Thalys op L94

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys op L94

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 28 mar 2023, 10:28
4303 schreef: 28 mar 2023, 08:01 Omdat de bestuurders van Eurostar geen ETCS kennen!
Eurostar rijdt ook naar Amsterdam en op HSL 4 en de HSL-Zuid ligt ETCS.
Maar dat zijn geen bestuurders van Eurostar, voor Eurostar-bestuurders is ETCS iets nieuws.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys op L94

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 28 mar 2023, 08:53
4303 schreef: 28 mar 2023, 08:01 Omdat de bestuurders van Eurostar geen ETCS kennen! En ge kunt niet rijden op één lijn waarvan je het veiligheidssysteem niet kent.
Een goede reden om ook op de HSL de Europese standaard ETCS aan te leggen ipv TVM. Dan worden de vervoerders wel gestimuleerd om daarin mee te gaan. En leggen ze niet een paar keer per jaar de dienst plat, zoals bv. rond de voorbije 11 november.
Deze post houdt geen steek. We gaan net overal behalve op de HSL1 ETCS leggen, wat er nog steeds voor zorgt dat alle operatoren het gaan moeten gebruiken. De HSL verandert daar niets aan.
(Er zijn natuurlijk wel andere goeie redenen om daar ETCS te leggen, maar dit is er geen van).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys op L94

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 28 mar 2023, 08:25 De omschakeling naar ETCS heeft zo zijn gevolgen. Het is ook de reden waarom de huidige TGV-R zijn dienstjaren in België geteld zijn. Ze gaan geen etcs krijgen gezien hun leeftijd.
Dat zeiden ze van de E300 ook en daar zijn ze intussen al aan het eerste prototype met ETCS aan het bouwen. Het zal wel niet te lang duren voor ze ook aan de TGV-R beginnen :wink:
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Thalys op L94

Bericht door ovspotter_be »

maarten schreef: 28 mar 2023, 10:28 Eurostar rijdt ook naar Amsterdam en op HSL 4 en de HSL-Zuid ligt ETCS.
Ik denk dat er in Brussel steeds wordt gewisseld tussen personeel van Eurostar en personeel van NS International.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Thalys op L94

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 28 mar 2023, 10:30 Inderdaad, alle E320 rijden dan op ETCS vanaf Lembeek.
Thanks!

Er was ooit gesproken om de snelheid op L96N te verhogen naar 200km/u als ETCS er lag... is dat nog steeds actueel?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Thalys op L94

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 28 mar 2023, 11:00
maarten schreef: 28 mar 2023, 10:28 Eurostar rijdt ook naar Amsterdam en op HSL 4 en de HSL-Zuid ligt ETCS.
Ik denk dat er in Brussel steeds wordt gewisseld tussen personeel van Eurostar en personeel van NS International.
Tussen Brussel en Amsterdam zijn het steeds machinisten uit NL die er mee rijden. Het betreft machinisten standplaats Amsterdam die zowel met Eurostar als Thalys rijden op dit traject. Dat werk is dus uitbesteed aan NS, voor wat betreft Thalys gaat het maar over een deel van de ritten en niet over alle ritten tussen Brussel en Amsterdam.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Thalys op L94

Bericht door Steven »

stijn schreef: 28 mar 2023, 10:07
Shrek schreef: 28 mar 2023, 09:29 Om ETCS te leren kennen hebben ze nog een dikke 2 maand tijd, hopelijk zijn de opleidingen al gestart :wink:
Gaat Brussel-Zuid dan op ETCS?
Vanaf het eerste sein kant L0 is het nu al ETCS, de rest van het station Brussel Zuid en de lijn richting Halle zal volgen, als ik mij niet vergis is dat nog dit jaar.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Thalys op L94

Bericht door desirootje »

Is er nu al nieuws voor de TGV, dus momenteel nog steeds geen Reseau met ETCS, Thalys heeft eerder treinen te weinig dan te veel, TGV M is nog niet besteld voor België... Hoe wilt men rondkomen met het huidige aantal HST's zonder de Reseau's? Bibi's en MR96 laten rijden tussen Brussel en Lille vanwaar je een TGV kunt nemen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys op L94

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 28 mar 2023, 11:29 Is er nu al nieuws voor de TGV, dus momenteel nog steeds geen Reseau met ETCS, Thalys heeft eerder treinen te weinig dan te veel, TGV M is nog niet besteld voor België... Hoe wilt men rondkomen met het huidige aantal HST's zonder de Reseau's? Bibi's en MR96 laten rijden tussen Brussel en Lille vanwaar je een TGV kunt nemen?
Naar alle waarschijnlijkheid krijgen de TGV-R ook ETCS. Maar er is nog niets officieel aangekondigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Thalys op L94

Bericht door Portbou »

Mogen we ooit hopen op een werkwijze analoog aan het busvervoer op de weg ?
Te weten : Zodra een buschauffeur zijn rijbewijs D heeft behaald mag hij in alle Europese landen, op alle wegen,... met zijn bus rijden.

Waarom kan dit niet op treinen ?
Mits aangepaste signalisatie, meer automatisatie,...
Echt ondenkbaar ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Thalys op L94

Bericht door Steven »

Tot nu toe is taalkennis nog steeds een grote factor. Dus enkel uw rijbewijs halen volstaat niet. Verder is voor een treinbestuurder ook nog zoiets als materieel en Lijnkennis dat heel belangrijk is. Iets wat bij een vrachtwagen minder belangrijk is. Om 1 uniforme Europese regelgeving te verkrijgen zal je nog ettelijke decennia geduld moeten hebben want daarvoor moet in Europa het signalisatiesysteem ook uniform zijn. Men neemt kleine stapjes. Geen grote stappen.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Thalys op L94

Bericht door desirootje »

Momenteel verplicht de EU nog steeds niet de installatie van ETCS op het hele net, enkel TEN-T corridors moeten het krijgen, dus alles omzetten, zal niet direct gebeuren...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys op L94

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 30 mar 2023, 18:07 Mogen we ooit hopen op een werkwijze analoog aan het busvervoer op de weg ?
Te weten : Zodra een buschauffeur zijn rijbewijs D heeft behaald mag hij in alle Europese landen, op alle wegen,... met zijn bus rijden.

Waarom kan dit niet op treinen ?
Mits aangepaste signalisatie, meer automatisatie,...
Echt ondenkbaar ?
Het moment dat we daar aanbeland zijn kan je de treinbestuurder even goed weglaten, maar dat zullen jij en ik niet meer mee maken :wink:
De eerste stap is zorgen dat (quasi) alle treinen al overal kunnen rijden, dat is al een levensgrote uitdaging.
Bestuurders kan je opleiden, van een loods voorzien of snel aflossen, die problematiek is dus veel minder groot dan de technische uitdaging.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Thalys op L94

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 30 mar 2023, 18:32 Tot nu toe is taalkennis nog steeds een grote factor. Dus enkel uw rijbewijs halen volstaat niet. Verder is voor een treinbestuurder ook nog zoiets als materieel en Lijnkennis dat heel belangrijk is. Iets wat bij een vrachtwagen minder belangrijk is. Om 1 uniforme Europese regelgeving te verkrijgen zal je nog ettelijke decennia geduld moeten hebben want daarvoor moet in Europa het signalisatiesysteem ook uniform zijn. Men neemt kleine stapjes. Geen grote stappen.
Maar als iedere Belgische machinist nu al eens op alle lijnen mocht rijden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Thalys op L94

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 18:33
Steven schreef: 30 mar 2023, 18:32 Tot nu toe is taalkennis nog steeds een grote factor. Dus enkel uw rijbewijs halen volstaat niet. Verder is voor een treinbestuurder ook nog zoiets als materieel en Lijnkennis dat heel belangrijk is. Iets wat bij een vrachtwagen minder belangrijk is. Om 1 uniforme Europese regelgeving te verkrijgen zal je nog ettelijke decennia geduld moeten hebben want daarvoor moet in Europa het signalisatiesysteem ook uniform zijn. Men neemt kleine stapjes. Geen grote stappen.
Maar als iedere Belgische machinist nu al eens op alle lijnen mocht rijden...
Dat mag hij ook, mits hij lijnstudie doet en een test aflegt. Geen kennis hebben van een lijn kan gevolgen hebben. Meestal in de vorm van een gestrande trein. Zeker op Waalse lijnen is kennis hebben van het profiel heel belangrijk, nog 2x zo belangrijk als je met een goederentrein gaat rijden. Iemand die onvoldoende kennis heeft maakt van 1 trein misschien wel 2 of 3 treinen door koppelingsbreuken. Je kan nu eenmaal een vrachtwagen niet vergelijken met een trein, veel langer, veel zwaarder, grotere remafstanden. Weten wanneer een blokpost u de verkeerde lijn op stuurt. Kennis van een lijn zorgt er ook voor dat een machinist zuiniger kan rijden, iets waar men de laatste jaren ook veel belang aan hecht.
Plaats reactie