geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 05 okt 2022, 08:51
Shrek schreef: 04 okt 2022, 22:31 de toeristen zullen wel gewoon doen wat eurostar vraagt en een dag eerder of later reizen.
Deze gedachtengang is weer een mooi voorbeeld van hoe de spoorwegen nog steeds onvoldoende klantgericht zijn en nog steeds menen dat de klant (of de gebruiker zoals zij de klanten liever noemen) zich maar moet aanpassen.
Maar wat isndan het alternatief? Hoe zou jij dat weekend mensen van Brussel naar Londen brengen zonder bussen of vliegtuigen te gebruiken?
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 4303 »

260689 schreef: 04 okt 2022, 21:43
4303 schreef: 03 okt 2022, 18:21
Portbou schreef: 03 okt 2022, 17:21

Schrijf jij nu dat Waalse bestuurders niet in Vlaanderen mogen rijden ?
Dat zal ik toch wel verkeerd begrepen hebben. Hoe werkt dat anders op een verbinding als Oostende-Eupen ?
Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
Wat doe je dan met de Eurostar Amsterdam - Brussel - Londen? Oke, die worden meestal gedaan door gehuurde NS machinisten. En trouwens, Eurostar en Thalys zijn al op papier 1 geheel, Eurostar dus. Maar ze willen pas eind 2024 het aan het grote publiek voorstellen.
NS bestuurders doen enkel de treinen tussen Brussel en Amsterdam. Zij hebben geen kennis van de lijn, reglementering of taal tussen Brussel en Londen.
Op papier is dit idd 1 bedrijf. Het operationele gedeelte is echter nog volledig gescheiden. Dit zal ten vroegste in 2024 veranderen.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door stijn »

Portbou schreef: 05 okt 2022, 08:51 Dat Eurostar - met al zijn evidente voordelen - er bijna 30 jaar na zijn opstart nog steeds niet in geslaagd is om de andere modi weg te concurreren zou tot denken moeten aanzetten. Maar het zal blijkbaar nog niet voor vandaag zijn.
Hier ben ik het niet mee eens...

Voor Eurostar waren er veel vluchten per dag:

Op Heathrow SN 9, BA 6, BD 5
Op City SN 5, VLM ook 5 maar vanuit Antwerpen.

Vandaag nog maar een paar per dag:

Op Heathrow SN 3, BA 3.

Ik denk dat 80% van de passagiers op die overgebleven vluchten overstapt op een andere vlucht in Heathrow of Brussel.

MAW... er zijn vandaag geen vluchten meer op City en 70% minder op Heathrow.

De transferpassagiers zal je nooit winnen... tenzij de trein tot op de luchthaven rijdt... wat in London niet gaat gebeuren... en men een oplossing vindt voor de bagage.... wat nu in vele gevallen een hel is.

Ik geloof dus wel dat Eurostar de luchtvaart weggeconcurreerd heeft op de zuivere trafiek Brussel-London, net zoals Thalys dat gedaan heeft tussen Brussel en Parijs / Amsterdam.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 4303 »

Portbou schreef: 05 okt 2022, 08:51
Shrek schreef: 04 okt 2022, 22:31 de toeristen zullen wel gewoon doen wat eurostar vraagt en een dag eerder of later reizen.
Deze gedachtengang is weer een mooi voorbeeld van hoe de spoorwegen nog steeds onvoldoende klantgericht zijn en nog steeds menen dat de klant (of de gebruiker zoals zij de klanten liever noemen) zich maar moet aanpassen.

Een dag eerder is een gewone donderdag-werkdag en dus geen deel van het lang weekend. Een dag later is het zaterdag en is er al 1/3de van het verlengd weekend verloren.

Gelukkig hebben de toeristen nog andere opties dan Eurostar.

Helaas zijn dat opties met klimaatonvriendelijke vliegtuigen of met sociaal-uitgebuite buschauffeurs uit Oost-Europa.

Dat Eurostar - met al zijn evidente voordelen - er bijna 30 jaar na zijn opstart nog steeds niet in geslaagd is om de andere modi weg te concurreren zou tot denken moeten aanzetten. Maar het zal blijkbaar nog niet voor vandaag zijn.
Je maakt echt problemen waar er geen zijn…. Er zijn nooit tickets verkocht voor deze dagen, dus er zijn geen “gedupeerde”.
Wat betreft het vliegtuig: bij mijn weten zijn er geen vluchten meer vanuit België naar Londen. Maar ik kan mis zijn….
En wat betreft omleidingen, het was in dit geval operationeel echt wel onmogelijk om dit te organiseren. Vergeet niet dat wij niet met Marklin treintjes rijden maar met echte treinen met echte mensen. Hierdoor moeten wij, gelukkig maar, voldoen aan een hele hoop voorwaarden om te mogen rijden. Deze voorwaarden kunnen niet voldaan worden langs de voorgestelde omleidingsreisweg. Dus, spijtig genoeg geen treinen op 11 en 12 november.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door stijn »

4303 schreef: 05 okt 2022, 09:50 ...
Wat betreft het vliegtuig: bij mijn weten zijn er geen vluchten meer vanuit België naar Londen. Maar ik kan mis zijn….
...
Zie vorige post... 6 dus, maar gericht op transfertpassagiers... ;-)
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 4303 »

Sorry, je hebt net voor mij gepost, dus nu pas gezien… :D
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rvdborgt »

4303 schreef: 05 okt 2022, 09:50 En wat betreft omleidingen, het was in dit geval operationeel echt wel onmogelijk om dit te organiseren. Vergeet niet dat wij niet met Marklin treintjes rijden maar met echte treinen met echte mensen. Hierdoor moeten wij, gelukkig maar, voldoen aan een hele hoop voorwaarden om te mogen rijden. Deze voorwaarden kunnen niet voldaan worden langs de voorgestelde omleidingsreisweg. Dus, spijtig genoeg geen treinen op 11 en 12 november.
Wat is er op 11 november anders dan de omleidingen toen de uitrit van Brussel-Zuid naar het zuiden dicht was? Is de doorrit in Halle station op 11 november mogelijk, komende van lijn 26?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 05 okt 2022, 10:09
4303 schreef: 05 okt 2022, 09:50 En wat betreft omleidingen, het was in dit geval operationeel echt wel onmogelijk om dit te organiseren. Vergeet niet dat wij niet met Marklin treintjes rijden maar met echte treinen met echte mensen. Hierdoor moeten wij, gelukkig maar, voldoen aan een hele hoop voorwaarden om te mogen rijden. Deze voorwaarden kunnen niet voldaan worden langs de voorgestelde omleidingsreisweg. Dus, spijtig genoeg geen treinen op 11 en 12 november.
Wat is er op 11 november anders dan de omleidingen toen de uitrit van Brussel-Zuid naar het zuiden dicht was? Is de doorrit in Halle station op 11 november mogelijk, komende van lijn 26?

Groetjes,
Rian
Halle was toen wel open, nu niet. Doorrit naar L94 is dus niet mogelijk.
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rdv »

4303 schreef: 05 okt 2022, 09:50
Je maakt echt problemen waar er geen zijn…. Er zijn nooit tickets verkocht voor deze dagen, dus er zijn geen “gedupeerde”.
Dat is toch een beetje kort door de bocht, er zijn mensen die rekenen op die treinen voir hun dagelijkse of wekelijkse pendel.
Dat is net hetzelfde als zeggen, we gaan L50 een weekend sluiten, zonder omleidingen of bussen te voorzien, en zeggen: er zijn geen gedupeerden.
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rdv »

stijn schreef: 05 okt 2022, 09:55
4303 schreef: 05 okt 2022, 09:50 ...
Wat betreft het vliegtuig: bij mijn weten zijn er geen vluchten meer vanuit België naar Londen. Maar ik kan mis zijn….
...
Zie vorige post... 6 dus, maar gericht op transfertpassagiers... ;-)
Er zijn nog altijd mensen die voor een citytrip of zaken met het vliegtuig naar Londen gaan hoor. Zeker met de bijkomende controles is Eurostar in bepaalde gevallen trager dan het vliegtuig.

SN en BA zaten ook een tijd in dezelfde alliance, waardoor er meer vluchten voor transfer nodig waren dan nu.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 260
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door DDietzen »

Ik kan me alleen maar aansluiten bij rdv en Portbou: je kan niet zomaar de vervoersvraag tussen twee hoofdsteden op een dag wegtoveren. Niet iedereen is een flexibele keuzereiziger, integendeel: velen moeten gewoon op een bepaald moment op een bepaalde dag ergens zijn en gaan niet hun hele agenda omgooien of een dag eerder/later reizen plus een extra overnachting inplannen alleen maar om per se met een normaal rijdende Eurostar te reizen.
Shrek schreef: 05 okt 2022, 08:56
Portbou schreef: 05 okt 2022, 08:51
Shrek schreef: 04 okt 2022, 22:31 de toeristen zullen wel gewoon doen wat eurostar vraagt en een dag eerder of later reizen.
Deze gedachtengang is weer een mooi voorbeeld van hoe de spoorwegen nog steeds onvoldoende klantgericht zijn en nog steeds menen dat de klant (of de gebruiker zoals zij de klanten liever noemen) zich maar moet aanpassen.
Maar wat isndan het alternatief? Hoe zou jij dat weekend mensen van Brussel naar Londen brengen zonder bussen of vliegtuigen te gebruiken?
Ervan uitgaand dat Eurostar niet omgeleid kan worden wegens beperkte lijn- en taalkennis, heb ik nog wel een ideetje:
  • Eurostar inkorten tot Lille-Europe - Londen
  • Pendeldienst tussen Brussel-Zuid en Lille-Flandres met bicourant MS96, waar reizigers dan naar Lille Europe kunnen wandelen om in te checken voor de Eurostar die daar begint/eindigt. Route bijvoorbeeld via L50A en L75. Met één omloop kun je waarschijnlijk iedere drie uur rijden, als er een goed pad te vinden is; anders twee omlopen in een tweeuursdienst
  • Personeel dat normaal in de Brusselse terminal zit ingeroosterd (van Eurostar, Belgische en Britse grenspolitie/douane of wat er al niet meer zit aan checks voor vertrek) verplaats je met diezelfde trein naar de terminal van Lille, om het personeel daar te versterken zodat die terminal ook de bijkomende reizigers uit Brussel kan verwerken
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 4303 »

rdv schreef: 05 okt 2022, 11:55
4303 schreef: 05 okt 2022, 09:50
Je maakt echt problemen waar er geen zijn…. Er zijn nooit tickets verkocht voor deze dagen, dus er zijn geen “gedupeerde”.
Dat is toch een beetje kort door de bocht, er zijn mensen die rekenen op die treinen voir hun dagelijkse of wekelijkse pendel.
Dat is net hetzelfde als zeggen, we gaan L50 een weekend sluiten, zonder omleidingen of bussen te voorzien, en zeggen: er zijn geen gedupeerden.
Dat is niet hetzelfde, maar goed. Ik zeg het nog eens, er is geen alternatief. Het feit dat zowel Thalys als TGV als Eurostar geen treinen laat rijden, dat zegt toch genoeg.
Maar ja, ik weet het, wij zijn prutsers die niet weten waar we mee bezig zijn en die liever geen reizigers hebben, want die doen ambetant.
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rdv »

Maar ja, ik weet het, wij zijn prutsers die niet weten waar we mee bezig zijn en die liever geen reizigers hebben, want die doen ambetant.
Dat zeg ik niet, en ik weet heel goed dat de oplossing niet eenvoudig is.
Maar de oplossing start met het erkennen van het belang van deze verbindingen, en dat gaat verder dan toerisme en zaken.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door stijn »

rdv schreef: 05 okt 2022, 11:59 Er zijn nog altijd mensen die voor een citytrip of zaken met het vliegtuig naar Londen gaan hoor. Zeker met de bijkomende controles is Eurostar in bepaalde gevallen trager dan het vliegtuig.

SN en BA zaten ook een tijd in dezelfde alliance, waardoor er meer vluchten voor transfer nodig waren dan nu.
We zijn nu wel redelijk off-topic..
Dat er nog wel degelijk vliegen met eindbestemming London schreef ik ook een post erboven... 80% transfer, 20% Origin / Destination). Maar dat is minimaal in vergelijking met vroeger.

Bij mijn weten heeft SN (Sabena) nooit in dezelfde alliantie gezeten... ze waren ooit met Air France en dan met Swissair tot aan het faillissement.
Maar ik steek er m'n hand niet voor in 't vuur...
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rdv »

DDietzen schreef: 05 okt 2022, 12:09 Ik kan me alleen maar aansluiten bij rdv en Portbou: je kan niet zomaar de vervoersvraag tussen twee hoofdsteden op een dag wegtoveren. Niet iedereen is een flexibele keuzereiziger, integendeel: velen moeten gewoon op een bepaald moment op een bepaalde dag ergens zijn en gaan niet hun hele agenda omgooien of een dag eerder/later reizen plus een extra overnachting inplannen alleen maar om per se met een normaal rijdende Eurostar te reizen.
Het gaat om 4 hoofdsteden (Brussel, Paris, London, Amsterdam) en nog een paar andere miljoenensteden (Rotterdam, Koeln, Dusseldorf, Lille).
Plaats reactie