Eurostar

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

Handig voor wanneer de E300 TBL1+ ingebouwd krijgen en aan het ETCS-prototype kunnen ze dan ook meteen beginnen :)
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 »

Ik hoop dat ik verkeerd ben, maar ik vrees dat dit wel eens het einde kan betekenen voor de e300 vloot...
Want stellen 2 jaar aan de kant laten staan, kan nooit gezond zijn voor het materiaal.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steve »

2 jaar niet in reizigersdienst inzetten wil natuurlijk niet zeggen dat die stellen zullen wegroesten, niets verhindert dat ze af en toe een ritje maken en degelijk onderhouden worden. Ik denk dat de evolutie van de markt zal bepalen of ze nog nodig zullen zijn naast de e320.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door pietje »

Ligt het nu aan mij of vinden jullie ook dat die HST's zo snel "op pensioen" gaan?
Ik ga er vanuit dat de slijtage wel wat hoger ligt dan bij een conventionele trein, maar die E300's zijn pas in 1994 in dienst gegaan en hebben de eerste jaren vooral op conventioneel spoor gereden, dus een groot deel van hun kilometers was aan conventionele snelheid.

Als we dat vergelijken met treinstellen die meer dan 50 jaar meegaan...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

"pas in 1994" Dat is 26 jaar geleden!

En hoewel je uit zulk materieel nog flink wat leven kunt halen (kijk maar naar de TGV 01 "Patrick" die meer dan 40 jaar heeft aangetikt) zijn er voor Eurostar wel omstandigheden te bedenken waarom nieuwe treinen zinvoller zijn dan een grote revisie van de complete bestaande vloot.

Met de TMSTs/e300s kan Eurostar naar nieuwe bestemmingen (zoals Amsterdam, maar wellicht ook Keulen of Genève), wordt er waarschijnlijk wat bespaard op energie maar zeker niet onbelangrijk: er kunnen veel meer reizigers in. Een volle e320 vervoert 19% meer reizigers dan een volle e300, terwijl de exploitatiekosten (personeel, rijpaden, enz.) gelijk blijven.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door stijn »

Ik heb altijd gehoord dat die oude Eurostars heel veel last hadden van roest ten gevolge van rijden in de sneeuw in vriestemperaturen en dan de tunnel in waar alles smolt en dus veel roestproblemen veroorzaakte...

Waarschijnlijk zijn ze dus niet in opperbeste staat...

Stijn
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dantjebram72 »

De Eurostars zijn vooral een beetje een economische nachtmerrie. Doordat ze ooit in de UK moesten kunnen rijden(op 3de rail en met veel kleiner profiel) zijn deze treinen technische zeer anders tegenover de rest van de TGV vloot. Daarbij zijn er maar 38 van gemaakt. Neem daarbij nog eens de slijtage en roest die ontstaan is door de jaren in zoutrijke omgevingen rond te rijden(Rond de kost en in de Tunnel) en dan moet je je afvragen of het nog we waard is de treinen in dienst te houden. Wisselstukken vinden is veel lastiger en moeilijker, de trein is uniek dus je hebt minder expertise beschikbaar en hij is dan nog eens zeer complex.

De E320 daarentegen is een model van het Siemens Velaro. Hiervan zullen vele treinen rondrijden in vele landen waardoor supply chain en expertise lange tijd gegarandeerd zijn. Ze zijn ook aangepast aan de hedendaagse noden (ETCS en ATB, meer passagiers, ruimer, snellere acceleratie, moderner).
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

stijn schreef: 29 jun 2020, 08:26 Ik heb altijd gehoord dat die oude Eurostars heel veel last hadden van roest ten gevolge van rijden in de sneeuw in vriestemperaturen en dan de tunnel in waar alles smolt en dus veel roestproblemen veroorzaakte...

Waarschijnlijk zijn ze dus niet in opperbeste staat...

Stijn
Klopt niet helemaal. Bij hevige sneeuwval tussen Lille en Coquelles, verminderden ze snelheid.Maar heeft niks met de eventuele roest te maken.
De problemen waarvan u spreekt waren in 2008 en 2009 ,toen kwam er sneeuw binnen in de machinekamer van de eerste traction car, en smolt vervolgens in de tunnel. Dit smeltwater veroorzaakte kortsluitingen op bepaalde electronic blocks. Dit is verholpen geworden door ander aanzuigsysteem van de koeling.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door stijn »

nighttrain schreef: 29 jun 2020, 10:11 Klopt niet helemaal. Bij hevige sneeuwval tussen Lille en Coquelles, verminderden ze snelheid.Maar heeft niks met de eventuele roest te maken.
De problemen waarvan u spreekt waren in 2008 en 2009 ,toen kwam er sneeuw binnen in de machinekamer van de eerste traction car, en smolt vervolgens in de tunnel. Dit smeltwater veroorzaakte kortsluitingen op bepaalde electronic blocks. Dit is verholpen geworden door ander aanzuigsysteem van de koeling.
OK, 't was dan ook van gehoord! ;-)
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ne ... ~a84c8272/
We gaan vooruit denk ik. Ze hebben een akkoord voor de grenscontroles
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door HLE18 »

Maar wat wil dat concreet zeggen? Dat de controle in de toekomst op de trein kan gebeuren i.p.v. het station?
fietser
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2016, 14:57

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door fietser »

De bedoeling is dat treinreizigers van Nederland naar Groot Brittannië straks worden gecontroleerd op Amsterdam of Rotterdam Centraal en dan de trein niet meer hoeven te verlaten voor controle in Brussel.
In Amsterdam en Rotterdam komen dan ook Britse douaniers te werken.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 07 jul 2020, 19:04 Maar wat wil dat concreet zeggen? Dat de controle in de toekomst op de trein kan gebeuren i.p.v. het station?
Dat kon al en is in de beginjaren ook wel eens gedaan. Maar dat wil het VK niet meer.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steve »

Vanaf wanneer zou dit dan allemaal in de praktijk gebracht worden? En is een stop in Antwerpen definitief van de baan, of wordt daar toch nog aan gewerkt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 07 jul 2020, 21:16 Vanaf wanneer zou dit dan allemaal in de praktijk gebracht worden? En is een stop in Antwerpen definitief van de baan, of wordt daar toch nog aan gewerkt?
Een stop in Antwerpen lijkt mij echt niet nuttig. Tussen Antwerpen en Brussel heb je zo veel treinen die er amper langer over doen dan de Eurostar, dat is de moeite en het tijdverlies van de Nederlanders niet waard.
Plaats reactie