Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door TKR »

Er zijn wel degelijk K4 rijtuigen met compartimenten/zijgang. Enkel waren deze rijtuigen een tijdelijke oplossing voor spits treinen.
Een rijtuig in een trein met als eindbestemming Oostenrijk in 1972 zal wel het I5 rijtuig geweest zijn. (couchettes)

edit: het is al laat precies. De K4 rijtuigen zijn natuurlijk van eind jaren 90.
K2 en K3 hebben inderdaad enkel een middengang, maar zijn enkel bedoelt voor binnenlands verkeer dacht ik.

Persoonlijk zou ik niet graag mijn bagage zo hoog door het raam heffen. Dat wil ik wel nog vooruitgang noemen. :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Steven »

Inderdaad, de K, L, M rijtuigen hebben enkel dienst op binnenlands verkeer met uitzondering van de bediening net over de grens zoals naar Lille, Luxemburg. de K4 rijtuigen waren dan ook ex SNCF rijtuigen, een beetje een geval apart in vergelijking met de overige K rijtuigen.
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Reuel »

Montpellier Sud de France is best nog wel oké. En zo ver wandelen naar de tramhalte is het ook niet.

Momenteel blijft het wel een zeer autogerichte zone, weinig aantrekkelijk wandelen op dit moment, dat zal misschien nog wel verbeteren bij de oplevering van de tram-. Ik snap ook niet dat er bvb een kortere wandel- en fietsverbinding is naar de Blvd Geeorges Frêche om een zachte verbinding te maken met tram 3 (en zo ook een eenvoudigere route naar Pérols en de étangs en het centrum te maken.).

En die Bypass voor dat stuk snelweg (La Languedocienne) lijkt mij ook overbodig. Maar soit, 't is nog altijd Frankrijk ;)
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door msts.be »

groentje schreef: 10 jul 2023, 00:11 Toegegeven, daar heeft @Portbou wat mij betreft wél een punt. Sowieso, die tramlijn had er al moeten liggen, maar de afwerking heeft nog maar eens vertraging opgelopen. Maar al bij al is Montpellier-Sud de France verre van het slechtste bietenveldstation van Frankrijk, die prijs gaat voor mij tot op heden naar Meuse TGV, gevolgd door Aix-en-Provence-TGV. Als je van onbereikbaar spreekt...
TGV Haute-Picardie, het OG-station dat de term deed ontstaan, iemand ? Enkel bereikbaar per auto of pendelbus naar Amiens :mrgreen:
Avignon TGV is achteraf pas rechtgetrokken (voordien ook auto, bus of taxi), maar biedt nu tenminste een pendeldienst naar Avignon Centre of verder elk halfuur.
TGV Haute-Picardie zou gelijkaardig kunnen verbeterd worden als men een klein stuk nieuwe lijn aanlegt richting de lijn Amiens-Tergnier/Saint-Quentin..
Die lijn is niet geëlektrificeerd, maar met zo'n business-case is er een goede kans dat dit er wel kan van komen. Totdan moet men maar met AGC-diesels of Régiolis bi-mode behelpen..

Lyon-St-Exupery is ook verbeterd met de tram achteraf (maar is wel een tram met speciaal tarief -> Rhônexpress).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Portbou »

msts.be schreef: 22 jul 2023, 20:40 Lyon-St-Exupery is ook verbeterd met de tram achteraf (maar is wel een tram met speciaal tarief -> Rhônexpress).
Lyon-St-Exupery beschouw ik niet als bietenstation maar vind ik vergelijkbaar met Aéroport Charles de Gaulle of Frankfurt-Flughafen.
Dit soort station bedient in de eerste plaats de luchthaven.

Anders dan met Nîmes en Montpellier zorgt het bestaan van station St-Exupéry niet voor een verminderde bediening van Part-Dieu.

Rhônexpress is gelegaliseerde diefstal :(
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 22 jul 2023, 20:58 Rhônexpress is gelegaliseerde diefstal :(
De Rhônexpress is inderdaad veel te duur: €16,30 voor 22km met de tram.
Maar spijtig genoeg zie je deze tendens wel vaker op expresslijnen naar een luchthaven, de MIVB vraagt bijvoorbeeld op lijn 12 richting Brussel bijvoorbeeld €7,00 voor een ticket en alle andere tickets en abonnementen zijn er niet geldig, raar genoeg zijn richting de luchthaven alle andere tickets en abonnementen wel gewoon geldig (dus met bijvoorbeeld Brupass kan je wel naar de luchthaven maar niet terug naar de stad).
Rhônexpress heeft wel een speciaal tarief voor treinreizigers van/naar Saint-Exupéry TGV: €10 voor een enkele reis en €19 voor heen & terug.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Portbou »

msts.be schreef: 22 jul 2023, 20:40 TGV Haute-Picardie zou gelijkaardig kunnen verbeterd worden als men een klein stuk nieuwe lijn aanlegt richting de lijn Amiens-Tergnier/Saint-Quentin..
Die lijn is niet geëlektrificeerd, maar met zo'n business-case is er een goede kans dat dit er wel kan van komen. Totdan moet men maar met AGC-diesels of Régiolis bi-mode behelpen..
Op die manier kan men het nog een beetje rechtzetten.

Beter ware geweest om het station Haute-Picardie van bij het begin te bouwen op de plaats van de kruising met de lijn tussen St-Quentin en Amiens.
Maar men heeft toen blijkbaar enkel gedacht aan autobereikbaarheid en dus bouwen bij de kruising A1xA29.
Afbeelding
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door groentje »

ovspotter_be schreef: 22 jul 2023, 21:41 Maar spijtig genoeg zie je deze tendens wel vaker op expresslijnen naar een luchthaven, de MIVB vraagt bijvoorbeeld op lijn 12 richting Brussel bijvoorbeeld €7,00 voor een ticket en alle andere tickets en abonnementen zijn er niet geldig, raar genoeg zijn richting de luchthaven alle andere tickets en abonnementen wel gewoon geldig (dus met bijvoorbeeld Brupass kan je wel naar de luchthaven maar niet terug naar de stad).
Vroeger was het de helft van de prijs, maar in beide richtingen. Maar omdat je richting luchthaven het gewone tarief mag betalen tot nét voor de luchthaven, en de ontwaarde moeilijk een onderscheid kan maken, hebben ze dat afgeschaft. Omgekeerd weet je wel perfect wie opstapt aan de Brussels Airport, en kan je de ontwaarde programmeren dat elke validatie daar met toeslag is...
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door AlexNL »

Portbou schreef: 22 jul 2023, 20:58
Rhônexpress is gelegaliseerde diefstal :(
Een gevolg van de wijze waarop deze lijn is aangelegd: gefinancierd door een privaat consortium, dat daarvoor commerciële leningen is aangegaan. Als de lijn in het beheer van Sytral/TCL zou zijn aangelegd als gewoon onderdeel van het Lyonse tramnet, zou het prijskaartje heel anders zijn.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door groentje »

Zelfde verhaal als bij de Diabolo, dus.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door AlexNL »

Ik zie nu dat mijn info enigszins is verouderd, Sytral heeft het contract met Rhônexpress verscheurd en voert sinds 2023 de exploitatie zelf uit. :shock:

Men heeft hiervoor vele miljoenen aan schadevergoedingen moeten betalen aan de private partijen, dus de reiziger schiet er niet direct iets mee op. Men schijnt van plan te zijn om de prijzen te halveren voor jongeren en medewerkers van de luchthaven, maar dat is voor zover ik kan zien nog niet gebeurd.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door jknockaert »

AlexNL schreef: 23 jul 2023, 01:37 Een gevolg van de wijze waarop deze lijn is aangelegd: gefinancierd door een privaat consortium, dat daarvoor commerciële leningen is aangegaan. Als de lijn in het beheer van Sytral/TCL zou zijn aangelegd als gewoon onderdeel van het Lyonse tramnet, zou het prijskaartje heel anders zijn.
Voordat de Diabolo toeslag werd ingevoerd had de NMBS een truukje bedacht waarmee extra veel kilometers werden gerekend tussen Zaventem en de luchthaven. Ook NS heeft er een handje van weg: de Schiphollijn is in werkelijkheid korter dat het aantal aangerekende tariefkilometers (en op de HSL rekenen ze naast extra kilometers ook nog een toeslag). Op een bepaald moment hadden ze bedacht om op de automaten in Schiphol op het startscherm een speciale knop "Comfort ticket" te plaatsen voor tickets naar Amsterdam -- in 1ste klas. Je hebt kortom geen privaat consortium nodig voor deze onzin.
Plaats reactie