nieuwstopic?!

ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: nieuwstopic?!

Bericht door ovspotter_be »

Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Initieel waren dat inderdaad de enige snelle treinen tussen Brussel en Luxemburg. Toen deze afgeschaft werden, kwamen de snelle P-treinen, die momenteel dus maar nauwelijks rijden owv de grote spoorwerken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Op het einde reden die gewoon in het rijpad van de IC, met dus exact dezelfde stops.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 16 jul 2022, 18:24
ovspotter_be schreef: 16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Op het einde reden die gewoon in het rijpad van de IC, met dus exact dezelfde stops.
Klopt, en dan reden de gewone binnenlandse treinstellen (DMT's) de snelle diensten.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Portbou »

ovspotter_be schreef: 16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Origineel hadden die enkel Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Brussel-Lux (toen nog LW), Namur en Arlon als stops.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Malista »

dentheo schreef: 15 jul 2022, 20:48 Enkele weken geleden was ik in Metz...best indrukwekkend welke frequentie men daar rijdt naar Luxemburg.
Ik dacht van vier maal per uur tussen 3 en 4, was misschien opzenden van treinen voor avondspits in andere richting.
Ik heb over enkele weken een trip naar Metz opstaan, en het zal grotendeels met een vervangbus zijn door de vele werken. De capaciteit van deze lijn is momenteel aan zijn maximum om diverse redenen. Op Luxemburgs grondgebied is er ook het goederenstation nabij Bettembourg dat aansluit op deze lijn en de verbinding met Esch-sur-Alzette (en Belval) de grootste stand in het zuiden van Luxemburg en dan is er nog de TGV die hierover moet.

Momenteel in aanbouw een nieuwe parallelle lijn tussen Luxemburg-stad en Bettembourg, maar het zal nog 5 jaar duren tot ze gebruikt kan worden. :(
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: nieuwstopic?!

Bericht door ovspotter_be »

Vanaf 11 december 2022 gaat Westbahn 3x per dag rijden richting Innsbruck.
Ik weet niet of dit iets te maken heeft met deze verlenging, maar gisteren en vannacht heeft er een Westbahn-trein gereden richting Schaan-Vaduz: heenrit & terugrit.
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Olivier_Doorne »

De EU wil de spoorbreedte in Europa harmoniseren. Het gaat daarbij niet om alle spoorlijnen maar wel over de belangrijke verbindende lijnen.
Meer info in dit Franstalig artikel uit Zwitserland (een land waarop het niet van toepassing is).
https://www.letemps.ch/economie/lue-veu ... hemins-fer
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vroeger had de EC 90 vanaf Luxembourg de volgende halte`s: Arlon, Libramont, Namur, Brussel Luxembourg, Brussel Schuman, Brussel Noord , Brussel Centraal en Brussel Zuid.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: nieuwstopic?!

Bericht door joverwimp »

Stiptheid 2022 in Luxemburg volgens het ministerie van mobiliteit)

N° de ligne Parcours Moyenne des trains en retard
10 Luxembourg Trois Vierges Gouvy 5,9%
30 Luxembourg Wasserbilig Trèves 4,4%
50 Luxembourg Kleinbettingen Arlon 2,7%
60 Luxembourg Rodange 5,9%
70 Luxembourg Rodange Longwy 6,4%
90 Luxembourg Thionville Metz Nancy 11,4%

Brussel-Luxemburg scoort als beste, Thionville als slechtste. Naast de vertragingen op de lijn naar Nancy is het even slecht gesteld op de parallele A31. Volgens jobs.lu heeft de pendelduur gevolgen: bij een enquête liet 39 % weten een job te zoeken buiten het Groot-Hertogdom.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

De statistieken gaan enkel over Autelbas grens-Luxemburg. Dat gaat dus over alle treinen, niet enkel de Brussel-Luxemburg. Op die laatste verbinding is de stiptheid helaas niet zo goed als op het luxemburgse gedeelte.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Malista »

Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord. :evil:
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: nieuwstopic?!

Bericht door joverwimp »

Malista schreef: 11 dec 2022, 15:31 Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord. :evil:
Infrabel voorziet een tijdswinst van 11 tot 20 minuten tegen het einde van de werkzaamheden (2026)
https://infrabel.be/nl/project/modernis ... uxemburg-3
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

Malista schreef: 11 dec 2022, 15:31 Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord. :evil:
Geduld, de werken zijn nog niet gedaan.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: nieuwstopic?!

Bericht door joverwimp »

Luxemburg bestelde ze in 2018, de eerste werd geleverd, in 2024 zullen ze rijden: 34 dubbeldekkers van Coradia
(https://www.alstom.com/press-releases-n ... -automatic)
Daarmee wordt het aantal zitplaatsen verhoogd met 46%. Kostprijs: 400 miljoen euro.
Ze zullen ook doorrijden tot in België en Frankrijk.
(https://www.lesfrontaliers.lu/mobilite/ ... vettes-cfl)

Deze treinen zijn voorzien van een ATO systeem (automatic train operation) van niveau 2, zodat een treinbestuurder niet meer nodig om te stoppen in stations. Wel blijft die nodig in noodsituaties; enkel niveau 1 is 'driverless'.
Bijkomend voordeel is de energiebesparing van 15% per traject.
Laatst gewijzigd door joverwimp op 14 apr 2023, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie