geen HST verkeer naar Parijs 11 november

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 05 okt 2022, 18:27 jij vindt dat misschien een aantrekkelijk alternatief, maar daarom vindt Eurostar dat nog niet. Zij willen hun klanten een praktische, snelle, stipte verbinding aanbieden. Dat lukt sowieso niet op 11 november, dan kan ik heel goed begrijpen dat zij liever niets aanbieden dan iets slecht. Een product dat niet verkocht is gaat je reputatie niet schaden, reizigers op bussen of in lange files aan de checkin in Lille doen dat wel.
Da's dan dikke pech als je per se die dag moet reizen. Zeker als het is omdat de reputatie het allerbelangrijkste lijkt en die absoluut bewaard moet blijven (voor zover die nog bewaard is).
Moest er concurrentie bestaan op die verbindingen, had men waarschijnlijk meer moeite gedaan om klanten te winnen. "Weg met de monopolies bij het spoor!" dan maar, toch zeker als ze zich niet moeten houden aan een beheerscontract.
Ik vind de vergelijking tussen het niet inleggen van vervangbussen op een drukke binnenlandse lijn en in dit geval Brussel - Rijsel niet zo van de pot gerukt als sommige anderen hier. Wie ergens moet geraken, moet daar nmbm geraken met een aanvaardbaar alternatief.
Misschien ook deze verbindingen dan maar onder toezicht van de overheid laten uitbaten?

Ik blijf deze bus+treinrit net wel een praktische, (relatief) snelle en stipte manier van transport vinden. En heel lang kan die check-in voor max 100 personen nu ook niet duren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 05 okt 2022, 18:38 In heel deze zaak is er naar mijn mening maar één ding dat je Eurostar zou kunnen verwijten en dat is het feit dat ze de treinen op 10 november nu met erg dure plaatsen aan het vullen zijn. Daar had een prijsverlaging voor de bijkomende mensen die anders op 11 november zouden reizen misschien wel een mooie geste geweest.
Is dat niet net het gevolg van de onderbreking op 11/11? Dat er nog amper plaatsen beschikbaar zijn die dag, zijnde de duurste plaatsen.
Anderzijds houd je zo zij die niet per se hoeven te reizen dat weekend weg van de Eurostar, zodat er plaats is voor zij die net wel echt dan moeten reizen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 05 okt 2022, 18:30
Portbou schreef: 05 okt 2022, 17:59 Terwijl er nog geen paswoord op het forum zit nog snel deze domme vraag.
Waarom kan een Eurostar niet via L50A, L75,... en dan ten noorden van La Madeleine naar de HSL richting Kanaaltunnel ?
Dan stop je niet in Lille en mis je dus de reizigers die daar opstappen. Dat maakt zo'n operatie hoogstwaarschijnlijk financieel onrealistisch.
In de oplossing die nu voorligt worden deze reizigers opgepikt met extra stops van de treinen Parijs-Londen.
Overduidelijk geen probleem dus.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 05 okt 2022, 18:54
Shrek schreef: 05 okt 2022, 18:30
Portbou schreef: 05 okt 2022, 17:59 Terwijl er nog geen paswoord op het forum zit nog snel deze domme vraag.
Waarom kan een Eurostar niet via L50A, L75,... en dan ten noorden van La Madeleine naar de HSL richting Kanaaltunnel ?
Dan stop je niet in Lille en mis je dus de reizigers die daar opstappen. Dat maakt zo'n operatie hoogstwaarschijnlijk financieel onrealistisch.
In de oplossing die nu voorligt worden deze reizigers opgepikt met extra stops van de treinen Parijs-Londen.
Overduidelijk geen probleem dus.
Praktisch kan dat misschien, maar het probleem is eerder financieel. Je hebt dan een bijna lege trein Brussel-Londen die dan nog eens veel meer kost (veel langer onderweg, extra loodsen, ...) en dus zwaar verlies maakt. Het moet de moeite blijven voor Eurostar om het te organiseren. Er is niets dat hen verplicht om verlieslatende treinen te gaan rijden, gelukkig maar.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door DDietzen »

Er is ook niks dat hen verplicht om in dezelfde frequentie te rijden als normaal. Ik snap dat Eurostar niet de gebruikelijke 6-7 treinen per dag vol zou krijgen als de reistijd langer is wegens de omleiding én er niet in Lille wordt gestopt én het een feestdag is, maar als je uitdunt naar, zeg, 3-4 ritten kan ik me niet voorstellen dat die niet goed gevuld zouden zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 05 okt 2022, 18:42 Wie ergens moet geraken, moet daar nmbm geraken met een aanvaardbaar alternatief.
En dat is de grootste misvatting: er bestaat niet zoiets als een recht op vervoer naar Londen. Als Eurostar het niet wil doen, om goede redenen, dan moeten ze het niet doen. Er zijn andere manieren genoeg (vliegtuig, auto+ferry, auto+Eurostar, trein langs Kortrijk,...) voor wie persé die dag wilt reizen.
Treinen draaien altijd om grote groepen passagiers zo efficiënt mogelijk te vervoeren. Wanneer het om kleine aantallen gaat -zoals hier- moet je gewoon niet op de trein rekenen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 05 okt 2022, 18:30
Portbou schreef: 05 okt 2022, 17:59 Terwijl er nog geen paswoord op het forum zit nog snel deze domme vraag.
Waarom kan een Eurostar niet via L50A, L75,... en dan ten noorden van La Madeleine naar de HSL richting Kanaaltunnel ?
Dan stop je niet in Lille en mis je dus de reizigers die daar opstappen. Dat maakt zo'n operatie hoogstwaarschijnlijk financieel onrealistisch.
Calais Fréthun is er ook nog, dat zou je als uitwijkstation kunnen gebruiken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door groentje »

Vliegtuig is mogelijk niet haalbaar voor sommige reizigers (bijvoorbeeld om gezondheidsredenen), en zou sowieso niet moeten worden aangemoedigd. Veel ferry's laten geen voetpassagiers meer toe. Blijft dus op den duur enkel een (nacht)bus over waar je een hele dag op zit.
En waarom heeft Eurostar geen vervoersverplichting? Internationaal vervoer is lang niet enkel luxevervoer, net zoals omgeleide binnenlandse treinen en vervangbussen blijven rijden, ook als ze niet rendabel zijn, we doen het toch. Zelfs tijdens het hoogtepunt van de pandemie bleef Eurostar minstens éénmaal per dag rijden. Zeker als de facto monopolist hebben ze wat mij betreft echt wel een grotere verantwoordelijkheid dan een typische 'Trekt Uw Plan'.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door dentheo »

Ik zou het moeten opzoeken maar volgens mij zijn er in Europa landen waar de veroorzaker van de stremming de bussen betaald...zou dus in dit geval Infrabel zijn.
Dat zou misschien toelaten dat NMBS iets meer aan "zijn " klanten denkt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 06 okt 2022, 14:30 Ik zou het moeten opzoeken maar volgens mij zijn er in Europa landen waar de veroorzaker van de stremming de bussen betaald...zou dus in dit geval Infrabel zijn.
Dat zou misschien toelaten dat NMBS iets meer aan "zijn " klanten denkt ?
Voor de NMBS-klanten zijn er vervangbussen hoor, van iemand die naar Ath of Tubize moet kan je moeilijk verwachten dat ze een dag later reizen.

Ik merk wel nog iets op: Thalys begint op 12 november alweer te rijden, onmiddellijk na de geplande indienstname van het spoor. Eurostar laat de late trein echter nog niet rijden, hoewel dat wel perfect zou kunnen. Dat maakt het gat in de dienst wel een pak groter dan het zou moeten zijn.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 06 okt 2022, 21:22 Ik merk wel nog iets op: Thalys begint op 12 november alweer te rijden, onmiddellijk na de geplande indienstname van het spoor. Eurostar laat de late trein echter nog niet rijden, hoewel dat wel perfect zou kunnen. Dat maakt het gat in de dienst wel een pak groter dan het zou moeten zijn.
Omdag er dan een treinstel te veel in Brussel staat, dat leeg terug moet naar Londen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 06 okt 2022, 23:02 Omdag er dan een treinstel te veel in Brussel staat, dat leeg terug moet naar Londen?
Er zou nog een Brussel-Londen en tegelijk een Londen-Brussel kunnen rijden, volgens de gewone dienstregeling.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 07 okt 2022, 12:03
rdv schreef: 06 okt 2022, 23:02 Omdag er dan een treinstel te veel in Brussel staat, dat leeg terug moet naar Londen?
Er zou nog een Brussel-Londen en tegelijk een Londen-Brussel kunnen rijden, volgens de gewone dienstregeling.
Afhankelijk van welke zaterdag je kijkt, vertrekt de laatste Eurostar naar Londen in Brussel ergens tussen 18:52 en 19:00. Zelfs met een vertrek om 19:00 moet het spoor exact om 19:00 weer vrijgegeven zijn. Mss willen ze het risico niet lopen om toch onderweg stil te staan? Mss willen ze hun personeel niet oproepen om de terminal voor één trein te bemannen? Mss willen de Belgische of Britse politie en douane niet afkomen voor één trein?
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 4303 »

DDietzen schreef: 05 okt 2022, 14:54
Shrek schreef: 05 okt 2022, 13:34
4303 schreef: 05 okt 2022, 12:46 Maar ja, ik weet het, wij zijn prutsers die niet weten waar we mee bezig zijn en die liever geen reizigers hebben, want die doen ambetant.
Ja zo gaat het hier helaas de laatste tijd op het forum. Er zijn een heleboel stuurlui aan wal die het denken beter te weten. Maar ik ben zeker dat als zij aan de knoppen zouden zitten er helemaal niets meer zou rijden :lol:
Als je zo hooghartig alle ideeën op dit forum afknalt met "stuurlui aan wal" roest je vast in je eigen systemen. Ook wie bij het spoor werkt, heeft waarheid noch wijsheid in pacht. Natuurlijk zijn sommige ideeën van hier uiteindelijk niet haalbaar in de praktijk - en neem dat ons eens kwalijk, als er zo weinig informatie publiek beschikbaar wordt gemaakt over bijvoorbeeld de omgang met werkzaamheden en de redenen achter de genomen beslissingen - maar wat zegt dat het handelen van de betrokken spoorbedrijven altijd de allerbeste, meest optimale oplossing is? Niets en niemand is perfect, inclusief je eigen bedrijf. Het is onmogelijk te garanderen dat je binnen je bedrijf altijd 100% álle mogelijke opties hebt bedacht en accuraat beoordeeld. Iedereen heeft ook toch wel eens een eureka-moment, waarbij je denkt "waarom had ik daar niet zoveel eerder aan gedacht"? Met meer mensen die meedenken, ook - of wellicht zelfs juist - als niet iedereen dezelfde achtergrond en kennis heeft, heb je meer eureka-momenten. Als je ieder ander geluid neermaait met "het kan niet want het kan niet", knijp je alle creativiteit af en loop je uiteindelijk een reëel risico dat je de reiziger uiteindelijk niet het best mogelijke product aanbiedt, enkel dankzij je eigen arrogantie.
trainlovertje schreef: 05 okt 2022, 14:36 Voor ons, als buitenstaanders, lijkt niet voor een kwalitatief alternatief zorgen als kiezen voor de gemakkelijkste oplossing: niets doen. Als we dan creatieve oplossingen helpen zoeken, worden we onterecht aan de kant geschoven als idioten.
Je neemt me de woorden uit de mond :)
4303 schreef: 05 okt 2022, 13:14
DDietzen schreef: 05 okt 2022, 12:09 Ik kan me alleen maar aansluiten bij rdv en Portbou: je kan niet zomaar de vervoersvraag tussen twee hoofdsteden op een dag wegtoveren. Niet iedereen is een flexibele keuzereiziger, integendeel: velen moeten gewoon op een bepaald moment op een bepaalde dag ergens zijn en gaan niet hun hele agenda omgooien of een dag eerder/later reizen plus een extra overnachting inplannen alleen maar om per se met een normaal rijdende Eurostar te reizen.



Ervan uitgaand dat Eurostar niet omgeleid kan worden wegens beperkte lijn- en taalkennis, heb ik nog wel een ideetje:
  • Eurostar inkorten tot Lille-Europe - Londen
  • Pendeldienst tussen Brussel-Zuid en Lille-Flandres met bicourant MS96, waar reizigers dan naar Lille Europe kunnen wandelen om in te checken voor de Eurostar die daar begint/eindigt. Route bijvoorbeeld via L50A en L75. Met één omloop kun je waarschijnlijk iedere drie uur rijden, als er een goed pad te vinden is; anders twee omlopen in een tweeuursdienst
  • Personeel dat normaal in de Brusselse terminal zit ingeroosterd (van Eurostar, Belgische en Britse grenspolitie/douane of wat er al niet meer zit aan checks voor vertrek) verplaats je met diezelfde trein naar de terminal van Lille, om het personeel daar te versterken zodat die terminal ook de bijkomende reizigers uit Brussel kan verwerken
Elk jaar op 25 december is de tunnel onder de zee gesloten. Geen enkele trein tussen Frankrijk en Engeland. Geen shuttles, geen Eurostar, niks. Geen haan die daarnaar kraait.

Wat betreft jou voorstel, mooi op papier, maar niet haalbaar… in een Eurostar is er plaats voor 900 man, succes om die op 4 Ms96 te krijgen met al hun bagage uiteraard.
Terminal in Lille: capaciteit voor 300 reizigers. Slechts 2 lijnen voor controles en XRay, dus duurt zeker 1u om iedereen te controleren. Lille Europe, 4 sporen beschikbaar. Als je daar een Eurostar wil laten vertrekken, moet men 1u voor vertrek het spoor afsluiten en steriel houden. Dat gaat men echt niet doen hoor. Ze doen nu al lastig voor 10 min….
Reizigers die echt moeten reizen, de treinen tussen Parijs en Londen rijden wel en stoppen in Lille. Dus meted trein naar Rijsel en daar opstappen.
Kijk, dank voor deze info, dit helpt nog eens om een beter beeld te krijgen van de situatie. Er zit echter nog een aantal gaten in je argumentatie:
  • Een MS96 heeft 213 zitplaatsen bij mijn weten, 213*4=852. Eurostar verkoopt al enige tijd een deel van hun stoelen niet meer, omwille van de gebrekkige capaciteit in de terminal van Londen: als ik het me goed herinner is die nu beperkt tot 1500 passagiers per uur. Verdeeld over twee treinen per uur maakt dat maximaal 750 reizigers per trein, dus zelfs in het theoretische geval dat 100% van de reizigers van zo'n verkorte Eurostar Lille-Londen gebruik zou maken van de door mij voorgestelde pendel Brussel-Lille (wat niet het geval zal zijn aangezien er ook nog in Lille volk wil opstappen naar het VK), heeft iedereen een zitplaats. Dan hou je nog meer dan 100 zitplaatsen over die benut kunnen worden voor grote bagagestukken die niet in de bagagerekken passen, naast het feit dat een deel van die bagage tussen ruggen van vis-à-vis-opgestelde stoelen geplaatst kan worden.
  • Wat is het grote knelpunt bij die capaciteit van 300 reizigers in Lille: de doorloopsnelheid of de beschikbare ruimte? De doorloopsnelheid kan je verhogen door meer personeel in te zetten. De beschikbare ruimte is inderdaad niet te vergroten, of er zou precies toevallig een lege ruimte naast de terminal moeten zitten waar je provisorisch naar kunt uitbreiden, maar dat zou heel onwaarschijnlijk zijn.
  • Je kan de eerste paar reizigers die door de controles heen zijn, toch opvangen in de terminal alvorens ze het perron op mogen? In Rotterdam neem ik dat althans altijd waar wanneer ik er langskom vlak voor het vertrek van een Eurostar: de reizigers verzamelen zich in de terminal, vormen een rij, en pas relatief kort voor vertrek (pakweg 15 minuten) wordt die rij het perron opgelaten. Dan is het niet nodig om een uur van tevoren het perron al steriel te hebben. Als ik mij eerdere publicaties over de introductie van de directe Eurostar Amsterdam-Londen goed herinner, wordt in Amsterdam en Rotterdam een halfuur aangehouden.
  • Heeft Lille Europe werkelijk zoveel treinen per uur dat je de reguliere treindienst niet de helft van de tijd op drie perronsporen zou kunnen afhandelen? Zeker aangezien er die dag geen (lang kerende) TGV's naar Brussel rijden?
Zelfs als een aparte Lille-Londen-Eurostar niet mogelijk is vanwege de door jou aangedragen punten, en iedereen de Parijs-Lille-Londen dient te gebruiken, acht ik een pendeldienst Brussel-Lille met MS96 alsnog wenselijk. Het beperkt de reistijdvergroting voor reizigers van/naar Brussel en voorkomt 1 of 2 extra overstappen in Kortrijk en eventueel Gent, die voor internationale reizigers toch al niet wenselijk worden geacht. Bovendien heeft zo'n pendeldienst ook nut voor reizigers naar Parijs en de rest van Frankrijk, die eveneens via Lille moeten omreizen. Ik vermoed dat je die pendel echt wel vol krijgt, en je biedt sowieso een veel beter alternatief dan wat er nu is. Zeker aangezien de reguliere treinen Lille-Kortrijk normaal al ramvol schijnen te zitten, en dus nauwelijks ruimte hebben om de omgeleide internationale reizigers op te vangen.
Eventjes mijn gaten in de argumentatie opvullen.

De beperkingen voor de terminal in Londen is voor vertrek vanuit Londen. Aankomende treinen kunnen perfect vol zitten. Dit gaat ook het geval zijn als je op 11 en 12 november maar met 3 of 4 treinen naar Londen gaat rijden. Dus jouw 4 MS 96 gaan niet volstaan om reizigers en bagage naar Lille te brengen.

Wat betreft de capaciteit in Lille. Zowel de capaciteit als de doorloopsnelheid zijn daar beperkt. Doorloopsnelheid kan niet verhoogt worden met extra personeel, aangezien er maar 2 x ray toestellen zijn en 2 paspoort controle bureau’s, dus zelfs geen plaats voor extra personeel.

Dan het spoor een uurtje steriel houden. Na aankomst in Lille vanuit Londen, moet je de reizigers laten afstappen (10 min), stel moet gekuist worden (20 min), gesteriliseerd en klaargemaakt worden (20 min), pas daarna kan de boarding beginnen (20 min). Dus als alles goed gaat een dik uur.
Zelfs als je het oplost op een andere manier, heb je nog wat tijd nodig. Toekomen uit Londen, reizigers laten uitstappen, uitwijken naar Fives, daar stel kuisen, terug naar perron. Dan sterilisatie en klaarmaken (20 min) daarna boarding (20 min). Dat is nog steeds 40 min aan het perron.
Reizigers blijven in de terminal en mogen pas 20 min voor het vertrek naar het perron.

Wat betreft de extra pendels, is idd wenselijk. Maar is dit haalbaar met de huidige personeelstekorten bij de NMBS?
En wat met reizigers met grote valiezen, kleine kinderen, rolstoelgebruikers, ouder mensen, …. Die allemaal naar Lille Flanders krijgen zal ook niet makkelijk zijn.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door JHS2013 »

Blijkbaar zitten de grenstreintjes naar Lille barstensvol…
Plaats reactie