Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
zou wel goed zijn als ze dan de max snelheid kunnen optrekken maar ik vrees dat ze dit niet gaan doen als het alleen voor die stellen zou zijn de lijn brussel-namen-luxemburg daar zitten namelijk meer bochten dan rechte stukken en de max snelheid bedraagd er nu 130 km/h als ze dat wat omhoog kunnen krijgen zou het wel een goede zaak zijn
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Ik meen me te herinneren dat er vanuit de Europese Unie een subsidie ter beschikking werd gesteld om dat traject aan te passen, zodat kantelbaktreinen er effectief gebruik van kunnen maken.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
De subsidie is er om de algemene snelheid van die lijn te verhogen naar 160 km/u, die werken zijn trouwens bezig op verschillende plaatsen. De lijn aanpassen zodat er ook kantelbaktreinen kunnen rijden is een andere zaak, ik dacht dat infrabel aan het wachten was op de Zwitsers hun initiatief. De Zwitsers wachten dan weer op de zekerheid dat de lijn zou aangepast zijn. Kat en muis spel dus.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Zij het dan dat het in geval van koelen gelukkig tevens de lucht vanzelf merkelijk ontvochtigd wordt, wat de hoeveelheid waterdamp in de lucht in overeenstemming brengt met het beoogde koelere binnenklimaat (er slaat vocht neer op de lamellen en buisjes die warmte uit het rijtuig opnemen en afvoeren).dentheo schreef:Theoretisch heeft volgens mij gen enkele trein "airconditioning" net zoals ik geen auto ken met "air conditioning"
Bij air-conditioning of klimaatregeling wordt zowel temperatuur als vocht geregeld... bij beide voorgaande toepassingen is het echter alleen de temperatuur die geregeld wordt.
Dus "halve" airco.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Inderdaad dat is meegenomen, maar een echte "regeling" is het natuurlijk niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Die verhoging is al voorzien. Tegen dat die treinen er effectief zijn heeft infrabel ETCS level 2 op die lijn geïnstalleerd, waardoor 180 km/h op grote delen mogelijk moet zijn (wel enkel voor kantelbaktreinen).hle2127 schreef:zou wel goed zijn als ze dan de max snelheid kunnen optrekken maar ik vrees dat ze dit niet gaan doen als het alleen voor die stellen zou zijn de lijn brussel-namen-luxemburg daar zitten namelijk meer bochten dan rechte stukken en de max snelheid bedraagd er nu 130 km/h als ze dat wat omhoog kunnen krijgen zou het wel een goede zaak zijn
Een deel van de werken is al bezig, voor andere delen (tunnel van Mirwart enz.) is het wachten op een zak geld .
Ik zal het eens navragen, maar volgens mij is het vooral op NMBS-initiatief dat er gewacht wordt. Als de Zwitsers onder eigen beheer naar hier rijden moet dat niet, maar ik dacht dat het een internationale samenwerking à la Thalys ging worden. Dan is het fiat van de nmbs natuurlijk wel nodig...Steven schreef:De subsidie is er om de algemene snelheid van die lijn te verhogen naar 160 km/u, die werken zijn trouwens bezig op verschillende plaatsen. De lijn aanpassen zodat er ook kantelbaktreinen kunnen rijden is een andere zaak, ik dacht dat infrabel aan het wachten was op de Zwitsers hun initiatief. De Zwitsers wachten dan weer op de zekerheid dat de lijn zou aangepast zijn. Kat en muis spel dus.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
De SBB heeft net besloten om nog 8 stuks ETR610 te kopen. Dat kan ze makkelijk, want ze had met Alstom nog een optie open staan. Die stellen kunnen dus snel geleverd worden, en er is geen aanbesteding nodig.
De bedoeling is om met deze stellen vanaf 2014 de ETR470 op de Gotthard te vervangen. De SBB heeft namelijk besloten dat alle ETR470 na het einde van hun revisietermijn aan de kant gaan.
Er loopt echter ook een aanbesteding voor 25 treinstellen voor het international noord-zuid verkeer. Als eenmaal de Gotthard Basistunnel open is (2017) wil de SBB de dienstregeling op de Noord - Zuid as uitbreiden, en daar heeft ze meer treinen voor nodig. Ik vermoed dat eens die 25 nieuwe treinstellen er zijn (de ICX is hier een mogelijke kandidaat) men de hele Gotthard IC/EC dienst met deze treinen zal willen doen, en dan heeft de SBB dus een paar ETR610 op overschot.
En als tegen pakweg 2018 ETCS tot in Brussel ligt...
De bedoeling is om met deze stellen vanaf 2014 de ETR470 op de Gotthard te vervangen. De SBB heeft namelijk besloten dat alle ETR470 na het einde van hun revisietermijn aan de kant gaan.
Er loopt echter ook een aanbesteding voor 25 treinstellen voor het international noord-zuid verkeer. Als eenmaal de Gotthard Basistunnel open is (2017) wil de SBB de dienstregeling op de Noord - Zuid as uitbreiden, en daar heeft ze meer treinen voor nodig. Ik vermoed dat eens die 25 nieuwe treinstellen er zijn (de ICX is hier een mogelijke kandidaat) men de hele Gotthard IC/EC dienst met deze treinen zal willen doen, en dan heeft de SBB dus een paar ETR610 op overschot.
En als tegen pakweg 2018 ETCS tot in Brussel ligt...
Re: Eurocaprail
Daarstraks las ik even de generieke regels van ETCS L2 voor op L162 door en wat viel me op:
Naast goederentreinen, goederentreinen P120/G100, losse locomotieven en passagierstreinen is er een speciale categorie voorzien voor passagierstreinen met kantelbakinstallatie.
Er staat ons toch iets te wachten denk ik ...
Naast goederentreinen, goederentreinen P120/G100, losse locomotieven en passagierstreinen is er een speciale categorie voorzien voor passagierstreinen met kantelbakinstallatie.
Er staat ons toch iets te wachten denk ik ...
Re: Eurocaprail
Ik had ergens gelezen dat Infrabel L162 sowiso geschikt ging maken voor kantelbaktreinen, onafhankelijk van of de NMBS of andere operators er daadwerkelijk mee gaan rijden. Door de werken nu uit te voeren, samen met de lopende werken kon men een aantal miljoenen besparen (dacht iets van EUR 10 of 20 mln).
Re: Eurocaprail
Ja natuurlijk, de sporen worden toch heraangelegd, dus ze wat verder uiteen leggen is geen probleem. En een treincategorie toevoegen in de generieke regels is een pak eenvoudiger dan achteraf alles te gaan herprogrammeren.msts.be schreef:Ik had ergens gelezen dat Infrabel L162 sowiso geschikt ging maken voor kantelbaktreinen, onafhankelijk van of de NMBS of andere operators er daadwerkelijk mee gaan rijden. Door de werken nu uit te voeren, samen met de lopende werken kon men een aantal miljoenen besparen (dacht iets van EUR 10 of 20 mln).
Maar toch, zonder reden doet men dat niet he
Re: Eurocaprail
Het is iets meer dan dat..Shrek schreef: Ja natuurlijk, de sporen worden toch heraangelegd, dus ze wat verder uiteen leggen is geen probleem. )
Vooral de bochten moeten netjes zijn, kantelbakken hebben de neiging fouten in overgangen van bochten te "vergroten".
1623 was al ruwe lijn ....
Laatste week Bayreuth-Nürnberg nog eens geprobeerd langs de Pegnitz
Hier hebben de Duitsers zeer veel problemen gehad met hun kantelbakken, de "baan zelf" ligt volgens mij nu ideaal.
Waarschijnlijk het resultaat van de jarenlange discussies over de oorzaak van de problemen.
Bayreuth - Hof was dan weer veel ruwer....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Eurocaprail
Op de plannen klopt het in ieder geval allemaal, bochtstralen, verkanting, toename van verkanting, hellingen,...dentheo schreef:Het is iets meer dan dat..
Vooral de bochten moeten netjes zijn, kantelbakken hebben de neiging fouten in overgangen van bochten te "vergroten".
1623 was al ruwe lijn ....
Op enkele stukjes na allemaal perfect. Dus mogen we er wel van uitgaan dat het ook zo gebouwd zal worden
Re: Eurocaprail
Daarstraks zag ik dat op 1 spoor de spanningssluis op de maasbrug in Namen al af is. Het gaat daar vooruit ...
Re: Eurocaprail
Het was toch weer te mooi om waar te zijn: de SBB doet niet meer mee wegens economische risico's, en nu begint Infrabel ook al nerveus te worden. Als er op korte termijn geen plannen van operatoren voorgelegd worden zal de lijn niet meer voor kantelbaktreinen aangepast worden.
http://www.lavenir.net/article/detail.a ... 2_00254359
http://www.lecho.be/nieuws/archief/Infr ... t=infrabel
Tot zover dus de mogelijke plannen met de ETR610 op EuroCapRail, die kunnen weer opgeborgen worden. Als de nieuwe treinen voor de Gotthard er zijn zullen de ETR610 gedegradeerd worden op de lijnen Zürich-Stuttgart en Zürich-München (wanneer Lindau - Zürich onder draad is, dat wel).
http://www.lavenir.net/article/detail.a ... 2_00254359
http://www.lecho.be/nieuws/archief/Infr ... t=infrabel
Tot zover dus de mogelijke plannen met de ETR610 op EuroCapRail, die kunnen weer opgeborgen worden. Als de nieuwe treinen voor de Gotthard er zijn zullen de ETR610 gedegradeerd worden op de lijnen Zürich-Stuttgart en Zürich-München (wanneer Lindau - Zürich onder draad is, dat wel).
Re: Eurocaprail
De 25kV op Arlon-Luxemburg zou nu pas voorzien zijn voor 2016. Dus de Ms96 kunnen er nog eventjes rijden