De BLS en de SOB zijn ook niet bepaald lokale zijlijntjes...
Dat alles heeft natuurlijk niets met nachttreinen te maken. Dat is nu eenmaal een niche-markt waarvoor je de wetmatigheden van "normaal" openbaar vervoer onmogelijk kan toepassen.
De BLS en de SOB zijn ook niet bepaald lokale zijlijntjes...
Er is in Zwitserland geen marktwerking. Op enkele uitzonderingen na beheren alle spoorwegmaatschappijen hun eigen sporen, en rijden daar ook enkel zelf op (kan iemand dit bevestigen?). Alle spoorwegondernemingen zijn overigens in overheidshanden. Het is een beetje alsof we in België zouden zeggen dat er concurrentie in het regionaal busvervoer is omdat er drie bedrijven actief zijn: De Lijn, TEC en MIVB.
Nogal wat bedrijven hebben nog private aandeelhouders (BLS bv 7% volgens de website) hoewel de meeste aandelen wel bij de overheid zitten. Niet alleen de federale overheid trouwens - soms hebben de kantons en/of de gemeenten de meerderheid.pmuy schreef: ↑02 mar 2023, 16:31 Er is in Zwitserland geen marktwerking. Op enkele uitzonderingen na beheren alle spoorwegmaatschappijen hun eigen sporen, en rijden daar ook enkel zelf op (kan iemand dit bevestigen?). Alle spoorwegondernemingen zijn overigens in overheidshanden. Het is een beetje alsof we in België zouden zeggen dat er concurrentie in het regionaal busvervoer is omdat er drie bedrijven actief zijn: De Lijn, TEC en MIVB.
SBB en BLS werken inderdaad samen tussen Bern en Interlaken, en Bern en Brig. De GPX is echter wel behoorlijk gescheiden, met een wissel van personeel en locomotief in Zweisimmen.DR-fan schreef: ↑02 mar 2023, 16:44Nogal wat bedrijven hebben nog private aandeelhouders (BLS bv 7% volgens de website) hoewel de meeste aandelen wel bij de overheid zitten. Niet alleen de federale overheid trouwens - soms hebben de kantons en/of de gemeenten de meerderheid.pmuy schreef: ↑02 mar 2023, 16:31 Er is in Zwitserland geen marktwerking. Op enkele uitzonderingen na beheren alle spoorwegmaatschappijen hun eigen sporen, en rijden daar ook enkel zelf op (kan iemand dit bevestigen?). Alle spoorwegondernemingen zijn overigens in overheidshanden. Het is een beetje alsof we in België zouden zeggen dat er concurrentie in het regionaal busvervoer is omdat er drie bedrijven actief zijn: De Lijn, TEC en MIVB.
Treinen rijden wel degelijk door over andere lijnen, bv SBB over BLS naar Brig. De nieuwe Golden Pass is ook een mooi voorbeeld met MOB-smalspoor over BLS normaalspoor naar Interlaken.
Dat zal er eerder mee te maken hebben dat de OBB daar al met de meest lucratieve verbindingen gaan lopen is. Aangezien Zwitserland voor spoorwegverkeer de Europese regelgeving volgt, zou ES daar in theorie net zo goed kunnen rijden.pmuy schreef: ↑02 mar 2023, 16:50 Voor zover ik weet rijden er ook geen buitenlandse spoorwegondernemingen (passagiers)treinen in Zwitserland, en is er geen systeem van "open access"? Voor treinen als de ICE en Railjet wordt personeel vervangen aan de grens, bijvoorbeeld? En zo komen we terug op nachttreinen: initiatieven als European Sleeper zullen niet snel naar Zwitserland kunnen.
idd
Confederalisme is zelfs geen vereiste.
Ik weet niet wat je loopt te haten want alle aanbestede spoorlijnen zijn succesvoller dan in de NS periode en ja dat heeft er mee te maken dat er meer geld naar toe stroomt.
Het topic is afgesplitst dus we kunnen volop verder afwijkenpietje schreef: ↑02 mar 2023, 12:42 We zijn nu intussen wel weer heel ver aan het afwijken van het onderwerp, maar ik blijf het vreemd vinden dat niet iedereen de lessen wil trekken die we in het buitenland voldoende zien.
1 monopolist die uiteindelijk niet kan afgerekend worden op het doelmatig gebruik van overheidsmiddelen, zal niet geprikkeld zijn om met die overheidsmiddelen het hoogst haalbare te realiseren.
Bij het busvervoer zie je dit zelfs nog erger, want daar is het percentage dat de passagiers bijdragen aan de werkingskosten van De Lijn nog lager en is er dus nog minder prikkel om een goede dienstverlening te organiseren.
Als er dan al eens een benchmarking gebeurt waaruit blijkt dat de betrokken bedrijven het eigenlijk niet goed doen, is er altijd wel de uitvlucht dat alles in België anders is dan in de rest van Europa waardoor het niet anders kan...
Daarom zou het goed zijn om grondig te vergelijken hoe men het in NL of D doet en eventueel bepaalde verbindingen aan te besteden.
Inderdaad dat lukt alleen in landen van min 100 miljoen mensen en één taal zoals bv. Zwitserland .