Eurostar

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven »

Je vergeet even dat in die tunnel ook chutteltreinen met auto’s en vrachtwagens rijden alsook goederentreinen. Zomaar even 3 min verschuiven is niet zo eenvoudig denk ik.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 257
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door DDietzen »

Die 3 minuten verschuiving is juist één van de twee geplande Eurostarpaden elk halfuur. Normaal (zonder stops in Ebbsfleet of Ashford) vertrekt het Parijspad om :01 en :31 uit Londen, direct gevolgd door het (minder vaak benutte) Brusselpad om :04 en :34.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

Een haltering van 1 minuut in Brussel voor een internationale trein met veel reizigers met bagage, relatief weinig deuren en geen gelijkvloerse instap, lijkt mij vragen om problemen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door HLE18 »

DDietzen schreef: 25 apr 2022, 12:05 Immers, reizigers Londen-Brussel vv vervoeren met de Amsterdam-Eurostars is geldverkwisting omdat die zitplaatsen dan leeg van Brussel tot in Amsterdam worden gevoerd.
In de veronderstelling dat die trein altijd vol zit ja maar anders kan je net zo goed nog wat reizigers naar Brussel mee pakken en dan zijn die ook super snel in Brussel i.p.v. nog 20 minuten in Lille stil te moeten staan.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Paul »

AlexNL schreef: 25 apr 2022, 17:45 Een haltering van 1 minuut in Brussel voor een internationale trein met veel reizigers met bagage, relatief weinig deuren en geen gelijkvloerse instap, lijkt mij vragen om problemen.
In het voorstel van DDietzen is dat een technische stop, enkel voor personeelswissel.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 257
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door DDietzen »

HLE18 schreef: 25 apr 2022, 18:16
DDietzen schreef: 25 apr 2022, 12:05 Immers, reizigers Londen-Brussel vv vervoeren met de Amsterdam-Eurostars is geldverkwisting omdat die zitplaatsen dan leeg van Brussel tot in Amsterdam worden gevoerd.
In de veronderstelling dat die trein altijd vol zit ja maar anders kan je net zo goed nog wat reizigers naar Brussel mee pakken en dan zijn die ook super snel in Brussel i.p.v. nog 20 minuten in Lille stil te moeten staan.
Welke Eurostar Londen-Brussel staat 20 minuten stil in Lille?

Daarnaast denk ik dat je met fatsoenlijk vlotte rijpaden en kortere inchecktijden - met de verplichting om >90 minuten van tevoren aanwezig te zijn verbrand je echt tijd en wordt het heel lastig om het vliegtuig te beconcurreren - het drietal Amsterdam-Eurostars echt met gemak moet kunnen vullen met enkel reizigers UK-NL vv. Amsterdam-Londen is immers de populairste internationale vliegrelatie binnen Europa, met pre-COVID een slordige 4 miljoen reizigers per jaar; het hoeft toch geen sinecure zijn om daar iedere dag maximaal 3*900=2700 (en in het weekend slechts 2*900=1800) van af te snoepen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven »

De stop in Brussel schrappen mag je vergeten want dan vraag je aan Eurostar om hun hoofdzetel voorbij te rijden. Je zal altijd op elke trein volk hebben voor meerdere bestemmingen. Gokken om enkel voor 1 bestemming mensen mee te nemen vind ik risicovol voor een trein. Zo sluit je ook uit dat je vanuit Nederland rechtstreeks naar Rijsel kan om van daaruit richting heel Frankrijk te reizen (die mogelijks nog groter geeft dan deze in Brussel). Verder valt ook nog af te wachten wat het effect op het aanbod gaat zijn door de fusie met Thalys.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4017-4018 »

Dus, men kan geen tickets meer kopen bij Eurostar tussen België en Nederland/Nederland België. Corect?
Ciao Ciao
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rvdborgt »

4017-4018 schreef: 25 apr 2022, 23:14 Dus, men kan geen tickets meer kopen bij Eurostar tussen België en Nederland/Nederland België. Corect?
Dat klopt.

Groetjes,
Rian
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door HLE18 »

DDietzen schreef: 25 apr 2022, 19:07 Welke Eurostar Londen-Brussel staat 20 minuten stil in Lille?
Vroeger was Londen-Brussel 1u53, dan was het plots 2u01 en nu vorige week geboekt is het al 2u9 min. dus dan staat hij toch ergens hele tijd stil veronderstel ik of is de tunnel uitgerokken?

Lang geleden was er zelfs een Eurostar 's ochtends die niet stopte en dan was je er al in 1u45 ofzo.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door railtravelmanager »

4017-4018 schreef: 25 apr 2022, 23:14 Dus, men kan geen tickets meer kopen bij Eurostar tussen België en Nederland/Nederland België. Corect?
Er is genoeg alternatief IC Nederland of Thalys, Eurostar focust als core business op Amsterdam London en Brussel London namelijk
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo »

Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 257
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door DDietzen »

Steven schreef: 25 apr 2022, 22:02 De stop in Brussel schrappen mag je vergeten want dan vraag je aan Eurostar om hun hoofdzetel voorbij te rijden. Je zal altijd op elke trein volk hebben voor meerdere bestemmingen. Gokken om enkel voor 1 bestemming mensen mee te nemen vind ik risicovol voor een trein.

Je neemt nog altijd volk mee voor 2 bestemmingen: Amsterdam en Rotterdam. En natuurlijk zou naar mijn mening de locatie van een hoofdkantoor nooit de (hoofd)reden moeten zijn voor een commerciële stop in die stad, maar ik geef toe dat de praktijk van die prestige wat weerbarstiger is.
Steven schreef: 25 apr 2022, 22:02Zo sluit je ook uit dat je vanuit Nederland rechtstreeks naar Rijsel kan om van daaruit richting heel Frankrijk te reizen (die mogelijks nog groter geeft dan deze in Brussel). Verder valt ook nog af te wachten wat het effect op het aanbod gaat zijn door de fusie met Thalys.
Nederland-Lille is echt geen relevante reisrelatie. Toen er nog tweemaal daags een rechtstreekse Thalys Amsterdam-Lille reed, vervoerde die heel veel lucht tussen Brussel-Lille (bron: zowel enkele nieuwsartikelen als mijn eigen ervaring, de twee keer dat ik meereed had ik telkens een rijtuig voor mij alleen :) ). Vandaar ook dat die vrij snel is vervangen door een vooralsnog succesvollere trein naar CDG en Eurodisney. Het is daarom naar mijn mening een doodzonde om voor twee man en een paardekop een stop in Lille in te lassen die de grote massa NL-UK een kwartier extra reistijd oplevert.

Daarnaast heeft Eurostar überhaupt nooit reizigers Amsterdam-Lille vervoerd, en is dat bij mijn weten ook nooit van plan geweest. Lille-Amsterdam heeft dienstregelingtechnisch wel bestaan pre-corona (en bestaat volgens mij nu weer, 1x per dag met de 9126) maar ik meen me te herinneren dat dat nooit als doorgaand ticket werd aangeboden; vandaag de dag is dat in elk geval niet uit de boekingsmodule te toveren.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door HLE18 »

Gisteren liep het in het honderd in St. Pancras met een wachtrij tot ver buiten het station richting Kings Cross. Treinen kwamen aan / vertrokken met vertraging tot 1u. Officieel door een aanrijding tussen Lille en Calais maar dat was al 's ochtends vroeg want om 10u daar gepasseerd en niets meer gezien.

Ze deden zeker hun best om alles in goede banen te leiden maar zo'n massa volk amai :shock:
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 »

Die ochtend is er een lichaam gevonden naast de sporen thv Lambersart. Hierdoor is de lijn gesloten geweest van 7:45 tot 9:40. Verschillende treinen zijn toen omgereden langs de klassieke lijn tussen Lille en Calais.
Plaats reactie