijk wel heel wat kunnen winnen (vooral in materieel, personeel en ook rijpaden in de NZV) door niet de hele tour van Brussel te doen, en bijvoorbeeld een IC Antwerpen - Schuman - Namen - Luxemburg/Dinant/Luik/... te creëren ter vervanging van een of meerdere bestaande verbindingen, al dan niet via de luchthaven. Er is al een piepklein beginnetje genomen door de Dinant - luchthaven, maar het zou uitgebreider moeten, ik zeg maar wat: doortrekken tot Antwerpen en op die manier een van de beide "halfsnelle" IC's tussen Antwerpen en Brussel vervangen. Al zal natuurlijk niet iedereen daar onverdeeld gelukkig mee zijn.

Re: Eurocaprail

Geplaatst: 26 okt 2016, 10:45
door Steven
Die trein uit Dinant doortrekken zou inderdaad iets leuk zijn. Zo zouden de mensen van het Mechelse en Antwerpse een betere verbinding hebben richting Wallonië.

Werken spoorlijnen 161 & 162

Geplaatst: 27 mei 2018, 15:51
door BlackEagle
Al jarenlang is Infrabel bezig met aanpassingen aan de lijn Brussel-Luxemburg om de snelheid op te trekken naar 160km/u in de Ardennen.

Wanneer voorziet men eigenlijk het einde van deze werken, die toch al een hele tijd bezig zijn?