Afschaffingen Benelux

rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 07 apr 2023, 15:56
Steven schreef: 07 apr 2023, 09:18 De Benelux valt niet onder het nationaal aanbod en is dus niet gesubsidieerd.
Dus de treindienst Noorderkempen-Antwerpen valt niet onder het nationaal aanbod ?
De Benelux valt momenteel tussen Brussel en Noorderkempen wel degelijk onder het beheerscontract.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 07 apr 2023, 18:38
Portbou schreef: 07 apr 2023, 15:56
Steven schreef: 07 apr 2023, 09:18 De Benelux valt niet onder het nationaal aanbod en is dus niet gesubsidieerd.
Dus de treindienst Noorderkempen-Antwerpen valt niet onder het nationaal aanbod ?
De Benelux valt momenteel tussen Brussel en Noorderkempen wel degelijk onder het beheerscontract.

Groetjes,
Rian
De inkomsten misschien wel maar niet het personeel, men beschouwt personeel die internationaal rijden (ongeacht het type trein dat ze verzekeren) als niet gesubsidieerd. In brussel zuid heeft men daarom ook gekozen voor een volwaardige splitsing. Je hebt er dus eigenlijk twee standplaatsen op hetzelfde adres. Je hebt FBMZ = binnenlands verkeer en je hebt IBRU = internationaal verkeer. De mensen van IBRU kennen enkel internationaal treinmaterieel en die van FBMZ enkel binnenlandse treinen. Bij de treinbegeleiders heeft men die splitsing ook maar is men iets minder streng. Daar hebben de mensen van IBRU soms bijgesprongen bij Fbmz vanwege het personeelstekort. Te Antwerpen centraal is men enkel treinbestuurders die internationaal benelux doen. Die zitten dan in IANT en de rest in FN.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Commendatore »

Eigenlijk is er hier gewoon een halfuursdienst nodig, ook als je kijkt hoe vol de treinen vaak zitten. Dan is het ook minder erg als er een keer wat uitvalt. Daarnaast: misschien is subsidie voor deze verbinding niet zo'n gek idee. Dan kan misschien ook eens wat gedaan worden aan de veel te hoge prijzen.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door DDietzen »

Beginnen met langere rijtuigstammen kan ook geen kwaad. 7 bakken is erg karig wanneer alle perrons toch zeker 9 bakken aankunnen. Ik meen immers dat de onverbouwde perrons in Mechelen (aan pakweg 270 meter uit mijn hoofd) de beperkende factor zijn. Of stopt de Benelux tegenwoordig enkel op de vernieuwde perrons? In dat geval kan je zelfs 10, 11, 12? bakken kwijt in één trein.

Natuurlijk zie ik liever gisteren dan morgen een verhoogde frequentie, maar ik erken dat dat meer voeten in de aarde heeft qua personeelsinzet en rijpaden en zo (in Breda zou een Benelux in halfuursdienst nu op zichzelf botsen bijvoorbeeld). Een stam verlengen kost veel minder in de dagelijkse operatie en lijkt me dus de goedkoopste en snelste optie tot verbetering.
Er wordt ook ICR aan de kant geschoven naarmate de Nederlandse reeks 186 teruggaat naar haar leasemaatschappij en de ICNG instroomt, dus er zouden rijtuigen beschikbaar moeten zijn. Op Den Haag - Eindhoven kom ik regelmatig een stam tegen met een B in het landenrooster van de rijtuigen, dus toelating hoeft het punt ook niet te zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Steven »

Die rijtuigen staan al lang te koop dus als ze aan de kant gaan zal men ze niet snel gaan gebruiken om een andere trein te verlengen. Het is de bedoeling dat tegen eind dit jaar ook de ICNG de diensten naar België begint te verzekeren. Ik krijg normaal opleiding in september (huidige planning). Dus verwacht van die NS rijtuigen niet veel meer. NS is ze liever gisteren dan morgen kwijt.
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Iain Dobson »

DDietzen schreef: 08 apr 2023, 01:03 Beginnen met langere rijtuigstammen kan ook geen kwaad. 7 bakken is erg karig wanneer alle perrons toch zeker 9 bakken aankunnen. Ik meen immers dat de onverbouwde perrons in Mechelen (aan pakweg 270 meter uit mijn hoofd) de beperkende factor zijn. Of stopt de Benelux tegenwoordig enkel op de vernieuwde perrons? In dat geval kan je zelfs 10, 11, 12? bakken kwijt in één trein.

Natuurlijk zie ik liever gisteren dan morgen een verhoogde frequentie, maar ik erken dat dat meer voeten in de aarde heeft qua personeelsinzet en rijpaden en zo (in Breda zou een Benelux in halfuursdienst nu op zichzelf botsen bijvoorbeeld). Een stam verlengen kost veel minder in de dagelijkse operatie en lijkt me dus de goedkoopste en snelste optie tot verbetering.
Er wordt ook ICR aan de kant geschoven naarmate de Nederlandse reeks 186 teruggaat naar haar leasemaatschappij en de ICNG instroomt, dus er zouden rijtuigen beschikbaar moeten zijn. Op Den Haag - Eindhoven kom ik regelmatig een stam tegen met een B in het landenrooster van de rijtuigen, dus toelating hoeft het punt ook niet te zijn.
The problem is the maintenance sheds at Watergraafsmeer can only handle 7 ICRm coaches at a time. If a nine car set comes in, it has to be split and worked on as a two and a seven. The more you split and rejoin vehicles with old electrics, the more chance you have of things not working when they are put back together. The ICRm stock is at the end of it's life now unless the vehicles have a full and comprehensive revision. Some new seats, a new coat of paint and some new facias does not hide the fact that they need work doing to them. Have a look at the revision dates on the side of the vehicles.

The eight car ICNG is more vehicles but the overall lenght is the same as a 7 car ICRm.

I asked the same question as I thought that NS would take the best cars from the ones working on domestic trains and strenghten the Benelux sets making them nine car when the ICNG start to work. What they are going to do is get the ICNG-B into service and get rid of the ICRm.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door groentje »

Nog steeds geen extra capaciteit naar Brussel, dus. We zullen moeten wachten op de tweede verbinding...
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door 4017-4018 »

Was het niet de bedoeling om met 2 gekoppelde stellen te rijden? Of heb ik het fout?
Ciao Ciao
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Terminus »

Ik had de indruk dat de Benelux het de voorbije jaren niet slecht deed (of ik heb altijd geluk gehad als ik hem nodig had) en het sinds enkele maanden is dat de situatie weer lijkt op die van een paar jaar geleden...

Enkele weken geleden zelf wel een bijsturing meegemaakt. We waren aan het wachten in Breda op de IC naar Brussel, en ze hebben er de (stipte) IC richting Amsterdam laten eindigen en 'meteen' laten terugkeren naar Brussel. (gevolg voor ons: trein veel vroeger dan voorzien aan perron, en min of meer stipt richting Brussel vertrokken).

De stam die van Amsterdam kwam, is dan in Breda (met +20) terug vertrokken richting Amsterdam.

Iemand die in het I11-verhaal weet hoe lang de stammen zullen worden? Blijft dat 7 rijtuigen, of mag het ietsje meer zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Steven »

Er is nog niets bekend over de officiële samenstelling van die treinen met i11, ik ga ook uit van 7 of misschien toch 8 rijtuigen. Afwachten, ze komen normaal pas eind volgend jaar zover ik info heb.
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door 260689 »

Vanaf de aangepaste dienstregeling in juni (12/06) zou er een half uur verbinding komen Noorderkempen <-> Antwerpen-Centraal. Zal vertrekken xxu30 te Noorderkempen. Enkel 11u30 rijd niet (was dit niet voor onderhoud of dergelijke aan L4??) In Antwerpen-Centraal zelf deze op het uur vertrekken.

Zo krijgt Noorderkempen een mooi half uur verbinding met Antwerpen tijdens de werkweek.

In het weekend blijft het een uur verbinding door de Benelux.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Portbou »

260689 schreef: 11 apr 2023, 15:04 Vanaf de aangepaste dienstregeling in juni (12/06) zou er een half uur verbinding komen Noorderkempen <-> Antwerpen-Centraal. Zal vertrekken xxu30 te Noorderkempen. Enkel 11u30 rijd niet (was dit niet voor onderhoud of dergelijke aan L4??) In Antwerpen-Centraal zelf deze op het uur vertrekken.

Zo krijgt Noorderkempen een mooi half uur verbinding met Antwerpen tijdens de werkweek.

In het weekend blijft het een uur verbinding door de Benelux.
Dat is mooi.
Nu nog een dynamisch bordje op de snelweg "volgende trein naar Antwerpen binnen x minuten" en dit wordt een topper van een P&R-station.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door FLV-FGSP »

260689 schreef: 11 apr 2023, 15:04 Vanaf de aangepaste dienstregeling in juni (12/06) zou er een half uur verbinding komen Noorderkempen <-> Antwerpen-Centraal. Zal vertrekken xxu30 te Noorderkempen. Enkel 11u30 rijd niet (was dit niet voor onderhoud of dergelijke aan L4??) In Antwerpen-Centraal zelf deze op het uur vertrekken.

Zo krijgt Noorderkempen een mooi half uur verbinding met Antwerpen tijdens de werkweek.

In het weekend blijft het een uur verbinding door de Benelux.
Zou mooi zijn, maar helaas is ook dit project uitgesteld tot december 2023.
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door 260689 »

FLV-FGSP schreef: 11 apr 2023, 16:59
260689 schreef: 11 apr 2023, 15:04 Vanaf de aangepaste dienstregeling in juni (12/06) zou er een half uur verbinding komen Noorderkempen <-> Antwerpen-Centraal. Zal vertrekken xxu30 te Noorderkempen. Enkel 11u30 rijd niet (was dit niet voor onderhoud of dergelijke aan L4??) In Antwerpen-Centraal zelf deze op het uur vertrekken.

Zo krijgt Noorderkempen een mooi half uur verbinding met Antwerpen tijdens de werkweek.

In het weekend blijft het een uur verbinding door de Benelux.
Zou mooi zijn, maar helaas is ook dit project uitgesteld tot december 2023.
Ah, ok. Want alles staat nu al in de planner. Maarja, kan er idd ook rap uitvliegen ook.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Portbou »

Vandaag weer goed bezig met de Benelux.

De vertrekken uit Antwerpen naar Amsterdam van 09h44 en 13h44 waren alvast in de “rijdt vandaag niet”-modus.

Aankomsten uit Amsterdam van 11h16 en 12h16 idem dito.

Ook wie vanmorgen in Noorderkempen de P-trein naar de Luchthaven wou nemen kon op zijn kin kloppen.

Echt geen beterschap mogelijk ?

Misschien moeten we de blijkbaar zeer onbetrouwbare Benelux-stellen enkel nog laten pendelen tussen Antwerpen en Breda ?
Plaats reactie