Subsidie voor internationaal treinverkeer

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Shrek »

Lynx schreef: 06 jan 2023, 11:13 Er gaat definitief geen TBL1+ in Roosendaal aangelegd worden aangezien er over een paar jaar ETCS komt te liggen.
En dat zeggen ze al 15 jaar :wink:
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Lynx »

Ik kan mij niet voorstellen dat er 15 jaar geleden al gezegd werd dat er 'binnen een paar jaar' ETCS zou liggen. Het besluit om ETCS aan te leggen in Nederland is namelijk pas zo'n tien jaar geleden genomen, met (als ik mij niet vergis) een initiële planning dat de uitrol in 2022 zou beginnen. Helaas is dat om allerlei redenen niet gehaald. Men gaat nu uit van 2027 voor het stuk van de havens van Rotterdam/Kijfhoek naar de Belgische grens. De eerste aanbestedingen zijn inmiddels ook voltooid, er wordt nu gewerkt aan het ontwerp voor het traject.

De laatste versie van de planning (van augustus 2022) is hier te zien: AfbeeldingKlikbare link voor een iets groter plaatje: https://www.ertms.nl/Communities/Common ... _Final.jpg
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door DDietzen »

Wat betekent de "seriematige ombouw" voor SNG en ICNG, waren resp. worden die beide treinen niet al afgeleverd met functionele ETCS aan boord?
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Lynx »

Beide treinen zijn afgeleverd met een oudere ETCS versie, dus die krijgen een upgrade. SNG heeft nog ETCS Baseline 2, ICNG wel ETCS Baseline 3, maar dat is Baseline 3 R1, niet Baseline 3 R2, dus ook die heeft ook nog een update nodig.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Shrek »

Lynx schreef: 06 jan 2023, 11:58 Ik kan mij niet voorstellen dat er 15 jaar geleden al gezegd werd dat er 'binnen een paar jaar' ETCS zou liggen. Het besluit om ETCS aan te leggen in Nederland is namelijk pas zo'n tien jaar geleden genomen, met (als ik mij niet vergis) een initiële planning dat de uitrol in 2022 zou beginnen.
Ok ik corrigeer mezelf, het is nog maar 13 jaar geleden dat ze dat zeiden. Misschien stond er toen nog niets op papier, maar prorail stoefte er maar al te graag mee dat ze wel die intentie hadden.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door rvdborgt »

Lynx schreef: 06 jan 2023, 11:13 Er gaat definitief geen TBL1+ in Roosendaal aangelegd worden aangezien er over een paar jaar ETCS komt te liggen.
Als het meezit, volgens de huidige planning, is dat over 5 jaar.
De beslissing om geen TBL1+ aan te leggen is echter al minstens 1,5 jaar geleden genomen. Op dat moment was dat duidelijk langer dan "een paar jaar" in de toekomst. Er werd overigens al minstens sinds 2016 (!) over TBL1+ in Roosendaal gesproken. En al sinds 2012 over een hogere frequentie van de treinen Antwerpen-Roosendaal. Het resultaat is bedroevend en dat blijft voorlopig zo.

Groetjes,
Rian
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door thejay »

TimJ36 schreef: 26 dec 2022, 22:57
een potentieelstudie van de internationale treinverbindingen tussen Nederland, België en Luxemburg (100 000 euro) om na te gaan hoe het spooraanbod op deze verbindingen het beste kan worden ontwikkeld
  • De reistijd op de trajecten zoveel mogelijk verminderen
  • Een tweede IC naar Nederland: Brussel - Eindhoven of Brussel - Rotterdam
  • De EC Brussel - Basel / EN Brussel - Milaan terug invoeren
Over de Eurocity naar Basel gesproken, op Google Streetview kwam ik toevallig wat I10-rijtuigen in Basel tegen (het SNCF-gedeelte), opname volgens Google van september 2014:

https://www.google.com/maps/@47.548224, ... 312!8i6656
Plaats reactie