Subsidie voor internationaal treinverkeer

Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Hierbij volgend bericht (indien dit soort persberichten hier gedeeld mogen worden);
https://news.belgium.be/nl/subsidie-voo ... ersverkeer
Er is hier sprake van potentieelstudie voor verbindingen naar L en NL.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor het delen! Het is niet aan mij om te zeggen wat mag en wat niet, maar ik kan me geen enkel bezwaar voorstellen. Hoogstens ware dit beter geplaatst in de rubriek "nieuwstopic?!".

Bij nader toezien: het gaat hem ocharme over 2 miljoen euronen, een habbekrats naar spoornormen. Daarvan gaat dan nog het overgrote deel naar de Eurostarterminal in Brussel-Zuid, slechts 100.000 voor een studie over internationale treinverbindingen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door JHS2013 »

1,9 miljoen voor “veiligheidsinfrastructuur” die eigenlijk helemaal niet zou mogen bestaan. Ik kan toch zinnigere en doeltreffende dingen verzinnen om met dat geld te doen…
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door HLE18 »

De Eurostarterminal is pas vernieuwd wat moet daar dan nog veranderen? Die in Londen zou anders wel wat uitbreiding kunnen gebruiken.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door jpvdveer »

En het nut van de studie mag ook worden betwijfeld. In elk geval voor Nederland is toch al vrij duidelijk hoe het aanbod op niet al te lange termijn verbeterd zal worden.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door DDietzen »

HLE18 schreef: 26 dec 2022, 18:27 De Eurostarterminal is pas vernieuwd wat moet daar dan nog veranderen?
Uitbreiding wegens reizigersgroei zou in ieder geval niet nodig moeten zijn, ik zou juist een afname van het aantal Eurostarreizigers in Brussel verwachten (of op z'n minst geen toename) omdat reizigers uit Nederland steeds meer zullen opstappen in Amsterdam of Rotterdam, in plaats van Brussel.
Of heeft de recente vernieuwing geen rekening gehouden met de nieuwe formaliteiten na Brexit? Dat is immers het huidige euvel in Londen, de terminal is daar hetzelfde maar de capaciteit sinds de intensievere formaliteiten veel lager.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door 4303 »

De capaciteit in London is even groot gebleven als voor Brexit. Ook de doorloopsnelheid is dezelfde gebleven na de Brexit. In het begin was het wat aanpassen en zoeken, maar tegenwoordig loopt dit weer soepel hoor. En de terminal in London zou idd groter mogen, maar helaas is daar geen plaats voor.
Wat betreft Brussel, die is inderdaad goed voor 800 man per trein.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door TimJ36 »

een potentieelstudie van de internationale treinverbindingen tussen Nederland, België en Luxemburg (100 000 euro) om na te gaan hoe het spooraanbod op deze verbindingen het beste kan worden ontwikkeld
  • De reistijd op de trajecten zoveel mogelijk verminderen
  • Een tweede IC naar Nederland: Brussel - Eindhoven of Brussel - Rotterdam
  • De EC Brussel - Basel / EN Brussel - Milaan terug invoeren
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door DDietzen »

4303 schreef: 26 dec 2022, 22:13 De capaciteit in London is even groot gebleven als voor Brexit. Ook de doorloopsnelheid is dezelfde gebleven na de Brexit. In het begin was het wat aanpassen en zoeken, maar tegenwoordig loopt dit weer soepel hoor. En de terminal in London zou idd groter mogen, maar helaas is daar geen plaats voor.
Wat nu? Ik heb eerder in forumposts (ofwel hier ofwel bij OV in Nederland) en de daarin gelinkte officiële documenten toch wel degelijk gelezen dat de capaciteit in de Londense terminal tegenwoordig beperkt is tot 1500 personen per uur, en dat dat is veroorzaakt door nieuwe controles na Brexit. Was dat dan enkel een kwestie van 'even onze draai vinden'? Hoe kan de doorloopsnelheid gelijk zijn gebleven terwijl er extra controles zijn geïntroduceerd, en als het gelijk is, waarom moet men dan nu langer van tevoren dan vroeger in het station aanwezig zijn volgens de Eurostarwebsite?
Sowieso heb ik erg veel moeite te geloven dat die capaciteit vóór Brexit en corona al even beperkt was als nu; destijds reden er in de spitsen zeker drie volle treinen à 900 reizigers per uur, dat is nu toch niet meer zo?
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door 4303 »

Elke morgen vertrekken er 4 treinen op 1 uur. 9018 (10:26), 9074 (10:34), 9126 (11:04) en 9022 (11:31). En die zitten bijna altijd vol. Dus komt neer op 3200 man op 1 uur…
Op verschillende andere tijdstippen van de dag vertrekken er 3 treinen per uur in Londen.

Door de plaatsing van extra E Gates in Londen is de doorlooptijd daar gezakt tov ervoor.
Voor de reizigers zelf is er eigenlijk niets veranderd. Ipv hun ID kaart af te geven, geven ze nu hun paspoort af… de rest is allemaal hetzelfde gebleven.
De reden waarom Eurostar je aanraadt om vroeger te komen, ligt aan de informatica die door de Belgische en Franse politie gebruikt worden (ik weet niet of het dezelfde software is). Hun informaticasystemen doen er nu iets langer over om de paspoorten te lezen. En de nieuwe Belgische paspoorten moeten soms zelfs 3 of 4 keer door de computer gehaald worden om gelezen te worden. Hopelijk kunnen deze 2 problemen in de toekomst aangepakt worden.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door HLE18 »

4303 schreef: 27 dec 2022, 06:54 Door de plaatsing van extra E Gates in Londen is de doorlooptijd daar gezakt tov ervoor.
Waarom zijn er eigenlijk 4 van die gates voor niet EU-paspoort en slechts 1 voor EU paspoort (waar dus 80% van het volk door moet)?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door DDietzen »

Om EU-burgers te pesten voor Brexit? :lol:
4303 schreef: 27 dec 2022, 06:54 Elke morgen vertrekken er 4 treinen op 1 uur. 9018 (10:26), 9074 (10:34), 9126 (11:04) en 9022 (11:31). En die zitten bijna altijd vol. Dus komt neer op 3200 man op 1 uur…
Op verschillende andere tijdstippen van de dag vertrekken er 3 treinen per uur in Londen.
Als ik mag muggenziften: van 10:26 tot 11:31 is meer dan één uur :mrgreen:
Maar da's goed om te weten. Ik wist niet dat het verkeer alweer zo aangetrokken was. Had het graag zelf opgezocht, maar de altijd zo handige pdf-dienstregeling op de Eurostarwebsite is weg :cry: en ik heb geen flauw idee wat een representatieve Eurostar-dienstregelingsdag is tegenwoordig.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door 4303 »

Beste ,
In bijlage kan u alle vertrekken en aankomsten zien in Londen. Eveneens het aantal reizigers per trein. Zo hebt u een idee van het aantal treinen en reizigers per dag.
75A48378-8675-4859-8DD0-7F210EC8403B.jpeg
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door 4303 »

HLE18 schreef: 27 dec 2022, 10:28
4303 schreef: 27 dec 2022, 06:54 Door de plaatsing van extra E Gates in Londen is de doorlooptijd daar gezakt tov ervoor.
Waarom zijn er eigenlijk 4 van die gates voor niet EU-paspoort en slechts 1 voor EU paspoort (waar dus 80% van het volk door moet)?
Daar heb ik eigenlijk nooit op gelet… zal er morgen eens naar gaan kijken en eventueel vragen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer

Bericht door rdv »

4303 schreef: 27 dec 2022, 06:54 Elke morgen vertrekken er 4 treinen op 1 uur. 9018 (10:26), 9074 (10:34), 9126 (11:04) en 9022 (11:31). En die zitten bijna altijd vol. Dus komt neer op 3200 man op 1 uur…
Op verschillende andere tijdstippen van de dag vertrekken er 3 treinen per uur in Londen.

Door de plaatsing van extra E Gates in Londen is de doorlooptijd daar gezakt tov ervoor.
Voor de reizigers zelf is er eigenlijk niets veranderd. Ipv hun ID kaart af te geven, geven ze nu hun paspoort af… de rest is allemaal hetzelfde gebleven.
De reden waarom Eurostar je aanraadt om vroeger te komen, ligt aan de informatica die door de Belgische en Franse politie gebruikt worden (ik weet niet of het dezelfde software is). Hun informaticasystemen doen er nu iets langer over om de paspoorten te lezen. En de nieuwe Belgische paspoorten moeten soms zelfs 3 of 4 keer door de computer gehaald worden om gelezen te worden. Hopelijk kunnen deze 2 problemen in de toekomst aangepakt worden.
Als de politie er langer over doet om de paspoorten in te lezen, dan vroeger, dan is de doorlooptijd toch langer?
Ik had ook begrepen dat alle paspoorten nu afgestempeld moeten worden, dus ook bijkomende handeling en tijd.
Plaats reactie