Nieuwe Siemens lok: Vectron

IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door IGBT-6000 »

FLV-FGSP schreef: 09 apr 2020, 21:14 De Vectron heeft inmiddels toelating op het Belgische net:
https://railcolornews.com/2020/04/09/be ... r-belgium/
En omvat de toelating ook de homologatie voor ETCS L1 en L2 (verschillende releases... in Belgie)? Of is dit het voorwerp van "cross-acceptance"?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef: 17 apr 2020, 14:27
FLV-FGSP schreef: 09 apr 2020, 21:14 De Vectron heeft inmiddels toelating op het Belgische net:
https://railcolornews.com/2020/04/09/be ... r-belgium/
En omvat de toelating ook de homologatie voor ETCS L1 en L2 (verschillende releases... in Belgie)? Of is dit het voorwerp van "cross-acceptance"?
ETCS L1 en L2 zitten zeker niet in de cross-acceptance, er zijn in het verleden helaas al genoeg voorbeelden geweest die aantonen dat dat niet kan.
De loc heeft in ieder geval testritten moeten uitvoeren op ETCS1 en 2-spoorlijnen, dus ik ge er vanuit dat dat in orde is.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door msts.be »

En welke variant is het die de goedkeuring heeft ? Niet vergeten dat er in de Vectron MS verschillende varianten zijn: Medium power (5.6MW) 160 km/h, met al dan niet toelating voor passagierstreinen , dan de High power (6.4 MW) 200 km/h met toelating voor passagierstreinen, maar kan ook voor goederen dienen.

Sowiso zal BLS de eerste zijn als nieuwe Belgische vervoerder (al dan niet onder de licentie van ex-Crossrail, dat ze vorig jaar overgenomen hebben) met deze locs, en ook DB Cargo zal proberen de Traxx gedeeltelijk te vervangen door hun Vectrons.
Flixtrain kan nu ook voet aan de grond zetten, maar moet dan bij Railpool of ELL een Vectron MS vinden die een B/F-pakket heeft (tot nu toe zijn er zo geen in passagiersuitvoering). Of anders toch een Traxx inzetten, Brussel-Parijs op de klassieke route kan toch niet sneller dan 160 km/h (maximale snelheid op het Franse stuk is nl. 160 km/h).
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door trainlovertje »

Ik vermoed dat het om de Medium power gaat, want ik heb wekenlang een DB Cargo Vectron in Schaarbeek zien staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: 18 apr 2020, 13:15 En welke variant is het die de goedkeuring heeft ? Niet vergeten dat er in de Vectron MS verschillende varianten zijn: Medium power (5.6MW) 160 km/h, met al dan niet toelating voor passagierstreinen , dan de High power (6.4 MW) 200 km/h met toelating voor passagierstreinen, maar kan ook voor goederen dienen.

Sowiso zal BLS de eerste zijn als nieuwe Belgische vervoerder (al dan niet onder de licentie van ex-Crossrail, dat ze vorig jaar overgenomen hebben) met deze locs, en ook DB Cargo zal proberen de Traxx gedeeltelijk te vervangen door hun Vectrons.
Flixtrain kan nu ook voet aan de grond zetten, maar moet dan bij Railpool of ELL een Vectron MS vinden die een B/F-pakket heeft (tot nu toe zijn er zo geen in passagiersuitvoering). Of anders toch een Traxx inzetten, Brussel-Parijs op de klassieke route kan toch niet sneller dan 160 km/h (maximale snelheid op het Franse stuk is nl. 160 km/h).
Dat Flixtrain verhaal gaat niet door hoor. De Vectron is daarentegen wèl heel goed nieuws voor een mogelijke Oostende-Aken-(Keulen?). De NMBS wil immers 4-spanningslocs aankopen om op deze verbinding in te zetten en die piste wordt nu we heel realistisch.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door HVHTB »

Volgens Railcolor zijn de DB Cargo Vectrons die in België mogen rijden, de versie 200 km/h 6.4MW.
Voorlopig mogen enkel de Vectrons met pakketten D/A/CH/I/NL/B (de facto dus enkel DBC) het land binnen, maar ik vermoed dat er wel snel meer versies gaan komen. Bijvoorbeeld de OBB heeft bij de nieuwste bestelling Vectrons ook het pakket België laten installeren op sommigen.
En weet iemand of die BLS Vectrons een pakket België hebben?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Jan-Mark »

Neen, de Vectron is aan 160 km/h toegelaten.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door HVHTB »

Jan-Mark schreef: 18 apr 2020, 21:00 Neen, de Vectron is aan 160 km/h toegelaten.
De maximumsnelheid van de loc is 200 km/h, maar in België zijn ze inderdaad beperkt tot 160 km/h.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door rvdborgt »

Jan-Mark schreef: 18 apr 2020, 21:00 Neen, de Vectron is aan 160 km/h toegelaten.
Enig idee waarom er geen toelating voor 200 is?

Groetjes,
Rian
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Jan-Mark »

DVIS wilde hem maar keuren voor 160 km/h.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

Jan-Mark schreef:DVIS wilde hem maar keuren voor 160 km/h.
Dat lijkt me vreemd, DVIS kiest niet zelf waarvoor ze een loc keuren, dat doet de aanvrager. Ik vermoed dus dat ze hem weldegelijk gekeurd hebben maar om één of andere reden afgekeurd hebben voor 200km/h. Dat is nog al gebeurd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Steve »

Daarentegen lijkt het me een pak onwaarschijnlijker dat die Vectron dan een Oostende - Aken (- Keulen) zou doen via de HSL, als er slechts 160 km/h gereden kan/mag worden...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: Daarentegen lijkt het me een pak onwaarschijnlijker dat die Vectron dan een Oostende - Aken (- Keulen) zou doen via de HSL, als er slechts 160 km/h gereden kan/mag worden...
DB Cargo heeft misschien niets aan een Vectron die 200 km/h kan, dus hebben ze dan niet de moeite gedaan om die voor deze snelheid te laten keuren. Maar dat betekent dus niet dat andere Vectrons in de toekomst hetzelfde te wachten staat.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door jan_olieslagers »

Toch alweer "vreemd" dat zo'n goedkeuring land-per-land moet gebeuren. Is dat ook zo voor vliegtuigen? voor auto's? voor schepen? voor fietsen?

Natuurlijk hoor ik de antwoorden al komen: jamaar dat is zo simpel niet jamaar dat is historisch gegroeid jamaar er wordt aan gewerkt. Blijft het feit dat het spoorbedrijf stevig achterop hinkt, vergeleken met alle andere vervoersmiddelen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:Toch alweer "vreemd" dat zo'n goedkeuring land-per-land moet gebeuren. Is dat ook zo voor vliegtuigen? voor auto's? voor schepen? voor fietsen?

Natuurlijk hoor ik de antwoorden al komen: jamaar dat is zo simpel niet jamaar dat is historisch gegroeid jamaar er wordt aan gewerkt. Blijft het feit dat het spoorbedrijf stevig achterop hinkt, vergeleken met alle andere vervoersmiddelen.
Het historische telt hier niet mee, omdat hier in België pas sinds 2013 echt serieus mee omgegaan wordt. Het grote probleem is echter dat de omliggende landen veel lakser blijken te zijn en treinen met fouten in soms toch toelatingen geven. Dan begrijp ik best dat ze hier alles nog eens willen nazien en het buitenlandse papiertje niet geloven.
Plaats reactie