"Nieuwe" operator in Frankrijk "LE TRAIN"
Geplaatst: 25 dec 2023, 20:00
Le Train is een Frans hogesnelheidsspoorwegbedrijf in privébezit, opgericht in 2020, met het hoofdkantoor in L'Isle-d'Espagnac ( Angoulême, in de Charente).
Le Train wil hogesnelheidsverbindingen aan bieden tussen steden in het Westen van Frankrijk die worden verbonden door hogesnelheidslijnen (Rennes,Bordeaux,Nantes) .
In december 2022 ontvingen ze reeds de vergunning als spoorwegonderneming.
Het eerste project is de aanleg van een rechtstreekse spoorverbinding tussen Bordeaux en Nantes of Bordeaux en Rennes, om Parijs heen.
De huidige doelstelling voor de ingebruikname van de eerste treinen is 2025/2026. persbericht in LE FIGARO van dit Weekend.
Tony Bonifaci en Alain Gétraud, ( een aannemer van openbare werken en een ingenieur die voorheen aan het hoofd stond van de divisie Grands Projets van de SNCF , willen zo de steden van het Grote Westen met hogesnelheidstreinen te verbinden ZONDER via Parijs te rijden.
Dus hebben ze het bedrijf Le Train werd opgericht.
Nu is de snelste (of gemakkelijkste) manier om Aquitaine per trein met Bretagne of Pays-de-la-Loire te verbinden de TGV naar Parijs te nemen en vervolgens door te reizen naar je bestemming, en dat duurt meer dan vier uur, terwijl je er met de auto minstens 3 uur30 over doet.
Le Train wil de reistijd terug brengen tot minder dan drie uur (2u58 inclusief stops voor een reis Bordeaux-Nantes) .
De prijs van de reis worden teruggebracht tot 45 à 65 euro.
Financiering
In 2022 kondigde "LE TRAIN" aan dat het 100 miljoen Euro nodig zou hebben om het project te lanceren, waarvan 65 miljoen Euro uit eigen vermogen en 35 miljoen uit leningen.
In 2023 haalde het bedrijf 8 miljoen op om personeel aan te werven en vervoersgerelateerde diensten te ontwikkelen (speciale applicatie, communicatie, enz.).
In eerste instantie wil het bedrijf 5 lijnen exploiteren met in totaal 50 ritten per dag (d.w.z. gemiddeld zal elk van de tien treinen van het bedrijf 5 ritten per dag maken), met een verwacht aantal reizigers van 3 miljoen per jaar. Deze lijnen zouden 11 steden bedienen .
Als alles goed gaat en het bedrijf winstgevend is, heeft het de ambitie om uit te breiden naar andere regio's in Frankrijk, nog steeds ZONDER door PARIJS te rijden, en zelfs naar het buitenland.
Rollend materieel
In 2020 wilde het bedrijf tweedehands TGV's kopen, met name van de SNCF , om zijn aanbod zo snel mogelijk te lanceren.
Gezien de moeilijkheden heeft Le Train (na een aanbesteding) besloten om 10 nieuwe AVRIL-treinstellen van de Spaanse fabrikant Talgo te kopen.
Deze treinstellen zullen speciaal voor de onderneming worden uitgerust (met name om ruimte te bieden voor het opbergen van grote bagagestukken zoals fietsen of surfplanken) en zullen 320 km/u kunnen rijden (maximumsnelheid van de gebruikte lijnen).
De maximale capaciteit is 350 passagiers per trein.
Met dit contract van 300 miljoen euro heeft Le Train een optie om andere treinstellen te kopen, maar bovenal heeft het bedrijf het onderhoud van zijn materieel voor 30 jaar verkregen.
Le Train wil hogesnelheidsverbindingen aan bieden tussen steden in het Westen van Frankrijk die worden verbonden door hogesnelheidslijnen (Rennes,Bordeaux,Nantes) .
In december 2022 ontvingen ze reeds de vergunning als spoorwegonderneming.
Het eerste project is de aanleg van een rechtstreekse spoorverbinding tussen Bordeaux en Nantes of Bordeaux en Rennes, om Parijs heen.
De huidige doelstelling voor de ingebruikname van de eerste treinen is 2025/2026. persbericht in LE FIGARO van dit Weekend.
Tony Bonifaci en Alain Gétraud, ( een aannemer van openbare werken en een ingenieur die voorheen aan het hoofd stond van de divisie Grands Projets van de SNCF , willen zo de steden van het Grote Westen met hogesnelheidstreinen te verbinden ZONDER via Parijs te rijden.
Dus hebben ze het bedrijf Le Train werd opgericht.
Nu is de snelste (of gemakkelijkste) manier om Aquitaine per trein met Bretagne of Pays-de-la-Loire te verbinden de TGV naar Parijs te nemen en vervolgens door te reizen naar je bestemming, en dat duurt meer dan vier uur, terwijl je er met de auto minstens 3 uur30 over doet.
Le Train wil de reistijd terug brengen tot minder dan drie uur (2u58 inclusief stops voor een reis Bordeaux-Nantes) .
De prijs van de reis worden teruggebracht tot 45 à 65 euro.
Financiering
In 2022 kondigde "LE TRAIN" aan dat het 100 miljoen Euro nodig zou hebben om het project te lanceren, waarvan 65 miljoen Euro uit eigen vermogen en 35 miljoen uit leningen.
In 2023 haalde het bedrijf 8 miljoen op om personeel aan te werven en vervoersgerelateerde diensten te ontwikkelen (speciale applicatie, communicatie, enz.).
In eerste instantie wil het bedrijf 5 lijnen exploiteren met in totaal 50 ritten per dag (d.w.z. gemiddeld zal elk van de tien treinen van het bedrijf 5 ritten per dag maken), met een verwacht aantal reizigers van 3 miljoen per jaar. Deze lijnen zouden 11 steden bedienen .
Als alles goed gaat en het bedrijf winstgevend is, heeft het de ambitie om uit te breiden naar andere regio's in Frankrijk, nog steeds ZONDER door PARIJS te rijden, en zelfs naar het buitenland.
Rollend materieel
In 2020 wilde het bedrijf tweedehands TGV's kopen, met name van de SNCF , om zijn aanbod zo snel mogelijk te lanceren.
Gezien de moeilijkheden heeft Le Train (na een aanbesteding) besloten om 10 nieuwe AVRIL-treinstellen van de Spaanse fabrikant Talgo te kopen.
Deze treinstellen zullen speciaal voor de onderneming worden uitgerust (met name om ruimte te bieden voor het opbergen van grote bagagestukken zoals fietsen of surfplanken) en zullen 320 km/u kunnen rijden (maximumsnelheid van de gebruikte lijnen).
De maximale capaciteit is 350 passagiers per trein.
Met dit contract van 300 miljoen euro heeft Le Train een optie om andere treinstellen te kopen, maar bovenal heeft het bedrijf het onderhoud van zijn materieel voor 30 jaar verkregen.