Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Binnenkort minder vlot naar Rijsel met de NMBS

Bericht door TKR »

dovaere schreef: 30 dec 2021, 11:03 ... Neem bijvoorbeeld de vele vakantiefietsers die uit Nederland naar bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje fietsen. De enige mogelijke terugreis met hun fiets op de trein die anno 2022 nog mogelijk is tussen België/Nederland en Parijs, is via Rijsel.

Zie bijvoorbeeld een beschrijving op:
https://www.fiets-mee.nl/parijs/

...
Je kan dus wel met de fiets België binnen geraken vanuit Frankrijk? :o
Wij hadden vorig jaar hetzelfde probleem: hoe geraak je vanuit Bordeaux/zuid Frankrijk terug met je fiets? Mijn opzoek werk (wat ik dan niet goed heb gedaan?) zei me dat je in Nord Pas de Calais op geen enkele trein je fiets mag meenemen. Een fransman raadde ons aan om via de Elzas/Luxemburg België binnen te rijden. :D Uiteindelijk heeft iemand ons opgepikt met de Auto in Reims.

Tegenwoordig kan je op de nieuwe Thalys wel fietsen meenemen als ik het goed begrepen heb?
Met de fiets op de TGV/Thalys is ook niet alles trouwens. Passagiers gebruiken de plaats voorzien voor jouw fiets als bagagerek en na het missen van onze aansluiting in Parijs moesten we 4 uur wachten op de volgende TGV die nog plaats had voor 2 fietsen.

Dus ja, de verbinding Frankrijk - België met fietsen mag zeker verbeterd worden!
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Nu minder vlot naar Rijsel met de NMBS

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 30 dec 2021, 17:26
dovaere schreef: 30 dec 2021, 11:03 ... Neem bijvoorbeeld de vele vakantiefietsers die uit Nederland naar bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje fietsen. De enige mogelijke terugreis met hun fiets op de trein die anno 2022 nog mogelijk is tussen België/Nederland en Parijs, is via Rijsel.
Zie bijvoorbeeld een beschrijving op:
https://www.fiets-mee.nl/parijs/
Je kan dus wel met de fiets België binnen geraken vanuit Frankrijk? :o
Wij hadden vorig jaar hetzelfde probleem: hoe geraak je vanuit Bordeaux/zuid Frankrijk terug met je fiets? Mijn opzoek werk (wat ik dan niet goed heb gedaan?) zei me dat je in Nord Pas de Calais op geen enkele trein je fiets mag meenemen. Een fransman raadde ons aan om via de Elzas/Luxemburg België binnen te rijden. :D Uiteindelijk heeft iemand ons opgepikt met de Auto in Reims.

Tegenwoordig kan je op de nieuwe Thalys wel fietsen meenemen als ik het goed begrepen heb?
Met de fiets op de TGV/Thalys is ook niet alles trouwens. Passagiers gebruiken de plaats voorzien voor jouw fiets als bagagerek en na het missen van onze aansluiting in Parijs moesten we 4 uur wachten op de volgende TGV die nog plaats had voor 2 fietsen.

Dus ja, de verbinding Frankrijk - België met fietsen mag zeker verbeterd worden!
Momenteel kun je tussen Rijsel en Parijs enkel met de gewone TER een fiets meenemen, dus niet met de hst. Op de Thalys is fietstoegang aangekondigd vanaf eind 2022 (2 plaatsen op de gerenoveerde Ruby-treinstellen, maar dan kunnen wij met ons gezin van 4 nog niet mee).
Vanuit Parijs zijn wel mogelijkheden te vinden op TGV (Bordeaux...) of de nachttrein naar Marseille, door te zoeken op https://be.oui.sncf. Op de regionale TER kan de fiets mee (meestal gratis), maar dat is helaas niet met hun routeplanner zichtbaar.
Overigens is er ook een route met de klassieke trein Brussel-Nancy, en dan de TGV naar Avignon:
https://www.fiets-mee.nl/provence/

Mogelijkheden voor trein + fiets naar West-Europese bestemmingen zijn te vinden op:
https://www.fiets-mee.nl/reistips/

Vakantiefietsers vinden elkaar op het forum.wereldfietser.nl, een forum dat zelfs in de winter actiever is dan het Treinforum :wink: (Toegegeven: de Nederlanders zijn met driemaal zoveel).

Er is daar zowaar een subforum "Fiets & Trein" (zowat even actief als "Fiets & Vliegtuig"), met de verzamelde kennis van mensen die menen dat het een betere besteding is van schaarse middelen om voor hun reis een heenreis fiets met een terugreis trein te combineren:
https://forum.wereldfietser.nl/viewforu ... 9a88#start

Natuurlijk is de ruimte op treinen schaars. Maar wat als er voor de fietsplaats betaald wordt, als die schaarse internationale fietsplaatsen (op termijn 4 of 8 ) worden gereserveerd, en als er buiten de echte piekperiodes wordt gereisd ?

Bedenk dat de uitdaging enorm is, als we de komende decennia een transitie willen van vliegtuigreizen naar treinreizen !

Vakantiefietsers gaan efficiënt om met de schaarse plaats op de trein: in plaats van zowel een heen- EN een terugreis op trein of vliegtuig, hebben zij enkel één reis nodig, de andere helft is de fietstocht. En ze hebben geen grote valiezen mee zoals andere vakantiegangers, want er kan enkel mee wat in hun fietstassen kan. En ze gaan gemiddeld minder ver, want de ene helft van de reis moet met de fiets. Er is trouwens minder nood om ver te gaan omdat een tocht in eigen land of in de buurlanden al veel voldoening geeft.
Dus dankzij vakantiefietsers op de trein kunnen er veel meer mensen op vakantie met de trein !

Een persoonlijke noot: het is door mijn interesse om fietsvakanties met de trein te combineren, dat ik geïnteresseerd ben geraakt in (internationaal) treinverkeer en daardoor ook een geïnteresseerde lezer van dit Treinforum ben geworden (deze zomer tijdens onze fietsvakantie toen ik zaken opzocht over de trein).
Zonder de fiets zou ons gezin nooit met de trein op vakantie zijn vertrokken, maar met de auto zijn blijven gaan...
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 2000_3000 »

Definitief einde van een rechtstreekse verbinding Rijsel - Gent/Antwerpen ?

Enkel tot Kortrijk ?
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Dewi »

Wel, de NMBS klantendienst wist me te melden dat de rechtstreekse verbinding tot Antwerpen terug zou komen van zodra Frankrijk de MS96 met ETCS toelaat op hun net. Toen werd verwacht vanaf juni, maar blijkbaar is dat toch nog steeds niet helemaal in orde (zie bijvoorbeeld de discussies hier https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=4 ... 34#p267634 en hier https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=4 ... start=4290). Dus nog even wachten vermoed ik. Behalve als iemand anders iets meer weet?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Portbou »

"Poperinge / Lille" helpt niet echt om te weten of je in het juiste rijtuig zit om in bvb. Tourcoing te geraken.

Waarom zet men niet stel per stel de juiste bestemming ?

Vroeger werd dat gedaan.
Kan dat niet meer in de software van die schermen ?
Bijlagen
a.jpg
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 2000_3000 »

De ontkoppeling in Kortrijk en bijgevolge rechtstreekse verbinding Antwerpen/Gent-Rijsel is terug ?
Bijlagen
IMG_1716.jpeg
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door trainlovertje »

2000_3000 schreef: 06 mei 2023, 11:44 De ontkoppeling in Kortrijk en bijgevolge rechtstreekse verbinding Antwerpen/Gent-Rijsel is terug ?
Sinds december is dat weer het geval:
260689 schreef: 11 dec 2022, 12:21 Zo ook is de Lille terug gekoppeld met de IC Antwerpen - Poperinge. De Koekenstad is terug een internationale verbinding rijker.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 06 mei 2023, 13:05
2000_3000 schreef: 06 mei 2023, 11:44 De ontkoppeling in Kortrijk en bijgevolge rechtstreekse verbinding Antwerpen/Gent-Rijsel is terug ?
Sinds december is dat weer het geval:
260689 schreef: 11 dec 2022, 12:21 Zo ook is de Lille terug gekoppeld met de IC Antwerpen - Poperinge. De Koekenstad is terug een internationale verbinding rijker.
Nu nog de reisinformatie in orde maken. Volgens alle planners moet je in Kortrijk overstappen.

Groetjes,
Rian
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 2000_3000 »

rvdborgt schreef: 06 mei 2023, 13:23
trainlovertje schreef: 06 mei 2023, 13:05
2000_3000 schreef: 06 mei 2023, 11:44 De ontkoppeling in Kortrijk en bijgevolge rechtstreekse verbinding Antwerpen/Gent-Rijsel is terug ?
Sinds december is dat weer het geval:
260689 schreef: 11 dec 2022, 12:21 Zo ook is de Lille terug gekoppeld met de IC Antwerpen - Poperinge. De Koekenstad is terug een internationale verbinding rijker.
Nu nog de reisinformatie in orde maken. Volgens alle planners moet je in Kortrijk overstappen.

Groetjes,
Rian
Zou ''technisch'' niet mogelijk zijn door het verschil in treinnummers.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door rvdborgt »

2000_3000 schreef: 06 mei 2023, 13:46
rvdborgt schreef: 06 mei 2023, 13:23
trainlovertje schreef: 06 mei 2023, 13:05
Sinds december is dat weer het geval:
Nu nog de reisinformatie in orde maken. Volgens alle planners moet je in Kortrijk overstappen.
Zou ''technisch'' niet mogelijk zijn door het verschil in treinnummers.
Ik weet niet wie dat beweert, maar dat is onzin. Tot een paar jaar geleden werden die treinen ook als doorgaande treinen getoond. En er zijn/waren wel meer treinen die onderweg van treinnummer wisselen maar nog steeds als doorgaande trein in de planners zitten, ook in België.

Groetjes,
Rian
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door TimJ36 »

rvdborgt schreef: 07 mei 2023, 00:24 En er zijn/waren wel meer treinen die onderweg van treinnummer wisselen maar nog steeds als doorgaande trein in de planners zitten, ook in België.
Voorbeeld van een doorgaande trein met wissel in treinnummer: P-trein Kortrijk - Knokke. De infoschermen geven in Kortrijk 'Brugge' aan. In Brugge worden de infoschermen aangepast naar 'Knokke', maar het is en blijft dezelfde trein.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Steve »

Je hebt ook de S10 (20xx-38xx), waar dat zelfs voor de volledige reeks geldt en waar de info en planners ook gewoon het hele traject tonen. Gezien dat traject zou je zelfs bijna willen dat hij dat niet doet, een trein richting Aalst aankondigen in pakweg Asse is voor de minder ingewijde reiziger nogal verwarrend.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 06 mei 2023, 13:05
2000_3000 schreef: 06 mei 2023, 11:44 De ontkoppeling in Kortrijk en bijgevolge rechtstreekse verbinding Antwerpen/Gent-Rijsel is terug ?
Sinds december is dat weer het geval:
260689 schreef: 11 dec 2022, 12:21 Zo ook is de Lille terug gekoppeld met de IC Antwerpen - Poperinge. De Koekenstad is terug een internationale verbinding rijker.
Op 1 april en op 19 april heb ik moeten overstappen in Kortrijk.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door desperado »

rdv schreef: 07 mei 2023, 09:46
trainlovertje schreef: 06 mei 2023, 13:05
2000_3000 schreef: 06 mei 2023, 11:44 De ontkoppeling in Kortrijk en bijgevolge rechtstreekse verbinding Antwerpen/Gent-Rijsel is terug ?
Sinds december is dat weer het geval:
260689 schreef: 11 dec 2022, 12:21 Zo ook is de Lille terug gekoppeld met de IC Antwerpen - Poperinge. De Koekenstad is terug een internationale verbinding rijker.
Op 1 april en op 19 april heb ik moeten overstappen in Kortrijk.
Sorry for using English.
Yesterday (6/5/23), IC707 -> IC19710 was a through train. The JP showed it as a through train **only** in one place - "IC 707 richting Poperinge & Lille Flandres (FR) ".
Other trains yesterday needed a change.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Waarschijnlijk doet men dit om flexibel te kunnen zijn en kort op voorhand nog te kunnen beslissen tussen een doorgaande verbinding of ééntje met overstap afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare MS96-stellen.
Plaats reactie