Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: nieuwstopic?!

Bericht door pietje »

Binnen Brussel zal je niet veel kunnen winnen, maar met alle investeringen die er al gedaan zijn en nog moeten komen, zou een reistijd van om en bij de 2uur tussen Brussel-Luxemburg en Luxemburg haalbaar moeten zijn voor de IC treinen.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: nieuwstopic?!

Bericht door desirootje »

De beste manier om de IC's te versnellen is om haltes te laten vallen: Marbehan en Rochefort-Jemelle kun je vrij probleemloos laten vallen, zo probleemloos als politieke tegenstand kan zijn. Ciney en Gembloux kunnen ook maar ze zijn te belangrijk in mijn ogen om terug te vallen op een uurdienst bestaande uit een stoptrein, dus totdat men voor beiden een halfuurdienst kan fixen heb ik liever dat die trein daar stopt.
Marloie en Libramont zijn belangrijke overstapstations voor hun regio, zij moeten hun IC verbinding behouden, en er is niet genoeg vraag om daar een snelle IC, trage IC en een stoptrein te doen rijden. Namen-Aarlen is bijlange na niet belangrijk genoeg in vergelijking met pakweg Kortrijk-Gent, die dichter bij elkaar liggen en groter zijn, we moeten dan blij zijn dat Aarlen dezelfde service krijgt als Kortrijk. Laat ons een beetje realistisch zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

Die trage en snelle IC was er wel tot men aan de werken van de L162 begon. Dat was de reeks 46xx. Als ik me niet vergis was tussen Namur en Arlon enkel nog een stop in Libramont. Ook tussen Brussel en Namur was er geen extra stop. kortweg ongeveer het patroon van de oude EC treinen. Deze werden meestal met 1 of 2 MR96 gereden. Deze treinen werden “tijdelijk” geschrapt door de werken omdat er door de vele stukken enkelspoor onvoldoende capaciteit was om deze treinen nog te laten rijden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door overweg13 »

Ik heb het hier al eerder gezegd: je kunt de stations die je vermeldt niet zo maar laten vallen omdat het overstapstations met de bussen van de TEC zijn. Uit Marbehan kun je bussen nemen die een groot deel van de Gaume bestrijken, wat Rochefort-Jemelle betreft wil ik alleen maar de grotten van Han vermelden. De erg beperkte tijdswinst voor de treinreiziger zou resulteren in een aanzienlijk grotere reistijd voor wie de aansluitende bussen wil nemen. Alleen de treindienst bekijken en geen rekening houden met het aansluitend busvervoer is nu niet meteen wat je zou verwachten in een OV-vriendelijk forum. Eigenlijk is een tweede snellere IC met minder stops een veel elegantere oplossing.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Men moet toch kunnen gezegd hebben dat er in het landelijke Wallonie veel minder reizigersaanbod is dan in het dichtbevolkte Vlaanderen. Het aangehaalde voorbeeld van de grotten van Han is wellicht relevant: 300 dagen per jaar is dat daar toch een uitgestorven gat? Moet men daarop de jaarplanning van nationale treindiensten afstemmen? Toeristentreinen ten gepasten tijde lijken dan veeleer gepast.

Natuurlijk besef ik wel dat we nu aan de nationale politiek raken... Zet de wafelijzers maar al warm :evil: !
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door overweg13 »

Ik had misschien ook de stadjes Rochefort en Saint-Hubert kunnen vermelden, maar ja, dat zijn natuurlijk maar onbetekende Waalse stadjes, die toevallig ook uit Jemelle bereikbaar zijn. En Han is elk weekend en elke schoolvakantie open, dat is dus nog wat anders dan 300 dagen een dood gat...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

overweg13 schreef: 11 jan 2023, 19:48Han is elk weekend en elke schoolvakantie open, dat is dus nog wat anders dan 300 dagen een dood gat...
Okee, 150 actieve dagen, dan? Wie biedt meer? En gaan we een nationale dienstregeling dan wel baseren op 150 dagen per jaar met "een beetje meer" reizigers? Is het schaarse overheidsbudget dat waard?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: nieuwstopic?!

Bericht door pietje »

Ik ben het er ook mee eens dat er zeker niet hoeft geknipt te worden in de bediening van de "kleinere" stations op deze lijn, maar dan moet de snellere IC wel terug komen als de werken afgelopen zijn.

Zomaar een ideetje: we maken van de Benelux een échte Benelux, dus komende vanuit NL slaan we Breda en Noorderkempen over en gaan we via Antwerpen, Mechelen, Luchthaven, Schuman, BR Lux, Namen, Arlon naar Luxemburg

We rijden dit met extra te bestellen ICNG stellen die de totale afstand in pakweg 4 uur kunnen afleggen.

Tussen Brussel-Zuid en Arlon blijft dan de normale IC rijden met alle stopplaatsen die er nu zijn.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jpvdveer »

Steven schreef: 11 jan 2023, 18:59 Deze werden meestal met 1 of 2 MR96 gereden.
Vaak maar 1, en ik heb die ene vaak vrij leeg meegemaakt. Een grote vraag naar dergelijke treinen (die slechts enkele keren per dag reden) was er blijkbaar niet.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: nieuwstopic?!

Bericht door ovspotter_be »

pietje schreef: 11 jan 2023, 21:03 Zomaar een ideetje: we maken van de Benelux een échte Benelux, dus komende vanuit NL slaan we Breda en Noorderkempen over en gaan we via Antwerpen, Mechelen, Luchthaven, Schuman, BR Lux, Namen, Arlon naar Luxemburg
Of we laten de oude EuroCity's terugkeren, ook al is dat waarschijnlijk dik tegen de goesting van de SNCF.
Treinreizen is veranderd, er zijn na COVID meer reizigers gekomen die met de trein op vakantie willen gaan en dus graag een zo zorgeloos mogelijke treinreis, het liefst zonder overstappen.
Dus ik denk wel dat er vraag zou zijn voor deze EuroCity's, en waarom in plaats van tot Basel ineens terug naar de oudere eindbestemmingen zoals Chur of Milano?
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: nieuwstopic?!

Bericht door pietje »

jpvdveer schreef: 11 jan 2023, 21:07
Steven schreef: 11 jan 2023, 18:59 Deze werden meestal met 1 of 2 MR96 gereden.
Vaak maar 1, en ik heb die ene vaak vrij leeg meegemaakt. Een grote vraag naar dergelijke treinen (die slechts enkele keren per dag reden) was er blijkbaar niet.
En daar duid je direct op de kern van het probleem: een IC-trein die niet elk uur klokvast rijdt, is om te beginnen al niet erg interessant
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

pietje schreef: 11 jan 2023, 21:20
jpvdveer schreef: 11 jan 2023, 21:07
Steven schreef: 11 jan 2023, 18:59 Deze werden meestal met 1 of 2 MR96 gereden.
Vaak maar 1, en ik heb die ene vaak vrij leeg meegemaakt. Een grote vraag naar dergelijke treinen (die slechts enkele keren per dag reden) was er blijkbaar niet.
En daar duid je direct op de kern van het probleem: een IC-trein die niet elk uur klokvast rijdt, is om te beginnen al niet erg interessant
Om de 2 u volstaat voor een snelle verbinding naar Luxemburg. Er is wel potentieel maar niet om elk uur een trein vol te krijgen als je enkel brussel, Namur, Libramont, Arlon gaat bedienen en met eindbestemming Luxemburg, als ze nog verder door zouden rijden richting Thionville, Metz trek je weer extra mensen aan, of eventueel richting Duitsland naar Trier of Saarbrücken omdat je dan niet moet kopmaken in Luxemburg.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Malista »

Ooit was er een groot plan om een nieuw treinstation te bouwen ten oosten van het centraal station genaamd op CFL lijnen 5 (Arlon) en 7 (Athus) vlakbij het station va Hollerich en deze laatste zou dan verdwijnen. Dit station zou zich dan hoofdzakelijk richten naar de internationale verbindingen, een beetje naar het equivalent van Brussel Zuid. Vermoedelijk door de trage moderniseringswerken op lijn 161/162 en het wegvallen van de EC trein is dit project begraven. Er is uiteindelijk gekozen om het centraal station van Luxemburg uit te breiden zodat alle richtingen hun eigen paar sporen en perrons hebben er een efficiënte Noord Zuid gecreëerd wordt.

Een gevolg is dat perron 1 en 2 van station Luxemburg principieel bedoeld zijn voor het verkeer naar Aarlen en beide perrons zijn kopsporen. Als je deze treinen naar Trier wilt laten rijden zal deze waarschijnlijk over perron 3 of 4 moeten. Deze perrons zijn ingedeeld in meerdere zones. Concreet stopt op de zuidkant van perron 3 de trein naar Athus en aan de noordkant van perron 3 de trein naar Luik. Daarom zie ik het niet realistisch om een trein te laten doorrijden richting Trier.

Anderzijds zijn er wel grootse plannen voor het station van Hollerich. Deze zal volledig gemoderniseerd worden, verbeterde aansluitingen krijgen met lokale busverbindingen en een belangrijke schakel worden in het lokale tramnetwerk. Ook het station van Howald zal een belangrijke schakel worden met verschillende tram, bus en treinlijnen. Als je echt een Eurocity wilt laten rijden zonder kopmaken dan zullen de treinen niet kunnen stoppen in het centrale station maar wel in de twee nabije stations van Hollerich en Howald.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

Malista schreef: 12 jan 2023, 21:31 Ooit was er een groot plan om een nieuw treinstation te bouwen ten oosten van het centraal station genaamd op CFL lijnen 5 (Arlon) en 7 (Athus) vlakbij het station va Hollerich en deze laatste zou dan verdwijnen. Dit station zou zich dan hoofdzakelijk richten naar de internationale verbindingen, een beetje naar het equivalent van Brussel Zuid. Vermoedelijk door de trage moderniseringswerken op lijn 161/162 en het wegvallen van de EC trein is dit project begraven.
Neen het was na een uitgebreid marktonderzoek dat CFL de plannen afgeblazen heeft. Er bleek bijna niemand geïnteresseerd in een doorgaande verbinding België-Frankrijk langs Luxemburg. Gezien België-Luxemburg en Frankrijk-Luxemburg wel veel potentieel hebben wilden ze deze laatsten in geen geval benadelen door de bouw van Hollerich international.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Malista »

Bedankt Shrek, ik was mij er niet van bewust dat een uitgebreid marktonderzoek van de CFL dit project in ge vuilbak heeft gekieperd.
Plaats reactie