Eurostar

FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door FLV-FGSP »

Op een persconferentie vandaag werd bekend dat Eurostar een nieuw logo krijgt: https://twitter.com/FlywheelMedia1/stat ... 0973461504

Vanaf 2025 zou ook E*-materieel worden ingezet op Thalysroutes.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven »

HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door HLE18 »

Nieuw logo trekt op niet veel, een mens vraagt zich ook af wat het nut is om dat weeral eens te veranderen :?:
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door desirootje »

HLE18 schreef: 24 jan 2023, 18:11 Nieuw logo trekt op niet veel, een mens vraagt zich ook af wat het nut is om dat weeral eens te veranderen :?:
Men had een rebrand nodig, het huidige logo ziet er zeer 2000's uit en vrij gedateerd. De nieuwe Eurostar is ook anders dan de vorige, mensen moeten beseffen dat ze ermee van Parijs naar Keulen kunnen gaan, de beste manier om dat te doen is via een nieuw logo. Een nieuwe naam zou ook goed zijn, maar daarmee verlies je wel al je herkenning dus ik snap waarom ze daar niet aan raken.
Van de E ben ik niet zo een grote fan, maar de ster op de voorkant van de trein vind ik wel iets hebben. Ik had mss liever een logo gehad dat in stijl meer overeenkwam met het Thalys logo dan een letter met een achtergrond... Maar het is verre van de ergste rebranding die ik al gezien heb.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers »

HLE18 schreef: 24 jan 2023, 18:11 Nieuw logo trekt op niet veel, een mens vraagt zich ook af wat het nut is om dat weeral eens te veranderen :?:
Ach, daar zit het gespuis van marketeers en grafici achter. Ik snap niet dat er nog managers zijn die niet inzien dat die lieden vooral met hun eigen gewin bezig zijn, eerder dan met de belangen van hun klanten. Ongelijk kan ik ze niet geven, maar dat er maar steeds slachtoffers blijven gevonden worden is bedroevend.

En dat een logo "gedateerd" is dat vind ik geen argument, voor mij moet een bedrijf vooral stabiliteit en betrouwbaarheid uitstralen. Denk maar aan automerken als Citroen en Mercedes, hoeveel decennia gaat die hun logo al niet mee? Maar ja, ik weet wel dat ik van de oude stempel ben...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 24 jan 2023, 18:49 En dat een logo "gedateerd" is dat vind ik geen argument, voor mij moet een bedrijf vooral stabiliteit en betrouwbaarheid uitstralen. Denk maar aan automerken als Citroen en Mercedes, hoeveel decennia gaat die hun logo al niet mee? Maar ja, ik weet wel dat ik van de oude stempel ben...
Citroën, Mercedes, NMBS, Coca Cola,... hebben geen gedateerd logo, ze hebben een oud logo dat tijdsloos is. Dat is moeilijk om te maken, ik denk zelf dat het moeilijk is om te weten of je er een hebt. Zij moeten nooit hun logo veranderen, Eurostar daarentegen is zeker gedateerd, het straalt "we hebben net 3D modelling ontdekt" uit, Thalys daarentegen niet in mijn ogen, vandaar dat ik zo een logo beter zou vinden.
En een bedrijf met een gedateerd logo kan mensen juist wegjagen, omdat ze verwachten dat de service even gedateerd is. Huidige klanten hebben er geen last van, maar toekomstige wel. En zeker met het feit dat Renfe erover dacht om in competitie te gaan was een nieuw modern logo nodig, je wil de (toekomstige) competitie geen enkele voorsprong bieden.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

Op zich zitten er best goede ideeën achter het nieuwe logo, zo is het symbool op zich een verwijzing naar de verre geschiedenis: naar de nachttrein Étoile du Nord die Amsterdam en Parijs verbond. En in geanimeerde vorm doet het kernelement van het nieuwe logo het nog vrij aardig, zoals te zien valt in deze video:

https://twitter.com/NewsroomThalys/stat ... 1976814594

De combinatie van symbool en lettertype geeft het nieuwe logo voor mij echter meteen een gedateerde uitstraling. Misschien was dat heel anders geweest als ze een lettertype soortgelijk aan dat van het huidige logo hadden gebruikt.

"Luchtvaartmaatschappij uit de jaren 80" is de associatie die ik er nu bij heb.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jpvdveer »

jan_olieslagers schreef: 24 jan 2023, 18:49 Denk maar aan automerken als Citroen
Off-topic: veel minder lang dan je zou denken. Nagenoeg alle bedrijven sleutelen met regelmaat aan hun logo's.

https://www.citroenorigins.nl/nl/de-evo ... n-de-logos
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Paul »

Ik hoop in ieder geval dat de NMBS-directie het nooit in haar hoofd haalt om het ellipsvormige logo van Henry Van de Velde te verloochenen...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Rww »

Paul schreef: 24 jan 2023, 22:24 Ik hoop in ieder geval dat de NMBS-directie het nooit in haar hoofd haalt om het ellipsvormige logo van Henry Van de Velde te verloochenen...

Het logo dat hij niet ontworpen heeft maar wel heeft willen claimen, bedoel je??


In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is Van de Velde niet de ontwerper van het logo van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen; de bekende letter "B" in een liggende ellips werd bedacht door Jean de Roy. Als toenmalig artistiek adviseur van de NMBS heeft Van de Velde de directie daarentegen wel overgehaald om voor dit ontwerp te kiezen. Daarnaast heeft hij het interieur ontworpen van de eerste Belgische elektrische treinstellen (AM35) en enkele rijtuigen. Van de Velde drukte ook zijn stempel op het station van Blankenberge.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Portbou »

Rww schreef: 01 feb 2023, 13:13
Paul schreef: 24 jan 2023, 22:24 Ik hoop in ieder geval dat de NMBS-directie het nooit in haar hoofd haalt om het ellipsvormige logo van Henry Van de Velde te verloochenen...

Het logo dat hij niet ontworpen heeft maar wel heeft willen claimen, bedoel je??
Mijn begrip was dat één van de werknemers/medewerkers van Van de Velde het logo ontworpen had.
Het ontwerp was echter rond van vorm, niet ellips.

Henry Van de Velde zou het dan "verbeterd" hebben door er de bredere ellips-vorm van te maken.

Is dat het juiste verhaal of liep het anders ?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Paul »

"Het logo, een hoofdletter B in een liggende ellips, kwam er na een wedstrijd in 1934. Een ontwerper op de tekenafdeling van de NMBS stelde een B voor met daarrond twee concentrische cirkels. Architect Henry Van de Velde, artistiek adviseur van de NMBS en voorzitter van de wedstrijdjury, verving de cirkels door een ovaal." (Christine Opdecam, Over mensen en machines, Moulinsart, 2015, p. 50. ISBN 9789030371359 - catalogus Train World)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

Paul schreef: 24 jan 2023, 22:24 Ik hoop in ieder geval dat de NMBS-directie het nooit in haar hoofd haalt om het ellipsvormige logo van Henry Van de Velde te verloochenen...
We kunnen niet in de jaren 50 blijven hangen,dus ook een "modern commercieel" bedrijf als de NMBS moet meegaan met zijn tijd en zijn (toekomstige )clienten.
Daarom raad ik U aan de bijhorende tekst en filmpje te bekijken betreffende "het logo" en de "branding" van bedrijven.

https://99designs.fr/blog/logo-et-brand ... randing/#2
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door overweg13 »

Er zijn anders gerenommeerde merken die dat wel doen en zelfs een logo gebruiken dat nog verder teruggaat dan de jaren 50. Het voorbeeld dat hier terzake doet is dat van Bentley, dat ook nog eens erg lijkt op dat van de NMBS. Maar ook andere automerken houden vast aan hun originele logo. Wie dat niet doet, zoals bijvoorbeeld Citroën komt zelden op de proppen met een beter logo. Ik zou zelfs durven zeggen dat het huidige logo een stuk minder elegant is dan de vorige. Maar ja, er zijn nu eenmaal bedrijven die zichzelf in stand houden door andere bedrijven te doen geloven dat verandering alleenzaligmakend is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Reuel »

Inderdaad. Er zijn genoeg voorbeelden waar een oud logo of merk, voldoende patina heeft gekregen om weer "hip" te zijn. Vaak wel gecombineerd met een frisse, consequente en sobere huisstijl.Verschillende huisstijlen van overheden (Nederlandse, Deense, Noorse,...) gebruiken een eeuwenoud logo/wapen, maar het geheel blijft er wel tijdloos uitzien. Dat is meer dan geslaagd en zou ik wel vaker willen zien, in plaats van de marketingtrend van het moment.

Los van de huisstijl, bijzonder jammer dat de naam Thalys verdwijnt. Tijdloos, wat klassiek en elegant aandoend en bovendien betere beschrijving voor van het traject onder en rond het Kanaal en de Noordzee (Thalassa= Griekse zeegodin, thalatta = zee in't oud Grieks dacht ik). Dat is toch een mooie verwijzing?

Maar helaas, de dominantie van de anglosaksische management nieuwspraak koos voor het volstrekt zielloze "Eurostar". Dat voor een bedrijf dat als belangrijkste bestemming een land heeft, dat met niks "Euro" wil te maken hebben. Gemiste kans, dat.
Plaats reactie