Als frequente reiziger BE - DE kan ik je alvast zeggen dat voor mij het 1e vb niet klopt, en ook niet voor collega's en medereizigers. Iedereen vermijdt THA, wegens duurder, slechtere tijden, klantonvriendelijk. Het aantal rechtstreekse verbindingen Brussel-Ruhrgebied is redelijk beperkt. Ook voert THA op de verbinding Ruhr-Keulen redelijk agressief campagne om hun treinen te vullen op dit deeltraject. THA heeft een troef, nl de ochtendverbinding DE & BRU die toelaat om op tijd in Brussel te zijn voor een ochtendvergadering.Shrek schreef:
De goede voorbeelden zijn hier Brussel-Dortmund of Parijs-Stuttgart waar de DB de andere operator rustig laat doen zonder de concurrentie aan te gaan. De koek geografisch verdelen is veel beter voor de spoorwegmaatschappijen - en op lange termijn ook voor de reiziger- dan mekaar liggen kapot concurreren op één hoofdroute.
Parijs-Stuttgart is ook geen goed vb, want die wordt door SNCF en DB samen uitgebaat.
Het wegvallen van het doorgaand DB ticket naar Londen is ook negatief voor zowel reizigers als EUR en DB. Overstap niet meer gegarandeerd en duurder ticket voor reizigers leidt tot minder minder volk (mensen gaan terug meer met vliegtuig of bus).
Bovenstaande allemaal relatief want gebaseerd op persoonlijke ervaringen van iemand die (pre-corona) iedere 3weken pendelt tussen Gent en Bonn, met internationale collega's die continu rondreizen (met Brussel een van de topbestemmingen).
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk