werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Plaats reactie
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Bericht door dovaere »

Weet iemand een link naar een Duitse pagina met een overzicht van grote geplande werken de komende jaren?
(Zelf weet ik als Duits-onkundige niet waar ik moet gaan beginnen zoeken in een vreemde taal).

Achtergrond:
Als reiziger ben ik aan het kijken naar een treinreis België-Salzburg volgende zomer.
Als geïnteresseerde lees ik dat er groot onderhoud nodig is aan het Duits spoor, (bijvoorbeeld aan Mannheim-Frankfurt).
Voor de reiziger worden omleidingen of treinen die niet rijden pas enkele maanden vooraf "bekend gemaakt", als je als freak de resultaten van de reisplanner begint uit te pluizen.
Maar er is toch vooraf al bekend: lijn X, Y en Z zijn dringend aan onderhoud toe de komende jaren?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Bericht door DDietzen »

DB publiceert ieder jaar een overzichtje met "Großbaustellen" (grote werken). Overzichtje van de rest van dit jaar bijvoorbeeld hier. Geen idee wanneer de lijst voor 2023 gepubliceerd wordt, ik zou gokken rond de start van de nieuwe dienstregeling.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Bericht door dovaere »

Belangrijk voor wie de komende dagen (weken?) richting Stuttgart/München reist:
Zaterdag (22/7) is in het zuiden van Frankfurt een spoorbrug aangereden door een vrachtwagen.
Impact voor Belgische treinreizigers is dat een overstap in Frankfurt Hbf vandaag niet mogelijk is o.a. richting Stuttgart/München (bv. ICE13-ICE595), omdat deze langeafstandstreinen omrijden via station Frankfurt Süd.

Een overstap in Frankfurt Lufthafen op andere treinen via Mannheim lukt wel (bv. ICE13-ICE595 naar Stuttgart/München, tenminste als de overstaptijd van 10 minuten gehaald wordt.
https://www.bahn.de/service/fahrplaene/aktuell
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Bericht door dovaere »

Belangrijk voor wie de komende dagen (weken?) richting Stuttgart/München reist:
Zaterdag (22/7) is in het zuiden van Frankfurt een spoorbrug aangereden door een vrachtwagen.
Impact voor Belgische treinreizigers is dat een overstap in Frankfurt Hbf vandaag niet mogelijk is o.a. richting Stuttgart/München (bv. ICE13-ICE595), omdat deze langeafstandstreinen omrijden via station Frankfurt Süd.

Een overstap in Frankfurt Lufthafen op andere treinen via Mannheim lukt wel (bv. ICE13-ICE515 naar Stuttgart/München, tenminste als de overstaptijd van 10 minuten gehaald wordt.
https://www.bahn.de/service/fahrplaene/aktuell
Laatst gewijzigd door dovaere op 31 jul 2023, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Bericht door rdv »

Ik verkies altijd overstap op de luchthaven. Met een beetje geluk overstap op hetzelfde perron, en indien er een overstap nodig is, is het wellicht korter aangezien er maar twee perrons zijn.
In Hbf zit je met kopperrons, dus lange looptijden.
Laatst gewijzigd door rdv op 01 aug 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Bericht door dovaere »

rdv schreef: 31 jul 2023, 17:38 Ik verkies altijd overstap op de luchthaven. Met ee beerje geluk overstap op hetzelfde perron, en indien er een overstap nodig is, is het wellicht korter aangezien er maar twee perrons zijn.
In Hbf zit je met kopperrons, dus Lange looptijden.
Goed argument. Als ik die mogelijkheid vooraf kende, had ik die ook gekozen, omdat het mij zekerder lijkt om de "krapste" overstaptijd eerder in je reisschema te hebben, je kunt dan nog bijsturen als er problemen opdoemen in DB Navigator.
Nu kocht ik een ticket op basis van wat DB mij voorschotelde.

Vandaag stuurde DB mails en app-meldingen dat het morgen en overmorgen hetzelfde liedje is.
Voor mijn eigen reisdag, vrijdag, verwacht ik dus ook nog een mail dat mijn treinbinding opgegeven wordt. Ik heb alvast preventief ook op die tweede trein vier goede zitplaatsen voor mijn gezin met kinderen gereserveerd om zeker geen gedoe te hebben. Ik heb nu samen 5 reserveringen gedaan bij twee "goedkope" Supersparpreisen, voor ons een goede investering in zekerheid...
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: werken aan het spoor in Duitsland

Bericht door dovaere »

Frankfurt-Mannheim
Vanaf half juli wordt de Riedbahn voor vijf maand volledig gesperd.

Erger nog, even verderop tussen Rastatt en Baden-Baden, tussen 10 en 30 augustus 2024:
Dan raak je nauwelijks meer in Basel met een Duitse ICE oc EC (tenzij je voor die paar kilometer overstapt op de S7 (die ook slechts uurlijks gaat rijden), wat je in de praktijk twee uur extra kost als je rekening houdt met een overstaptijd van minstens 10 minuten).
Reden: drie weken werken aan de Rheintalbahn tussen die twee plaatsen.
Dat wordt een mooie flessenhals voor het vakantieverkeer van/naar Zwitserland...
Laatst gewijzigd door dovaere op 04 nov 2023, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: werken aan het spoor in Duitsland

Bericht door Portbou »

dovaere schreef: 03 nov 2023, 16:24 Dat wordt een mooie flessenhals voor het vakantieverkeer van/naar Zwitserland...
En iets verderop is er dan de Gotthardtunnel waarvan enkele dagen geleden bekend raakte dat hij pas tegen september 2024 weer 100% open zal zijn. Moeilijk jaar...
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Bericht door dovaere »

En de Fréjustunnel (Turijn-Lyon) is dan mogelijk nog gesloten.

Wie als alternatief de route over Parijs kiest, mag bovendien tot 11 augustus (en daarna) concurreren met Olympische Spelen-gangers voor dure tickets
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Bericht door kika »

Ik zit met de oorspronkelijke vraag, ongeveer: ik zie dat er veel meer overstappen zijn tussen Frankfurt en Brussel op 17 november als wat ik uit het verleden ken. Langs Siegen, Stollenberg bus naar Aken en wat weet ik. Om dan op de ice10 te stappen die ook gewoon Frankfurt-Brussel rijdt. Ik zie dat de Nightjet maar tot Aachen rijdt (vertrek donderdag).
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Bericht door ovspotter_be »

Die week zijn er weer werkzaamheden in Köln vermoed ik, ICE stopt in Köln-Ehrenfeld ipv Köln Hbf en aan de reistijd te zien rijdt de Eurostar (ex-Thalys) via Rheydt naar Köln Hbf.
De Nightjet rijdt wel degelijk door naar Brussel, maar de reisplanners geven dit hoogstwaarschijnlijk niet aan omdat er in Aachen een overstap is van 7 minuten op de L naar Spa-Géronstère waardoor je 25min. eerder in Brussel arriveert.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: werken aan het spoor in Duitsland en Oostenrijk

Bericht door kika »

Dankjewel, allemaal uitzoeken, andere mogelijke eindhalte of tijden ingeven, niet alle locaties kennen of weten wanneer er werken zijn: het blijft toch gedoe als je niet regelmatig in de buurt bent. En zelfs al ben je in de buurt: "opgepast, er zijn werken op deze lijn" die dan misschien enkel in het weekend zijn.
Plaats reactie