Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door groentje »

De Zwitsers zorgen ook voor een vervangtrein bij vertraging. Desondanks zien ze toch het voordeel in van dergelijke verbindingen. Ja, het risico op vertraging is groter, maar het is een afweging van voor- en nadelen, de Zwitsers zorgen ervoor dat de nadelen hen weinig parten spelen, en laten de voordelen spelen. Zeker in een relatief klein land als Zwitserland, maar ook België, zijn langere verbindingen best een aantrekkelijk verkoopsargument.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 28 jan 2021, 20:34 De Zwitsers zorgen ook voor een vervangtrein bij vertraging. Desondanks zien ze toch het voordeel in van dergelijke verbindingen. Ja, het risico op vertraging is groter, maar het is een afweging van voor- en nadelen, de Zwitsers zorgen ervoor dat de nadelen hen weinig parten spelen, en laten de voordelen spelen. Zeker in een relatief klein land als Zwitserland, maar ook België, zijn langere verbindingen best een aantrekkelijk verkoopsargument.
Zwitserland en Zuid-Duitsland zijn economisch en maatschappelijk natuurlijk wel een pak meer verstrengeld dan België en Oost-Frankrijk, bij de Zwitsers zijn de baten dus een pak groter dan bij ons. Ik blijf van mening dat de NMBS voor een zo snel, comfortabel en frequent mogelijke verbinding met Luxemburg moet zorgen, daarna is het aan andere landen om voor de verdere reis te zorgen.
Maar naar het buitenland kijken is zeker een goed idee. Enkele M6 of M7 met een vorm van catering voorzien zouden de reizigers zeker appreciëren en het kan nog geld opbrengen ook. Hoe doen ze zoiets in Zwitserland?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 28 jan 2021, 20:18
K V B schreef: 28 jan 2021, 09:29
groentje schreef: 26 jan 2021, 01:04 Een internationale trein hoeft voor mij geen 300 te rijden en kan desnoods in een pad van een binnenlandse IC.
Dit is ook precies wat DB and SBB doen. Die willen het aantal rechtstreekse verbindingen tussen Duitsland en Zwitserland stapsgewijs verhogen. En dat gaat gebeuren door gewoon strategisch in Basel Duitse en Zwitserse treinen door te koppelen. Er zijn dus geen extra rijpad of personeel kosten.

Een voorbeeld: Er komt een nieuwe serie Dortmund - Basel, gereden met ICE-4, en die gaat doorgekoppeld worden naar Brig in Zwitserland.
Ik vrees dat dat de Zwitserse stiptheid niet ten goede zal komen. Duitsland (en zeker de verbinding Karlsruhe - Basel) is een zeer vertragingsgevoelig land met domino-effect. Men schaft nu al treinen af vanaf Basel Badischer Bahnhof zodat ze niet eens op het Zwitsers net moeten komen, om daar geen verdere vertragingen te kunnen veroorzaken. Ik wil maar zeggen dat die ultralange verbindingen niet altijd ideaal zijn voor een bepaald land.
En een aantal van die doorgaande verbindingen hebben lange buffertijden in Basel Hbf (tot een half uur), zodat het voordeel van tijdswinst door het wegvallen van een overstap komt te vervallen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 28 jan 2021, 20:59
groentje schreef: 28 jan 2021, 20:34 De Zwitsers zorgen ook voor een vervangtrein bij vertraging. Desondanks zien ze toch het voordeel in van dergelijke verbindingen. Ja, het risico op vertraging is groter, maar het is een afweging van voor- en nadelen, de Zwitsers zorgen ervoor dat de nadelen hen weinig parten spelen, en laten de voordelen spelen. Zeker in een relatief klein land als Zwitserland, maar ook België, zijn langere verbindingen best een aantrekkelijk verkoopsargument.
Zwitserland en Zuid-Duitsland zijn economisch en maatschappelijk natuurlijk wel een pak meer verstrengeld dan België en Oost-Frankrijk, bij de Zwitsers zijn de baten dus een pak groter dan bij ons. Ik blijf van mening dat de NMBS voor een zo snel, comfortabel en frequent mogelijke verbinding met Luxemburg moet zorgen, daarna is het aan andere landen om voor de verdere reis te zorgen.
Maar naar het buitenland kijken is zeker een goed idee. Enkele M6 of M7 met een vorm van catering voorzien zouden de reizigers zeker appreciëren en het kan nog geld opbrengen ook. Hoe doen ze zoiets in Zwitserland?
Zwitserse treinen zitten anders in elkaar dan onze M6 en M7, doorgaande mogelijkheid op de bovenverdieping over de totale lengte van de trein. Het onderste niveau heeft een lage vloer instap. Over de bovenste verdieping kan dus vlot een minibar langskomen want men heeft geen trap nodig. In de pakwagen zit een kleine lift die de minibar naar boven brengt.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door ronny »

Shrek schreef: 05 mar 2021, 19:40 Er zullen nog altijd een heel aantal I11 richting Luxemburg rijden, Infrabel is alle perrons trouwens aan het verlengen zodat het er nog meer per trein kunnen zijn. Waardoor er nooit genoeg zouden zijn voor de IC naar Amsterdam. Het zal wel gewoon voor enkele treinen naar Eindhoven of Breda zijn, wat uiteraard ook een goede zaak zou zijn.
Er mogen toch slechts 6 rijtuigen Luxemburg binnen. Gaat dit dan wijzigen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Shrek »

ronny schreef: 05 mar 2021, 21:15
Shrek schreef: 05 mar 2021, 19:40 Er zullen nog altijd een heel aantal I11 richting Luxemburg rijden, Infrabel is alle perrons trouwens aan het verlengen zodat het er nog meer per trein kunnen zijn. Waardoor er nooit genoeg zouden zijn voor de IC naar Amsterdam. Het zal wel gewoon voor enkele treinen naar Eindhoven of Breda zijn, wat uiteraard ook een goede zaak zou zijn.
Er mogen toch slechts 6 rijtuigen Luxemburg binnen. Gaat dit dan wijzigen?
De Luxemburgers zijn hun station grondig aan het uitbreiden, ik mag toch hopen dat ze dat hebben meegenomen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door trainlovertje »

ronny schreef: 05 mar 2021, 21:15
Shrek schreef: 05 mar 2021, 19:40 Er zullen nog altijd een heel aantal I11 richting Luxemburg rijden, Infrabel is alle perrons trouwens aan het verlengen zodat het er nog meer per trein kunnen zijn. Waardoor er nooit genoeg zouden zijn voor de IC naar Amsterdam. Het zal wel gewoon voor enkele treinen naar Eindhoven of Breda zijn, wat uiteraard ook een goede zaak zou zijn.
Er mogen toch slechts 6 rijtuigen Luxemburg binnen. Gaat dit dan wijzigen?
Vanwaar komt die beperking? Vroeger reden er toch veel langere treinen naar Luxemburg die er eveneens op de kopsporen aankwamen? Ik herinner me bijvoorbeeld HLE13 met 8 à 9 M6 of 3 gekoppelde DMT's. Of geldt de beperking specifiek voor I6/10/11?

EDIT: kopsporen ipv koperen, lang leve autocorrect...
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 06 mar 2021, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Iain Dobson »

trainlovertje schreef: 05 mar 2021, 22:22
ronny schreef: 05 mar 2021, 21:15
Shrek schreef: 05 mar 2021, 19:40 Er zullen nog altijd een heel aantal I11 richting Luxemburg rijden, Infrabel is alle perrons trouwens aan het verlengen zodat het er nog meer per trein kunnen zijn. Waardoor er nooit genoeg zouden zijn voor de IC naar Amsterdam. Het zal wel gewoon voor enkele treinen naar Eindhoven of Breda zijn, wat uiteraard ook een goede zaak zou zijn.
Er mogen toch slechts 6 rijtuigen Luxemburg binnen. Gaat dit dan wijzigen?
Vanwaar komt die beperking? Vroeger reden er toch veel langere treinen naar Luxemburg die er eveneens op de koperen aankwamen? Ik herinner me bijvoorbeeld HLE13 met 8 à 9 M6 of 3 gekoppelde DMT's. Of geldt de beperking specifiek voor I6/10/11?
The trains from Belgium will usually only run into the bay [terminating] platforms 1 & 2 at Luxembourg and these have a limit to the length of train that it can take. Only in exceptional circumstances with a train from the Arlon direction use another platform. There are capacity problems at Luxembourg Station and keeping the Brussels Trains in the bay platforms helps.

The aim is to have trains down Line 162 split at Arlon with only the front part of the train run though to Luxembourg as they did in the past. Then the train from Luxembourg joins the back of a train at Arlon to run to Brussel. So you could have a HLE 18 + M7Bx + M7Bx + M7 BMx with the front part of the train running to Luxembourg from Arlon.
Laatst gewijzigd door Iain Dobson op 05 mar 2021, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Shrek »

Iain Dobson schreef: 05 mar 2021, 23:19 The trains from Belgium will usually only run into the bay [terminating] platforms 1 & 2 at Luxembourg and these have a limit to the length of train that it can take. Only in exceptional circumstances with a train from the Arlon direction use another platform. There are capacity problems at Luxembourg Station and keeping the Brussels Trains in the bay platforms helps.
Maar de Luxemburgers zijn hun station aan het uitbreiden met 4 perronsporen, dat zou hopelijk toch ruimte moeten geven om wat langere treinen uit België te ontvangen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 06 mar 2021, 00:00
Iain Dobson schreef: 05 mar 2021, 23:19 The trains from Belgium will usually only run into the bay [terminating] platforms 1 & 2 at Luxembourg and these have a limit to the length of train that it can take. Only in exceptional circumstances with a train from the Arlon direction use another platform. There are capacity problems at Luxembourg Station and keeping the Brussels Trains in the bay platforms helps.
Maar de Luxemburgers zijn hun station aan het uitbreiden met 4 perronsporen, dat zou hopelijk toch ruimte moeten geven om wat langere treinen uit België te ontvangen.
Is het niet de bedoeling om internationale treinen naar een nieuw station buiten het centrum te leiden? Zo dat B - L - FR zelfs zonder kop maken kan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 06 apr 2021, 17:30
Shrek schreef: 06 mar 2021, 00:00
Iain Dobson schreef: 05 mar 2021, 23:19 The trains from Belgium will usually only run into the bay [terminating] platforms 1 & 2 at Luxembourg and these have a limit to the length of train that it can take. Only in exceptional circumstances with a train from the Arlon direction use another platform. There are capacity problems at Luxembourg Station and keeping the Brussels Trains in the bay platforms helps.
Maar de Luxemburgers zijn hun station aan het uitbreiden met 4 perronsporen, dat zou hopelijk toch ruimte moeten geven om wat langere treinen uit België te ontvangen.
Is het niet de bedoeling om internationale treinen naar een nieuw station buiten het centrum te leiden? Zo dat B - L - FR zelfs zonder kop maken kan.
Dat was ooit een piste, maar gezien de resultaten van het Luxemburgse marktonderzoek is die al lang begraven.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Malista »

joverwimp schreef: 11 dec 2022, 16:12
Malista schreef: 11 dec 2022, 15:31 Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord. :evil:
Infrabel voorziet een tijdswinst van 11 tot 20 minuten tegen het einde van de werkzaamheden (2026)
https://infrabel.be/nl/project/modernis ... uxemburg-3
In het beste geval komen we dan uit op 2u en 47 minuten, dit komt natuurlijk dicht in de buurt van een Flixbus (2u45) en personenwagen (2u30). Het competitief voordeel t.o.v. Flixbus is dat je niet hoeft te reserveren en de trein meer stations in Brussel aandoet en dus de effectieve reistijd lager zal zijn.

Stiekem had ik gehoopt dat Infrabel bepaalde trajecten zou upgraden naar een referentiesnelheid tot 200 km/h, bijvoorbeeld de middensporen van het traject Brussel-Luxemburg tot Ottignies zou voor mij het traject zijn waar dit volgens mij een meerwaarde zou kunnen betekenen.

Ondanks dat de Luxemburgers graag klagen over Infrabel, doet CFL Infra het niet zoveel beter. De referentiesnelheid is daar beperkt tot 130 km/h en slechts twee sporen die gedeeld moeten worden met lokale treinen, IC treinen en hier en daar een goederentrein (al volgt het meeste goederenvervoer een andere route).
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jpvdveer »

Malista schreef: 10 jan 2023, 22:19 bijvoorbeeld de middensporen van het traject Brussel-Luxemburg tot Ottignies zou voor mij het traject zijn waar dit volgens mij een meerwaarde zou kunnen betekenen.
Maar voor hoeveel reistijdwinst? De bocht ten zuiden van het station in Hoeilaart verdraagt wellicht geen 200 km/h dus daar zou je eventueel alweer moeten afremmen. Uiteindelijk win je misschien een minuut.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Paul »

Malista schreef: 10 jan 2023, 22:19
joverwimp schreef: 11 dec 2022, 16:12
Malista schreef: 11 dec 2022, 15:31 Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord. :evil:
Infrabel voorziet een tijdswinst van 11 tot 20 minuten tegen het einde van de werkzaamheden (2026)
https://infrabel.be/nl/project/modernis ... uxemburg-3
In het beste geval komen we dan uit op 2u en 47 minuten, dit komt natuurlijk dicht in de buurt van een Flixbus (2u45) en personenwagen (2u30). Het competitief voordeel t.o.v. Flixbus is dat je niet hoeft te reserveren en de trein meer stations in Brussel aandoet en dus de effectieve reistijd lager zal zijn.
Even ter info, en om alles in perspectief te zetten: het spoorboekje van de winter 1983-84 (vlak voor de invoering van het IC-IR-plan).

Een sneltrein met stop in Namen, Jemelle, Libramont en Aarlen deed het traject Brussel-Noord - Luxemburg in 2u32.
Een internationale trein met stop in Namen en Arlon deed dat traject in 2u23.
De gewone sneltreinen met stops in Ottignies, Gembloers, Namen, Ciney, Marloie, Jemelle, Libramont, Marbehan en Aarlen in 2u47.

Dat was toen met refertesnelheid 130 km/u en vele vertragingszones.
Je zou toch verwachten dat het na de werken op L.161 en 162 veel beter zou worden?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: nieuwstopic?!

Bericht door edelweiss »

Aanvullend voor juiste perspectief: in 1962 (!) TEE Edelweiss Luxemburg vertrek 16.42u. Brussel-Noord aankomst 19.07u. Dus 2 uur 25 minuten.
Plaats reactie