Toekomst L12

Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Toekomst L12

Bericht door Retard »

AlexNL schreef:ProRail zal daar geen zin in hebben: 3000 V i.c.m. Nederlandse treinbeveiliging en seinapparatuur kennen ze nog niet.
Kan men dat Infrabel dat niet laten doen en die dan een vergoeding geven?
Zoals men nu ook al doet naar de NMBS toe, omdat ze rijden naar Roosendaal, Maastricht, Aachen, Luxenburg en Lille.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Toekomst L12

Bericht door AlexNL »

Waar het bij ProRail vooral om gaat is de mogelijk nadelige invloeden van 3000 V op de baansystemen. Die functioneren goed onder 1500 V, maar wat we zagen bij de bouw van de HSL en de Betuweroute is dat deze systemen werden beïnvloed door zwerfstromen afkomstig van de 25 kV van de HSL.

ProRail weet nu wat te verwachten bij 25 kV, maar met 3 kV naast 1,5 kV hebben ze nog geen ervaring.
pietje

Re: Toekomst L12

Bericht door pietje »

Het gaat bij de problemen van de interoperabiliteit met 25 kV niet zozeer over het verschil in spanning, maar vooral over het feit dat het 50 Hz wisselspanning is tegenover gelijkspanning bij 1.5 kV (en ook bij 3 kV)
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst L12

Bericht door K V B »

In Zwitserland liggen al de "systeemgrenzen" in een station. Dat maakt veel zaken een hoop eenvoudiger. Zo kan bijvoorbeeld elke trein die toelating heeft voor Zwitserland tot in Domodossola rijden. Dat maakt het opzetten van grensoverschreidende regionale verbindingen een stuk eenvoudiger. Vandaar dat ik mij afvraag of dit niet een betere oplossing is voor Roosendaal, (en ook voor Maastricht).
Bij de heractivering van Enschede - Gronau heeft men geloof ik ook voor een dergelijke oplossing gekozen. De lijn is Duits tot en met Enschede (inclusief het perron waar de trein stopt) en dus mag elke Duitse trein daar rijden.
neigezug

Re: Toekomst L12

Bericht door neigezug »

Varkensneuzen en tweetjes worden nog wel eens als intercity ingelegd.Why not for the international train from Puurs to Roosendaal.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Toekomst L12

Bericht door nahoj »

K V B schreef:In Zwitserland liggen al de "systeemgrenzen" in een station. Dat maakt veel zaken een hoop eenvoudiger. Zo kan bijvoorbeeld elke trein die toelating heeft voor Zwitserland tot in Domodossola rijden. Dat maakt het opzetten van grensoverschreidende regionale verbindingen een stuk eenvoudiger. Vandaar dat ik mij afvraag of dit niet een betere oplossing is voor Roosendaal, (en ook voor Maastricht).
Bij de heractivering van Enschede - Gronau heeft men geloof ik ook voor een dergelijke oplossing gekozen. De lijn is Duits tot en met Enschede (inclusief het perron waar de trein stopt) en dus mag elke Duitse trein daar rijden.
DB netz wil juist af van het (gedeeltelijk) tweespanningsstation Aachen. Binnen enkele jaren zou er 15kV liggen tot over de Hammerbrücke, met omschakeling naar 25kV op L3 en naar 3kV op L37.
Jammer, want dat maakt het inderdaad ingewikkelder: je kan niet meer zonder tweespanningsmaterieel. Het is wel eenvoudiger (DB netz) of maakt geen verschil uit (Infrabel) voor de infrastructuurbeheerder, natuurlijk...
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Toekomst L12

Bericht door Tijgernoot »

K V B schreef:Zou het eigenlijk geen goede optie zijn om de 3000V door te trekken tot in Roosendaal, eventueel slechts op een spoor?
Bijvoorbeeld trek 3000V door tot spoor 1 in Roosendaal, inclusief Belgische beveiliging, en koppel het daar af van het Nederlandse net. Het tweede spoor tussen Essen en Roosendaal houden we zoals het is. Dan kan in principe elk voor België toegelaten treinstel tot in Roosendaal rijden. Tussen Roosendaal en Essen kunnen reizigerstreinen dan weliswaar niet meer kruisen, maar daar is waarschijnlijk ook geen behoefte aan, als je de dienstregeling zo opstelt dat je in Roosendaal goede aansluitingen hebt.
Het tweede spoor laten we zoals het is (met spanningssluis) en kan dan in beide richtingen voor goederentreinen gebruikt worden.
De enige mogelijkheid hiervoor is het opknippen van spoor 1 in twee afzonderlijke delen, waarbij spoor 1a dan voor de L-trein naar Antwerpen gebruikt kan worden. Een nadeel van deze oplossing is dat reizigers uit de L-trein die richting Zeeland of richting Dordrecht willen dan weer door de tunnel moeten, met de nieuwe dienstregeling is er een cross-platform overstap met relatief weinig overstaptijd gemaakt in Roosendaal.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Toekomst L12

Bericht door dentheo »

nahoj schreef: Jammer, want dat maakt het inderdaad ingewikkelder: je kan niet meer zonder tweespanningsmaterieel. Het is wel eenvoudiger (DB netz) of maakt geen verschil uit (Infrabel) voor de infrastructuurbeheerder, natuurlijk...
Dat heeft NMBS ook gedaan op de goederenlijn naar Duitsland.....poging om de concurrentie op kosten te jagen ?
Het had naast Montzen ook gekund.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomst L12

Bericht door Steven »

nahoj schreef:
K V B schreef:In Zwitserland liggen al de "systeemgrenzen" in een station. Dat maakt veel zaken een hoop eenvoudiger. Zo kan bijvoorbeeld elke trein die toelating heeft voor Zwitserland tot in Domodossola rijden. Dat maakt het opzetten van grensoverschreidende regionale verbindingen een stuk eenvoudiger. Vandaar dat ik mij afvraag of dit niet een betere oplossing is voor Roosendaal, (en ook voor Maastricht).
Bij de heractivering van Enschede - Gronau heeft men geloof ik ook voor een dergelijke oplossing gekozen. De lijn is Duits tot en met Enschede (inclusief het perron waar de trein stopt) en dus mag elke Duitse trein daar rijden.
DB netz wil juist af van het (gedeeltelijk) tweespanningsstation Aachen. Binnen enkele jaren zou er 15kV liggen tot over de Hammerbrücke, met omschakeling naar 25kV op L3 en naar 3kV op L37.
Jammer, want dat maakt het inderdaad ingewikkelder: je kan niet meer zonder tweespanningsmaterieel. Het is wel eenvoudiger (DB netz) of maakt geen verschil uit (Infrabel) voor de infrastructuurbeheerder, natuurlijk...

Idem voor Luxemburg waar ze de 3kV ook weg willen uit hun station.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Toekomst L12

Bericht door Retard »

dentheo schreef:
nahoj schreef: Jammer, want dat maakt het inderdaad ingewikkelder: je kan niet meer zonder tweespanningsmaterieel. Het is wel eenvoudiger (DB netz) of maakt geen verschil uit (Infrabel) voor de infrastructuurbeheerder, natuurlijk...
Dat heeft NMBS ook gedaan op de goederenlijn naar Duitsland.....poging om de concurrentie op kosten te jagen ?
Het had naast Montzen ook gekund.
Die hebben toch allemaal diesellocs? :idea:
Trouwens, als de NMBS afkomt met VIERspanningslocomotieven, kan dat toch zo geen probleem zijn?
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Toekomst L12

Bericht door dentheo »

Retard schreef: Trouwens, als de NMBS afkomt met VIERspanningslocomotieven, kan dat toch zo geen probleem zijn?
Inderdaad dus toch om de concurrenten op kosten te jagen.... Anders kon men netjes van spanning wisselen in Montzen.
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Toekomst L12

Bericht door nahoj »

Volgens mij is het niet zozeer om concurrenten op kosten te jagen. Het zijn stuk voor stuk beslissingen van de infrastructuurbeheerders (die helemaal geen concurrent zijn van de operatoren), die zo de dure installatie in hun station buiten kunnen kieperen, en in zijn geheel van die 'vreemde' spanning van hun net af zijn. De operatoren moeten dan maar hun plan trekken: ze zijn voldoende lang op voorhand geïnformeerd over de gewijzigde situatie en verkeer is nog steeds mogelijk met aangepast materieel; ze hebben dus verder niks meer te zeggen.
Zowaar een mooi voorbeeld van het gevolg van de spitsing tussen operator en infrastructuur.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst L12

Bericht door K V B »

nahoj schreef:Volgens mij is het niet zozeer om concurrenten op kosten te jagen. Het zijn stuk voor stuk beslissingen van de infrastructuurbeheerders (die helemaal geen concurrent zijn van de operatoren), die zo de dure installatie in hun station buiten kunnen kieperen, en in zijn geheel van die 'vreemde' spanning van hun net af zijn. De operatoren moeten dan maar hun plan trekken: ze zijn voldoende lang op voorhand geïnformeerd over de gewijzigde situatie en verkeer is nog steeds mogelijk met aangepast materieel; ze hebben dus verder niks meer te zeggen.
Zowaar een mooi voorbeeld van het gevolg van de spitsing tussen operator en infrastructuur.
In het geval Montzen is dat niet zo een probleem, omdat het hier om een AC/DC grens gaat. Operatoren die naar Duitsland rijden zullen ofwel diesellocomotieven, of een meersysteemslocomotief gebruiken. Ik vraag me af of er veel pure DC locomotieven in gebruik zijn bij goederenspoorwegen...
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Toekomst L12

Bericht door AlexNL »

DB Schenker rijdt in Nederland, net als een aantal andere goederenboeren, rond met ex-NS-locomotieven: serie 1600. Deze lusten alleen 1500 V DC. Voor internationaal vervoer wordt er gereden met een 186 of 189.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toekomst L12

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Inderdaad dus toch om de concurrenten op kosten te jagen.... Anders kon men netjes van spanning wisselen in Montzen.
Helemaal niet, het is gewoon eigen aan deze tijd. De treinen van nu zijn veelzijdig genoeg om met al die spanningen om te gaan, dan is het logisch dat je de dure infrastructuur achterwege laat.
K V B schreef:
AlexNL schreef:ProRail zal daar geen zin in hebben: 3000 V i.c.m. Nederlandse treinbeveiliging en seinapparatuur kennen ze nog niet.
Het idee is om de lijn tot in Roosendaal als een Belgische lijn te beschouwen. Desnoods verkopen we de hele lijn (inclusief spoor 1 in Roosendaal) aan Infrabel.
Dus jij zou miljoenen € investeren om de capaciteit van de infrastructuur naar beneden te halen omdat een operator toevallig momenteel geen geschikte treinen heeft? Daar gaat infrabel niet aan mee doen :wink: Over een jaar heeft de nmbs/ns of andere vervoerder misschien wel treinen die de grens over kunnen en dan kan je weer enkele € uitgeven om de oude situatie weer te herstellen...
Plaats reactie