En dat zeggen ze al 15 jaar
Subsidie voor internationaal treinverkeer
Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer
Ik kan mij niet voorstellen dat er 15 jaar geleden al gezegd werd dat er 'binnen een paar jaar' ETCS zou liggen. Het besluit om ETCS aan te leggen in Nederland is namelijk pas zo'n tien jaar geleden genomen, met (als ik mij niet vergis) een initiële planning dat de uitrol in 2022 zou beginnen. Helaas is dat om allerlei redenen niet gehaald. Men gaat nu uit van 2027 voor het stuk van de havens van Rotterdam/Kijfhoek naar de Belgische grens. De eerste aanbestedingen zijn inmiddels ook voltooid, er wordt nu gewerkt aan het ontwerp voor het traject.
De laatste versie van de planning (van augustus 2022) is hier te zien: Klikbare link voor een iets groter plaatje: https://www.ertms.nl/Communities/Common ... _Final.jpg
De laatste versie van de planning (van augustus 2022) is hier te zien: Klikbare link voor een iets groter plaatje: https://www.ertms.nl/Communities/Common ... _Final.jpg
Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer
Wat betekent de "seriematige ombouw" voor SNG en ICNG, waren resp. worden die beide treinen niet al afgeleverd met functionele ETCS aan boord?
Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer
Beide treinen zijn afgeleverd met een oudere ETCS versie, dus die krijgen een upgrade. SNG heeft nog ETCS Baseline 2, ICNG wel ETCS Baseline 3, maar dat is Baseline 3 R1, niet Baseline 3 R2, dus ook die heeft ook nog een update nodig.
Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer
Ok ik corrigeer mezelf, het is nog maar 13 jaar geleden dat ze dat zeiden. Misschien stond er toen nog niets op papier, maar prorail stoefte er maar al te graag mee dat ze wel die intentie hadden.Lynx schreef: ↑06 jan 2023, 11:58 Ik kan mij niet voorstellen dat er 15 jaar geleden al gezegd werd dat er 'binnen een paar jaar' ETCS zou liggen. Het besluit om ETCS aan te leggen in Nederland is namelijk pas zo'n tien jaar geleden genomen, met (als ik mij niet vergis) een initiële planning dat de uitrol in 2022 zou beginnen.
Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer
Als het meezit, volgens de huidige planning, is dat over 5 jaar.
De beslissing om geen TBL1+ aan te leggen is echter al minstens 1,5 jaar geleden genomen. Op dat moment was dat duidelijk langer dan "een paar jaar" in de toekomst. Er werd overigens al minstens sinds 2016 (!) over TBL1+ in Roosendaal gesproken. En al sinds 2012 over een hogere frequentie van de treinen Antwerpen-Roosendaal. Het resultaat is bedroevend en dat blijft voorlopig zo.
Groetjes,
Rian
Re: Subsidie voor internationaal treinverkeer
Over de Eurocity naar Basel gesproken, op Google Streetview kwam ik toevallig wat I10-rijtuigen in Basel tegen (het SNCF-gedeelte), opname volgens Google van september 2014:TimJ36 schreef: ↑26 dec 2022, 22:57een potentieelstudie van de internationale treinverbindingen tussen Nederland, België en Luxemburg (100 000 euro) om na te gaan hoe het spooraanbod op deze verbindingen het beste kan worden ontwikkeld
- De reistijd op de trajecten zoveel mogelijk verminderen
- Een tweede IC naar Nederland: Brussel - Eindhoven of Brussel - Rotterdam
- De EC Brussel - Basel / EN Brussel - Milaan terug invoeren
https://www.google.com/maps/@47.548224, ... 312!8i6656