Arriva naar Brussels Airport

AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 28 sep 2023, 08:12 Hopelijk hebben ze bij ACM goed door wat Arriva allemaal probeert en steken ze er op tijd een stokje voor.
Zoals ik het zie zijn al deze aanvragen van Arriva niets meer dan een poging om het proces rond de gunning van de hoofdrailnetconcessie te ondermijnen.

De Nederlandse overheid wil dit contract onderhands aan NS gunnen, en verzaakt hierbij om zich aan Europese regelgeving te houden. Zo zou er een markttest gedaan moeten worden om te zien of er andere spelers geïnteresseerd zijn in de exploitatie. Met al deze aanvragen wil Arriva denk ik laten zien dat die interesse er zeker is, en dat een onderhandse gunning niet conform regels is.

Mark my words: als de NL overheid gewoon een contract aan NS gunt, sleept Arriva ze voor de rechter. En met al deze aanvragen is er een stukje dossieropbouw ("kijk, wij hebben interesse getoond") waardoor de NL overheid een argument minder heeft.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door jknockaert »

AlexNL schreef: 29 sep 2023, 10:55Mark my words: als de NL overheid gewoon een contract aan NS gunt, sleept Arriva ze voor de rechter. En met al deze aanvragen is er een stukje dossieropbouw ("kijk, wij hebben interesse getoond") waardoor de NL overheid een argument minder heeft.
Daar heeft het inderdaad wat van weg. Niet dat Arriva/DB onbekwaam zou zijn of zo en ze kunnen wellicht wel wat lijden, maar bv. in open access 8 treinen per uur tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal zeven dagen per week van 4:00 tot 2:00 -- ik moet het nog zien gebeuren.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door desirootje »

NS heeft zich hier wel in de voet geschoten. Het feit dat ze na Limburg weigerde mee te werken aan de tenders wetende dat het permanent houden van die hoofdrail concessie onmogelijk zou zijn met de huidige Europese regels. Ik denk dat ze die wss toch zullen krijgen, ze zijn de enigen met genoeg materieel, maar de volgende keer mss niet, en dan rijdt de trotse NS opeens geen treinen meer.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door maarten »

dovaere schreef: 27 sep 2023, 19:07
trainlovertje schreef: 27 sep 2023, 17:53 Daarmee wil Infrabel ongetwijfeld aankaarten dat ze nog steeds hun zaakjes niet op orde hebben voor het gedeelte Visé(fr) - Liège-G voor de drielandentrein :mrgreen:
Ja, maar nog los van die goedkeuring van hun bestaande Stadler Flirts (stoptrein en 'sneltrein"), zou Arriva toch bijkomend, echt IC-materiaal nodig hebben om 2 IC-lijnen te rijden.
*kuch*hoest*splut* Je bedoelt anders dan een Desiro waar NMBS IC diensten mee rijdt? Anders dan een varkensneus en klassiekje waar ik vandaag in gezeten heb als IC van Turnhout naar Binche?
Dan vind ik de FLIRT die ze nu ook gebruiken om van Maastricht naar Schiphol te rijden echt wel beter hoor.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door dovaere »

maarten schreef: 30 sep 2023, 05:36
dovaere schreef: 27 sep 2023, 19:07 Ja, maar nog los van die goedkeuring van hun bestaande Stadler Flirts (stoptrein en 'sneltrein"), zou Arriva toch bijkomend, echt IC-materiaal nodig hebben om 2 IC-lijnen te rijden.
*kuch*hoest*splut* Je bedoelt anders dan een Desiro waar NMBS IC diensten mee rijdt? Anders dan een varkensneus en klassiekje waar ik vandaag in gezeten heb als IC van Turnhout naar Binche?
Dan vind ik de FLIRT die ze nu ook gebruiken om van Maastricht naar Schiphol te rijden echt wel beter hoor.
In Nederland vinden ze het comfort minder voor lange ritten:
Alleen meer dan twee uur in een stoptrein stoel is weer een beetje jammer.
https://www.treinreiziger.nl/eerste-nac ... -schiphol/
Overdag een IC-verbinding Amsterdam-Brussel rijden is nog iets anders dan 's nachts de regionale dagtreinen hergebruiken.
Als ze echt 24 stop-lijnen en 2 IC-lijnen zouden overnemen, zouden ze het niet redden met hun bestaande Stadler Flirts.
Arriva-moeder DB en NS doen dat toch ook niet?
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door jknockaert »

dovaere schreef: 30 sep 2023, 08:26Overdag een IC-verbinding Amsterdam-Brussel rijden is nog iets anders dan 's nachts de regionale dagtreinen hergebruiken.
Als ze echt 24 stop-lijnen en 2 IC-lijnen zouden overnemen, zouden ze het niet redden met hun bestaande Stadler Flirts.
Arriva-moeder DB en NS doen dat toch ook niet?
NS rijdt nog best vaak IC-treinen met Sprinter materieel. En alhoewel Flirts naar mijn smaak niet het meest geschikte materieel is voor IC-treinen rijdt LEO Express er met een aangepaste inrichting er toch nog een best aantrekkelijke open access treinverbinding mee in CZ.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door AlexNL »

Op zich kun je met een FLIRT doen wat je wilt, de Poolse en Noorse spoorwegen gebruiken die dingen ook voor hun langeafstandstreinen. En er komen er nog veel meer in Noorwegen.

De treinen die Arriva nu gebruikt voor hun nachttreinen naar Schiphol komen uit de normale materieelpoule en zijn helemaal niet bedacht voor ritten van 2 uur. Mocht Arriva deze treinen daadwerkelijk gaan rijden, dan verwacht ik niet dat ze precies hetzelfde spul gaan inzetten.
Plaats reactie