Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door desperado »

Metoyou schreef: 15 dec 2021, 04:17 Als ik met interrail reis via Frankrijk reis ik graag naar Rijsel, om van daaruit een TGV te nemen voor 10 euro naar voorbeeld Lyon. Zo bespaar ik 10 euro, 2e klas of 20 euro, 1e klas, door vertrek uit Brussel.

Jammer genoeg zijn de verbindingen niet goed naar Lille flandres, vanuit onder andere Denderleeuw met de aansluiting op de TGV.

Vertrek TGV naar Lyon, 09u02.

Verbindingen met 1 overstap, te Kortrijk, aankomst Lille flandres, 7u51 of 8u51.
Natuurlijk is er ook de verbinding met 2 overstappen, aankomst 8u32.

Bewust of onbewust, deze verbinding met aankomst van 7u51, 8u51,... om de mensen de TGV te laten nemen?
Sorry voor het gebruik van Google Translate.
Ik kijk ook graag tv in Lille en vind de verbindingen slecht. Treinen naar Lille Flandres wachten in Kortrijk niet op vertraagde aankomsten - ook al moeten ze lang wachten in Moeskroen (7 minuten?).
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 2000_3000 »

Dewi schreef: 08 dec 2021, 11:34
2000_3000 schreef: 07 dec 2021, 21:18 Iemand een overzicht van welke treinen per dag vanuit Antwerpen/Gent rechtstreeks naar Rijsel verder rijden (als onderdeel van de verbinding Antwerpen - Poperinge/Rijsel) en welke treinen vanuit Kortrijk vertrekken ?
Ik heb indertijd een overzichtje gegeven hier voor tijdens de week:
viewtopic.php?f=41&t=14064

Het wijzigt wel nu en dan. Bvb. de trein vertrekkende uit Lille van 18:09 is sinds kort (deze herfst) nu ook standaard met overstappen in Kortrijk geworden, dat weet ik omdat ik die regelmatig neem. Geen idee waarom.

Je kunt het zien in de planner op de NMBS website op basis van de sporen bij de 'overstap' in Kortrijk. Als spoor van aankomst en van vertrek bij de overstap dezelfde zijn, dan is het rechtstreeks, met (ont)koppelen van de treinen. Als ik dit doe voor morgen, dan zie je zo meerdere rechtstreekse treinen.
Echter, vanaf volgende week (13 december, dus nieuwe dienstregeling) lijken alle treinen effectief met overstap in Kortrijk te zijn, dus verschillende sporen bij overstap. Hopelijk is dat een fout, of tijdelijk...
Is blijkbaar nu telkens zo volgens de planner ? Telkens de overstap in Kortrijk ?
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Floris Cappelle »

2000_3000 schreef: 26 dec 2021, 20:51
Dewi schreef: 08 dec 2021, 11:34
2000_3000 schreef: 07 dec 2021, 21:18 Iemand een overzicht van welke treinen per dag vanuit Antwerpen/Gent rechtstreeks naar Rijsel verder rijden (als onderdeel van de verbinding Antwerpen - Poperinge/Rijsel) en welke treinen vanuit Kortrijk vertrekken ?
Ik heb indertijd een overzichtje gegeven hier voor tijdens de week:
viewtopic.php?f=41&t=14064

Het wijzigt wel nu en dan. Bvb. de trein vertrekkende uit Lille van 18:09 is sinds kort (deze herfst) nu ook standaard met overstappen in Kortrijk geworden, dat weet ik omdat ik die regelmatig neem. Geen idee waarom.

Je kunt het zien in de planner op de NMBS website op basis van de sporen bij de 'overstap' in Kortrijk. Als spoor van aankomst en van vertrek bij de overstap dezelfde zijn, dan is het rechtstreeks, met (ont)koppelen van de treinen. Als ik dit doe voor morgen, dan zie je zo meerdere rechtstreekse treinen.
Echter, vanaf volgende week (13 december, dus nieuwe dienstregeling) lijken alle treinen effectief met overstap in Kortrijk te zijn, dus verschillende sporen bij overstap. Hopelijk is dat een fout, of tijdelijk...
Is blijkbaar nu telkens zo volgens de planner ? Telkens de overstap in Kortrijk ?
Beste,

De treinen rijden in zijn geheel door naar Poperinge vanuit Kortrijk (3xMR96).
Dit ieder uur, ook weekend en feestdagen.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door JHS2013 »

Overstappen is voor sommigen vervelend of zelfs een onmogelijk te nemen horde, maar dit zal de stiptheid denk ik wel ten goede komen. Het koppelen en ontkoppelen zorgt voor een storingsgevoelige treindienst namelijk.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door TimJ36 »

JHS2013 schreef: 26 dec 2021, 22:39 Overstappen is voor sommigen vervelend of zelfs een onmogelijk te nemen horde, maar dit zal de stiptheid denk ik wel ten goede komen. Het koppelen en ontkoppelen zorgt voor een storingsgevoelige treindienst namelijk.
Minder storingsgevoelig en ook extra capaciteit op de verbinding Kortrijk - Poperinge.
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 2000_3000 »

TimJ36 schreef: 27 dec 2021, 00:50
JHS2013 schreef: 26 dec 2021, 22:39 Overstappen is voor sommigen vervelend of zelfs een onmogelijk te nemen horde, maar dit zal de stiptheid denk ik wel ten goede komen. Het koppelen en ontkoppelen zorgt voor een storingsgevoelige treindienst namelijk.
Minder storingsgevoelig en ook extra capaciteit op de verbinding Kortrijk - Poperinge.
Wel jammer voor de reizigers vanuit Oost-Vlaanderen die zo vanuit St.-Niklaas - Lokeren en het Gentse deze rechtstreekse (met de HST in Rijsel ) aansluiting verliezen.

Misschien zou het dan interessant om van de stoptrein vanuit Brugge (i.p.v. de verlenging tot Zottegem) een Brugge - Kortrijk - Rijsel te maken ? Van kant keren een groot werk? tijdrovend? Zo is West-Vlaanderen verbonden met het HST-netwerk in Rijsel.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Dewi »

2000_3000 schreef: 26 dec 2021, 20:51 Is blijkbaar nu telkens zo volgens de planner ? Telkens de overstap in Kortrijk ?
Klopt. Maar een treinbegeleider vertelde me dat dit slechts tijdelijk zo zal zijn. Voornaamste reden is de grote uitval van personeel door corona, en deze regeling helpt om het met minder te doen. Er is blijkbaar ook iets aan de hand met het spoor rond Antwerpen dat ook meespeelt.
JHS2013 schreef: 26 dec 2021, 22:39 Overstappen is voor sommigen vervelend of zelfs een onmogelijk te nemen horde, maar dit zal de stiptheid denk ik wel ten goede komen. Het koppelen en ontkoppelen zorgt voor een storingsgevoelige treindienst namelijk.
Voor mij is overstappen geen onoverkomelijk probleem, maar het draagt niet echt bij tot een aantrekkelijke verbinding als je weet dat bij vertraging de volgende trein pas een uur later is (of 2 uur later, daar er om 10u in Kortrijk nooit een trein rijdt naar Rijsel tijdens de week).
TimJ36 schreef: 27 dec 2021, 00:50 Minder storingsgevoelig en ook extra capaciteit op de verbinding Kortrijk - Poperinge.
Ik heb geen goed beeld hoe het zit met de bezetting tussen Kortrijk en Poperinge. maar ik kan je verzekeren dat, zeker in de avondspits, de trein in Lille altijd bomvol toekomt en ook even vol er weer vertrekt (en dat met een default gedeklasseerde 1e klasse). Een tweede MR96 stel zou daar toch ook welkom zijn lijkt me.

De ideale oplossing zou zijn: een derde trein tussen Gent en Kortrijk, en dus apart doorrijden naar Rijsel en Poperinge. Dat zou op tafel liggen, maar kan vooralsnog niet omwille van de werken in GSP, viel hier elders te lezen.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door desirootje »

De IC04 heeft enkel MR96's, dus als dit geen overstap was kan men daar mss beter materiaal opzetten, ik weet van horen zeggen hoe ambetant Gent-Kortrijk kan zijn in de avondspits, en dat op zo een belangrijke as. Daar mogen toch minstens Breaks of dubbeldekkers op zitten om wat extra capaciteit te geven, maar die mogen Frankrijk natuurlijk niet binnen, ontkoppelen op lange termijn lijkt mij het beste idee...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Steve »

Er zijn eigenlijk verbindingen genoeg die vanuit Kortrijk zonder AL te veel gedoe doorgetrokken zouden kunnen worden naar Rijsel, in plaats van dat vervelende splitsen. De IC Welkenraedt-Kortrijk is technisch bekeken per definitie geschikt (rijdt over de HSL en lust dus 25 kV) en ook de L Brugge-Kortrijk moet niet onmogelijk zijn als er tweespannige Desiro's of MS96 ingezet worden. Enkel papierwerk staat een en ander potentieel in de weg. Ook de relatief korte IC Schaarbeek-Kortrijk zou een goede kandidaat zijn, maar zal qua materieel natuurlijk grondig moeten evolueren en mogelijk moet er ook wat koudwatervrees overwonnen worden als het gaat om "concurrentie" met de Eurostar en TGV op Brussel-Rijsel.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door DDietzen »

Het is helaas niet "enkel papierwerk" wat je nodig hebt voor de door jou aangedragen verbindingen, je moet namelijk absoluut KVB hebben om beveiligd naar Lille te kunnen rijden, en dat hebben tot nu toe alleen MS96 en HLE 13/18/19 (waarbij je dus in sandwichsamenstelling zou moeten rijden omdat de stuurrijtuigen niet over KVB beschikken). Daarnaast zit je ook nog met een lengtebeperking op één of twee stations in Croix, daar kan je hoogstens 6 of 7 bakken trein kwijt langs het perron.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Floris Cappelle »

DDietzen schreef: 27 dec 2021, 16:33 Het is helaas niet "enkel papierwerk" wat je nodig hebt voor de door jou aangedragen verbindingen, je moet namelijk absoluut KVB hebben om beveiligd naar Lille te kunnen rijden, en dat hebben tot nu toe alleen MS96 en HLE 13/18/19 (waarbij je dus in sandwichsamenstelling zou moeten rijden omdat de stuurrijtuigen niet over KVB beschikken). Daarnaast zit je ook nog met een lengtebeperking op één of twee stations in Croix, daar kan je hoogstens 6 of 7 bakken trein kwijt langs het perron.
Beste,

Zijn er plannen om in de toekomst met ander geschikt materieel naar Rijsel te rijden i.p.v. MR96?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door desirootje »

Ik denk dat de visie van de NMBS de volgende is, vervangen als ze vervangen moeten worden, men probeert geen nieuw internationaal materieel te kopen voordat de vorige reeks vervangen moet worden. De uitzondering hierop zijn de treinen naar Luxemburg, maar die rijden daar allemaal op ETCS dus zolang het 25kV aankan is het een zonde om het materiaal niet te laten homogeniseren op het Luxemburgs spoor.
ATB, KVB, TVM, etc.. zijn vrij duur om in te bouwen dus wacht de NMBS zo lang mogelijk om nieuw materieel te kopen dat de grens over kan.
Ik zie de MR96 sneller vervangen worden dan dat de Fransen ETCS richting Lille leggen, maar als dat nieuwe materieel vervangen moet worden dan zal dat materieel niet meer KVB moeten hebben, wat veel goedkoper zou uitvallen, daarom wacht men daarop, als men ze nu vervangt zal die nieuwe reeks mss moeten vervangen worden door nog een met KVB.
Desiro's aanpassen om onder 1.7kV te rijden is ook pas interessant als er ETCS komt op die baanvakken om meerdere treinen per uur te laten rijden of wanneer de varkensneuzen en duikbrillen weg moeten.
Zo is het bijna weggegooid geld dat de ICNG TBL1+ ingebouwd heeft, aangezien ze in dienst mss maar een paar maanden gaat rondrijden voor we de stekker uittrekken voor TBL1+.
Lang verhaal kort, NMBS heeft nog niet eens de HLE17 vermeld die de klassiekjes MOET vervangen tegen 2025 richting Duitsland, dus voor nieuws over nieuw materiaal dat Frankrijk of Nederland in kan moet je nog redelijk wat geduld hebben.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Dewi »

Steve schreef: 27 dec 2021, 16:09 Er zijn eigenlijk verbindingen genoeg die vanuit Kortrijk zonder AL te veel gedoe doorgetrokken zouden kunnen worden naar Rijsel, in plaats van dat vervelende splitsen. De IC Welkenraedt-Kortrijk is technisch bekeken per definitie geschikt (rijdt over de HSL en lust dus 25 kV) en ook de L Brugge-Kortrijk moet niet onmogelijk zijn als er tweespannige Desiro's of MS96 ingezet worden. Enkel papierwerk staat een en ander potentieel in de weg. Ook de relatief korte IC Schaarbeek-Kortrijk zou een goede kandidaat zijn, maar zal qua materieel natuurlijk grondig moeten evolueren en mogelijk moet er ook wat koudwatervrees overwonnen worden als het gaat om "concurrentie" met de Eurostar en TGV op Brussel-Rijsel.
Het wordt vanuit West-Vlaanderen al langer bepleit om een rechtstreekse verbinding in te leggen tussen Oostende/Brugge en Rijsel (nl. interessant voor het toerisme), maar ik geloof er niet echt in dat dit een goed alternatief is voor Rijsel-Antwerpen. De efficiëntiewinst is beperkt: zijn we af van dat tijdrovende splitsen, gaan we kop maken in Kortrijk in de plaats.

Kortrijk-Schaarbeek: dat heeft in mijn ogen enkel als potentieel een bijkomende trage verbinding tussen Brussel en Rijsel, als alternatief voor de Eurostar en TGV die het in een dik half uur doen. Reizigers die liever goedkoop dan vlot reizen tussen beide steden kunnen dat nu al, bvb. via Doornik met overstap.

Kortrijk-Welkenraedt: hier behoud je de rechtstreekse verbinding tussen Rijsel en Gent, maar de huidige vertrek en aankomsttijden in Kortrijk komen niet goed overeen. Ofwel moet de NMBS hun planning grondig wijzigen, ofwel moet er onderhandeld worden met Frankrijk om de hunne te herzien. Lille Flandres is een druk bezet kopstation, en ik denk dat er niet veel ruimte is om te schuiven met aankomst en vertrektijden.

Alternatief: je zou ook Poperinge-Kortrijk kunnen hangen aan Kortrijk-Welkenraedt of -Schaarbeek. Geen idee hoeveel mensen er sporen tussen Ieper/Poperinge en Sint-Niklaas/Antwerpen, maar ik zou toch vermoeden dat een rechtstreekse verbinding met Brussel wel als winst zal aanzien worden.

Er is sowieso een vraag naar een derde trein tussen Gent en Kortrijk (zie de roadshows van de NMBS in 2020). Ik denk dus dat het wachten zal zijn tot die ooit gerealiseerd is voordat er een goede oplossing uit de bus komt.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door desirootje »

Dewi schreef: 27 dec 2021, 18:48
Steve schreef: 27 dec 2021, 16:09 Er zijn eigenlijk verbindingen genoeg die vanuit Kortrijk zonder AL te veel gedoe doorgetrokken zouden kunnen worden naar Rijsel, in plaats van dat vervelende splitsen. De IC Welkenraedt-Kortrijk is technisch bekeken per definitie geschikt (rijdt over de HSL en lust dus 25 kV) en ook de L Brugge-Kortrijk moet niet onmogelijk zijn als er tweespannige Desiro's of MS96 ingezet worden. Enkel papierwerk staat een en ander potentieel in de weg. Ook de relatief korte IC Schaarbeek-Kortrijk zou een goede kandidaat zijn, maar zal qua materieel natuurlijk grondig moeten evolueren en mogelijk moet er ook wat koudwatervrees overwonnen worden als het gaat om "concurrentie" met de Eurostar en TGV op Brussel-Rijsel.
Het wordt vanuit West-Vlaanderen al langer bepleit om een rechtstreekse verbinding in te leggen tussen Oostende/Brugge en Rijsel (nl. interessant voor het toerisme), maar ik geloof er niet echt in dat dit een goed alternatief is voor Rijsel-Antwerpen. De efficiëntiewinst is beperkt: zijn we af van dat tijdrovende splitsen, gaan we kop maken in Kortrijk in de plaats.

Kortrijk-Schaarbeek: dat heeft in mijn ogen enkel als potentieel een bijkomende trage verbinding tussen Brussel en Rijsel, als alternatief voor de Eurostar en TGV die het in een dik half uur doen. Reizigers die liever goedkoop dan vlot reizen tussen beide steden kunnen dat nu al, bvb. via Doornik met overstap.

Kortrijk-Welkenraedt: hier behoud je de rechtstreekse verbinding tussen Rijsel en Gent, maar de huidige vertrek en aankomsttijden in Kortrijk komen niet goed overeen. Ofwel moet de NMBS hun planning grondig wijzigen, ofwel moet er onderhandeld worden met Frankrijk om de hunne te herzien. Lille Flandres is een druk bezet kopstation, en ik denk dat er niet veel ruimte is om te schuiven met aankomst en vertrektijden.

Alternatief: je zou ook Poperinge-Kortrijk kunnen hangen aan Kortrijk-Welkenraedt of -Schaarbeek. Geen idee hoeveel mensen er sporen tussen Ieper/Poperinge en Sint-Niklaas/Antwerpen, maar ik zou toch vermoeden dat een rechtstreekse verbinding met Brussel wel als winst zal aanzien worden.

Er is sowieso een vraag naar een derde trein tussen Gent en Kortrijk (zie de roadshows van de NMBS in 2020). Ik denk dus dat het wachten zal zijn tot die ooit gerealiseerd is voordat er een goede oplossing uit de bus komt.
Ik denk dat Poperinge-Kortrijk vroeger vastzat aan Kortrijk-Denderleeuw-Brussel en dat men deze verandert heeft door de huidige situatie doordat meer reizigers naar Gent wouden dan Brussel, hoeveel naar Lokeren of verder weet ik niet.
Schuiven in de dienstregeling lijkt mij ook geen slim idee, Welkenraedt-Kortrijk doortrekken zorgt voor de creatie van wss 2 extra HSL stammen en dan hebben we het nog niet eens over het mogelijks moeten schuiven van de rijpaden op de NZ-verbinding. Door het enkelspoor tussen Comines en Poperinge is er daar ook een zeer korte keertijd voorzien, en ik denk dat die ook niet veel kan schuiven, waardoor je wss een HSL trein krijgt met regelmatige vertraging, of een die beperkt is tot Kortrijk.
Schaarbeek-Kortrijk zal beter zijn, dat is (momenteel*) een vrij korte verbinding, maar ik weet niet of dat zo blijft, met dat men de S8 heeft verlengd tot Zottegem, zie ik ze hetzelfde doen met andere treinen die Schaarbeek of Brussel-Zuid als eindstation hebben, na afwerking van Mechelen bvb.
Het laatste probleem dat ik zie is de Antwerpen-Lille-Flandres, tenzij men wilt afkoppelen in Kortrijk behoud je dus niet alleen je MR96's in de spits maar zullen het er door La Croix maar max 2 treinstellen zijn, voor Gent-Antwerpen en Gent-Kortrijk is dat onacceptabel, en als je toch wilt afkoppelen dan hadden we beter dat splitsen behouden.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 28 dec 2021, 14:55
Dewi schreef: 27 dec 2021, 18:48
Steve schreef: 27 dec 2021, 16:09 Er zijn eigenlijk verbindingen genoeg die vanuit Kortrijk zonder AL te veel gedoe doorgetrokken zouden kunnen worden naar Rijsel, in plaats van dat vervelende splitsen. De IC Welkenraedt-Kortrijk is technisch bekeken per definitie geschikt (rijdt over de HSL en lust dus 25 kV) en ook de L Brugge-Kortrijk moet niet onmogelijk zijn als er tweespannige Desiro's of MS96 ingezet worden. Enkel papierwerk staat een en ander potentieel in de weg. Ook de relatief korte IC Schaarbeek-Kortrijk zou een goede kandidaat zijn, maar zal qua materieel natuurlijk grondig moeten evolueren en mogelijk moet er ook wat koudwatervrees overwonnen worden als het gaat om "concurrentie" met de Eurostar en TGV op Brussel-Rijsel.
Het wordt vanuit West-Vlaanderen al langer bepleit om een rechtstreekse verbinding in te leggen tussen Oostende/Brugge en Rijsel (nl. interessant voor het toerisme), maar ik geloof er niet echt in dat dit een goed alternatief is voor Rijsel-Antwerpen. De efficiëntiewinst is beperkt: zijn we af van dat tijdrovende splitsen, gaan we kop maken in Kortrijk in de plaats.

Kortrijk-Schaarbeek: dat heeft in mijn ogen enkel als potentieel een bijkomende trage verbinding tussen Brussel en Rijsel, als alternatief voor de Eurostar en TGV die het in een dik half uur doen. Reizigers die liever goedkoop dan vlot reizen tussen beide steden kunnen dat nu al, bvb. via Doornik met overstap.

Kortrijk-Welkenraedt: hier behoud je de rechtstreekse verbinding tussen Rijsel en Gent, maar de huidige vertrek en aankomsttijden in Kortrijk komen niet goed overeen. Ofwel moet de NMBS hun planning grondig wijzigen, ofwel moet er onderhandeld worden met Frankrijk om de hunne te herzien. Lille Flandres is een druk bezet kopstation, en ik denk dat er niet veel ruimte is om te schuiven met aankomst en vertrektijden.

Alternatief: je zou ook Poperinge-Kortrijk kunnen hangen aan Kortrijk-Welkenraedt of -Schaarbeek. Geen idee hoeveel mensen er sporen tussen Ieper/Poperinge en Sint-Niklaas/Antwerpen, maar ik zou toch vermoeden dat een rechtstreekse verbinding met Brussel wel als winst zal aanzien worden.

Er is sowieso een vraag naar een derde trein tussen Gent en Kortrijk (zie de roadshows van de NMBS in 2020). Ik denk dus dat het wachten zal zijn tot die ooit gerealiseerd is voordat er een goede oplossing uit de bus komt.
Ik denk dat Poperinge-Kortrijk vroeger vastzat aan Kortrijk-Denderleeuw-Brussel en dat men deze verandert heeft door de huidige situatie doordat meer reizigers naar Gent wouden dan Brussel, hoeveel naar Lokeren of verder weet ik niet.
Schuiven in de dienstregeling lijkt mij ook geen slim idee, Welkenraedt-Kortrijk doortrekken zorgt voor de creatie van wss 2 extra HSL stammen en dan hebben we het nog niet eens over het mogelijks moeten schuiven van de rijpaden op de NZ-verbinding. Door het enkelspoor tussen Comines en Poperinge is er daar ook een zeer korte keertijd voorzien, en ik denk dat die ook niet veel kan schuiven, waardoor je wss een HSL trein krijgt met regelmatige vertraging, of een die beperkt is tot Kortrijk.
Schaarbeek-Kortrijk zal beter zijn, dat is (momenteel*) een vrij korte verbinding, maar ik weet niet of dat zo blijft, met dat men de S8 heeft verlengd tot Zottegem, zie ik ze hetzelfde doen met andere treinen die Schaarbeek of Brussel-Zuid als eindstation hebben, na afwerking van Mechelen bvb.
Het laatste probleem dat ik zie is de Antwerpen-Lille-Flandres, tenzij men wilt afkoppelen in Kortrijk behoud je dus niet alleen je MR96's in de spits maar zullen het er door La Croix maar max 2 treinstellen zijn, voor Gent-Antwerpen en Gent-Kortrijk is dat onacceptabel, en als je toch wilt afkoppelen dan hadden we beter dat splitsen behouden.
Ik dacht dat ze van de SNCF toestemming hadden om met max 2 gekoppelde AM96 te rijden op het Franse netwerk. Maar kan iemand dit nogmaals bevestigen of dit klopt of niet?
Plaats reactie