Reizen richting de Alpen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Reizen richting de Alpen.

Bericht door Steven »

Voor de mensen die in het onderwerp over de Gotthard basis tunnel wilden uitwijken over routes naar Zwitserland kunnen hier verder praten.
edelweiss
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door edelweiss »

Een vraag: heeft er ná het opheffen van de doorgaande EC’s Brussel-Basel ooit
een plan bestaan om een doorgaande TER Luxemburg-Strasbourg of wellicht Luxemburg-Basel in te voeren? Luxemburg heeft er voor gezorgd dat er een rechtstreekse verbinding Luxemnurg-Düsseldorf tot stand kwam. Zou Luxemburg wellicht hetzelfde kunnen doen richting Strasbourg of Basel? Ik weet dat de frequentie naar Düsseldorf zeer laag is en dat er doorgaande hogesnelheidstreinen rijden vanaf (Zuid-Frankrijk-)Mulhouse naar Luxemburg v.v.
Zou het kunnen dat door de verkeerspolitiek van Luxemburg (gratis OV) het treinreizen, óók naar het buitenland, wat belangrijker wordt? Is het te vergezocht dat een minder kwetsbare verbinding met Zwitserland- regelmatig en zonder verplicht reserveren- voldoende reizigers zou kunnen trekken?
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door pietje »

SNCF is niet echt fan van lange niet-TGV verbindingen.
Dus zolang ze niet het plan heben om daar een TGV verbinding van te maken denk ik niet dat ze daar iets anders van plan waren.
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door Malista »

Begin dit jaar heb ik de trein genomen tussen Straatsburg en Luxemburg en het is niet meteen een ervaring die ik aanraad. Zo is heel het ticketting systeem vaag en onduidelijk. Mijn ticket kocht ik via de SNCF Connect app, deze vertelde mij dat ik een overstap moest doen in Metz. Na het kopen van mijn ticket merkte ik op dat de SNCF mij twee tickets verkocht. Één voor het traject Straatsburg - Metz, en één voor het traject Metz - Luxemburg. Voor het traject Straatsburg - Metz was het ticket beschikbaar in de app en reeds geactiveerd. Voor het traject Metz - Luxemburg moest ik mij begeven naar een automaat om het ticket af te drukken. Tijdens mijn korte overstap in Metz probeerde ik mijn ticket af te drukken aan één van de automaten van TER Grand Est, helaas pindakaas, TER Grand Est automaten kunnen geen SNCF tickets afdrukken. De automaten van SNCF waren op één na allemaal defect. De enige automaat die nog werkte had een wachtrij doorheen half het station.

Bij nader inzien had ik nooit een rechtstreeks ticket moeten kopen tussen Straatsburg en Luxemburg, maar mijn ticket via de SNCF Connect app van Straatsburg tot Thionville + Carte Fluo en via de CFL International app van Thionville tot Luxemburg.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door desirootje »

pietje schreef: 13 nov 2023, 08:19 SNCF is niet echt fan van lange niet-TGV verbindingen.
Dus zolang ze niet het plan heben om daar een TGV verbinding van te maken denk ik niet dat ze daar iets anders van plan waren.
Een jaar geleden zou ik met je akkoord zijn geweest, maar sinds de IC Parijs-Schaarbeek er zit aan te komen lijkt er een beetje verandering in te komen. Hoewel je dan weer kunt zeggen dat SNCF nog minder geïnteresseerd is in (lange) treinen die Parijs niet aandoen...
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door maarten »

Malista schreef: 13 nov 2023, 11:18 Begin dit jaar heb ik de trein genomen tussen Straatsburg en Luxemburg en het is niet meteen een ervaring die ik aanraad. Zo is heel het ticketting systeem vaag en onduidelijk.
Je moet het de reiziger ook niet te makkelijk maken. Stel je voor dat die met je trein komt reizen, nee toch.
Beter doen we zoals de hobbyisten. Lekker treintjes rijden. Is leuk. Reizigers zijn vervelend.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door Shrek »

Malista schreef: 11 nov 2023, 18:53 Dit zou men volgens mij grondig moeten evalueren mocht het zover komen. De stations Hollerich en Howald zouden als stopplaats kunnen dienen ipv Luxemburg Gare, zo dat men kop maken kan vermijden. Zeker als je denkt dat het station van Howald rechtstreeks toegang geeft tot noord - zuid treinen (Troisvierges, Luxemburg, Esch, Petange) + stadstram en Hollerich naar Athus / Longwy + toekomstige verbinding met de stadstram.
10 jaar geleden is dat heel grondig geëvalueerd door de CFL. Hun conclusie was dat het eerder reizigers zou afschrikken dan bijwinnen.
Er was namelijk een heel groot potentieel op Brussel/Namen/Libramont-Luxemburg èn op Metz-Luxemburg, maar amper interesse voor de rest. Dat grote potentieel op België-Luxemburg en Metz-Luxemburg wil je dan natuurlijk niet afschrikken door een extra overstap te creëren.
Reken dus zeker niet op doorgaande treinen. Maar hé, dat hoeft ook helemaal niet. Als Brussel-Luxemburg beduidend sneller èn frequenter wordt ben je al een een heel stuk verder. Als dan ook de Fransen hun huiswerk maken en iets deftig laten rijden tussen Straatsburg en Luxemburg dan kan je met één overstap er geraken. Dan kan je spreken van een kwalitatieve verbinding waar ik reclame voor zou durven maken :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door jan_olieslagers »

Een verbinding met overstap is niet voldoende aantrekkelijk voor dat verwende EU-volkje. Zelfs een snelle rechtstreekse dienst zal niet allen overtuigen om de auto te verlaten.

Maar... moet er wel wit/zwart gekozen worden voor het een of het ander? Ik zie wel iets in een basisdienst die kop maakt in Luxemburg, om het uur of om de twee uur, maar dan nog altijd liefst zonder overstap; en daar bovenop enkele rechtstreekse treinen per dag, die niet alleen Luxemburg-stad overslaan maar ook kleinere stations zoals Libramont of Thionville. En misschien verder gaan dan de basisdienst, want die zou inderdaad beperkt kunnen blijven tot Metz; de "snelle" daarentegen zouden minstens tot Straatsburg moeten gaan, idealiter zelfs tot Basel.

Verder toch enige reserve bij een studie door CFL, uiteraard zal die concluderen dat een stop in Luxemburg-stad de voorkeur geniet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door pietje »

Luxemburg-stad overslaan als je er op minder dan een kilometer passeert is net zo realistisch als een Eurostar naar NL die Brussel overslaat.
Gaat dus niet gebeuren.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door BlackEagle »

jan_olieslagers schreef: 13 nov 2023, 19:49 en daar bovenop enkele rechtstreekse treinen per dag, die niet alleen Luxemburg-stad overslaan maar ook kleinere stations zoals Libramont of Thionville. En misschien verder gaan dan de basisdienst, want die zou inderdaad beperkt kunnen blijven tot Metz; de "snelle" daarentegen zouden minstens tot Straatsburg moeten gaan, idealiter zelfs tot Basel.
...wat is dan nog het voordeel tegenover de huidige TGV's via Lille en Parijs?
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door Malista »

Shrek schreef: 13 nov 2023, 19:20 10 jaar geleden is dat heel grondig geëvalueerd door de CFL. Hun conclusie was dat het eerder reizigers zou afschrikken dan bijwinnen.
DIt was de tijd van het Gare de Cessange project? Sindsdien zijn er toch enkele dingen veranderd. 10 jaar geleden was er geen station Howald en geen Luxtram. Over enkele maanden zou de tram naar Howald station operationeel moeten zijn, hierdoor krijgt Howald toegang tot het volledige tram netwerk, net zoals station Luxemburg. Voornamelijk voor pendelaars naar het Ban de Gasperich zakendistrict zou dit een goede zet zijn.

Over enkele jaren zou ook de 'nieuwe' spoorlijn 90 (bypass Howald - Bettembourg) operationeel moeten zijn.

Momenteel zijn er plannen om het station Hollerich een upgrade te geven, waardoor deze toegang heeft tot spoorlijn naar Aarlen/Brussel en toegang de het netwerk van de stadstram, sneltram naar het zuiden, en een busknooppunt.

Indien de Luxemburgse staat er effectief in slaagt deze plannen uit te voeren, zie ik dit als een belangrijke decentralisering van spoorverbindingen en aansluitingen in het land. Maar vanuit de stations Hollerich en Howald kan je nog steeds niet naar Luik, Trier of Koblenz. Uiteindelijk zal het een afweging zijn tussen tijdswinst en een verlies aan aansluitingen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door Steven »

BlackEagle schreef: 14 nov 2023, 00:38
jan_olieslagers schreef: 13 nov 2023, 19:49 en daar bovenop enkele rechtstreekse treinen per dag, die niet alleen Luxemburg-stad overslaan maar ook kleinere stations zoals Libramont of Thionville. En misschien verder gaan dan de basisdienst, want die zou inderdaad beperkt kunnen blijven tot Metz; de "snelle" daarentegen zouden minstens tot Straatsburg moeten gaan, idealiter zelfs tot Basel.
...wat is dan nog het voordeel tegenover de huidige TGV's via Lille en Parijs?
De reistijd zou toch sneller moeten zijn, want je hebt heel wat minder km te doen via die route.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door jan_olieslagers »

Zelfs zonder verschil in reistijd is het verschil in afstand een ekologisch voordeel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door pietje »

Dat is niet zomaar een vaststaand gegeven.
Om dat zeker te weten moet je de uitstoot van beide verbindingen volledig berekenen en die ten opzichte van mekaar bekijken.
Hierbij moet je dus ook de aanleg en het onderhoud van de lijn proportioneel meerekenen, samen met de uitstoot die gepaard gaat met het bouwen en exploiteren van de treinen.
Als je dat dan nog berekent, rekening houdend met het aantal reizigers die er vervoerd worden, kan je zo'n uitspraak doen.

Het lijkt mij ook logisch dat een kortere verbinding minder uitstoot genenereert, maar als die op een slecht gebruikte verbinding rijdt, kan dat een heel ander plaatje opleveren.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reizen richting de Alpen.

Bericht door rvdborgt »

Malista schreef: 13 nov 2023, 11:18 Begin dit jaar heb ik de trein genomen tussen Straatsburg en Luxemburg en het is niet meteen een ervaring die ik aanraad. Zo is heel het ticketting systeem vaag en onduidelijk. Mijn ticket kocht ik via de SNCF Connect app, deze vertelde mij dat ik een overstap moest doen in Metz. Na het kopen van mijn ticket merkte ik op dat de SNCF mij twee tickets verkocht. Één voor het traject Straatsburg - Metz, en één voor het traject Metz - Luxemburg. Voor het traject Straatsburg - Metz was het ticket beschikbaar in de app en reeds geactiveerd. Voor het traject Metz - Luxemburg moest ik mij begeven naar een automaat om het ticket af te drukken.
Dat is dan meteen de meest waarschijnlijke oorzaak ervan dat de NMBS dit momenteel niet verkoopt: de NMBS verkoopt sinds een paar jaar alleen nog internationale tickets die digitaal kunnen worden afgegeven. De NMBS verkoopt wel TER-kaartjes Straatsburg naar Metz (of naar Thionville of Hettange-Grande) maar niet voor een reis met TER tussen Frankrijk en Luxemburg.
Plaats reactie