Eurostar

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers »

Het is gewoon dat ik doodsgraag een trein van Zwitserland naar London zou zien.
Misschien met een overstap in Marne-la-Vallée? Voor een directe dienst lijkt de markt inderdaad erg klein, nu London zich meer en meer afsluit van het Continent zodat een dergelijke trip lastiger en lastiger wordt. Maar London-MlV wordt toch nu reeds gereden, dacht ik, enkele keren per dag?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4017-4018 »

jan_olieslagers schreef: 08 jul 2021, 12:40
Het is gewoon dat ik doodsgraag een trein van Zwitserland naar London zou zien.
Maar London-MlV wordt toch nu reeds gereden, dacht ik, enkele keren per dag?
Was dat niet enkel in de zomer?
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 08 jul 2021, 11:03 Tja. Het is gewoon dat ik doodsgraag een trein van Zwitserland naar London zou zien. Maar ik kan blijven dromen. En zal dus maar blijven vliegen...
Dat is echt niet realistisch. Het beperkt aantal slots in de tunnel zorgt ervoor dat er maar weinig treinen rijden maar dat wel heel veel reizigers bij elkaar gezet moeten worden, 900 per trein namelijk. Zorgen dat er zoveel mogelijk mensen op die treinen zitten is het enige mogelijke. Treinen verlengen voorbij Brussel is dan eventueel een optie, dat heeft immers enkel positieve effecten op de bezetting Brussel-Londen. Maar bijkomende treinen in de tunnel die een deel van het cliënteel van een Parijs-Londen zouden afsnoepen zijn compleet uit den boze. De enige manier waarop het georganiseerd kan worden is de mensen in Parijs-Noord laten opstappen, dus vanuit Zwitserland betekent dat een lastige overstap.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door maarten »

En je zit ook altijd weer met die incheck in de Eurostar.
Maar een andere optie is Lille-Europe en een TGV Basel - Brussel. Bijvoorbeeld een verlenging van de Mulhouse - Parijs TGV.
Of verlengen van Brussel - Straatsburg naar Basel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 08 jul 2021, 14:43 En je zit ook altijd weer met die incheck in de Eurostar.
Maar een andere optie is Lille-Europe en een TGV Basel - Brussel. Bijvoorbeeld een verlenging van de Mulhouse - Parijs TGV.
Of verlengen van Brussel - Straatsburg naar Basel.
Ik wou vooral uitleggen waarom zelfs zonder incheck het aantal bestemmingen van treinen door de tunnel altijd beperkt zou blijven, de checkin is zeker niet de hoofdreden daarvoor.
Lyria-TGV's naar het noorden sturen lijkt mij daarentegen wel een goed idee. Over 2 jaar hebben we ETCS tot in Brussel, dus laat ze maar komen dan.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4017-4018 »

Shrek schreef: 08 jul 2021, 14:58
maarten schreef: 08 jul 2021, 14:43 En je zit ook altijd weer met die incheck in de Eurostar.
Maar een andere optie is Lille-Europe en een TGV Basel - Brussel. Bijvoorbeeld een verlenging van de Mulhouse - Parijs TGV.
Of verlengen van Brussel - Straatsburg naar Basel.
Ik wou vooral uitleggen waarom zelfs zonder incheck het aantal bestemmingen van treinen door de tunnel altijd beperkt zou blijven, de checkin is zeker niet de hoofdreden daarvoor.
Lyria-TGV's naar het noorden sturen lijkt mij daarentegen wel een goed idee. Over 2 jaar hebben we ETCS tot in Brussel, dus laat ze maar komen dan.
kunnen die stellen wel onder 3kV rijden?
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

4017-4018 schreef: 08 jul 2021, 16:28 kunnen die stellen wel onder 3kV rijden?
Nog niet, maar een moderne tractieinstallatie die al 1,5kV aankan is eenvoudig om te bouwen.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door maarten »

Volgens mij rijdt er nu een combinatie van TGV-POS (25 en 15 kV) en Euroduplex (AC+DC), maar die laatsten zijn dan weer dubbeldekkers en die waren volgens mij nog niet toegelaten in België.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

Om de gemoederen een beetje te bedaren en de gefrustreerden gerust te stellen, kan ik alleen maar zeggen dat het Eurostar/kanaaltunnel/Getlink geen uitzonderingen zijn of iets typisch Brits is. Maar je het is dichtbij en men wil persé per trein van Zichen zussen bolder naar London zonder overstap!
Bij mijn laatste werkervaring als operations manager bii de HHR lijn in Saudi Arabie , hadden we dezelfde veiligheidskontroles in de stations/treinen met hetzelfde search materiaal dat in de USA gemaakt werd volgens de IATA standards. Dus ook volledig steriele stations voor rail operations en scans van de reizigersbagage/controle van de inkomende goederen voor de retail enz.
Idem zoals de Hong-Kong hgh speed https://www.highspeed.mtr.com.hk/en/gui ... rture.html
ook bij ADIF in voege.

En voor de heavy non-believers zie hier het UIC handboek voor stations operations, 120 bladzijden leesplezier.... Dus niet Brits of tunnel onder het kanaal...
https://uic.org/IMG/pdf/station_securit ... book_2.pdf
Nog een prettige zondag en veel leesplezier.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door FLV-FGSP »

"La Compagnie des Alpes, uitbater van populaire skioorden in de Franse Alpen, lanceert komende winter een eigen treinverbinding tussen Londen en de skigebieden. Het heeft daarover een akkoord gesloten met spoorbedrijf Eurostar."
-> meer via https://www.standaard.be/cnt/dmf20210910_92440186
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

FLV-FGSP schreef: 10 sep 2021, 12:25 "La Compagnie des Alpes, uitbater van populaire skioorden in de Franse Alpen, lanceert komende winter een eigen treinverbinding tussen Londen en de skigebieden. Het heeft daarover een akkoord gesloten met spoorbedrijf Eurostar."
-> meer via https://www.standaard.be/cnt/dmf20210910_92440186
het bedrijf doet de uitbating van de skiliften in de Franse Alpen, Italie en Zwitserland en is beursgenoteerd.
La compagnie des Alpes baat ook Futuroscoop,Asterix parc ,mussée Grevin en Bellewaarde aquaparc uit.
1 nonstop rit van London naar de Alpen en terug .....Mischien volgende stap London naar Bellewaarde International station?,
Vanaf Moûtiers en Bourg-Saint-Maurice gaan hun bussen de reizigers vervoeren naar La Plagne, Val d'Isère, Flaine, Les Arcs, Tignes, Méribel, Serre Chevalier Vallée, Les Menuires, Samoëns, Sixt-Fer-à-Cheval, Morillon, Peisey-Vallandry.
Goed voor de crew , een WE uitslaapje in de Franse Alpen......
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 »

Deze treinen reden voor Corona ook al. Dus niets nieuws onder de zon daar. Eurostar heeft beslist om zich dit jaar en volgend jaar enkel en alleen op de core business bestemmingen te focussen. Dit door de bloed rode cijfers van het afgelopen jaar. Hierdoor vielen de seizoenstreinen weg (BSM en Marseille). Travelski heeft aan Eurostar gevraagd om de treinen toch te laten rijden. Uiteraard tegen betaling. Voorlopig gaat het enkel over het seizoen 2021-2022. Tickets zijn enkel verkrijgbaar via Travelski en worden enkel aangeboden als onderdeel van een pakket reis. Travelski doet ook de dienst na verkoop. Dus Eurostar houdt zich enkel bezig met het operationele gedeelte. Er is slechts 1 H/T rit voorzien per week. Aankomst op zaterdag en 3 uur later de terugrit. Met dezelfde crew. Dus geen uitslaap in de Alpen….😜. De rit zou voor de eerste maal ook verzekerd worden door een E320.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door pietje »

Eurostar heeft hiermee het financiële risico verlegd naar Travelski.
Volledig begrijpelijk en eigenlijk een geweldige zet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

4303 schreef: 15 sep 2021, 06:54 De rit zou voor de eerste maal ook verzekerd worden door een E320.
Het tegendeel zou mij verbazen, de E300 staan al een tijdje op stal. Zullen we die ooit nog zien rijden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven »

Voor zover ik weet komt de E300 niet meer in actie.
Plaats reactie