Exacte samenstelling Benelux trein

Anarchy

Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door Anarchy »

Hallo,

Wie kan mij helpen aan de juiste samenstelling(en) van de benelux. Ik zou graag weten welke rijtuigen er in de samenstelling met 6 of met 7 rijtuigen voorkomen. Dus hoeveel A, B, BD, Bdx, ... Graag de samenstelling van vóór die nieuwe rijtuigen. Dus met de rode en blauwe.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door Steven »

Anarchy schreef:Hallo,

Wie kan mij helpen aan de juiste samenstelling(en) van de benelux. Ik zou graag weten welke rijtuigen er in de samenstelling met 6 of met 7 rijtuigen voorkomen. Dus hoeveel A, B, BD, Bdx, ... Graag de samenstelling van vóór die nieuwe rijtuigen. Dus met de rode en blauwe.

bij de benelux zijn er enkel Bx rijtuigen er zijn geen BDX rijtuigen
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
Anarchy schreef:Hallo,

Wie kan mij helpen aan de juiste samenstelling(en) van de benelux. Ik zou graag weten welke rijtuigen er in de samenstelling met 6 of met 7 rijtuigen voorkomen. Dus hoeveel A, B, BD, Bdx, ... Graag de samenstelling van vóór die nieuwe rijtuigen. Dus met de rode en blauwe.

bij de benelux zijn er enkel Bx rijtuigen er zijn geen BDX rijtuigen

En de blauwe zijn ook ongeveer passé.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door Steven »

die blauwe zijn vooral bedoeld om naar duitsland te rijden, maar werden tijdens de aanpassing van de rode benelux rijtuigen ingezet als tijdelijke vervanging.
Anarchy

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door Anarchy »

Dank u voor de antwoorden. Het is maar omdat ik graag in model een zou willen samenstellen. Ik zou graag weten hoeveel eerste klasse, hoeveel tweede klasse, ... Ik zou graag een rood/gele ram hebben met 1 of 2 blauw/gele in verwerkt!
Anarchy

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door Anarchy »

Ik heb iets gevonden in de vorm van:

Voor 6 rijtuigen:

HLE 11 + A10 + A4B6 + BKD + B10 + B10 + Bs (BX)

Voor 7 rijtuigen:

HLE 11 + A10 + A4B6 + BKD + B10 + B10 + B10 + Bs (BX)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door dentheo »

Anarchy schreef:Ik heb iets gevonden in de vorm van:

Voor 6 rijtuigen:

HLE 11 + A10 + A4B6 + BKD + B10 + B10 + Bs (BX)

Voor 7 rijtuigen:

HLE 11 + A10 + A4B6 + BKD + B10 + B10 + B10 + Bs (BX)
Wonende langs lijn 12 denk ik dat dit klopt, anderhalve eerste klasse is al jaren gebruikelijk.
Waar ze hangen is ooit wel gewijzigd. Nu met die "roze" kleuren vind ik eerste klasse moeilijker om te spotten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Anarchy

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door Anarchy »

Ok, danku! Het hoeft niet 100% te kloppen voor mij, maar de verhouding 1e/2e moet wel kloppen natuurlijk.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door wimpiespoor »

Steven schreef:die blauwe zijn vooral bedoeld om naar duitsland te rijden, maar werden tijdens de aanpassing van de rode benelux rijtuigen ingezet als tijdelijke vervanging.
De IC-rijtuigen van NS bestonden aanvankelijk globaal uit drie groepen:
groep 1: blauw: alleen toegelaten in Nederland;
groep 2:blauw: toegelaten in Nederland, België, Luxembrug en Duitsland;
groep 3:rood-crème: toegelaten in Nederland en België (ik twijfel over Duitsland en Luxemburg) voor de Benelux (stuurstroomkabels)
Later zijn een aantal blauwe rijtuigen uit groep 2 geschikt gemaakt voor de Beneluxdienst.
Na de grote revisie en modernisering in de afgelopen jaren moesten de rijtuigen opnieuw worden gehomologiseerd. Daarbij is de toelating van de rijtuigen groep 2 voor Duitsland komen te vervallen (naar ik heb begrepen vanwege het ontbreken van een gesloten toiletsysteem).
Overigens heb ik wel eens met een rijtuig groep 2 die onderdeel uitmaakte van een bijzondere chartertrein naar Lausanne in Zwitserland gereisd.
Wim
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door Adler »

Zijn alle rode benelux rijtuigen nu al in de 'zuurstok' kleuren ?

Ik heb gelezen dat men de stuurstandrijtuigen niet gaat herschilderen in de nieuwe kleuren omdat deze niet meer gaan gebruikt worden eens de HSL in gebruik is, klopt dit ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door Steven »

Adler schreef:Zijn alle rode benelux rijtuigen nu al in de 'zuurstok' kleuren ?

Ik heb gelezen dat men de stuurstandrijtuigen niet gaat herschilderen in de nieuwe kleuren omdat deze niet meer gaan gebruikt worden eens de HSL in gebruik is, klopt dit ?

dat klopt perfect, maar herschilderen zou ik het niet echt noemen. al de kleuren zijn er namelijk omgekleefd met een sticker. je moet de rijtuigen van dichtbij maar is goed bestuderen dan zal je dat wel zien.
Bartjedj

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door Bartjedj »

Wat is een AKB-rijtuig? Half 1e/half 2e, maar waarvoor staat die K?

BDJ
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door rvdborgt »

Bartjedj schreef:Wat is een AKB-rijtuig? Half 1e/half 2e, maar waarvoor staat die K?
Dat was de keuken-afdeling. Maar die bestaat niet meer, evenmin als de AB-rijtuigen.
De samenstelling is sinds de gerenoveerde rijtuigen: loc + 2A + BD + 3B + Bs

Alle Benelux-treinen horen 7 rijtuigen lang te zijn. Als er een rijtuig ontbreekt, is dat meestal een A of een B, maar ik heb ook al gehoord van een ontbrekend BD-rijtuig.

Groetjes,
Rian
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door Bordensteker »

De K kwam voor in de aanduiding BKD en stond voor Keuken.

In de post van Anarchy van vanochtend 08:34 valt me ineens op dat de eersteklasse-rijtuigen precies evenveel ramen hebben als de tweedeklasse-rijtuigen (en ook de AB rijtuigen dus). De aanduiding A10 heeft voorzover ik weet betrekking op het aantal afdelingen, en in de klassieke opstelling heeft elke afdeling (de twee vierzits opstellingen aan weerszijden van het middenpad) (per zijwand) een raam. De achtergrond is kennelijk geweest dat de coach-opstelling in de tweede klasse een reden was om daar een relatief ruime steek toe te passen. Bij de renovatie zijn inmiddels iets meer stoelen maar met wat dunnere rugleuningen ingebouwd. Vandaar dat sommige rijen nu geen echte raamplaatsen hebben.

De zijwanden van de A- en de B-rijtuigen zijn constructief dus identiek. Ik kan me voorstellen dat de eerste klas nu inderdaad moeilijk te vinden is!

Deze pagina geeft meer informatie. Met dank aan de samensteller E. Folst
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Exacte samenstelling Benelux trein

Bericht door wimpiespoor »

Bordensteker schreef: In de post van Anarchy van vanochtend 08:34 valt me ineens op dat de eersteklasse-rijtuigen precies evenveel ramen hebben als de tweedeklasse-rijtuigen (en ook de AB rijtuigen dus). ............De achtergrond is kennelijk geweest dat de coach-opstelling in de tweede klasse een reden was om daar een relatief ruime steek toe te passen. .........

De zijwanden van de A- en de B-rijtuigen zijn constructief dus identiek. ..........
Oorzaak en gevolg moeten juist worden omgedraaid.
Uit oogpunt van kostenbesparing en flexibiliteit was het een ontwerpeis om de rijtuigen gelijke kasten en dus ook gelijke raamindelingen te geven. In de gesloten coupe's van de A-rijtuigen heeft dat dan ook geleid tot een relatief kleine steek. Voor de meeste 1-klasreizigers zijn de coupe's daarom 2e keus.
Wim
Plaats reactie