Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Dewi »

Die haltes Croix l'Allumette en Croix Wasquehal tijdens de spitsuren zijn er nog maar een twee-drie jaar (of zijn er terug van weggeweest?). Mochten deze ooit worden afgeschaft (en in de plaats verzorgd worden door de lokale Franse treinen tussen Lille en Tourcoing), zouden er dan wel 3xAM96 Frankrijk binnen mogen?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door desirootje »

Ik had ook ergens gelezen dat de regio Lille meer treinen wou laten rijden op allerlei spoorlijnen (Réseau Express Grand Lille), onder andere naar Kortrijk, en ook de West-Vlamingen willen dat, zoals de titel van dit draadje laat blijken. Dus waar wachten we op, infrastructuur of een studie van SNCF en NMBS, of heeft men dat plan weer laten gaan? Is er een tekort aan 2-spannige MR96's mss?
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Dewi »

desirootje schreef: 28 dec 2021, 16:47 Ik had ook ergens gelezen dat de regio Lille meer treinen wou laten rijden op allerlei spoorlijnen (Réseau Express Grand Lille), onder andere naar Kortrijk, en ook de West-Vlamingen willen dat, zoals de titel van dit draadje laat blijken. Dus waar wachten we op, infrastructuur of een studie van SNCF en NMBS, of heeft men dat plan weer laten gaan? Is er een tekort aan 2-spannige MR96's mss?
Klopt. Dat is al sinds jaren een droom van de Noord-Franse politiek en heeft al een paar verschillende reïncarnaties gekend: https://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9se ... rand_Lille

Echter dit jaar is er een doorbraak omdat er nu ook echt middelen zijn vrijgemaakt, onder andere door de Franse staat. Die wil namelijk een aantal 'Services Express Métropolitains' (of SEMs) gerealiseerd zien rond de grotere steden zoals Lille, Bordeaux, etc., dus feitelijk zoals het GEN bij ons. De REGL is dus nu herdoopt tot SEM Lille, en omvat dus verbindingen met de zgn. Bassin Minier (Béthune, Lens, Hénin-Beaumont, Douai, Valenciennes), alsook met Arras, Armentières, Haezebrouck, Roubaix/Tourcoing, en ook expliciet over de grens naar Kortrijk en Doornik. De ambitie is een serieuze verhoging van het aantal treinen (ik heb ergens gelezen zelfs 4 treinen h/t naar Kortrijk en naar Doornik). Speerpunt is de realisatie van een nieuw ondergronds station onder Lille Flandres dat ook doorgaand treinverkeer moet mogelijk maken. Hier de 'officiële' info: https://www.sncf-reseau.com/fr/reseau/h ... esentation

Het is echter een project van lange adem: er loopt nu nog een studiefase, en de streefdatum om alles gedaan te krijgen is pas 2040… Geen idee ook of de Belgen al concreet zijn betrokken hierin.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dewi op 29 dec 2021, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Shrek »

De SNCF heeft treinen, AGC Bibi genaamd, die gehomologeerd zijn voor België. Deze kunnen ze zo frequent als ze willen naar Doornik, Moeskroen, Kortrijk of andere steden sturen.
Alleen vrees ik dat ze er niet genoeg hebben om deze ambities waar te maken.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 28 dec 2021, 18:12 De SNCF heeft treinen, AGC Bibi genaamd, die gehomologeerd zijn voor België. Deze kunnen ze zo frequent als ze willen naar Doornik, Moeskroen, Kortrijk of andere steden sturen.
Alleen vrees ik dat ze er niet genoeg hebben om deze ambities waar te maken.
Ik neem aan dat dit met gradaties gaat gebeuren, dus ze kunnen er altijd genoeg bijkopen om rond te geraken. Ik kan me ook voorstellen dat dit zowel MR96 als AGC Bibi's gaan zijn, en die Bibi's zie ik niet verder rijden dan Kortrijk, dus al te veel rijtuigen zie ik deze verbinding niet gebruiken, tenzij men deze onder Lille wilt doortrekken dieper Frankrijk binnen...
Ik zie de NMBS in the long run de MR96's ook gwn minder inzetten. Er zijn nog enkele ex-IR's en IC's waar ze goed op zouden doen (Gent-Mechelen-Leuven?, Gent-Landen [mits lang genoege samenstellingen]) en een aantal landelijke L-treinen en S-treinen (Marloie-Luik, Sint-Niklaas-Leuven, Namen-Bertrix, Geraardsbergen-Mons, S43 Hasselt-Luik, S61 Waver-Charleroi) waar comfortabeler materieel niet te veel gevraagd zou mogen zijn.
Ik denk dus dat er nog kandidaten zijn voor MR96's maar dat er uiteindelijk minder ingezet gaan worden dan er zijn, waardoor we een paar extra (hopelijk) tweespanningsstellen naar Lille kunnen sturen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door HLE 2302 »

Mooi om te zien dat ze toch ambitieuze plannen hebben. Het huidige transportsysteem loopt mijlen achter ten opzichte van de buurlanden. Uurregeling zonder cadans, beperkte samenstelling van 6 rijtuigen voor TER, geen nachtnet of treinen laat op de avond, heel beperkt aanbod in het weekend, beperkte exploitatiemogelijkheden van het station zelf (Lille FL). In de spits staat de ringweg rond Lille altijd vast en de treinen zitten eivol, ik zou niet graag een ch'ti pendelaar zijn die zich elke dag vanuit het noorden naar Lille moet verplaatsen want het is kiezen tussen pest en cholera.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door TimJ36 »

Eerste stap is een trein Kortrijk - Lille om 10u13. Geen trein tussen 9u13 en 11u13 is toch een beetje gek?
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Binnenkort minder vlot naar Rijsel met de NMBS

Bericht door dovaere »

Dewi schreef: 27 dec 2021, 11:18
JHS2013 schreef: 26 dec 2021, 22:39 Overstappen is voor sommigen vervelend of zelfs een onmogelijk te nemen horde, maar dit zal de stiptheid denk ik wel ten goede komen. Het koppelen en ontkoppelen zorgt voor een storingsgevoelige treindienst namelijk.
Voor mij is overstappen geen onoverkomelijk probleem, maar het draagt niet echt bij tot een aantrekkelijke verbinding als je weet dat bij vertraging de volgende trein pas een uur later is (of 2 uur later, daar er om 10u in Kortrijk nooit een trein rijdt naar Rijsel tijdens de week).
Naast problematisch voor de vele mensen die moeilijk te been zijn, is dit nog maar eens een extra drempel voor internationale treinreizen. Neem bijvoorbeeld de vele vakantiefietsers die uit Nederland naar bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje fietsen. De enige mogelijke terugreis met hun fiets op de trein die anno 2022 nog mogelijk is tussen België/Nederland en Parijs, is via Rijsel.

Zie bijvoorbeeld een beschrijving op:
https://www.fiets-mee.nl/parijs/

Deze vorm van ecologisch reizen zou mogelijk moeten zijn in combinatie met de trein. Maar de praktijk van de spoorwegen dwingt vakantiefietsers richting fietsbus en vliegtuig...

Ik kan het eerlijk gezegd niet verkopen aan mijn gezin om onze vakantiereis per trein af te leggen, wetende dat we een extra overstap moeten maken met al de bagage en de bijhorende stress om onze gereserveerde trein te halen. De stress bij elke overstap is de reden dat mijn vrouw en kinderen reizen met de trein niet leuk vinden.

PS. Kan iemand een andere naam geven aan dit onderwerp, want "Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS" klopt niet meer...
Laatst gewijzigd door dovaere op 30 dec 2021, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkort minder vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 30 dec 2021, 11:03
Dewi schreef: 27 dec 2021, 11:18
JHS2013 schreef: 26 dec 2021, 22:39 Overstappen is voor sommigen vervelend of zelfs een onmogelijk te nemen horde, maar dit zal de stiptheid denk ik wel ten goede komen. Het koppelen en ontkoppelen zorgt voor een storingsgevoelige treindienst namelijk.
Voor mij is overstappen geen onoverkomelijk probleem, maar het draagt niet echt bij tot een aantrekkelijke verbinding als je weet dat bij vertraging de volgende trein pas een uur later is (of 2 uur later, daar er om 10u in Kortrijk nooit een trein rijdt naar Rijsel tijdens de week).
Naast problematisch voor de vele mensen die moeilijk te been zijn, is dit nog maar eens een extra drempel voor internationale treinreizen. Neem bijvoorbeeld de vele vakantiefietsers die uit Nederland naar bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje fietsen. De enige mogelijke terugreis met hun fiets op de trein die anno 2022 nog mogelijk is tussen België/Nederland en Parijs, is via Rijsel.

Zie bijvoorbeeld een beschrijving op:
https://www.fiets-mee.nl/parijs/

Deze vorm van ecologisch reizen zou mogelijk moeten zijn in combinatie met de trein. Maar de praktijk van de spoorwegen dwingt vakantiefietsers richting fietsbus en vliegtuig...

Ik kan het eerlijk gezegd niet verkopen aan mijn gezin om onze vakantiereis per trein af te leggen, wetende dat we een extra overstap moeten maken met al de bagage en de bijhorende stress om onze gereserveerde trein te halen. De stress bij elke overstap is de reden dat mijn vrouw en kinderen reizen met de trein niet leuk vinden.

PS. Kan iemand een andere naam geven aan dit onderwerp, want "Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS" klopt niet meer...
Uiteraard moeten er zo weinig mogelijk overstappen zijn, voor de mensen met veel bagage of die niet zo goed te been zijn. Maar vakantiegangers die per sé een fiets willen meenemen zijn absoluut geen prioriteit en moeten dat imo ook nooit worden. De grote toeristische bestemmingen hebben allemaal een goed "villo"-netwerk en op het platteland zijn er genoeg plekken waar je mountainbikes kan huren. Wie per sé zijn eigen fiets mee wil op vakantie moet dan maar de auto nemen. Schaarse ruimte op internationale treinen moet toch niet voor zulke spielereien ingenomen worden.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Binnenkort minder vlot naar Rijsel met de NMBS

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 30 dec 2021, 11:32 Uiteraard moeten er zo weinig mogelijk overstappen zijn, voor de mensen met veel bagage of die niet zo goed te been zijn. Maar vakantiegangers die per sé een fiets willen meenemen zijn absoluut geen prioriteit en moeten dat imo ook nooit worden. De grote toeristische bestemmingen hebben allemaal een goed "villo"-netwerk en op het platteland zijn er genoeg plekken waar je mountainbikes kan huren. Wie per sé zijn eigen fiets mee wil op vakantie moet dan maar de auto nemen. Schaarse ruimte op de trein moet toch niet voor zulke spielereien ingenomen worden.
Voor de duidelijkheid: ik gaf twee verschillende gevallen in mijn voorbeeld.
Het ene was voor vakantiefietsers:
Jij kunt dat spielereien noemen, maar mensen die al fietsend van België/Nederland dwars door Frankrijk fietsen, zijn niets met een lokaal villo-netwerk. Die kunnen ook geen fiets huren want die verhuurder wil natuurlijk niet dat die fietsen aan de andere kant van Frankrijk blijven staan. Een auto is natuurlijk evenmin geschikt. De trein ZOU ideaal kunnen zijn voor zo'n eenrichtingsreis.

Kun je, wetende dat er een klimaatcrisis op ons afkomt, beweren dat de meest ecologische manier om te reizen niet te combineren valt met de trein op de terugreis, en dat je dan maar een VLIEGTUIG terug moeten nemen?

Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over extra schaarse plaats innemen op de trein, enkel over een extra overstap waardoor de bestaande fietsplaatsen niet goed gebruikt kunnen worden, en er bovendien nog eens nodeloos een treinbegeleider moet tussenkomen.
Toen wij onze fietsen mee namen op de trein op de terugreis van onze fietstocht naar Nederland, hebben we meer betaald (€ 64) voor de vier fietsplaatsen dan voor de personen. Dat was ook met reservering van de 4 beschikbare fietsplaatsen, en het was in de daluren. Je kunt onmogelijk beweren dat wij schaarse plaats innamen van de reizigers, want wij waren een van de weinige reizigers !
Reizen in vakantieperiodes valt meestal niet samen met drukke treinen in de spits.

Het tweede voorbeeld was persoonlijk: dat ik volgende zomer mijn gezin wil overtuigen met de trein te reizen.
Dat is zonder fietsen, maar wel met veel bagage om drie weken op vakantie te gaan naar Frankrijk. En eerlijk gezegd: als ik nu zeg dat onze treinreis moeilijker wordt omdat wij vanuit Oost-Vlaanderen een extra overstap in Kortrijk moeten nemen om in Rijsel een goede rechtstreekse TGV naar Nantes of Rennes te nemen, zal het antwoord zijn: waarom gaan we niet met de auto op vakantie?
Laatst gewijzigd door dovaere op 30 dec 2021, 16:40, 3 keer totaal gewijzigd.
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door edelweiss »

Ik ben het helemaal eens met de stress van extra overstappen! Óók zonder fiets.
In de tijd dat er nog lange verbindingen bestonden zonder overstappen (bij. via Luxemburg of Duitsland) zei mijn vrouw altijd: de vakantie begint als je de trein instapt. Onze laatste heen- en terugreis naar Italië was dat niet vanwege allerlei vertragingen en het missen van de diverse overstappen en daardoor het verliezen van de gereserveerde plaatsen. Soms plan je dan bij een overstap een extra uur in, bij teveel overstappen kan dat niet. Het gaat daarbij niet om de vertraging an sich maar de overstap. Niet helemaal vergelijkbaar: wij zijn eens van Chicago naar Californië gereisd per trein, al zou er vertraging zijn (die is er daar bijna altijd!) , er overvalt je een ongekende rust. Wat Kortrijk betreft: zo’n extra overstap vóór een verplicht gereserveerde TGV vanaf Lille zal velen afschrikken de trein te gebruiken.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Binnenkort minder vlot naar Rijsel met de NMBS

Bericht door dovaere »

Bijkomend probleem:
Waarom laat Infrabel niet de treinen bij zo'n "doorgaande overstap" aan hetzelfde perron stoppen?

Bijvoorbeeld daar in Kortrijk:
IC 713 Antwerpen-Poperinge komt aan op spoor 4, vertrek 15u10.
IC 19720 naar Lille-Flandres vertrekt op spoor 7. Het zou voor mij echter logisch zijn als die aan het zelfde perron zou stoppen, dus op spoor 5.

Als ik kijk naar welke trein dan wel spoor 5 gebruikt, is dat IC 5135 uit Schaarbeek die echter pas aankomt (15:16) wanneer de trein naar Poperinge al vertrokken is. Dus helemaal niet nuttig als handige overstap tussen spoor 4 en 5...

Als ik voor een hele dag kijk, is er geen enkele trein Antwerpen-Poperinge die stopt naast de trein naar Lille-Flandres.

Is daar een beleid rond?
Laatst gewijzigd door dovaere op 30 dec 2021, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door desirootje »

kan mss liggen aan de werken in Kortrijk, ik weet niet of alle sporen daar 100% van de tijd bruikbaar zijn.
Hiervoor werd ook al gezegd dat dit een tijdelijke oplossing is dus de Kortrijk-Lille Flandres zullen staan waar er plak is.
Het kan ook gwn zijn dat ze naar het groter beeld kijken, Poperinge-Antwerpen stopt het best op de 1e paar sporen, sinds die van noordelijke sporen naar noordelijke sporen rijdt (als we de lijn naar Brugge even wegdenken) terwijl Kortrijk-Lille Flandres naar de zuidelijke sporen moet, dus beter op de laatste sporen.
Geen leuke overstap dat begrijp ik maar dat is elders ook zo. In Denderleeuw moeten mensen van de IC's uit Gent lopen van spoor 2-5 naar 9 voor de S6 naar Geraardsbergen. Dat is nooit op hetzelfde spoor om de capaciteit van het station hoog te houden, en dat is de grootste overstap voor beide treinen, veel meer dan de treinen naar Zottegem of Jette.
Wisselstraten vervangen door flyovers zou dat oplossen, maar dat kost veel geld en veel tijd...
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Binnenkort minder vlot naar Rijsel met de NMBS

Bericht door dovaere »

desirootje schreef: 30 dec 2021, 15:29 kan mss liggen aan de werken in Kortrijk, ik weet niet of alle sporen daar 100% van de tijd bruikbaar zijn.
Hiervoor werd ook al gezegd dat dit een tijdelijke oplossing is dus de Kortrijk-Lille Flandres zullen staan waar er plak is.
Het kan ook gwn zijn dat ze naar het groter beeld kijken, Poperinge-Antwerpen stopt het best op de 1e paar sporen, sinds die van noordelijke sporen naar noordelijke sporen rijdt (als we de lijn naar Brugge even wegdenken) terwijl Kortrijk-Lille Flandres naar de zuidelijke sporen moet, dus beter op de laatste sporen.
Geen leuke overstap dat begrijp ik maar dat is elders ook zo. In Denderleeuw moeten mensen van de IC's uit Gent lopen van spoor 2-5 naar 9 voor de S6 naar Geraardsbergen. Dat is nooit op hetzelfde spoor om de capaciteit van het station hoog te houden, en dat is de grootste overstap voor beide treinen, veel meer dan de treinen naar Zottegem of Jette.
Wisselstraten vervangen door flyovers zou dat oplossen, maar dat kost veel geld en veel tijd...
Welke werken in Kortrijk bedoel je?
Ik denk als buitenstaander dat Kortrijk kalm genoeg moet zijn om de treinen uit Schaarbeek bijvoorbeeld op spoor 6-7 en die naar Lille-Flandres op spoor 5 te laten stoppen. Voorheen vonden de ontkoppelde treindelen naar Poperinge en Lille-Flandres toch ook vanop hetzelfde spoor hun weg?

Maar alle begrip als dit een tijdelijke noodoplossing zou zijn.
Mijn reacties zijn echter ingegeven door de vrees dat zoiets sluipend ingevoerd wordt, en blijft. En hop, dan is er weer een draadje van het langeafstandsnetwerk kapot geknipt... Het gebrek aan officiële communicatie over de reden en de duur maakt me ongerust.

Mijn vraag over "beleid" is er één van een buitenstaander: is het in het algemeen bij ons zo dat er in de mate van het mogelijke steeds één van de favoriete overstappen van veel uitstappende reizigers op hetzelfde perron plaatsvindt. Of wat zijn de redenen om dat niet te doen?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door desirootje »

dovaere schreef: 30 dec 2021, 16:26
desirootje schreef: 30 dec 2021, 15:29 kan mss liggen aan de werken in Kortrijk, ik weet niet of alle sporen daar 100% van de tijd bruikbaar zijn.
Hiervoor werd ook al gezegd dat dit een tijdelijke oplossing is dus de Kortrijk-Lille Flandres zullen staan waar er plak is.
Het kan ook gwn zijn dat ze naar het groter beeld kijken, Poperinge-Antwerpen stopt het best op de 1e paar sporen, sinds die van noordelijke sporen naar noordelijke sporen rijdt (als we de lijn naar Brugge even wegdenken) terwijl Kortrijk-Lille Flandres naar de zuidelijke sporen moet, dus beter op de laatste sporen.
Geen leuke overstap dat begrijp ik maar dat is elders ook zo. In Denderleeuw moeten mensen van de IC's uit Gent lopen van spoor 2-5 naar 9 voor de S6 naar Geraardsbergen. Dat is nooit op hetzelfde spoor om de capaciteit van het station hoog te houden, en dat is de grootste overstap voor beide treinen, veel meer dan de treinen naar Zottegem of Jette.
Wisselstraten vervangen door flyovers zou dat oplossen, maar dat kost veel geld en veel tijd...
Welke werken in Kortrijk bedoel je?
Ik denk als buitenstaander dat Kortrijk kalm genoeg moet zijn om de treinen uit Schaarbeek bijvoorbeeld op spoor 6-7 en die naar Lille-Flandres op spoor 5 te laten stoppen. Voorheen vonden de ontkoppelde treindelen naar Poperinge en Lille-Flandres toch ook vanop hetzelfde spoor hun weg?

Maar alle begrip als dit een tijdelijke noodoplossing zou zijn.
Mijn reacties zijn echter ingegeven door de vrees dat zoiets sluipend ingevoerd wordt, en blijft. En hop, dan is er weer een draadje van het langeafstandsnetwerk kapot geknipt... Het gebrek aan officiële communicatie over de reden en de duur maakt me ongerust.

Mijn vraag over "beleid" is er één van een buitenstaander: is het in het algemeen bij ons zo dat er in de mate van het mogelijke steeds één van de favoriete overstappen van veel uitstappende reizigers op hetzelfde perron plaatsvindt. Of wat zijn de redenen om dat niet te doen?
nvm, de vernieuwing van station Kortrijk, ik heb een beetje opgezocht en ze zijn blijkbaar nog niet bezig aan de perrons dus dat kan het ook niet zijn, maar zal in de toekomst dit soort situaties kunnen verergeren. Nieuw stationsgebouw, nieuwe perrons, parking en busstation, eig nieuwe alles om het kort te zeggen.
Plaats reactie