Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door bobke »

Trenitalia awards contract for 50 high speed trains
05 August 2010

ITALY: Trenitalia has selected a joint bid from Bombardier Transportation and AnsaldoBreda for a contract to supply 50 high speed trainsets.

The board met on August 5 to approve the order, which should see a prototype completed within 300 days and entry into service by 2013.

As well as getting a higher technical score than Alstom's rival submission, the joint bid came in cheaper at €30·8m rather than €35m per eight-car trainset.

'A good race ended with high scores by both competitors', said FS Group Chief executive Mauro Moretti, who has been critical of the quality of trains delivered in Italy in recent years (RG 7.10 p66). He added that the order was an important milestone. 'This shows that there are various ways to buy trains: go to the dealer and buy sight unseen, or, as we did, strongly support innovation.'

Derived from Bombardier's Zefiro platform as supplied to China but heavily adapted to meet European TSIs, the 200 m long non-articulated trains will have distributed traction and be suitable for running at up to 400 km/h, although the planned maximum speed in revenue service will be 360 km/h.

They will have space for 600 passengers and be suitable for working across borders; Moretti says Trenitalia is looking towards 'the German block, the French block, and also Great Britain and Spain.'
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... rains.html

Following the disclosure of both technical and economic evaluations last Monday, Trenitalia announced today the winner of the competition for the supply of 50 new Very High Speed train sets for the Italian HSL.

Italian AnsaldoBreda and Canadian Bombardier will design and build the new V300 Zefiro, first application in Europe of the VHST train designed by Bombardier, currently used in China.

Innovative design and solutions will let this train operate at a top speed of 360 km/h on the existing Italian HSL.

For sure, we will not see any odd train like the concept shown by Trenitalia itself some time ago. The train exteriors will be much more likely the standard one we are used to on other similar trains, as the picture shows (courtesy of AnsaldoBreda site)

V300 Zefiro beat the new non-articulated high speed train offered by Alstom, presented during last edition of EXPO Ferroviaria in Torino and improving the current offer of trains for the segment VHST.

It is supposed it will operate not only in Italy but also on the European network covering France, Spain, Germany and the Belgium-Netherlands network up to UK, possibly.

Briefly, AnsaldoBreda/Bombardier offer gained 56,533/70 and 28,88/30 points on technical and economic evaluations while Alstom 50,759/70 and 28,61/30 points respectively. Kawasaki and Siemens didn’t present any offer for the tender worth 1,2b€.
http://www.railway20.net/2010/08/50-v30 ... confirmed/

Ik vraag me af waarom Bombardier samenwerkt met AnsaldoBreda, weet iemand waarom? (want tenslotte geven ze zo technische details aan de concurrent).
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door dentheo »

Eigen capaciteit in Italie is te klein en lokale produktie werd gezien als "politiek" nuttig verkoopargument.
Theo
Groeten vanop de Heide
HSL

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door HSL »

bobke schreef:Ik vraag me af waarom Bombardier samenwerkt met AnsaldoBreda, weet iemand waarom? (want tenslotte geven ze zo technische details aan de concurrent).
dentheo schreef:Eigen capaciteit in Italie is te klein en lokale produktie werd gezien als "politiek" nuttig verkoopargument.
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... efiro.html

Volgens dit artikel is het ook een kwestie van bundelen van eigen technologieën (Zefiro 380 en V250). Dit gebeurt onder de noemer van een tijdelijke vereniging, met Bombardier aan het hoofd indien wegens succes verlengd... Het lijkt verder waarschijnlijk dat Bombardier de aandrijving en controle-apparatuur zou doen en AnsaldoBreda het koetswerk en de assemblage.

Synergie dus, om de rest van de concurrentie beter het hoofd te bieden.

Een ouder bericht uit 2008: http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ion-1.html

Hierin staat dat een partnerschap van AnsaldoBreda met Alstom voorafging aan dat met Bombardier.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door bobke »

Jaja, binnen twee à drie jaar zullen we dus veel nieuwe hogesnelheidstreinen zien rijden in Italië. 50 voor Trenitalia (Zefiro) en ook nog eens 25 voor NTV (AGV).
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door dentheo »

HSL schreef:
bobke schreef:Ik vraag me af waarom Bombardier samenwerkt met AnsaldoBreda, weet iemand waarom? (want tenslotte geven ze zo technische details aan de concurrent).
dentheo schreef:Eigen capaciteit in Italie is te klein en lokale produktie werd gezien als "politiek" nuttig verkoopargument.
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... efiro.html
.
To boost the local content of the planned product, Bombardier plans to create a 60:40 partnership with AnsaldoBreda to produce an eight-car, single-deck trainset to be branded V300 Zefiro.

Een beetje het Siemens Bombardier Desiro verhaal ....op zijn Italiaans :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door AlexNL »

Of Bombardier en Siemens die samen het SLT voor NS bouwen. Het is voor Trenitalia maar goed dat Bombardier de leiding neemt, als het een AnsaldoBreda-project zou zijn zou je minstens 5 jaar vertraging moeten rekenen. Hadden wij maar Bombardier-treinen voor onze Fyra :x
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door dentheo »

Maar ja dan had je de trein maar zonder ETCS ..... :wink:
Theo
Groeten vanop de Heide
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door bobke »

Waarom ging je bij Bombardier een trein zonder ECTS hebben? Waarom zouden zij dat ook niet kunnen installeren in hun treinen?
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door dentheo »

Tot nog toe wil het toch niet lukken in hun traxxen....
Theo
Groeten vanop de Heide
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door bobke »

dentheo schreef:Tot nog toe wil het toch niet lukken in hun traxxen....
Amai, das ook een ferme flater van Bombardier. Had ik niet verwacht van zo'n specialist in treinen. Nochtans bv in de M6 rijtuigen werkt dat toch allemaal goed; echt raar dat het niet werkt bij hun traxxen. Maar de Fyra wordt toch nu nog met traxxen gereden, en die rijden op de HSL, en ik dacht dat op de HSL het verplicht was ECTS te hebben?
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door dentheo »

Klopt Fyra tussen A'dam en R'dam rijdt met ETCS level 1 (160kmh).
Zijn de enige traxxen met ETCS ...
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Klopt Fyra tussen A'dam en R'dam rijdt met ETCS level 1 (160kmh).
Zijn de enige traxxen met ETCS ...
Op de Betuweroute rijden ze ook, met ETCS level 2. De voorlopige toelating daar zou pas onlangs een definitieve zijn geworden.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door dentheo »

Klopt en voor Breda zou ze ook in de lucht hangen... het schijnt dan toch te gaan lukken .
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Trenitalia awards contract for 50 high speed trains

Bericht door AlexNL »

Het probleem schijnt te liggen in de combinatie Bombardier-treinapparatuur met niet-Bombardier-baanapparatuur, dat loopt niet helemaal vlotjes. De Bombardier-installatie op de Alstom-apparatuur op de Betuweroute ging ook niet bepaald van een leien dakje. Andersom schijnt het wel goed te gaan, niet-Bombardier-treinapparatuur op een Bombardier-baan.

Maar ze komen er wel, uiteindelijk. Het is ze met level 1 gelukt, en met level 2 loopt het integrale proefbedrijf nu om uiterlijk tegen december ook de route Breda - Amsterdam aan te kunnen bieden.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Some say he designed the new Italian HSTs. All we know is...

Bericht door msts.be »

And that means handing it over to our tame racing driver. Some say that the Italians asked him to design their new high speed train. And if he would drive it, he would be overtaken by Michael Schumacher driving one of Luca Montezemolo's trains. All we know is he's called the Stig.

Zeg nu zelf, wie zou het nu niet geloven als je het nieuwe ontwerp ziet :mrgreen:
http://www.fsnews.it/cms/v/index.jsp?vg ... 16f90aRCRD

Onze stofzuigers zijn nog altijd dan een pak mooier, zelfs de meest lelijke Shinkansen zijn nog mooier. Ik ben benieuwd of men in Pistoia er nu vaart achter gaat zetten na de mislukte vogelbekdier-saga..
Plaats reactie