Afschaffingen Benelux

dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door dentheo »

Je kan als bestuurder zelf proberen te depanneren, maar na enkele mislukte pogingen moet het toch wel duidelijk zijn en moet een andere club de evacuatie beginnen voor te bereiden..
Ik meen dat men rond 21:00 ( na 2 uur) beslist heeft om te gaan evacueren .
Evacuatie trein stond ernaast om 22:30 ofzo, overstappen ongeveer één uur...iedereen weg rond middernacht.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door groentje »

Wat ik heb begrepen (ik was er zijdelings bij betrokken, vanaf 22u zag ik hoe mijn collega de boel probeerde op te lossen) is dat de bestuurder in de eerste instantie de boel terug aan de praat had gekregen en op op eigen kracht verder kon, dan wel terug kon rijden. Toen werd de hulploc afgeblazen, alsook het plan om de lege rit van de laatste P-trein te gebruiken om de reizigers te evacueren. Kort daarna ging het opnieuw mis, en zelfs nog een derde keer. Het is behoorlijk zeldzaam dat deze trein echt naar voor noch achter kan, met 2 locomotieven voor en achter... Dus werd opnieuw beslist tot evacuatie, deze keer met een Benelux, die daarvoor leeggemaakt werd (om die reizigers tenminste niet extra vertraging te geven, ze werden met een bus naar Nederland gevoerd) én om plaats genoeg te hebben, er zat immers 500 man op de defecte trein, mét heel wat bagage, wat natuurlijk ook weer tijd in beslag neemt om iedereen te laten overstappen, zelfs met 2 loopbruggen.
Er zijn zeker fouten gemaakt, en deze ervaring sterkt me in de overtuiging dat de Nederlandse praktijk om de reizigers te evacueren van zodra nog maar het risico bestaat dat ze langer dan 1 uur stil zullen blijven staan, verdere vertraging be damned, nog niet zo slecht is. Maar op zich vind ik de beslissingen op het moment zelf wel te begrijpen...
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door dentheo »

Het is verleidelijk om te blijven "proberen", maar ergens kan je toch tijdens de voorbereiding van de evacuatie blijven proberen ?
Lukt het, kan je evacuatie alsnog afblazen.
Wanneer wordt plaatselijke brandweer eigenlijk verwittigd ? Want dan geef je het "evacuatie"commando over aan de brandweer.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door groentje »

Geen idee, om meer mankracht te hebben bij het overstappen en op misschien wafels en water uit te delen? Maar het was niet enkel proberen, hé, het was op een bepaald gelukt om de trein aan de praat te krijgen, het ging daarna pas weer mis.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Commendatore »

Wat is er eigenlijk gebeurd met de reizigers die nog een flink traject voor zich hadden, bijvoorbeeld richting het noorden van Nederland? Op het moment dat je in dit geval als geëvacueerde reiziger in Breda staat, ga je namelijk niet meer in pakweg Groningen geraken per trein.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door ovspotter_be »

Ik dacht dat de evacuatietrein nog doorreed richting Amsterdam.
En voor reizigers die verder moesten waarschijnlijk de gebruikelijke reizigersrechten: taxi of hotelovernachting.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Commendatore »

Er staat momenteel een stam ICR + Traxxen donker op spoor 23 op Antwerpen-Centraal. Thalys werd er al omheen gestuurd via 24. Ik ben wel een beetje nieuwsgierig wat daar aan de hand is. Stroom is er zo te horen wel.
Plaats reactie