Eurostar

pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door pietje »

En toch vind ik dat dit echt wel aantoont dat "de spoorwegen" in zijn geheel eens moeten nadenken of dit ook past in hun duurzaam plan voor de toekomst.

Mijn vrees is dus dat als de vluchten van pakweg <500 km in heel Europa zouden verdwijnen, we helemaal overgeleverd gaan worden aan dit soort grillen om ergens ter plaatse te geraken.

Want vergis je niet: Eurostar heeft alleen deze moeite gedaan omdat ze moeten opboksen tegen de luchtvaart en dat 5 treinen schrappen onverantwoord is in de concurrentiële sector die het transport is.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers »

Dat wil ik dan toch weer een beetje relativeren, ook al zie ik er wel goede grond in...

1/ Verkeer met UK zal altijd kwetsbaar zijn, het is en blijft een eiland, nuja, een groep eilanden;
2/ UK heeft besloten om buiten Schengen te blijven, dat maakt het nu eenmaal moeilijk. Brexit heeft daar eigenlijk zelfs niet mee vandoen;
3/ alle vormen van transport zijn kwetsbaar voor sabotage, hetzij door terroristen, hetzij door groupuscules van werkweigeraars. Hoe vaak is niet in Antwerpen de haven platgelegd door een handjevol stakers bij de sluizen? Wie van of naar UK wil reizen moet zich altijd bewust zijn van de kwetsbaarheid van alle reisformules - kwetsbaarheid waarvan vakbonden &C dankbaar misbruik maken, natuurlijk;
4/ men had het "continentale" treinpersoneel ook nog op de boot kunnen zetten, uit Duinkerke of Calais, ze waren slechts een uurtje of drie langer onderweg geweest, schat ik uit het losse polsje; maar inderdaad zal er wel nagedacht en gerekend geworden geweest zijn vooraleer men die prive-jet inhuurde die intussen geen jet meer blijkt te zijn geweest :)

Wel blijf ik vragen stellen bij de onmogelijkheid om de vijf personeelsleden per spoor over te brengen - nogmaals, het zal echt wel bekeken en onderzocht geworden geweest zijn, maar toch: gold er daar niet een of andere vorm van minimale dienstverlening? Men had die mensen zelfs op een of andere werktrein kunnen gezet hebben, technisch althans. Stakers die een werktrein weigeren door te laten zouden wel eens serieuze gerechtelijke vervolging kunnen riskeren. Maar blijkbaar gaf men liever een pak geld uit?!

En ook grif akkoord: alles was beter dan enkele duizenden reizigers compleet in de steek te laten. De allerslechtste keuze was die prive-jet zeker niet - toch blijf ik het een beetje, euhh, "potsierlijk" vinden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 »

Een crew bestaat uit 3 personen: 1 bestuurder, een TM1 en een TM2. Dus het gaat in totaal over 15 personen. Sorry als dit niet duidelijk was in vorige posts.

Network rail heeft mee gestaakt. Dus het seinhuis was NIET bemand… en bijgevolg onmogelijk om treinen te laten rijden.

Eurostar heeft dit niet gedaan omdat het moet concurreren met de luchtvaart… ze hebben dit gedaan voor hun reizigers! Er waren voor 26/12 bijna 40000 tickets verkocht. Deze mensen, of toch een deel ervan, moet dus op een andere dag vervoerd worden. Het is dan onverantwoord om al 5 treinen af te schaffen. Bijna alle treinen zitten de volgende dagen volledig vol…
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers »

Een crew bestaat uit 3 personen: 1 bestuurder, een TM1 en een TM2. Dus het gaat in totaal over 15 personen. Sorry als dit niet duidelijk was in vorige posts.
Ah, dankje, ik vroeg me dat al af. Een "bemanning" dus - al kunnen het uiteraard net zo goed drie vrouwen zijn :)

Als het inderdaad 15 personen waren, dan zal het effectief wel geen straalvliegtuig geweest zijn, er zijn er wel zo'n grote maar die zijn dan helemaal onbetaalbaar. Misschien een DHC6 Twin Otter of een Beech 1900 - ik ben wel benieuwd! En ook: zo'n vliegtuig huren is niet goedkoop, maar als men de kost over 15 personen kan verdelen wordt het toch al een beetje draaglijker.
Network rail heeft mee gestaakt. Dus het seinhuis was NIET bemand
Dat lijkt mij toch echt onaanvaardbaar - niet in het minst in UK, waar de geest van Maggy T. nog steeds door de straten en door de geesten dwaalt. Komt daar echt geen gerechtelijke actie van? Zelfs in Belgie is er bij stakingen altijd wel iemand aanwezig op cruciale plaatsen zoals seinhuizen/blokposten, voor het geval van een noodgeval, of zo herinner ik me toch.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door JHS2013 »

Ook in België sluiten seinhuizen als er voldoende personeel staakt. Zelfs als er minimale bezetting is, betekent dat niet dat er veilig verkeer geregeld kan worden. In België nemen seingevers bij stakingen weleens twee werkplekken voor hun rekening, waar ik toch mijn bedenkinken qua veiligheid bij heb
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 27 dec 2022, 21:10 Dat lijkt mij toch echt onaanvaardbaar - niet in het minst in UK, waar de geest van Maggy T. nog steeds door de straten en door de geesten dwaalt. Komt daar echt geen gerechtelijke actie van? Zelfs in Belgie is er bij stakingen altijd wel iemand aanwezig op cruciale plaatsen zoals seinhuizen/blokposten, voor het geval van een noodgeval, of zo herinner ik me toch.
Bij ons gebeurde toch hetzelfde met de seinhuizen in de provincies Luxemburg en Namen? En die persoon voor noodgevallen, als ze die hebben, hoort in te grijpen bij noodgevallen, een Eurostar crew overbrengen is geen noodgeval. Dit was iets dat ze niet konden voorkomen, behalve door personeel al eerder te laten overkomen, iets dat ook moeilijk was sinds die wss ook gewone diensten voor SNCF doen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door HLE18 »

Reizigers van Eurostar naar Londen zitten al vier uur vast in Lille

https://www.hln.be/buitenland/reizigers ... ~a4f0013c/

Wat is hier mis gegaan?
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door pietje »

4303 schreef: 27 dec 2022, 21:00 Eurostar heeft dit niet gedaan omdat het moet concurreren met de luchtvaart… ze hebben dit gedaan voor hun reizigers! Er waren voor 26/12 bijna 40000 tickets verkocht. Deze mensen, of toch een deel ervan, moet dus op een andere dag vervoerd worden. Het is dan onverantwoord om al 5 treinen af te schaffen. Bijna alle treinen zitten de volgende dagen volledig vol…
Uiteraard wel.
Zonder druk van concurrentie zal een bedrijf zich veel minder klantvriendelijk opstellen dan met die druk, want als de klanten toch geen echt alternatief hebben, moet je geen nodeloze kosten maken voor klanten die toch geen andere keuze hebben.
Het kan trouwens ook concurrentie zijn met internationale bussen, het hoeft niet alleen de luchtvaart te zijn.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 27 dec 2022, 20:18 Dat wil ik dan toch weer een beetje relativeren, ook al zie ik er wel goede grond in...

1/ Verkeer met UK zal altijd kwetsbaar zijn, het is en blijft een eiland, nuja, een groep eilanden;
2/ UK heeft besloten om buiten Schengen te blijven, dat maakt het nu eenmaal moeilijk. Brexit heeft daar eigenlijk zelfs niet mee vandoen;
3/ alle vormen van transport zijn kwetsbaar voor sabotage, hetzij door terroristen, hetzij door groupuscules van werkweigeraars. Hoe vaak is niet in Antwerpen de haven platgelegd door een handjevol stakers bij de sluizen? Wie van of naar UK wil reizen moet zich altijd bewust zijn van de kwetsbaarheid van alle reisformules - kwetsbaarheid waarvan vakbonden &C dankbaar misbruik maken, natuurlijk;
4/ men had het "continentale" treinpersoneel ook nog op de boot kunnen zetten, uit Duinkerke of Calais, ze waren slechts een uurtje of drie langer onderweg geweest, schat ik uit het losse polsje; maar inderdaad zal er wel nagedacht en gerekend geworden geweest zijn vooraleer men die prive-jet inhuurde die intussen geen jet meer blijkt te zijn geweest :)

Wel blijf ik vragen stellen bij de onmogelijkheid om de vijf personeelsleden per spoor over te brengen - nogmaals, het zal echt wel bekeken en onderzocht geworden geweest zijn, maar toch: gold er daar niet een of andere vorm van minimale dienstverlening? Men had die mensen zelfs op een of andere werktrein kunnen gezet hebben, technisch althans. Stakers die een werktrein weigeren door te laten zouden wel eens serieuze gerechtelijke vervolging kunnen riskeren. Maar blijkbaar gaf men liever een pak geld uit?!

En ook grif akkoord: alles was beter dan enkele duizenden reizigers compleet in de steek te laten. De allerslechtste keuze was die prive-jet zeker niet - toch blijf ik het een beetje, euhh, "potsierlijk" vinden.
Beste,
Ik moet wek bekennen dat uw benadering redelijk kortzichtig is en een beetje kennis van de situatie ontbreekt.

U moet weten dat er op 25/12 NOOIT ferry verkeer is tussen Dover naar Calais/Duinkerken. Beperkt verkeeer door de tunnel.
Hebt U al het aantal werkuren berekent voor 1 persoon tussen paris/Lille/Brussel naar London met bus via Tunnel(en moesten ferry's varen? En of er beschikbare plaatsen zouden zijn?? En dan moeten die mensen nog veilig een trein besturen of bemannen! Arbeidsreglementering.
Bus van Paris via Lille naar Calais =5uren+60' aanmelden border control haven +90' oversteek+2 uren naar London.
Hoe ga je mensen op een werktrein zetten?? welke werktrein?, ET of HS?? Volgens mijn ervaring zijn er GEEN werktreinen in die periode..Een werktrein is geen verbinding tussen A en B maar zet modules af tussen 2 yards! Weet U wel hoe een werktrein georganiseerd is?

De seinhuizen zijn of waren altijd bemand als back-up in geval van nood,maar niet om commercieel verkeer veilig te laten verlopen. Dus ze hebben de sleutel niet onder de mat gelegd.
Er heeft niemand de intentie gehad om werktreinen te blokkeren.

Kerstmis is een speciale dag/periode voor de Britse staff,en dus zijn er geen werktreinen gepland. En dit om de mensen de kans te geven dit te vieren met de familie. Het is een feit dat op het continent wij er een andere benadering aan geven.
Dus ik denk dat de gevonden oplossing de meest praktische ,economische en klantvriendelijkste was.En dat vliegtuig zal terug te vinden zijn in hun boeken als "kosten" net zoals hotelovernachtingen voor hun crew' op andere dagen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

pietje schreef: 28 dec 2022, 10:06
4303 schreef: 27 dec 2022, 21:00 Eurostar heeft dit niet gedaan omdat het moet concurreren met de luchtvaart… ze hebben dit gedaan voor hun reizigers! Er waren voor 26/12 bijna 40000 tickets verkocht. Deze mensen, of toch een deel ervan, moet dus op een andere dag vervoerd worden. Het is dan onverantwoord om al 5 treinen af te schaffen. Bijna alle treinen zitten de volgende dagen volledig vol…
Uiteraard wel.
Zonder druk van concurrentie zal een bedrijf zich veel minder klantvriendelijk opstellen dan met die druk, want als de klanten toch geen echt alternatief hebben, moet je geen nodeloze kosten maken voor klanten die toch geen andere keuze hebben.
Het kan trouwens ook concurrentie zijn met internationale bussen, het hoeft niet alleen de luchtvaart te zijn.
ik vrees ook hier te moeten zeggen dat uw opmerkingen gespeend zijn van kennis betreffende het verkeer tussen UK en het continent.
Op die bewuste dag is er geen Ferry verkeer. Als je het aantal reiziger zou kennen, zal je ook beseffen dat de "flexi bussen" dit niet kunnen opvangen bovenop hun normale klanten. En bij uitbereiding zou Eurotunnel dit niet kunnen verwerken bovenop de gewone FLEXI bus reservatie +reisbussen en campers.
Studies hebben uitgewezen dat er duidelijke verschillen zijn tussen de verschillende profielen van reizigers volgens de huidige aangeboden vervoerders.
Als er 1 "vervoerder" wegvalt worden niet alle 100% van zijn "gebruikers" verdeelt over de andere "vervoerders".
Studies uitgevoerd naar aanleiding van belangrijke "incidenten " in het verleden...zoals tunnelbrand,stof van een Ijslands vulkaantje, hevige stormen,slecht weer,stakingen.
Dus" concurentie" is te nemen met een serieuze korrel zout.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 »

HLE18 schreef: 28 dec 2022, 10:00 Reizigers van Eurostar naar Londen zitten al vier uur vast in Lille

https://www.hln.be/buitenland/reizigers ... ~a4f0013c/
Wat is hier mis gegaan?
Indringer in de steriele zone in het station van Lille. De persoon had zich blijkbaar op het perron verstopt voor de sterilisatie, is niet opgemerkt door de veiligheidsdiensten tijdens het steriel maken van het perron. Een reizigers heeft de persoon opgemerkt en gemeld aan de treinbegeleider…

Dan is de procedure als volgt: iedereen met zijn bagage uit de trein en opnieuw door de controle. Stel en perron worden in de tussentijd opnieuw steriel gemaakt. Dan mogen de reizigers opnieuw opstappen en kan de trein terug vertrekken.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

4303 schreef: 26 dec 2022, 22:38 Op 25/12 (Eurotunnel gesloten) en 26/12 (staking Network Rail) hebben er geen Eurostars gereden. Hierdoor zijn de Franse crews, die de eerste treinen vanuit Londen moesten verzekeren niet ter plaatse geraakt. Eurostar heeft een heel creatieve ( en dure) oplossing moeten zoeken.
Er is in de vooravond een privé jet opgestegen in Parijs met 3 Parijse crew. Deze heeft een tussenlanding gemaakt in Lille, waar nog 2 crew’s uit Lille opgestapt zijn. Om dan naar Londen te vliegen.
Zo kunnen morgen toch alle treinen rijden. Zeg nu nog eens dat wij niet alles in het werk stellen om de reizigers ter plaatse te krijgen….😂😉🥳
Heb juist info genomen met ex-collegas en bevestigen me dat de tunnel open en operationeel was op 25/12.
Los van de positieve oplossing van Eurostar.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door HLE18 »

4303 schreef: 28 dec 2022, 10:37 Een reizigers heeft de persoon opgemerkt en gemeld aan de treinbegeleider…
Die zal zich ook populair gemaakt hebben bij de medereizigers :lol:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje »

Een staking in het VK is inderdaad erg gereglementeerd, maar niet volkomen verboden. Je mag niet staken 'uit solidariteit' met een andere sector of bedrijf, er zijn hoge vereisten aan het aantal werknemers dat de staking steunt, etc. Maar als de staking is toegelaten..'
De seinhuizen zijn op stakingsdagen vaak (mee) bemand door hogere kaders. Ik moet je niet zeggen dat die, zelfs met veiligheidscertificaat, weinig recente ervaring hebben. De facto zijn die daar enkel om toezicht te houden op eventuele alarmen, niet om het treinverkeer te leiden. En bij verminderde bezetting wordt er erg veel op automatisch gezet, van verkeersregeling is er dan geen sprake, ze volgen elkaar gewoon op in de volgorde van aanmelding. Pech als de IC achter de stoptrein zit.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

Hetzelfde geldt voor rijdend personeel. Er zijn redelijk wat managers bevoegd om ook actief te zijn als treinbegeleider, maar in de dagelijkse praktijk gebeurt dit niet zo veel. Maar bij een staking van het RMT (de vakbond waar de meeste TBG's lid van zijn) worden zij wel opgeroepen om op te treden als vervangende TBG.

Een tijd geleden zag ik (ik meen op Twitter) een keer een stukje van een incidentenlogboek van zo'n dag en dat ging lang niet altijd goed. Denk aan door rood sleutelen en zulke fratsen.
Plaats reactie