Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Plaats reactie
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door dovaere »

Hier was nog geen onderwerp voor op dit forum:
De Nederlandse bus- en treinvervoerder Qbuzz, dochter van Trenitalia, heeft bij de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt in oktober zijn eerdere melding van juni aangevuld.
Het meldt dat het vanaf 1 januari 2027 zeven paren Frecciarossa per dag wil laten rijden op de HSL Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs.

De indicatieve dienstregeling is te vinden via deze link, maar is wellicht niet meer dan een indicatie, want hij zou er maar 3u10 over doen:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... dam-parijs
Frecciarossa 1000 (V300 Zefiro)
7 ritten per richting per dag
ca. 450 reizigers per rit
Deze aanvullende melding breidt de initiële melding uit met binnenlandsgebruik
Verder deed het tegelijk ook een melding van Amsterdam-Berlijn, eveneens 7 treinparen,
en het deed in november ook nog een melding om:
een passagiersdienst per spoor aan te bieden op het traject Amsterdam-Frankfurt (6 ritten per dag)
https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... -frankfurt
Al deze verbindingen zijn vanaf 1 januari 2027, met Frecciarossa 1000 (V300 Zefiro).
Laatst gewijzigd door dovaere op 24 nov 2023, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door 4017-4018 »

Amai, opeens allerlei operatoren die tussen Amsterdam en Parijs willen rijden
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door Portbou »

Pas in 2027 dus...
Jammer dat het nog zo lang duurt :cry:
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door ovspotter_be »

Dat kan lijn 25 toch nooit allemaal slikken zonder onze binnenlandse treindienst verder te verstoren.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door dovaere »

Aan materiaal hebben ze ook gedacht:
RENITALIA BESTELT 30 HOGESNELHEIDSTREINEN DIE GESCHIKT ZIJN VOOR INZET IN NEDERLAND
Trenitalia, het moederbedrijf van het Nederlandse Qbuzz, heeft een aanvullende order geplaatst bij Hitachi Rail voor dertig ETR1000-treinstellen die geschikt zijn voor inzet naar Nederland. De treinen, die 350 kilometer per uur kunnen halen, worden vanaf 2026 geleverd.
Trenitalia beschikt al over 58 ETR1000’s en had er nog zes in bestelling. Met de aanvullende order voor dertig stuks ontstaat er meer ruimte voor internationale expansie. De treinen kunnen in totaal in zeven landen rijden: Italië, Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Spanje.
https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/c ... -nederland
ITALY: Hitachi Rail has signed a €861m contract to supply Trenitalia with a further 30 ETR1000 high speed trainsets. There is a €287m option for another 10 in addition.
https://www.railwaygazette.com/high-spe ... 32.article
https://www.railtech.com/rolling-stock/ ... ed-trains/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door Shrek »

Realistische timing, effectief besteld materieel en een bedrijf met veel ervaring: dit ziet er, in tegenstelling tot veel andere aankondigingen de laatste tijd, wel iets serieus uit.
ovspotter_be schreef: 24 nov 2023, 13:48 Dat kan lijn 25 toch nooit allemaal slikken zonder onze binnenlandse treindienst verder te verstoren.
Als die mooi afwisselend rijden in de uren dat de Eurostar blue niet rijdt zou het misschien kunnen, maar anders wordt het inderdaad problematisch.

In een aangestuurd systeem zou je bij een tekort aan zitplaatsen naar Amsterdam langere of zelfs dubbeldektreinen inleggen om zo de capaciteit te optimaal te gebruiken. Heel dat liberaliseringsgedoe leidt tot veel meer korte (halflege?) treinen die allemaal samen capaciteit verkwisten.
Hopelijk komen ze tot een systeem waar het aantal internationale rijpaden beperkt wordt en dat de vervoerders maar moeten uitvechten wie welk pad gebruikt, zonder de nationale dienstregeling te verstoren.
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door 4017-4018 »

Of dat ze mss de route via Aarschot nemen, of willen ze ook in Mechelen stoppen?
Ciao Ciao
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door ovspotter_be »

Ik denk dat in tegenstelling tot GoVolta snelheid wel een belang speelt voor deze treinen van Trenitalia en dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet graag omgestuurd worden via Aarschot, en zit L36N overigens ook al niet redelijk vol?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door Shrek »

4017-4018 schreef: 24 nov 2023, 14:20 Of dat ze mss de route via Aarschot nemen, of willen ze ook in Mechelen stoppen?
Dat lost niets op want Antwerpen-Lier zit nog voller dan L25
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door 4017-4018 »

Ah oei, wist het niet
Ciao Ciao
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 24 nov 2023, 14:11 In een aangestuurd systeem zou je bij een tekort aan zitplaatsen naar Amsterdam langere of zelfs dubbeldektreinen inleggen om zo de capaciteit te optimaal te gebruiken. Heel dat liberaliseringsgedoe leidt tot veel meer korte (halflege?) treinen die allemaal samen capaciteit verkwisten.
Eurostar heeft al decennia geen concurrentie, is ontstaan uit initiatief van de regeringen, en nog altijd deels staatseigendom.
Hun treinen rijden echter ook niet ruimte-efficiënt op die lijn 25: Eurostar Blue, waarvan de ene helft compleet leeg meerijdt heen en terug uit Amsterdam en even later een enkele Eurostar Red, die pas in Brussel aan een tweede stel wordt gehangen.

Als ze tegen 2030 toe zijn aan nieuw materiaal, is er dan geen dubbel treinstel mogelijk vanuit Amsterdam, te splitsen in Brussel en te hercombineren tot een dubbel treinstel naar Londen (samen met een treinstel met instappende reizigers uit Brussel) + een dubbel treinstel naar Parijs (met een treinstel uit Duitsland)?
Misschien is er tijd voor dat splitsen en combineren, want de Eurostar Amsterdam-Londen staat nu ook erg lang stil in Brussel (in 2022 nog 27 minuten lang), met de passagiers uit één treinstel die er toch niet uit mogen.
De brandvoorschriften voor de Eurotunnel zijn enkele jaren geleden ook vereenvoudigd.
Instappen in Amsterdam moet dan gescheiden gebeuren in de twee helften, en in Schiphol met deuren gesloten van het deel naar Londen.
Reistijdverschil van Eurostar Blue en Red (twee stops extra) is nu slechts vijf minuten, en als dat nog een probleem is kan de stop in Antwerpen overgenomen worden door de Frecciarossa. Dan hebben de twee concurrenten elk hun sterkte: de ene extra reizigers van en naar Antwerpen, de andere wat sneller.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 24 nov 2023, 15:10
Shrek schreef: 24 nov 2023, 14:11 In een aangestuurd systeem zou je bij een tekort aan zitplaatsen naar Amsterdam langere of zelfs dubbeldektreinen inleggen om zo de capaciteit te optimaal te gebruiken. Heel dat liberaliseringsgedoe leidt tot veel meer korte (halflege?) treinen die allemaal samen capaciteit verkwisten.
Eurostar heeft al decennia geen concurrentie, is ontstaan uit initiatief van de regeringen, en nog altijd deels staatseigendom.
Hun treinen rijden echter ook niet ruimte-efficiënt op die lijn 25: Eurostar Blue, waarvan de ene helft compleet leeg meerijdt heen en terug uit Amsterdam en even later een enkele Eurostar Red, die pas in Brussel aan een tweede stel wordt gehangen.
Eurostar gedraagt zich helemaal als een privé-operator en zal nooit zichzelf benadelen ten gunste van de binnenlandse treindienst. Dus in deze zijn ze eigenlijk even goed deel van het probleem als al die andere geplande treinen.
Plaats reactie