European Sleeper

260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: European Sleeper

Bericht door 260689 »

Het begint al goed, is vandaag zowel heen als terug al afgeschaft.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: European Sleeper

Bericht door JHS2013 »

Enkel in België toch? Er rijden vervangende bussen tussen Brussel en Rotterdam door werkzaamheden aan de L12 en aan de spoorlijnen bezuiden Rotterdam Centraal
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: European Sleeper

Bericht door maarten »

En dat is ook netjes aangekondigd op hun website.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: European Sleeper

Bericht door Steven »

260689 schreef: 29 mei 2023, 10:11 Het begint al goed, is vandaag zowel heen als terug al afgeschaft.
Lijn 12 is gesloten en ook Rotterdam ligt grotendeels buiten dienst. Alle Benelux treinen rijden tot Breda en er is geen treinverkeer tussen Zwijndrecht (NL) en Rotterdam Lombardijen. Ook daar is het een vervangbus.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: European Sleeper

Bericht door Terminus »

trainlovertje schreef: 27 mei 2023, 11:28
Wel (nu al) heel wat technische mankementen aan de oude rijtuigen: meer dan de helft van de wc's deden het niet. Ook begon opeens de verwarming ik onze coupé te gloeien ter hoogte van Haarlem, zonder dat we enig hadden hoe dat komt. Afzetten lukte niet, dus dan maar de venster open. Tegen dat we in Amsterdam waren hield het probleem even spontaan op als het gekomen was.
Ik hoop dat die rijtuigen het volhouden, dat er niet te veel afschaffingen moeten gebeuren door zulke technische problemen.
Dit zijn dezelfde ervaringen die mijn baas en ik hadden... aan boord van de NightJet. Bij haar een verwarming die op hol sloeg, bij ons de toilet-problemen.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: European Sleeper

Bericht door Malista »

Jammer dat passagiers in het prille begin van de European Sleeper al geconfronteerd worden met vervangbussen. Maar op een dergelijk grote afstand zal je altijd wel ergens werken hebben. Zou deze trein ook geen gebruik kunnen maken van de HSL lijn 4 bij werken in de toekomst?
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: European Sleeper

Bericht door desirootje »

Malista schreef: 29 mei 2023, 13:53 Jammer dat passagiers in het prille begin van de European Sleeper al geconfronteerd worden met vervangbussen. Maar op een dergelijk grote afstand zal je altijd wel ergens werken hebben. Zou deze trein ook geen gebruik kunnen maken van de HSL lijn 4 bij werken in de toekomst?
Ik neem aan dat de rijtuigen en mss de locs nog niet toegelaten zijn op de HSL, en ik denk niet dat ES daar geld voor over heeft, hoewel als ze die nachttrein naar Spanje willen doen ze HSL toelating wel nodig zullen hebben, dus mss als men bereid is de hele vloot aan te passen...
Ik weet wel niet of de Nederlanders het gaan toelaten, de HSL (tussen Amsterdam en Rotterdam) zit al vrij vol en ze willen er zelf al een 5e toevoegen, ik weet niet of er genoeg capaciteit overblijft...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: European Sleeper

Bericht door AlexNL »

Er zijn in Nederland nogal wat technische eisen aan het materieel dat op de HSL mag rijden, en ik vraag me af of het materieel van European Sleeper daaraan voldoet. Denk aan noodremoverbrugging, brandveiligheid, continue deurcontrole, een gesloten toiletsysteem.

Als het materieel daar allemaal aan voldoet (of als er een ontheffing komt voor sommige eisen) zou het wellicht mogelijk zijn om HSL4 als omleidingsroute te gebruiken tussen Antwerpen en Breda, maar dan sta je in Breda met de loc aan de verkeerde kant.

Omdat dit weekend de tunnel bij Barendrecht ook in z'n geheel gesloten was zou er sowieso een andere route gekozen moeten worden. Antwerpen Centraal - Breda - Utrecht - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amersfoort lijkt mij dan eigenlijk de enige route waarbij nog enigszins in de buurt komt van de Nederlandse bestemmingen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: European Sleeper

Bericht door JHS2013 »

desirootje schreef: 29 mei 2023, 14:02 dus mss als men bereid is de hele vloot aan te passen...
De hele “vloot” is nu 11 rijtuigen die niet eens in de buurt komen van geschiktheid voor HSLs. Als ze nieuwe rijtuigen kopen wordt natuurlijk een stuk makkelijker. Het grote nadeel van België is dat er maar weinig grensovergangen zijn, omrijden via Maastricht lijkt me ook niet realistisch.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: European Sleeper

Bericht door desirootje »

AlexNL schreef: 29 mei 2023, 15:07 Er zijn in Nederland nogal wat technische eisen aan het materieel dat op de HSL mag rijden, en ik vraag me af of het materieel van European Sleeper daaraan voldoet. Denk aan noodremoverbrugging, brandveiligheid, continue deurcontrole, een gesloten toiletsysteem.

Als het materieel daar allemaal aan voldoet (of als er een ontheffing komt voor sommige eisen) zou het wellicht mogelijk zijn om HSL4 als omleidingsroute te gebruiken tussen Antwerpen en Breda, maar dan sta je in Breda met de loc aan de verkeerde kant.

Omdat dit weekend de tunnel bij Barendrecht ook in z'n geheel gesloten was zou er sowieso een andere route gekozen moeten worden. Antwerpen Centraal - Breda - Utrecht - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amersfoort lijkt mij dan eigenlijk de enige route waarbij nog enigszins in de buurt komt van de Nederlandse bestemmingen.
Ik dacht dat ook eerst maar je kan gwn Breda overslaan en dan sta je dus juist in Rotterdam, regel iets met de NS zodat reizigers een NS trein kunnen nemen tot Rotterdam/ S32 of toekomstig hopelijk een IC tot Antwerpen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: European Sleeper

Bericht door AlexNL »

desirootje schreef: 29 mei 2023, 15:55
Ik dacht dat ook eerst maar je kan gwn Breda overslaan en dan sta je dus juist in Rotterdam
Dat kan dit verlengde weekend dus niet, want de tunnel bij Barendrecht (waar ook de HSL doorheen gaat) is dicht.

In het laatste weekend van juni speelt er iets soortgelijks, dan is Rotterdam Centraal in z'n geheel een weekend onbereikbaar door werkzaamheden.
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: European Sleeper

Bericht door Nils »

desirootje schreef: 29 mei 2023, 15:55
Ik dacht dat ook eerst maar je kan gwn Breda overslaan en dan sta je dus juist in Rotterdam, regel iets met de NS zodat reizigers een NS trein kunnen nemen tot Rotterdam/ S32 of toekomstig hopelijk een IC tot Antwerpen.
Ooit al eens een Benelux trein genomem op zondagnamiddag? Structureel overvol. Dat wil je je reizigers echt niet aan doen. NS wil hier niet voor niets de reservatieplicht gaan invoeren. Bovendien rijdt deze dit weekend ook niet verder dan Breda.

Kan je beter met bussen werken en dar eigen personeel op mee sturen.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: European Sleeper

Bericht door Rww »

AlexNL schreef: 29 mei 2023, 15:07 Er zijn in Nederland nogal wat technische eisen aan het materieel dat op de HSL mag rijden, en ik vraag me af of het materieel van European Sleeper daaraan voldoet. Denk aan noodremoverbrugging, brandveiligheid, continue deurcontrole, een gesloten toiletsysteem.

Als het materieel daar allemaal aan voldoet (of als er een ontheffing komt voor sommige eisen) zou het wellicht mogelijk zijn om HSL4 als omleidingsroute te gebruiken tussen Antwerpen en Breda, maar dan sta je in Breda met de loc aan de verkeerde kant.

Omdat dit weekend de tunnel bij Barendrecht ook in z'n geheel gesloten was zou er sowieso een andere route gekozen moeten worden. Antwerpen Centraal - Breda - Utrecht - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amersfoort lijkt mij dan eigenlijk de enige route waarbij nog enigszins in de buurt komt van de Nederlandse bestemmingen.
TCS heeft geen licentie voor de HSL. Die is specifiek uitgesloten.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: European Sleeper

Bericht door trainlovertje »

De trein zonet in Denderleeuw gespot met slechts 7 rijtuigen vandaag: 1 slaaprijtuig, 5 ligrijtuigen en 1 zitrijtuig. Is dat de normale samenstelling? Was de samenstelling van vorige week enkel in functie van de inauguratierit? De andere 4 rijtuigen dienen dan als reserve?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: European Sleeper

Bericht door AlexNL »

Dat is wat ik op Twitter ook opving. Voor de inauguratierit heeft men alles ingezet, daarna houdt men wat rijtuigen achter de hand.
Plaats reactie