Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

groentje
Berichten: 6455
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door groentje »

De Zwitsers zorgen ook voor een vervangtrein bij vertraging. Desondanks zien ze toch het voordeel in van dergelijke verbindingen. Ja, het risico op vertraging is groter, maar het is een afweging van voor- en nadelen, de Zwitsers zorgen ervoor dat de nadelen hen weinig parten spelen, en laten de voordelen spelen. Zeker in een relatief klein land als Zwitserland, maar ook België, zijn langere verbindingen best een aantrekkelijk verkoopsargument.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 28 jan 2021, 20:34 De Zwitsers zorgen ook voor een vervangtrein bij vertraging. Desondanks zien ze toch het voordeel in van dergelijke verbindingen. Ja, het risico op vertraging is groter, maar het is een afweging van voor- en nadelen, de Zwitsers zorgen ervoor dat de nadelen hen weinig parten spelen, en laten de voordelen spelen. Zeker in een relatief klein land als Zwitserland, maar ook België, zijn langere verbindingen best een aantrekkelijk verkoopsargument.
Zwitserland en Zuid-Duitsland zijn economisch en maatschappelijk natuurlijk wel een pak meer verstrengeld dan België en Oost-Frankrijk, bij de Zwitsers zijn de baten dus een pak groter dan bij ons. Ik blijf van mening dat de NMBS voor een zo snel, comfortabel en frequent mogelijke verbinding met Luxemburg moet zorgen, daarna is het aan andere landen om voor de verdere reis te zorgen.
Maar naar het buitenland kijken is zeker een goed idee. Enkele M6 of M7 met een vorm van catering voorzien zouden de reizigers zeker appreciëren en het kan nog geld opbrengen ook. Hoe doen ze zoiets in Zwitserland?
rdv
Berichten: 803
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 28 jan 2021, 20:18
K V B schreef: 28 jan 2021, 09:29
groentje schreef: 26 jan 2021, 01:04 Een internationale trein hoeft voor mij geen 300 te rijden en kan desnoods in een pad van een binnenlandse IC.
Dit is ook precies wat DB and SBB doen. Die willen het aantal rechtstreekse verbindingen tussen Duitsland en Zwitserland stapsgewijs verhogen. En dat gaat gebeuren door gewoon strategisch in Basel Duitse en Zwitserse treinen door te koppelen. Er zijn dus geen extra rijpad of personeel kosten.

Een voorbeeld: Er komt een nieuwe serie Dortmund - Basel, gereden met ICE-4, en die gaat doorgekoppeld worden naar Brig in Zwitserland.
Ik vrees dat dat de Zwitserse stiptheid niet ten goede zal komen. Duitsland (en zeker de verbinding Karlsruhe - Basel) is een zeer vertragingsgevoelig land met domino-effect. Men schaft nu al treinen af vanaf Basel Badischer Bahnhof zodat ze niet eens op het Zwitsers net moeten komen, om daar geen verdere vertragingen te kunnen veroorzaken. Ik wil maar zeggen dat die ultralange verbindingen niet altijd ideaal zijn voor een bepaald land.
En een aantal van die doorgaande verbindingen hebben lange buffertijden in Basel Hbf (tot een half uur), zodat het voordeel van tijdswinst door het wegvallen van een overstap komt te vervallen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 21040
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 28 jan 2021, 20:59
groentje schreef: 28 jan 2021, 20:34 De Zwitsers zorgen ook voor een vervangtrein bij vertraging. Desondanks zien ze toch het voordeel in van dergelijke verbindingen. Ja, het risico op vertraging is groter, maar het is een afweging van voor- en nadelen, de Zwitsers zorgen ervoor dat de nadelen hen weinig parten spelen, en laten de voordelen spelen. Zeker in een relatief klein land als Zwitserland, maar ook België, zijn langere verbindingen best een aantrekkelijk verkoopsargument.
Zwitserland en Zuid-Duitsland zijn economisch en maatschappelijk natuurlijk wel een pak meer verstrengeld dan België en Oost-Frankrijk, bij de Zwitsers zijn de baten dus een pak groter dan bij ons. Ik blijf van mening dat de NMBS voor een zo snel, comfortabel en frequent mogelijke verbinding met Luxemburg moet zorgen, daarna is het aan andere landen om voor de verdere reis te zorgen.
Maar naar het buitenland kijken is zeker een goed idee. Enkele M6 of M7 met een vorm van catering voorzien zouden de reizigers zeker appreciëren en het kan nog geld opbrengen ook. Hoe doen ze zoiets in Zwitserland?
Zwitserse treinen zitten anders in elkaar dan onze M6 en M7, doorgaande mogelijkheid op de bovenverdieping over de totale lengte van de trein. Het onderste niveau heeft een lage vloer instap. Over de bovenste verdieping kan dus vlot een minibar langskomen want men heeft geen trap nodig. In de pakwagen zit een kleine lift die de minibar naar boven brengt.
ronny
Berichten: 432
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door ronny »

Shrek schreef: 05 mar 2021, 19:40 Er zullen nog altijd een heel aantal I11 richting Luxemburg rijden, Infrabel is alle perrons trouwens aan het verlengen zodat het er nog meer per trein kunnen zijn. Waardoor er nooit genoeg zouden zijn voor de IC naar Amsterdam. Het zal wel gewoon voor enkele treinen naar Eindhoven of Breda zijn, wat uiteraard ook een goede zaak zou zijn.
Er mogen toch slechts 6 rijtuigen Luxemburg binnen. Gaat dit dan wijzigen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Shrek »

ronny schreef: 05 mar 2021, 21:15
Shrek schreef: 05 mar 2021, 19:40 Er zullen nog altijd een heel aantal I11 richting Luxemburg rijden, Infrabel is alle perrons trouwens aan het verlengen zodat het er nog meer per trein kunnen zijn. Waardoor er nooit genoeg zouden zijn voor de IC naar Amsterdam. Het zal wel gewoon voor enkele treinen naar Eindhoven of Breda zijn, wat uiteraard ook een goede zaak zou zijn.
Er mogen toch slechts 6 rijtuigen Luxemburg binnen. Gaat dit dan wijzigen?
De Luxemburgers zijn hun station grondig aan het uitbreiden, ik mag toch hopen dat ze dat hebben meegenomen.
trainlovertje
Berichten: 1343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door trainlovertje »

ronny schreef: 05 mar 2021, 21:15
Shrek schreef: 05 mar 2021, 19:40 Er zullen nog altijd een heel aantal I11 richting Luxemburg rijden, Infrabel is alle perrons trouwens aan het verlengen zodat het er nog meer per trein kunnen zijn. Waardoor er nooit genoeg zouden zijn voor de IC naar Amsterdam. Het zal wel gewoon voor enkele treinen naar Eindhoven of Breda zijn, wat uiteraard ook een goede zaak zou zijn.
Er mogen toch slechts 6 rijtuigen Luxemburg binnen. Gaat dit dan wijzigen?
Vanwaar komt die beperking? Vroeger reden er toch veel langere treinen naar Luxemburg die er eveneens op de kopsporen aankwamen? Ik herinner me bijvoorbeeld HLE13 met 8 à 9 M6 of 3 gekoppelde DMT's. Of geldt de beperking specifiek voor I6/10/11?

EDIT: kopsporen ipv koperen, lang leve autocorrect...
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 06 mar 2021, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Iain Dobson
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Iain Dobson »

trainlovertje schreef: 05 mar 2021, 22:22
ronny schreef: 05 mar 2021, 21:15
Shrek schreef: 05 mar 2021, 19:40 Er zullen nog altijd een heel aantal I11 richting Luxemburg rijden, Infrabel is alle perrons trouwens aan het verlengen zodat het er nog meer per trein kunnen zijn. Waardoor er nooit genoeg zouden zijn voor de IC naar Amsterdam. Het zal wel gewoon voor enkele treinen naar Eindhoven of Breda zijn, wat uiteraard ook een goede zaak zou zijn.
Er mogen toch slechts 6 rijtuigen Luxemburg binnen. Gaat dit dan wijzigen?
Vanwaar komt die beperking? Vroeger reden er toch veel langere treinen naar Luxemburg die er eveneens op de koperen aankwamen? Ik herinner me bijvoorbeeld HLE13 met 8 à 9 M6 of 3 gekoppelde DMT's. Of geldt de beperking specifiek voor I6/10/11?
The trains from Belgium will usually only run into the bay [terminating] platforms 1 & 2 at Luxembourg and these have a limit to the length of train that it can take. Only in exceptional circumstances with a train from the Arlon direction use another platform. There are capacity problems at Luxembourg Station and keeping the Brussels Trains in the bay platforms helps.

The aim is to have trains down Line 162 split at Arlon with only the front part of the train run though to Luxembourg as they did in the past. Then the train from Luxembourg joins the back of a train at Arlon to run to Brussel. So you could have a HLE 18 + M7Bx + M7Bx + M7 BMx with the front part of the train running to Luxembourg from Arlon.
Laatst gewijzigd door Iain Dobson op 05 mar 2021, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Shrek »

Iain Dobson schreef: 05 mar 2021, 23:19 The trains from Belgium will usually only run into the bay [terminating] platforms 1 & 2 at Luxembourg and these have a limit to the length of train that it can take. Only in exceptional circumstances with a train from the Arlon direction use another platform. There are capacity problems at Luxembourg Station and keeping the Brussels Trains in the bay platforms helps.
Maar de Luxemburgers zijn hun station aan het uitbreiden met 4 perronsporen, dat zou hopelijk toch ruimte moeten geven om wat langere treinen uit België te ontvangen.
K V B
Berichten: 3158
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 06 mar 2021, 00:00
Iain Dobson schreef: 05 mar 2021, 23:19 The trains from Belgium will usually only run into the bay [terminating] platforms 1 & 2 at Luxembourg and these have a limit to the length of train that it can take. Only in exceptional circumstances with a train from the Arlon direction use another platform. There are capacity problems at Luxembourg Station and keeping the Brussels Trains in the bay platforms helps.
Maar de Luxemburgers zijn hun station aan het uitbreiden met 4 perronsporen, dat zou hopelijk toch ruimte moeten geven om wat langere treinen uit België te ontvangen.
Is het niet de bedoeling om internationale treinen naar een nieuw station buiten het centrum te leiden? Zo dat B - L - FR zelfs zonder kop maken kan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 06 apr 2021, 17:30
Shrek schreef: 06 mar 2021, 00:00
Iain Dobson schreef: 05 mar 2021, 23:19 The trains from Belgium will usually only run into the bay [terminating] platforms 1 & 2 at Luxembourg and these have a limit to the length of train that it can take. Only in exceptional circumstances with a train from the Arlon direction use another platform. There are capacity problems at Luxembourg Station and keeping the Brussels Trains in the bay platforms helps.
Maar de Luxemburgers zijn hun station aan het uitbreiden met 4 perronsporen, dat zou hopelijk toch ruimte moeten geven om wat langere treinen uit België te ontvangen.
Is het niet de bedoeling om internationale treinen naar een nieuw station buiten het centrum te leiden? Zo dat B - L - FR zelfs zonder kop maken kan.
Dat was ooit een piste, maar gezien de resultaten van het Luxemburgse marktonderzoek denk ik dat die al lang begraven is.
Plaats reactie