Dus op zich een grote bijkomende kost als het twee aparte systemen zijn die wel tegelijkertijd draaien.Shrek schreef: ↑15 aug 2023, 00:12Zowel HSL4 bij ons als HSL Zuid in NL zijn gebouwd in 2007, toen had nog niemand in de wereld veel ervaring met ETCS. Sterker nog: de Europese standaard voor ETCS lag zelfs nog niet helemaal vast. De ingenieurs van toen deden wat ze toen dachten dat best was. Met de kennis van vandaag zou de ETCS daar nooit op die manier gebouwd zijn.JonasV91 schreef: ↑14 aug 2023, 23:54 Kan je hier wat dieper op ingaan indien mogelijk?
Ligt dit aan kosten of hoe motiveer je zo'n beslissing?
Kost het zoveel meer om extra redundantie in te bouwen door ETCS 2 en ETCS 1 tegelijk te laten draaien zoals bij ons?
Of vooral technische beperkingen?
Als ik het zo hoor ben ik hoe dan ook wel blij dat we deze keer België zijn ^^
Het hele idee om zowel ETCS2 als ETCS1 op een lijn te bouwen was eigenlijk verkeerd. Maar goed, toen dacht men dat GSM-R iets onbetrouwbaar was waar je altijd backup voor moet hebben. Vandaag blijkt de GSM-R echter heel betrouwbaar te werken en zouden we er niet aan denken om een redundante ETCS1, met alle complexiteiten van dien, te voorzien.
Anderzijds biedt het in België wèl de nodige voordelen bij incidenten waarbij ze in NL met hun handen in hun haren zitten als er problemen zijn.
't Is te zeggen, het gaat daar alleszins een pak minder vlot bij problemen om treinen effectief te laten rijden.
NL heeft, als ik het goed begrijp, volgens jou wel de juiste keuze gemaakt maar die mankeert toch heel wat flexibiliteit als ik het zo lees.