Eurostar

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door overweg13 »

Maffioze chantagepraktijken. Dat komt er van wanneer een land jarenlang geregeerd wordt door politieke oenen: de bevolking kreunt, de toestand is dramatisch. In de zorg wordt er nu 2% minder betaald dan in 2008. In dat licht bekeken zijn de stakingen bij ons nog veel crapuleuzer.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jpvdveer »

Vandaag maar eens een figuur gedownload met daarop de punctualiteit van Eurostar sinds 2016 (beschikbaar via Infrabel - zie bijlage). Dit toont voor 2022 een dramatisch beeld. Des te verbijsterender omdat het hier om een dienst die vrijwel volledig op HST-infrastructuur en met nieuw materieel wordt uitgevoerd. En Eurostar was in het verleden uiterst betrouwbaar.

Onder frequente Eurostarreizigers gaat het gerucht dat deze problemen zijn opgetreden sinds SNCF de controle over Eurostar heeft overgenomen. Zit hier een kern van waarheid in?
Bijlagen
MicrosoftTeams-image.png
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door HLE18 »

Afgelopen 10 jaar nooit vertraging gehad met Eurostar, dit jaar verschillende keren vertraging gehad maar dat was niet altijd de schuld van Eurostar. Seinstoring & snelheidsbeperking in de tunnel, persoonsongeval, gewoon ergens onderweg stoppen voor God weet welke reden.
Ook eens gehad dat hij door vertraging van de vorige rit niet op tijd kon vertrekken. Eens dat het vertrek in Brussel uitgesteld werd door onduidelijke reden, uiteindelijk stapte nog 1 passagier in en konden we vertrekken (douane problemen?).
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

HLE18 schreef: 17 dec 2022, 11:00 wat is dat toch met dat staken altijd maar :o
Zie hier voor een uitleg waarom men in het VK de laatste tijd zo regelmatig staakt:
https://twitter.com/Divya_M_P/status/15 ... 5710491648
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Klassiekje »

overweg13 schreef: 17 dec 2022, 11:34 Maffioze chantagepraktijken. Dat komt er van wanneer een land jarenlang geregeerd wordt door politieke oenen: de bevolking kreunt, de toestand is dramatisch. In de zorg wordt er nu 2% minder betaald dan in 2008. In dat licht bekeken zijn de stakingen bij ons nog veel crapuleuzer.
Men wil in verschillende landen het openbaar vervoer gewoon kapotmaken terwijl er nu, meer dan ooit, moet ingezet worden op alternatieve vervoerswijzen.

Gewoon zwijgen en slikken dan maar?
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 »

jpvdveer schreef: 17 dec 2022, 15:51 Vandaag maar eens een figuur gedownload met daarop de punctualiteit van Eurostar sinds 2016 (beschikbaar via Infrabel - zie bijlage). Dit toont voor 2022 een dramatisch beeld. Des te verbijsterender omdat het hier om een dienst die vrijwel volledig op HST-infrastructuur en met nieuw materieel wordt uitgevoerd. En Eurostar was in het verleden uiterst betrouwbaar.

Onder frequente Eurostarreizigers gaat het gerucht dat deze problemen zijn opgetreden sinds SNCF de controle over Eurostar heeft overgenomen. Zit hier een kern van waarheid in?
De vertraging die de schuld zijn van Eurostar zij te wijten aan 2 redenen. Een gebrek aan technisch personeel in de ateliers en een gebrek aan wisselstukken. Dit zijn echter problemen die bij verschillende bedrijven voorkomen. Probeer maar eens zonnepanelen te bestellen, of een aannemer te vinden die binnen het jaar kan komen beginnen…
Heeft niets te maken met SNCF… SNCF is trouwens altijd de grootste aandeelhouder geweest.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers »

Klassiekje schreef: 17 dec 2022, 19:57 Men wil in verschillende landen het openbaar vervoer gewoon kapotmaken terwijl er nu, meer dan ooit, moet ingezet worden op alternatieve vervoerswijzen.
Gewoon zwijgen en slikken dan maar?
Dat is een ruimer maatschappelijk probleem. Er is een algemeen tekort aan personeel en toch blijven de lonen laag, dat klopt niet. En het is niet beperkt tot Belgie, het is geen specifiek Belgisch probleem. In een normale gezonde markt zouden de bedrijven - inclusief overheid en pseudo-overheid - hogere lonen aanbieden, of andere "incentives", vooral voor gespecialiseerde beroepen. Maar om een of andere reden gebeurt dat niet, of toch maar karigjesweg, ik vraag me echt wel af waarom, maar nogmaals, dit is geen onderwerp voor hier, het gaat veel breder dan het spoorbedrijf.

Kan iemand bv. een vergelijking maken tussen het beginloon voor iemand met een standaardsituatie (gezin, ...) in een standaardfunctie (loketbediende?) met het minimum vereiste diploma voor die functie, twintig jaar geleden versus tien jaar geleden versus vandaag? Op het gevoel weg ben ik zeker dat het er alleen maar is op achteruit gegaan.

[ @moderators: excuus, dit heeft niet meer echt met de Eurostar te maken. Maar ik ben niet begonnen ;) met off-topic te gaan ]
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Accelerat »

nighttrain schreef: 12 sep 2022, 09:54 https://www.youtube.com/watch?v=Gu09XNfrr-0
Reportage betreffende de "opening " op 06/05/1994,aankomste van de 2 Eurostar stellen op de terminal in Coquelles.
Onnodig te vertellen dat daar uren van vergaderen zijn aan voorafgegaan om dit in de praktijk te brengen. Het was een prachtig staaltje van elleboogwerk tussen de Fransen over wie wat zou mogen doen tijdens de ceremonie....
Bedankt voor deze link, interessante uitzending!
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 »

Op 25/12 (Eurotunnel gesloten) en 26/12 (staking Network Rail) hebben er geen Eurostars gereden. Hierdoor zijn de Franse crews, die de eerste treinen vanuit Londen moesten verzekeren niet ter plaatse geraakt. Eurostar heeft een heel creatieve ( en dure) oplossing moeten zoeken.
Er is in de vooravond een privé jet opgestegen in Parijs met 3 Parijse crew. Deze heeft een tussenlanding gemaakt in Lille, waar nog 2 crew’s uit Lille opgestapt zijn. Om dan naar Londen te vliegen.
Zo kunnen morgen toch alle treinen rijden. Zeg nu nog eens dat wij niet alles in het werk stellen om de reizigers ter plaatse te krijgen….😂😉🥳
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door DDietzen »

Zo , da's me even een knaller van een oplossing :shock:
Ik vraag me nu echter wel af waarom per se met alle geweld een Franse crew op de eerste treinen uit Londen moeten zitten, dat lijkt me niet logisch. Waren er echt geen Britse crews voorhanden die konden ruilen met de vroege ritten van de Fransen uit Londen?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, als er Engelsen beschikbaar waren dan had men die zeker wel ingezet, zou ik zo denken. Mijn twijfels gaan dan eerder naar de aard van het ingezette prive-vliegtuig: jets zijn echt ontiegelijk duur, voor heel wat minder geld kan men een turboprop charteren, en met wat moeite en mazzel vindt men zelfs een propellertoestel om vijf personen de plas over te brengen. Misschien was er ergens nog wat budget over dat absoluut moest opgebruikt worden in 2022?

Is het misschien ook geweten waar dat chartervliegtuig geland is nabij London? Heathrow en Gatwick hebben fatsoenlijk openbaar vervoer, maar zijn dan weer onbetaalbaar inzake landingsrechten en "ground handling", zeker voor een jet; Luton en Biggin Hill zijn gebruikelijker voor dit soort vluchten, maar zijn dan ook ongeveer "einde beschaving", zodat er nog eens een stevige taxirit bovenop komt... Wie weet was Southend nog het mooiste, in dit geval, daar hebben ze ook een station vlak naast de luchthaventerminal, alleen weet ik niet of er 's nachts nog treinen zijn, richting London.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers »

En ook: het is toch wel een toppunt van cynisme dat de trein, die voor de middellange afstand toch HET alternatief moest worden voor het vliegtuig, uitgerekend op datzelfde vliegtuig een beroep moet doen als het effe spannend wordt? En wel precies voor een verplaatsing op middellange afstand. En dan ook nog in zijn allerduurste vorm, bovendien. Van een afgang gesproken... Hadden ze nu echt niet een eigen trein kunnen charteren, al was het maar voor vijf reizigers?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 »

Depot Londen (bestuurders) is zo goed als leeg… ze hadden nooit 5 treinen kunnen doen. Denk dat er nog een 15 tal bestuurders zitten. Waarvan er al een aantal thuis zijn (rust en compensatie), verlof hebben (staking is pas vorige week bekend gemaakt en goedgekeurd verlof blijft), 2 bestuurders voor Temple Mills, bestuurders die België niet kennen, bestuurders die de late al hebben,….

Even verduidelijken… met privé jet bedoel ik een privé vliegtuig… welk type (turboprop of jet) het was weet ik echter niet…
En een trein charteren… hoe kan je dat doen als de lijnen waarover die moet rijden gesloten zijn? Denk je dat ze dat niet gedaan zouden hebben als dat een oplossing was?
Ik luister ook graag naar welke oplossing u voorstelt.

Ik snap het niet… toen lijn 96 gesloten was op 11 november, was het een schande dat Eurostar, TGV en Thalys geen oplossingen zocht. Nu is er een oplossing gevonden voor 5 treinen, die anders afgeschaft zouden worden… en nu is het nog niet goed🧐.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door trainlovertje »

Zoals je aanhaalt heeft men met dit manoeuvre vijf treinen van de afschaffing kunnen redden. Dan wordt het inderdaad al interessant om een vliegtuig in te huren, want vijf volle Eurostars afschaffen kost het bedrijf waarschijnlijk meer dan dat vliegtuig. Ik vermoed dus dat men hierbij alsnog een analyse gemaakt heeft of het financieel al dan niet de moeite was om dit plan uit te voeren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor de verduidelijkingen. Dat de sporen compleet waren afgesloten had ik niet zo begrepen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie