Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bartjedj

Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Bartjedj »

do 15/05/08 - De Vlaamse overheid en de NMBS hebben samen met Kortrijk, Roeselare, Brugge en Oostende een voorstel klaar voor een betere spoorverbinding met de Noord-Franse stad Rijsel. Daar wordt al sinds jaren op aangedrongen.

Momenteel zijn er te weinig verbindingen vanuit de provincie West-Vlaanderen.

Een kaartje voor Rijsel kost ook te veel en de rit duurt te lang. Maar daar zou binnenkort verandering in kunnen komen.

"We willen alvast vanuit Kortrijk van een uurfrequentie naar een halfuurfrequentie gaan", zegt Griet Lannoo van de intercommunale Leiedal, het samenwerkingsverband van twaalf West-Vlaamse gemeenten op gebied van ruimtelijke ontwikeling. "Ook willen de prijs aanpassen en de rit iets sneller laten verlopen."

Het voorstel vertrekt nu naar de Franse overheid.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Steve »

Een halfuurfrequentie Kortrijk - Rijsel lijkt me niet zo'n slecht idee. In de praktijk zou dat erop neer kunnen komen dat je beide huidige IC-C's (dus Oostende - Kortrijk en Antwerpen - Kortrijk, afwisselend verder naar Rijsel) alletwee elk uur doortrekt naar Rijsel.

Het probleem is dan alleen dat je een van beide verbindingen een halfuur zult moeten verleggen als je echt om de 30 minuten wilt rijden tussen Kortrijk en Rijsel. Voor Oostende is dat enigszins problematisch omdat er nu de aansluiting is met de IC-E in Brugge (en het zou ook betekenen dat de drie IC-treinen in Oostende bijna gelijktijdig vertrekken...), dus misschien is het beter dat die naar Antwerpen verlegd wordt. De spreiding tussen de IG-C/G/O op de as Gent - Antwerpen is nu 29/17/14 minuten; als de IC-C een halfuur vroeger rijdt, wordt dat 16/13/31, dus weinig verschil met nu (maar natuurlijk nog altijd niet ideaal). Alleen de spreiding met de IR-f op Kortrijk - Gent zou verloren gaan; nu zitten er 35/25 minuten tussen het vertrek van beide in Kortrijk, dat zouden er maar 5/55 worden. Vanuit Gent zou er wel een kleine verbetering zijn; daar is het nu 12/48, dat zou 18/42 worden.

Een ander probleem: het materieel. Kunnen er genoeg 25kV-MS96's vrijgemaakt worden? Want anders zullen ze de 12'en weer van stal moeten halen... :lol:
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door steved »

je kan ook met Frans materieel gaan rijden he :)

gr, Steve
Bartjedj

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Bartjedj »

En de 12'en worden niet van stal gehaald, hé.
Doen nog genoeg HKM (cargo)-diensten momenteel.

Maar inderdaad; waarom altijd NMBS-materiaal?
Alleen: heeft SNCF wel 3kV materiaal?

BDJ
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door FLV-FGSP »

Bartjedj schreef:"We willen alvast vanuit Kortrijk van een uurfrequentie naar een halfuurfrequentie gaan", zegt Griet Lannoo van de intercommunale Leiedal, het samenwerkingsverband van twaalf West-Vlaamse gemeenten op gebied van ruimtelijke ontwikeling.
Bartjedj, uit welke krant of andere bron komt dit?
Fles

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Fles »

Bartjedj schreef: Alleen: heeft SNCF wel 3kV materiaal?
En anders gewoon dieselen natuurlijk :)
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door FLV-FGSP »

Ach, MS96 met een nr boven de 500 kan relatief eenvoudig 2-spanningsmaterieel worden: blok beton eruit, trafo erin, KVB erbij, klaar!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef:Ach, MS96 met een nr boven de 500 kan relatief eenvoudig 2-spanningsmaterieel worden: blok beton eruit, trafo erin, KVB erbij, klaar!
rest de vraag of ze die kosten willen doen :-)
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Accelerat »

Fles schreef:
Bartjedj schreef: Alleen: heeft SNCF wel 3kV materiaal?
En anders gewoon dieselen natuurlijk :)
Ik zie de SNCF al zo met AGCtjes naar Kortrijk rijden. :) (Andere vraag: Hebben ze die in de 59 op dit moment wel? :lol: )
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door treinbruno »

ze kunnen er misschien die niet gebruikte eurostar voor gebruiken :D :D :lol:
Afbeelding
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 260689 »

treinbruno schreef:ze kunnen er misschien die niet gebruikte eurostar voor gebruiken :D :D :lol:
da is nogal flauwtjes :D nene jullie vergeten de IC-D nog Liers-Luik-Namen-Charleroi-Moeskroen-Lille-Flandres die kunne ze nog aanpassen he da doe maar tot doornik rijd ofzo met ander materiaal dat die AM96 daar vrijkomen voor de IC-C Oostende-Kortrijk-Lille
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Joris »

Hallo,
Oeioeioei, maar dan ga je Dirupo en dezijnen op je dak krijgen! Een verbinding van Wallonië naar Lille afpakken voor een extra Vlaamse verbinding... Dat zal niet gaan vrees ik....
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Portbou »

Joris schreef:Hallo,
Oeioeioei, maar dan ga je Dirupo en dezijnen op je dak krijgen! Een verbinding van Wallonië naar Lille afpakken voor een extra Vlaamse verbinding... Dat zal niet gaan vrees ik....
Groeten,
Joris De Mol
En Di Rupo zou gelijk hebben hé...
(voor één keer dan)

Een eenvoudige oplossing lijkt me : de IR f doortrekken naar Lille.
Dan is er een goede halfuurfrequentie tussen Kortrijk en Lille, zonder iets aan de IC C/C' te moeten veranderen... Maar dat lukt niet met het materiaal waarmee IR f vandaag gereden wordt vermoed ik ?

Goedenavond.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door treinbruno »

als ze er een 12 ipv 21 achterhangen en er een geschikte stuurstand aanhangen misschien... :mrgreen:

maarja, de 12 zit nu bij de goederen en laat die daar maar blijven...
zou misschien wel niet slecht zijn omdat mechelen, dendermonde, wetteren dan ook een rechtstreekste verbinding heeft met lille.
laat maar gewoon DMT'tjes rijden

:idea: of misschien kan men ook de metro die tot tourcouing rijdt een paar kilometer doortrekken tot moeskroen.
misschien wel handig voor de pendelaars: goedkoop ticket, stopt op meerdere plaatsen in rijsel, en misschien ook sneller :idea:

:arrow: en voor de personen die verder komen als moeskroen/kortrijk zal een trein per uur zeker volstaan
Afbeelding
Plaats reactie