Liberalisering

Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Liberalisering

Bericht door Klassiekje »

Dit is een lijst met alle toegelaten ondernemingen in België als dat wordt bedoeld.
dovaere
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

ovspotter_be schreef: 02 jan 2023, 20:42 NMBS is toch de enige echte optie, aangezien ze voor deze trein toch een bevoegde treinbegeleider nodig hebben voor het Belgische gedeelte?
Wat zijn de eisen voor een bevoegde treinbegeleider in België, specifiek voor België dan?

In het algemeen per Europees land, op de Nightjet nachttrein naar Wenen en de nachttreinen van GreenCityTrip van Nederland naar Zweden, Denemarken, Duitsland, Tsjechië en Italië moet toch ook niet telkens per land van treinbegeleider gewisseld worden, hoop ik?

Heel wat regionale (zelfs grensoverschrijdende treinen) in Europa rijden zelfs zonder treinbegeleider.
Is België, met een aantal andere landen, dan een uitzondering omdat er specifieke wettelijke eisen zijn voor een treinbegeleider die enkel voor het land gelden?
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Nachttreinen

Bericht door Rww »

dovaere schreef: 01 mar 2023, 09:34
ovspotter_be schreef: 02 jan 2023, 20:42 NMBS is toch de enige echte optie, aangezien ze voor deze trein toch een bevoegde treinbegeleider nodig hebben voor het Belgische gedeelte?
Wat zijn de eisen voor een bevoegde treinbegeleider in België, specifiek voor België dan?

In het algemeen per Europees land, op de Nightjet nachttrein naar Wenen en de nachttreinen van GreenCityTrip van Nederland naar Zweden, Denemarken, Duitsland, Tsjechië en Italië moet toch ook niet telkens per land van treinbegeleider gewisseld worden, hoop ik?

Heel wat regionale (zelfs grensoverschrijdende treinen) in Europa rijden zelfs zonder treinbegeleider.
Is België, met een aantal andere landen, dan een uitzondering omdat er specifieke wettelijke eisen zijn voor een treinbegeleider die enkel voor het land gelden?
Het probleem is dat er geen enkele onafhankelijke partij een vergunning heeft in België, bij alle partijen zit NMBS.
dovaere
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

Rww schreef: 01 mar 2023, 11:05 Het probleem is dat er geen enkele onafhankelijke partij een vergunning heeft in België, bij alle partijen zit NMBS.
Ja, maar een situatie dat er één monopoliespeler is, die simpelweg kan zeggen dat hij niet meewerkt aan een grensoverschrijdende trein omdat hij daar geen zin in heeft, kan niet blijven bestaan.

NMBS zal straks toch ook treinbegeleiders leveren aan Arriva, of kan zij opeens zeggen dat ze geen zin meer heeft in samenwerking?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Rww schreef: 01 mar 2023, 11:05 Het probleem is dat er geen enkele onafhankelijke partij een vergunning heeft in België, bij alle partijen zit NMBS.
Eurostar en Thalys(voorlopig nog) zijn onafhankelijke partijen en die hebben wel een vergunning. Het kan dus wel hoor, maar je moet gewoon in orde zijn.

Het zou me trouwens erg verbazen moest de NMBS hier principieel niet willen meewerken. Ik vermoed eerder dat er geen commercieel akkoord gevonden is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 01 mar 2023, 11:37 NMBS zal straks toch ook treinbegeleiders leveren aan Arriva, of kan zij opeens zeggen dat ze geen zin meer heeft in samenwerking?
De NMBS zou dat kunnen zeggen, maar dat gaan ze nooit doen als daar geen hele goede reden voor is.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

dovaere schreef: 01 mar 2023, 11:37
Rww schreef: 01 mar 2023, 11:05 Het probleem is dat er geen enkele onafhankelijke partij een vergunning heeft in België, bij alle partijen zit NMBS.
Ja, maar een situatie dat er één monopoliespeler is, die simpelweg kan zeggen dat hij niet meewerkt aan een grensoverschrijdende trein omdat hij daar geen zin in heeft, kan niet blijven bestaan.

NMBS zal straks toch ook treinbegeleiders leveren aan Arriva, of kan zij opeens zeggen dat ze geen zin meer heeft in samenwerking?

Er is niets dat anderen belet om zelf een licentie en personeel te verwerven maar de vraag is hoe rendabel dat kan zijn. Schijnbaar zijn er toch mensen die dat willen proberen
dovaere
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 01 mar 2023, 12:49
Rww schreef: 01 mar 2023, 11:05 Het probleem is dat er geen enkele onafhankelijke partij een vergunning heeft in België, bij alle partijen zit NMBS.
Eurostar en Thalys(voorlopig nog) zijn onafhankelijke partijen en die hebben wel een vergunning.
Rww bedoelde dat NMBS aandeelhouder is van Eurostar-Thalys, en dat deze dus geen onafhankelijke partijen zijn (uit het oogpunt van concurrentie).
JHS2013 schreef: 01 mar 2023, 14:21 Er is niets dat anderen belet om zelf een licentie en personeel te verwerven maar de vraag is hoe rendabel dat kan zijn. Schijnbaar zijn er toch mensen die dat willen proberen
Dat vind ik een vreemde suggestie. Is de NMBS de enige in België die in staat kan zijn om een reizigerstrein te laten rijden, op voorwaarde dat een opdrachtgever daarvoor betaalt?
In Nederland zijn er een vijftal onafhankelijke (van in totaal een tiental) spoorondernemingen voor reizigers. De trend is niet dat die terug naar één grote (NS) evolueren, integendeel.
Mijn voorspelling is dus dat deze situatie in België niet kan blijven bestaan...

Op zich zou een licentie niet veel extra mogen kosten (buiten het feit dat je natuurlijk correct en veilig volgens de regels moet werken, wat evident is en zijn prijs heeft).
Als ik het opzoek dan richt Train Charter Services zich al een aantal jaar op niches zoals het vervoeren van de GreenCityTrip / TUI Ski Express nachttreinen, de Dinner Train, partytreinen zoals de Duitse Tanzzug en andere charters.
(Wat dat soort initiatieven betreft, lijkt het wel armoe troef in België, alles is afgeschaft.)
En daarnaast voeren ze goederenopdrachten uit.
Een deel van hun treinbestuurders / treinbegeleiders doen dat als bijberoep. Moet kunnen, voor wie dat wil, als ze maar correct betalen.

Wat ik (als reiziger) jammerder vind is dat het ontbreken van een commercieel akkoord met de NMBS wellicht betekent dat je de European Sleeper treinkaartjes niet kan kopen op de gekende websites.
De ÖBB Nightjet kan je kopen bij de NMBS/NS/DB, en combineren met elkaars treinen. Het lijkt erop dat de gevestigde nationale treinvervoerders systematisch enkel met elkaar samenwerken, en op geen enkele manier samenwerken met de nieuwe treinvervoerders, zelfs boycotten...
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

De NMBS is niet verplicht om kaartjes voor anderen te verkopen natuurlijk en de website van European Sleeper vond ik best goed. De NMBS heeft een monopolie op binnenlands reizigersvervoer, daar komt voorlopig geen concurrentie. Voor Open Accessvervoor is dat natuurlijk niet van toepassing. De NMBS was inderdaad lange tijd eigenlijk de enige optie, voor de “bijzondere” treinen was er blijkbaar nog geen andere rendabele optie. Maar dat betekent niet dat niet iemand dat gewoon kan gaan doen; zonder medewerking van de NMBS. Of dat wenselijk is laat ik in het midden.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

European Sleeper heeft wel de ambitie om zich aan te sluiten op de bredere verkoopsystemen, en de wens om InterRail/Eurail te accepteren is er ook. Of dat gaat lukken zal afhangen van de bereidheid van de zittende vervoerders.

Ik kan me zo voorstellen dat de betrokken partijen liever eerst de kat uit de boom kijken om te zien of ES een solide speler wordt. Een integratie van IT-systemen is niet gratis, tenslotte.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 01 mar 2023, 16:37 Op zich zou een licentie niet veel extra mogen kosten (buiten het feit dat je natuurlijk correct en veilig volgens de regels moet werken, wat evident is en zijn prijs heeft).
Correct werken heeft zelfs een heel hoge prijs. Daarom ook dat schaalvoordeel zo belangrijk is in de spoorwegwereld. Het is allemaal niet de moeite voor één of enkele treinen. Dat zien we trouwens op zowat alle geliberaliseerde domeinen: de kleintjes worden opgekocht of weggeduwd en de echte concurrentie zit tussen een klein aantal grote spelers.
dovaere
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 01 mar 2023, 16:53 Correct werken heeft zelfs een heel hoge prijs. Daarom ook dat schaalvoordeel zo belangrijk is in de spoorwegwereld. Het is allemaal niet de moeite voor één of enkele treinen. Dat zien we trouwens op zowat alle geliberaliseerde domeinen: de kleintjes worden opgekocht of weggeduwd en de echte concurrentie zit tussen een klein aantal grote spelers.
Dat wil ik best aanvaarden.
Dat zou dan leiden tot mijn voorspelling dat er op termijn een tweede (kleinere) speler in België kan komen, die een van de buitenlandse namen is (zoals Arriva=DB, Keolis=SNCF, Abellio=NS, Connexxion=Transdev, QBuzz=FSI=Trenitalia...).
Nog los van eventuele concurrentie op de hst naar Parijs (of Londen) (AVE=Renfe, Trenitalia, ICE ?)

Maar gezien je suggestie dat NMBS en European Sleeper niet akkoord waren (over de prijs of de voorwaarden), lijkt het me dat dat economisch schaalvoordeel van de NMBS op dat gebied toch niet groot genoeg was.
Of heeft de NMBS een pact met de andere gevestigde bedrijven NS, DB en ÖBB, om niet samen te werken met elkaars concurrenten?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Of NMBS wil niet nog meer kostbaar personeel aan derden verhuren
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 01 mar 2023, 16:53 Correct werken heeft zelfs een heel hoge prijs. Daarom ook dat schaalvoordeel zo belangrijk is in de spoorwegwereld. Het is allemaal niet de moeite voor één of enkele treinen.
Dat hoorde ik iemand van de NMBS rond 2002 ook zeggen over DLC...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

JHS2013 schreef: 01 mar 2023, 17:54 Of NMBS wil niet nog meer kostbaar personeel aan derden verhuren
Dat klinkt inderdaad zinnig: er is reeds een acuut tekort aan personeel, en - zoals men zo schilderachtig zegt - "het hemdeken is nader dan het roksken"
m.a.w. NMBS zal wel voorrang geven aan de eigen behoefte. Niet meer dan begrijpelijk, trouwens. Zou dat de "goede reden" zijn die eerder werd vermeld?

Weliswaar opent het meer en meer mogelijkheden voor een alternatieve aanbieder, maar gemakkelijk zal die het niet krijgen, op zijn zachtst gesteld.
Of heeft de NMBS een pact met de andere gevestigde bedrijven NS, DB en ÖBB, om niet samen te werken met elkaars concurrenten?
Dat zou beschouwd worden als kartelvorming, en dus niet toegelaten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie