Nieuwtjes uit Portugal

Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Nieuwtjes uit Portugal

Bericht door jan_olieslagers »

Nu ik toch al meer dan een half jaar in Portugal woon wil ik stilaan wat berichten over het spoorverkeer alhier.
Dit persbericht was een mooie aanleiding: https://eco.sapo.pt/2023/03/24/comboio- ... s-de-2030/

* er wordt gepland/gestudeerd aan een verlenging van de hogesnelheidslijn Lisboa-Porto naar Vigo in Noord-Spanje;
* tegen 2024 zou er terug een directe trein Lisboa-Madrid komen (op dit moment moet men twee maal overstappen op dat traject, met een totale reistijd van zowat negen uur) maar een echt snelle trein zou "niet voor 2030" volgen;
* een nachttrein Lisboa-Portugal wordt al helemaal uitgesloten.

Zoals ik het lees is het vooral van Spaanse kant dat er maar weinig entoesiasme is, de Portugezen zijn bv. wel aan het werk aan een nieuwe spoorlijn, van de grensovergang nabij Badajoz naar Evora toe, nuttig voor bv. goederentreinen naar de snel groeiende haven van Sines. De Spanjaarden daarentegen zijn al fier dat ze wasdraad aan het hangen zijn tussen Plasencia en Badajoz. Het lijkt me dat in Spanje, zoals in Frankrijk, de meeste aandacht uitgaat naar het hogesnelheidsnetwerk. Daarin heeft men trouwens heel forse investeringen gedaan, Spanje heeft van alle Europese landen de meeste kilometers HSL. En het is voor hen extra lastig want de HSL zijn in standaard spoorbreedte dus er moet echt een compleet nieuwe aanleg gebeuren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwtjes uit Portugal

Bericht door groentje »

De grensovergangen zijn inderdaad erg zwak, momenteel rijdt er niks via Fuentes de Oñoro/Vilar Formoso omwille van werken in Portugal (de Linha da Beira Alta is nu al hoelang gesloten voor werken?), maar ook daarvoor waren er al geen reizigerstreinen meer. Aan Valencia de Alcantara is het dan weer omgekeerd, de Portugezen komen niet meer tot de grens, en niemand die echt weet hoelang de Renfe deze regionale verbinding gaat blijven uitvoeren... Zelfs de meest succesvolle verbindingen, via Valença do Minho (momenteel 2 treinparen per dag) en Badajoz (ook 2, maar slechts één met aansluiting uit/met Madrid) zijn ronduit armzalig...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwtjes uit Portugal

Bericht door jan_olieslagers »

Een klein jaar, ongeveer, naar Portugese normen valt dat nog mee...
volgens pt.wikipedia:
Em 19 de Abril de 2022, a circulação na Linha de Beira Alta entre Pampilhosa-Guarda-Vilar Formoso foi suspensa para obras de modernização que tem uma duração prevista de 9 meses.

Wel vreemd dat ze gelijk de hele lijn afsluiten, terwijl er in Guarda toch aansluiting is met de Linha da Beira Baixa.

Het goede nieuws is dat deze werken ook de plaatsing omvatten van ERTMS.

Overigens wist ik nog niet van deze werken, maar de vorige zomer, toen ik een keer of zeven op en af ben gereden, viel het me wel op dat ik tussen Salamanca en de grens nooit ook maar 1 trein heb gezien. En ik ben ook eens afgestapt in Fuentes de Oñoro, om een kijkje te nemen in het station, en het was daar heel erg danig stillekes, jawel :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwtjes uit Portugal

Bericht door pietje »

Is er eigenlijk in Portugal ook ergens een (ver) toekomstplan om lijnen te bouwen of om te bouwen naar normaalspoor?
Als ik het goed begrepen heb, zijn de nieuw gebouwde stukken van de HSL naar Extremadura op dit moment breedspoor, maar is alles voorzien/gepland om om te bouwen naar normaalspoor, net als de rest van de Spaanse HSL's
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwtjes uit Portugal

Bericht door jan_olieslagers »

Is er eigenlijk in Portugal ook ergens een (ver) toekomstplan om lijnen te bouwen of om te bouwen naar normaalspoor?
Bij mijn weten niet - maar het is al gebleken dat ik dan ook niet veel weet :) Maar ik zie er ook weinig reden toe, Spanje grenst aan Frankrijk, en heeft belang bij doorgaande (snel/nacht)treinen; Portugal daarentegen grenst enkel aan Spanje, en heeft geen enkele verbinding met het Spaanse HSL-netwerk.

Men moet ook niet vergeten dat ze hier nog bezig zijn met het afschaffen het smalspoor - er blijft enkel nog de metersporige Linha da Vouga, maar alle andere smalspoorlijnen werden gesloten, of overgedragen aan de stedelijke vervoerbedrijven; enkele werden omgebouwd naar Iberische spoorwijdte, bv. de Linha de Guimarães.

Naargelang ik hier ingeburgerd geraak ga ik wel contact zoeken met spoorliefhebbers, dan zal ik allicht wel meer kunnen melden. Eigenlijk had ik gehoopt hier een soort museumspoorlijn te vinden a la SDP of CF3V, daar zou mijn kennis en ervaring wel nuttig kunnen zijn, denk ik. Maar totnogtoe vond ik alleen een meterspoorlijn die door de CP wordt uitgebaat - de Portugese tegenhanger van de NMBS.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 24 mar 2023, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwtjes uit Portugal

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 24 mar 2023, 14:24
Is er eigenlijk in Portugal ook ergens een (ver) toekomstplan om lijnen te bouwen of om te bouwen naar normaalspoor?
Bij mijn weten niet - maar het is al gebleken dat ik dan ook niet veel weet :) Maar ik zie er ook weinig reden toe, Spanje grenst aan Frankrijk, en heeft belang bij doorgaande (snel/nacht)treinen; Portugal daarentegen grenst enkel aan Spanje, en heeft geen enkele verbinding met het Spaanse HSL-netwerk.
Daarom dat ik ook verwees naar de HSL die Spanje aan het aanleggen is naar Extremadure, die volgens mijn info onderdeel is van een toekomstige verbinding tussen Madrid en Lissabon.

Dus ofwel gaan ze dat ooit in dienst nemen met HST's met variabele spoorbreedte, zoals die in Spanje al vrij frequent rondrijden.
Maar het kan ook zijn dat Portugal zich ook aan het voorbereiden is op een (gedeeltelijke) overschakeling naar normaalspoor.

In Spanje worden bijvoorbeeld al enkele decennia bij zowat alle spoorvernieuwingen alleen nog dwarsliggers gebruikt die hierop voorbereid zijn, zodat het achteraf eenvoudiger is om met een extra rail te zorgen dat beide spoorbreedtes tegelijk gebruikt kunnen worden, of ineens overschakelen naar normaalspoor indien opportuun.

Ik zie de laatste tijd meer en meer stukken komen waar ze met 3 rails zorgen dat beide spoorbreedtes tegelijk gebruikt kunnen worden, maar dat maakt het wel duurder en complexer, vooral ter hoogte van wissels.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwtjes uit Portugal

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 24 mar 2023, 09:59 Zoals ik het lees is het vooral van Spaanse kant dat er maar weinig entoesiasme is, de Portugezen zijn bv. wel aan het werk aan een nieuwe spoorlijn, van de grensovergang nabij Badajoz naar Evora toe, nuttig voor bv. goederentreinen naar de snel groeiende haven van Sines. De Spanjaarden daarentegen zijn al fier dat ze wasdraad aan het hangen zijn tussen Plasencia en Badajoz.
Ik wil er wel voor de volledigheid bij vermelden dat aan de Spaanse kant die nieuwe spoorlijn al jaren grotendeels in gebruik is, maar voorlopig nog zonder bovenleiding.
Die Spaanse lijn tussen Badajoz en Plasencia is trouwens een nieuwe lijn die volledig als HSL uitgebouwd is qua bochten en dergelijke, maar wel "voorlopig" in breedspoor, vooral omdat er nog een stuk ontbreekt tussen Plasencia en Toledo
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Nieuwtjes uit Portugal

Bericht door JonasV91 »

Ik ben nu benieuwd of er hier updates zijn :-)
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwtjes uit Portugal

Bericht door groentje »

Ook benieuwd hoever het staat met de werken op de Beira Alta-lijn, én een eventueel herstel van het internationale verkeer erop.
Plaats reactie