Eurostar

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven »

Met de brexit er bij weet je dat er altijd controle zal blijven.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door K V B »

Steven schreef: 25 jun 2021, 09:01 Met de brexit er bij weet je dat er altijd controle zal blijven.
Ik het het niet over de paspoort controle. Die kan men prima onderweg, of bij aankomst in st. Pancras doen. Ik heb het over het veiligheidstheater. Dat is iets wat men in Duitsland niet eens zou overwegen.
Een Frankfurt - Londen trein is enkel maar rendabel te krijgen als je er ook Frankfurt - Keulen. Keulen - Aachen etc… reizigers op laat. DB weet dat je bi een treindienst niet enkel naar de eindpunten kijkt.
Het is eigenlijk al raar dat de huidige ICE Frankfurt - Brussel niet gewoon als binnenlandse trein in het pad van een IC rijdt tussen Luik en Brussel…
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers »

Ik heb het over het veiligheidstheater.
Wat mogen we ons daar concreto bij voorstellen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 25 jun 2021, 22:31
Ik heb het over het veiligheidstheater.
Wat mogen we ons daar concreto bij voorstellen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Security_theater

De veiligheidscontroles voor de Eurostar zijn voor mij een goed voorbeeld van security theater: het brengt niets bij voor de veiligheid, maar doet wel erg veel alsof.
De ongemakken die er bij horen, moeten we maar voor lief nemen, want "veiligheid" gaat voor.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door kika »

Steven schreef: 25 jun 2021, 09:01 Met de brexit er bij weet je dat er altijd controle zal blijven.
Naast de controles is er ook nog dat andere aspect van de Brexit: lijkt me dat het aantal passagiers achteruit gaat - toch de eerste paar jaar - of stagneerd. Het zal nu nog niet zo zichtbaar zijn omwille van de pandemie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 25 jun 2021, 22:51 De veiligheidscontroles voor de Eurostar zijn voor mij een goed voorbeeld van security theater: het brengt niets bij voor de veiligheid, maar doet wel erg veel alsof.
De ongemakken die er bij horen, moeten we maar voor lief nemen, want "veiligheid" gaat voor.
Hier ben ik het niet mee eens, het theater zelf heeft een psychologisch effect op wie iets illegaal van plan is. Het hoeft niet allemaal echt te werken om toch af te schrikken.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 25 jun 2021, 23:53
pietje schreef: 25 jun 2021, 22:51 De veiligheidscontroles voor de Eurostar zijn voor mij een goed voorbeeld van security theater: het brengt niets bij voor de veiligheid, maar doet wel erg veel alsof.
De ongemakken die er bij horen, moeten we maar voor lief nemen, want "veiligheid" gaat voor.
Hier ben ik het niet mee eens, het theater zelf heeft een psychologisch effect op wie iets illegaal van plan is.
Iemand die een trein wil opblazen, die doet dat bij de Londense metro of de Spaanse Cercanías. Het voornaamste effect van het veiligheidstheater is dat het geld kost en in ruil daarvoor het aantal reizigers vermindert.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door JHS2013 »

Het is een onnodige reistijdverlenging. Het grote voordeel van de trein, namelijk instappen vlak voor vertrek en wegwezen, wordt geheel teniet gedaan. Zeker als je komende van Amsterdam moet overstappen in Brussel en door die verschrikking heen moet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven »

JHS2013 schreef: 26 jun 2021, 09:40 Het is een onnodige reistijdverlenging. Het grote voordeel van de trein, namelijk instappen vlak voor vertrek en wegwezen, wordt geheel teniet gedaan. Zeker als je komende van Amsterdam moet overstappen in Brussel en door die verschrikking heen moet.
Ondertussen heeft men in Nederland zelf al de nodige infrastructuur. De Eurostar is in Brussel een doorgaande trein naar Londen zonder overstap of procedures voor reizigers uit NL.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door JHS2013 »

Er zijn nog verbindingen met overstap, maar het is inderdaad beter geworden
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door K V B »

Steven schreef: 26 jun 2021, 11:36
JHS2013 schreef: 26 jun 2021, 09:40 Het is een onnodige reistijdverlenging. Het grote voordeel van de trein, namelijk instappen vlak voor vertrek en wegwezen, wordt geheel teniet gedaan. Zeker als je komende van Amsterdam moet overstappen in Brussel en door die verschrikking heen moet.
Ondertussen heeft men in Nederland zelf al de nodige infrastructuur. De Eurostar is in Brussel een doorgaande trein naar Londen zonder overstap of procedures voor reizigers uit NL.
Ja, en dat kost allemaal geld, en ik vraag me af wie dat betaalt…

Het probleem met het veiligheidstheater is dat het de trein bemoeilijkt om haar troeven echt boven te halen. Een trein heeft als grote voordeel dat je meerdere markten tegelijkertijd kan bedienen met een dienst. Men zou bijvoorbeeld elk uur een trein London - Lille - Brussel - Antwerpen - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam kunnen doen rijden. Die kan dan tegelijkertijd de Brussel - Londen, Amsterdam - Londen, Brussel - Amsterdam, Lille - Antwerpen enz. bedienen.

De waarde van een transportnetwerk staat in verhouding tot het kwadraat van het aantal punten dat bedient wordt. Dus als een trein een paar keer meer stopt kan dat veel meer reizigers betekenen. En dat is zeker voor treinen op langere afstanden belangrijk. Een trein die er vier uur over doet van A naar B zal je zelden uitsluitend met A naar B passagiers kunnen vullen. Lange afstandstreinen kunnen onmogelijk enkel van de eindpunten leven.
Dat is ook de reden dat die Frankfurt - Londen er nooit gekomen is. Een dergelijk trein kan maar renderen als hij in het Duitse binnenlandse ICE netwerk ook een rol vervult. En dat is niet compatible met instapcontroles.

Of neem bijvoorbeeld een ICE van Londen naar Interlaken (mijn IC station). Een dergelijk trein zou wel degelijk volk , zeker in de winter. Echter de enige manier dat je die in Zwitserland op de rails krijgt is als hij tussen Interlaken en Basel het pad van een binnenlandse IC overneemt. En dus moet hij open staan ook voor binnenlandse reizigers. En dat ga je dus zolang je veiligheidstheater hebt nooit kunnen doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

Hier zijn allemaal een hoop nadelen van het veiligheidstheater te lezen, maar dat wil allemaal nog niet zeggen dat het zinloos is.
Het is bovendien ook niet allemaal theater, de explosievencontrole detecteerde in de hoogdagen van Eurostar regelmatig obussen die argeloze toeristen als souvenir probeerden mee te nemen. Dat zijn geen bewuste terroristen, maar ze zouden wel de veiligheid in gevaar brengen moesten er geen controles zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven »

En zolang het vaste land moet betalen voor elke illegaal die toch voet aan grond zet in de UK zal de paspoort controle ook steeds blijven gebeuren voor je instapt. Het is een enkele illegaal gelukt om ooit aan de buitenkant van de trein tussen de rijtuigen te geraken. Doch deze deed dat in de winter en kwam doodgevroren aan op zijn bestemming in de UK.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 27 jun 2021, 11:12 Hier zijn allemaal een hoop nadelen van het veiligheidstheater te lezen, maar dat wil allemaal nog niet zeggen dat het zinloos is.
Het is bovendien ook niet allemaal theater, de explosievencontrole detecteerde in de hoogdagen van Eurostar regelmatig obussen die argeloze toeristen als souvenir probeerden mee te nemen. Dat zijn geen bewuste terroristen, maar ze zouden wel de veiligheid in gevaar brengen moesten er geen controles zijn.
Wat dan met de Obussen die argeloze toeristen in hun auto meenemen? En waarom is dat bij andere lange tunnels geen probleem?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door K V B »

Steven schreef: 27 jun 2021, 11:42 En zolang het vaste land moet betalen voor elke illegaal die toch voet aan grond zet in de UK zal de paspoort controle ook steeds blijven gebeuren voor je instapt. Het is een enkele illegaal gelukt om ooit aan de buitenkant van de trein tussen de rijtuigen te geraken. Doch deze deed dat in de winter en kwam doodgevroren aan op zijn bestemming in de UK.
Dan gaat er nooit een London - Frankfurt zijn. Zo eenvoudig is dat. En ik verwacht niet dat London - Amsterdam een lang leven zal hebben…
Plaats reactie