nieuwstopic?!

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door overweg13 »

We hebben toch wel enige ervaring met gratis OV. Toen destijds de bussen gratis werden in Hasselt, trok dat inderdaad extra reizigers aan, maar in Verviers, waar het OV betalend bleef, groeide het aantal reizigers ook, ook al was het aanbod daar zelfs kleiner. Er ging ook geen meter file af in Hasselt, omdat de uitbreiding van het busnet zelf voor opstoppingen zorgde.
Veel belangrijker is de betrouwbaarheid van het OV en die is nog altijd erg klein: afgeschafte bussen (zelfs vandaag bij ons op het moment dat de vakantieregeling ingeschakeld wordt!), wilde stakingen (ondanks de beperkende maatregelen), technische mankementen die op elk moment toeslaan, omleidingen die een hele reeks halten virtueel onbruikbaar maken (als je de info daaromtrent al begrijpt), wekenlange sluitingen van spoorlijnen of delen van spoorlijnen... je kunt er meer over lezen in mijn blog. Het ergste is dat de reiziger in dergelijke gevallen aan zijn lot overgelaten wordt. Er worden nauwelijks bruikbare alternatieven aangeboden, tenzij trek je plan.
Gisteren verscheen Off-Peak Unlimited op de NMBS-site. Dat lijkt me op het lijf geschreven, 31 dagen onbeperkt sporen, zij het na 9 uur. Ik heb tientallen jaren van de grote vakantie gebruik gemaakt om het hele net te verkennen, met toeristische abonnementen of netabonnementen, in alle gevallen stukken duurder dan het nieuwe aanbod. De eerste reactie van mijn vrouw was dan ook dat ik nu opnieuw "toerkes" kon doen. Ze keek wat ongelovig toen ik antwoordde dat ik daar absoluut geen zin meer in had. Vroeger concentreerde ik alles in 10 dagen (en dat lukte o.m. omdat ik 's morgens soms heel vroeg vertrok) en nu zou het dus door het uitgebreide aantal reisdagen een stuk minder hectisch kunnen, maar ik heb geen zin meer om dagelijks met allerlei treinleed geconfronteerd te worden en telkens opnieuw zorgvuldig uitgekiende aansluitingen de mist te zien ingaan. En dan heb ik het nog niet over onze nieuwe zomers die reizen op zomerdagen absoluut niet veraangenamen. Mijn punt is dat zelfs met een spotgoedkoop aanbod zelfs de trouwste reizigers (waar ik mezelf niet meer toe reken) niet staan te springen om van de ene stresstoestand naar de andere te laveren.
Met vriendelijke groet

overweg13
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: nieuwstopic?!

Bericht door stijn »

Gratis is dom... het leidt tot extra consumptie...
Er is een periode geweest dan gepensioneerden (bijna)gratis met de trein mochten reizen... wat ze deden... om mosselen te gaan eten aan zee...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 28 jun 2023, 16:33 Gratis is dom... het leidt tot extra consumptie...
Er is een periode geweest dan gepensioneerden (bijna)gratis met de trein mochten reizen... wat ze deden... om mosselen te gaan eten aan zee...
Zo algemeen moet je het niet bezien. Als er capaciteit genoeg is en geld genoeg kan het gratis reizen geen kwaad, je zal er nog steeds (een klein beetje) meer mensen mee uit de auto halen dan met hetzelfde aanbod maar dan betalend.
Luxemburg zit schijnbaar wel in die situatie: CFL krijgt van de regering alles wat ze vraagt en er is zeker geen structureel capaciteitstekort. Laat ze dan daar maar gratis rijden.
België zit echter in een heel andere situatie: op veel momenten zitten treinen al overvol -tegenwoordig voornamelijk op meer vrijetijdsgerichte verplaatsingen- waardoor overconsumptie hier wel een probleem zou zijn. Bovendien wordt hier vanuit de overheid relatief gezien minder geïnvesteerd waardoor elke euro uit ticketinkomsten absoluut nodig is om te kunnen blijven investeren in nieuwe treinen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

stijn schreef: 28 jun 2023, 16:33 Gratis is dom... het leidt tot extra consumptie...
Er is een periode geweest dan gepensioneerden (bijna)gratis met de trein mochten reizen... wat ze deden... om mosselen te gaan eten aan zee...
Als ik advocaat van de duivel mag spelen: En dan? Eenzaamheid is één van de grootste problemen bij ouderen, is hen een makkelijke en goedkope manier aanbieden om mensen te ontmoeten dan zo idioot? Zeker als dat voornamelijk tijdens de daluren gebeurd, wanneer er voldoende capaciteit is?
Met de leeftijd groeit ook het risico op gevaarlijk rijgedrag, dat we hen dan ook een alternatief geven, lijkt me ook geen slechte politiek.
Over het algemeen pleit ik wel eerder voor betaalbaar dan gratis, tenzij inkomen echt een probleem is, maar daar kan dan een oplossing op maat voor gevonden worden.
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: nieuwstopic?!

Bericht door stijn »

groentje schreef: 28 jun 2023, 20:39
stijn schreef: 28 jun 2023, 16:33 Gratis is dom... het leidt tot extra consumptie...
Er is een periode geweest dan gepensioneerden (bijna)gratis met de trein mochten reizen... wat ze deden... om mosselen te gaan eten aan zee...
Als ik advocaat van de duivel mag spelen: En dan? Eenzaamheid is één van de grootste problemen bij ouderen, is hen een makkelijke en goedkope manier aanbieden om mensen te ontmoeten dan zo idioot? Zeker als dat voornamelijk tijdens de daluren gebeurd, wanneer er voldoende capaciteit is?
Met de leeftijd groeit ook het risico op gevaarlijk rijgedrag, dat we hen dan ook een alternatief geven, lijkt me ook geen slechte politiek.
Over het algemeen pleit ik wel eerder voor betaalbaar dan gratis, tenzij inkomen echt een probleem is, maar daar kan dan een oplossing op maat voor gevonden worden.
M'n post is gebaseerd op m'n ervaringen toen ze dat ingevoerd hebben en ik pendelde tussen Brussel en Leuven...
Ik denk niet dat wie er gebruik van maakte eenzaam was... t was altijd een jolige boel op de Oostende Eupen...
Ze moesten wel degelijk na 9:00 reizen, maar 's avonds waren er geen limieten... en wanneer waren de mosselen op? Rond 15:00 en dus zat de trein al vol met gratis reizigers als die langs Brussel reed in volle spits. En wij die betaald hadden mochten dus rechtstaan. 1 keer vind je dat grappig, maar heel de zomer is dat minder fijn...

Ik geloof dat het nu zo is: ze rijden met een grote korting waardoor het betaalbaar is voor hen... wat inderdaad fair is.

Maar ik blijf bij m'n standpunt: gratis is dom... het leidt tot overconsumptie (wat we dus echt niet willen) en men heeft dan ook geen respect voor het product... het is toch gratis... je moet er altijd "iets" voor vragen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door overweg13 »

Voor alle duidelijkheid: senioren hebben nooit gratis gereden bij de NMBS. Het te betalen bedrag lag aanvankelijk wel een stuk lager dan tegenwoordig.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

overweg13 schreef: 29 jun 2023, 07:36 Voor alle duidelijkheid: senioren hebben nooit gratis gereden bij de NMBS. Het te betalen bedrag lag aanvankelijk wel een stuk lager dan tegenwoordig.
Inderdaad. De Lijn was ooit gratis voor 65+, daarna met een Mobibkaart van €5, geldig voor 5 jaar, en tenslotte het huidige tarief van €56/jaar, maar de trein was altijd betalend, met het seniorenbiljet, enkel geldig na 9u, niet tijdens de zomerweekends... Maar het was inderdaad erg goedkoop, ik zit met €5 in het hoofd?
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: nieuwstopic?!

Bericht door joverwimp »

groentje schreef: 29 jun 2023, 07:53
overweg13 schreef: 29 jun 2023, 07:36 Voor alle duidelijkheid: senioren hebben nooit gratis gereden bij de NMBS. Het te betalen bedrag lag aanvankelijk wel een stuk lager dan tegenwoordig.
Inderdaad. De Lijn was ooit gratis voor 65+, daarna met een Mobibkaart van €5, geldig voor 5 jaar, en tenslotte het huidige tarief van €56/jaar, maar de trein was altijd betalend, met het seniorenbiljet, enkel geldig na 9u, niet tijdens de zomerweekends... Maar het was inderdaad erg goedkoop, ik zit met €5 in het hoofd?
Tien jaar geleden was het €6, vandaag €7,80: een stijging die min of meer de index volgt.
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Malista »

Let wel op, de hoofddoelstelling van het 'gratis' openbaar vervoer was een sociele maatregel, niet om meer mensen in het OV te krijgen. Daarbij was het OV in Luxemburg slechts 10% kostendekkend.

Voor de geïnteresseerden, online kan je nu ook de jaarverslag van 2022 terugvinden:
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef: 28 jun 2023, 20:39
stijn schreef: 28 jun 2023, 16:33 Gratis is dom... het leidt tot extra consumptie...
Er is een periode geweest dan gepensioneerden (bijna)gratis met de trein mochten reizen... wat ze deden... om mosselen te gaan eten aan zee...
Als ik advocaat van de duivel mag spelen: En dan? Eenzaamheid is één van de grootste problemen bij ouderen, is hen een makkelijke en goedkope manier aanbieden om mensen te ontmoeten dan zo idioot? Zeker als dat voornamelijk tijdens de daluren gebeurd, wanneer er voldoende capaciteit is?
Met de leeftijd groeit ook het risico op gevaarlijk rijgedrag, dat we hen dan ook een alternatief geven, lijkt me ook geen slechte politiek.
Over het algemeen pleit ik wel eerder voor betaalbaar dan gratis, tenzij inkomen echt een probleem is, maar daar kan dan een oplossing op maat voor gevonden worden.
Ook ik speel wel eens graag de advocaat van de duivel ;) maar hier ga ik toch niet akkoord.
*/ mosselen gaan eten aan zee tegen de eenzaamheid? Zullen ze minder eenzaam zijn als ze die mosselen (of stoofvlees met frit) gaan eten in het eigen dorp? En het zal nog goedkoper zijn bovendien, de horeca aan zee staat niet bekend om zijn zachte prijzen;
*/ gevaarlijk rijgedrag bij toenemende leeftijd? Ja, maar ook het in- en uitstappen van de trein gaat lastiger als men wat strammer wordt, dat brengt risico's en tijdverlies met zich.

Laat die derde leeftijd maar netjes in hun eigen buurt blijven, dat is in het belang van alleman en iedereen, henzelf nog het meest.
NB ik ben er zelf 68 hoor...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: nieuwstopic?!

Bericht door joverwimp »

jan_olieslagers schreef: 29 jun 2023, 11:52
groentje schreef: 28 jun 2023, 20:39
stijn schreef: 28 jun 2023, 16:33 Gratis is dom... het leidt tot extra consumptie...
Er is een periode geweest dan gepensioneerden (bijna)gratis met de trein mochten reizen... wat ze deden... om mosselen te gaan eten aan zee...
Als ik advocaat van de duivel mag spelen: En dan? Eenzaamheid is één van de grootste problemen bij ouderen, is hen een makkelijke en goedkope manier aanbieden om mensen te ontmoeten dan zo idioot? Zeker als dat voornamelijk tijdens de daluren gebeurd, wanneer er voldoende capaciteit is?
Met de leeftijd groeit ook het risico op gevaarlijk rijgedrag, dat we hen dan ook een alternatief geven, lijkt me ook geen slechte politiek.
Over het algemeen pleit ik wel eerder voor betaalbaar dan gratis, tenzij inkomen echt een probleem is, maar daar kan dan een oplossing op maat voor gevonden worden.
Ook ik speel wel eens graag de advocaat van de duivel ;) maar hier ga ik toch niet akkoord.
*/ mosselen gaan eten aan zee tegen de eenzaamheid? Zullen ze minder eenzaam zijn als ze die mosselen (of stoofvlees met frit) gaan eten in het eigen dorp? En het zal nog goedkoper zijn bovendien, de horeca aan zee staat niet bekend om zijn zachte prijzen;
*/ gevaarlijk rijgedrag bij toenemende leeftijd? Ja, maar ook het in- en uitstappen van de trein gaat lastiger als men wat strammer wordt, dat brengt risico's en tijdverlies met zich.

Laat die derde leeftijd maar netjes in hun eigen buurt blijven, dat is in het belang van alleman en iedereen, henzelf nog het meest.
NB ik ben er zelf 68 hoor...
Ik ben 78 en nog graag mobiel, ook buiten mijn eigen buurt. Al jaren nemen we de trein, samen met onze vouwfiets. Bijvoorbeeld naar Namen en dan langs de Maas fietsen naar Dinant, daar de trein naar huis. In-en uitstappen lukt wel hoor ! Strammer wordt je door thuis te blijven zitten.
https://www.routeyou.com/nl/group/view/ ... ar-vervoer
https://www.facebook.com/p/Fietsen-in-c ... 0XZaM&_rdr
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, fijne reactie! Ik wilde ook wel een beetje bewust een knuppeltje in het hoenderhokje gooien.
Proficiat met uw graad en manier van actief en mobiel zijn, ik hoop dat ik het over tien jaar ook nog zover breng!
Bovenal is uw reactie een heel fraai voorbeeld van hoe het wel kan dezer dagen, sommige negatieve reacties ten spijt.
De wereld is niet meer wat hij vijftig jaar geleden was, en niet elke verandering is een verbetering, maar er is toch ook heel wat ten goede veranderd.

NB De rit van Dinant naar Namur heb ik ook al gedaan, weliswaar per automobiel, en zelfs dan vond ik dat heel fraai! Met de fiets moet het nog veel genietbaarder zijn. Namur is trouwens sowieso een aanrader, ook om te winkelen of om een terraske te doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 29 jun 2023, 11:52 Laat die derde leeftijd maar netjes in hun eigen buurt blijven, dat is in het belang van alleman en iedereen, henzelf nog het meest.
NB ik ben er zelf 68 hoor...
Bedankt voor de goede raad, Jan.
Ik heb vandaag als 77-jarige toch maar de trein genomen van Sint-Niklaas naar Luik-Guillemins, ben dan te voet gewandeld naar het museum van Openbaar Vervoer (een absolute aanrader!), dan weer te voet door het centrum van de Cité Ardente naar het station Saint-Lambert, van waar ik nu weer de trein naar huis neem via Hasselt. Het seniorenbiljet eerste klasse heeft me 16,60 euro gekost en ik heb in alle rust gereisd, geen file gehad en geen luchtvervuiling veroorzaakt :D
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Kijk kijk. Alweer een derdeleeftijder die probleemloos en stressloos aan binnenlands treintoerisme weet te doen. Het lijkt veel minder onmogelijk dan ik aanvankelijk had begrepen :)
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 29 jun 2023, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: nieuwstopic?!

Bericht door maarten »

Voor de provincie Overijssel in Nederland zijn zelfs batterijtreinen niet meer de voorkeursoptie (vanwege de kosten) maar zetten ze in op verdere elektrificatie:Batterijtrein op zijspoor: provincie wil twee Overijsselse spoorlijnen elektrificeren.

Dan gaat het om Almelo - Mariënberg en Zutphen - Hengelo.
Plaats reactie