Subsidie voor internationaal treinverkeer

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 26 dec 2022, 22:57
een potentieelstudie van de internationale treinverbindingen tussen Nederland, België en Luxemburg (100 000 euro) om na te gaan hoe het spooraanbod op deze verbindingen het beste kan worden ontwikkeld
  • De reistijd op de trajecten zoveel mogelijk verminderen
  • Een tweede IC naar Nederland: Brussel - Eindhoven of Brussel - Rotterdam
  • De EC Brussel - Basel / EN Brussel - Milaan terug invoeren
Vergeet die EC's maar, daar zit amper iemand op te wachten.
Ik vermoed dat het eerder gaat om de inpassing van enkele extra snelle treinen Brussel-Luxemburg met een beperkt aantal stops. Zeker na de werken op L162 gaan die een mooie reistijd hebben, dan is het belangrijk goed uit te zoeken op welke tijdstippen die treinen best rijden.
Ook met Nederland zijn er buiten de huidige plannen zeker nog dingen te onderzoeken. Dit lijkt mij in ieder geval nuttiger dan de zoveelste idiote studie over Dinant-Givet :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 28 dec 2022, 01:01
TimJ36 schreef: 26 dec 2022, 22:57
een potentieelstudie van de internationale treinverbindingen tussen Nederland, België en Luxemburg (100 000 euro) om na te gaan hoe het spooraanbod op deze verbindingen het beste kan worden ontwikkeld
  • De reistijd op de trajecten zoveel mogelijk verminderen
  • Een tweede IC naar Nederland: Brussel - Eindhoven of Brussel - Rotterdam
  • De EC Brussel - Basel / EN Brussel - Milaan terug invoeren
Vergeet die EC's maar, daar zit amper iemand op te wachten.
Ik vermoed dat het eerder gaat om de inpassing van enkele extra snelle treinen Brussel-Luxemburg met een beperkt aantal stops. Zeker na de werken op L162 gaan die een mooie reistijd hebben, dan is het belangrijk goed uit te zoeken op welke tijdstippen die treinen best rijden.
Ook met Nederland zijn er buiten de huidige plannen zeker nog dingen te onderzoeken. Dit lijkt mij in ieder geval nuttiger dan de zoveelste idiote studie over Dinant-Givet :roll:
Als je een snelle IC inlegt naar Luxemburg heb je het per definitie over de stops van de voormalige EC-treinen. Maar dan een trein tot Luxemburg ipv tot Basel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 28 dec 2022, 01:27 Als je een snelle IC inlegt naar Luxemburg heb je het per definitie over de stops van de voormalige EC-treinen. Maar dan een trein tot Luxemburg ipv tot Basel.
Ja inderdaad, maar kan zo'n IC+ best om 7u of 10u vertrekken in Brussel? Wil je uit Luxemburg aankomen voor of na de avondspits?
Het is niet omdat de EC's vroeger op een bepaald uur reden dat dat vandaag de beste oplossing is. Daarom lijkt een studie mij wel zinvol. Ik ben wel benieuwd hoe ze het gaan doen.
CFL heeft een jaar of 10 geleden een ruime enquête gedaan onder de reizigers op de treinen tussen Namen en Luxemburg, misschien gaan ze iets gelijkaardig doen?
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door 4303 »

HLE18 schreef: 27 dec 2022, 10:28
4303 schreef: 27 dec 2022, 06:54 Door de plaatsing van extra E Gates in Londen is de doorlooptijd daar gezakt tov ervoor.
Waarom zijn er eigenlijk 4 van die gates voor niet EU-paspoort en slechts 1 voor EU paspoort (waar dus 80% van het volk door moet)?
Ben net in de vlucht gaan kijken. Het zijn 4 Gates in totaal. 2 voor EU pax en 2 voor niet EU pax.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door trainlovertje »

4303 schreef: 28 dec 2022, 11:29
HLE18 schreef: 27 dec 2022, 10:28
4303 schreef: 27 dec 2022, 06:54 Door de plaatsing van extra E Gates in Londen is de doorlooptijd daar gezakt tov ervoor.
Waarom zijn er eigenlijk 4 van die gates voor niet EU-paspoort en slechts 1 voor EU paspoort (waar dus 80% van het volk door moet)?
Ben net in de vlucht gaan kijken. Het zijn 4 Gates in totaal. 2 voor EU pax en 2 voor niet EU pax.
En waarschijnlijk kan je als EU-burger ook door de gates voor non-EU'ers?
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door HLE18 »

trainlovertje schreef: 28 dec 2022, 11:42
4303 schreef: 28 dec 2022, 11:29
HLE18 schreef: 27 dec 2022, 10:28

Waarom zijn er eigenlijk 4 van die gates voor niet EU-paspoort en slechts 1 voor EU paspoort (waar dus 80% van het volk door moet)?
Ben net in de vlucht gaan kijken. Het zijn 4 Gates in totaal. 2 voor EU pax en 2 voor niet EU pax.
En waarschijnlijk kan je als EU-burger ook door de gates voor non-EU'ers?
Niet dat ik weet, al eens onder mijn voeten gekregen omdat ik in de verkeerde rij stond en het poortje niet open wilde.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door desirootje »

jpvdveer schreef: 26 dec 2022, 18:47 En het nut van de studie mag ook worden betwijfeld. In elk geval voor Nederland is toch al vrij duidelijk hoe het aanbod op niet al te lange termijn verbeterd zal worden.
Vergeet niet dat er meer opties zijn dan HSL 4, het doortrekken van de IC2000 naar Roosendaal en mogelijk verder, Hamont-Weert, mss een beetje vroeg maar de opties voor Gent-Terneuzen mocht die verbinding er komen...
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door jpvdveer »

Ok. Maar als het om dergelijke opties gaat kom je met 100.000 euro voor een studie niet ver.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Dit kwam ik onlangs ook tegen op het internet; https://www.stradalex.com/nl/sl_src_pub ... 1202214951
Wat me uiteraard ook deed denken aan de tijd toen nog P - treinen reden tussen Virton en Luxemburg. Door de CFL.
Komen deze treinen ooit terug, of zit het ook in die studie vervat?
Uiteindelijk zou dat niet slecht zijn voor die regio, die op Luxemburg gericht is...

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Reuel »

De procedure niet veranderd? Ik reis(de) af en toe voor het werk richting het Verenigd Koninkrijk. De Brexit heeft wel veel veranderd.

De paspoort check, duurt enkele seconden langer. Gewoon louter door het feit dat het boekje dient opengeplooid te worden, geswipet door een kaartlezer. Daarna wordt er zeer vaak gevraagd wat jouw zaken zijn in het VK door de Border Force. Zeker als je zegt dat je reist voor het werk, wordt je onderworpen aan een spervuur van vragen. "Conference, physical work, do you work in an essential sector, what is it about?" Voor toeristische reizen is het antwoord gemakkelijk en stellen ze niet meer vragen. Maar daarop antwoorden vergt tijd. Enkele seconden per reiziger, maar x 800 of 900 passagiers, heb je wel een stevige inperking van de capaciteit.

Toch allemaal omslachtiger dan even met uw ID-kaart staan zwaaien een doorlopen.

De Eurostar CEO schreef in september trouwens een niet mis te verstane open brief: https://railinsider.co.uk/2022/09/27/eu ... services/ . Het document is ook integraal terug te vinden op de website van het Britse parlement als je "open letter eurostar CEO" googlet.

Ik heb deze link ook nog gevonden https://www.treintickets.be/treinen/eur ... stregeling. Er zijn wel een behoorlijk aantal treinen minder, in vergelijking met vandaag. Zeker als je verder uit het VK terugreist, erg vervelend die beperkte capaciteit.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Malista »

Wow, een internationale treinverbindingen tussen Nederland, België en Luxemburg. Als men nog een naam zoekt ken men deze de Benelux trein noemen. :wink:

Een eerste logische verbinding zou zijn Luxemburg - Brussel - Amsterdam. Indien deze trein als een reguliere IC trein wordt uitgevoerd met een redelijke snelheid waar je zonder reservatie kan opstappen denk ik dat we een concurrent hebben voor de auto en de huidige vliegroute Luxemburg - Schiphol. Maar als je de klassieke route via lijn 162/161 volgt moet je Brussel inrijden via Schaarbeek en daarna kop maken in Brussel-Zuid. Tenzij je enkel het station 'Brussel-Luxemburg' en Schuman aandoet waarna je voorgaat richting Mechelen, Antwerpen en Noorderkempen.

Een ander traject zou (Nancy/Metz -) Luxemburg - Luik - Maastricht (- Aken) kunnen zijn. Maar deze moet dan via lijn 42 die een zeer lage referentie snelheid heeft en grotendeels enkelspoor. Het leuke aan deze verbinding is dat je aansluitingen faciliteert tot 5 verschillende landen.

Een nog experimenteler alternatief kan zijn de trein is het traject Luxemburg, Aarlen, Libramont, Namen, Ottignies, Leuven, Zaventem Luchthaven, Mechelen, Antwerpen, Noorderkempen. maar voor reizigers naar Brussel is een overstap in de luchthaven niet altijd praktisch.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door LML »

Nog het meest realistische is de IC van/naar Hamont verlengen naar Weert. Evt. de laatste 9 km elektrificeren op Nederlandse bodem, langs Belgische kant is alles klaar. Maar daar moet Nederland (nog) over beslissen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
fietser
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2016, 14:57

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door fietser »

Van de grens tot de aansluiting met de spoorlijn Eindhoven - Weert slechts 40 km/u. Dat lijkt me voor een Ic niet hoog genoeg. Als je die snelheid omhoog wilt hebben, dan moeten de niet actief beveiligde overwegen op het traject worden vervangen, opgeheven of beveiligd en er moet een treinbeveiligingssysteem komen.
Dat beveiligingssysteem moet meteen ETCS worden en ik zie ProRail niet opeens buiten het programma ERTMS om een stukje spoor van ETCS voorzien om de verlenging van IC van/naar Hamont naar Weert mogelijk te maken. De focus ligt eerst op Europoort - Kijfhoek - Belgische Grens(*), en dat zou de mogelijkheid moeten opleveren om meer reizigerstreinen tussen Essen en Roosendaal te laten rijden.
Ik verwacht de komende tien jaar nog geen reizigerstreinen tussen Hamont en Weert.

(*) OV SAAL (Schiphol Amsterdam Almere Lelystad) en de Noordelijke nevenlijnen vallen ook onder het programma, maar zijn voor België niet direct relevant.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door pietje »

fietser schreef: 03 jan 2023, 19:28 Van de grens tot de aansluiting met de spoorlijn Eindhoven - Weert slechts 40 km/u. Dat lijkt me voor een Ic niet hoog genoeg. Als je die snelheid omhoog wilt hebben, dan moeten de niet actief beveiligde overwegen op het traject worden vervangen, opgeheven of beveiligd en er moet een treinbeveiligingssysteem komen.
De dingen die je daar aanhaalt zijn eigenlijk gewoon de uitvluchten die Prorail en/of de overheid gebruikt om het vooral niet te moeten doen.
Dat beveiligingssysteem moet meteen ETCS worden en ik zie ProRail niet opeens buiten het programma ERTMS om een stukje spoor van ETCS voorzien om de verlenging van IC van/naar Hamont naar Weert mogelijk te maken.
Dat hoeft niet, maar men kan enkel ETCS verplichten aan de operatoren, dus als men ATB zou installeren, zal in de praktijk hoogstwaarschijnlijk niemand daar gebruik van maken.

Los daarvan vergeet je ook te vermelden dat de IC Antwerpen - Hamont op de drukke momenten gereden wordt met dubbeldekkers met een elektrische Loc voor/achter. Van dat type materiaal heeft zowel NMBS als NS geen enkel exemplaar dat in het andere land kan en/of mag rijden, dus dat lijkt mij alvast een veel moeilijker (=duurder) probleem dan het verhogen van de lijnsnelheid en beveiliging van een 10-tal kilometers spoor
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door jan_olieslagers »

Het een is een probleem van de operator, het andere betreft infra. Geen verband, dus, maar het wordt er niet simpeler op
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie