geen HST verkeer naar Parijs 11 november

4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 4303 »

Portbou schreef: 03 okt 2022, 17:21
4303 schreef: 02 okt 2022, 22:44 Aangezien we dan door Vlaanderen moeten rijden mogen alleen Vlaamse bestuurders er mee rijden...
Schrijf jij nu dat Waalse bestuurders niet in Vlaanderen mogen rijden ?
Dat zal ik toch wel verkeerd begrepen hebben. Hoe werkt dat anders op een verbinding als Oostende-Eupen ?
Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door ovspotter_be »

En dat kleine stukje tussen Vorst en Lembeek dan?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 03 okt 2022, 17:23 Een toonbeeld van efficiëntie en flexibiliteit toch die spoorwegen :cry:
Alsof er nooit eens een autosnelweg dicht moet waarbij de omeidingsroute belachelijk lang is :roll: Dit soort situaties zijn uitzonderlijk, middelen investeren om in zo'n gevallen iets anders te kunnen doen zijn verloren middelen op andere momenten.
Hiermee moet je toch echt leren leven hoor.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door trainlovertje »

4303 schreef: 03 okt 2022, 18:21 Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
Daar haal je iets aan waarover ik al lang met een vraag zit: welke stukjes Vlaanderen vallen onder de tweetalige verkeersleiding? Brussel- Lembeek/Tubize (L96), Brussel - Edingen (L94), Brussel - De Hoek/Waterloo (L124) en Brussel - Hoeilaart/La Hulpe (L161) sowieso lijkt me, maar ook Brussel - Luik? Zo ja, zowel via HSL 2 als via Landen? En dan misschien ook nog station Geraardsbergen voor de TB's uit Mons? Evt zelfs station Kortrijk?

Edit: en Brussels airport ook waarschijnlijk?
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 03 okt 2022, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 4303 »

ovspotter_be schreef: 03 okt 2022, 18:44 En dat kleine stukje tussen Vorst en Lembeek dan?
Dat is een uitzondering die toegestaan is door Infrabel. Blok post Brussel zuid, dus zowiezo 2 talig en Traffic controle is daar ook 2 talig. Er is bij Eurostar, net zoals bij Thalys en TGV geen enkele bestuurder die Nederlands spreekt. Behalve de Vlamingen uiteraard.😎
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door jknockaert »

4303 schreef: 03 okt 2022, 18:21Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
Was daar nu echt geen oplossing voor te bedenken bv. met een tweetalige machinist gehuurd van een andere vervoerder als pilot in de Eurostar cabine voor het stukje door Vlaanderen? Of zitten alle vervoerder met een tekort aan machinisten?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 03 okt 2022, 19:31
4303 schreef: 03 okt 2022, 18:21 Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
Daar haal je iets aan waarover ik al lang met een vraag zit: welke stukjes Vlaanderen vallen onder de tweetalige verkeersleiding? Brussel- Lembeek/Tubize (L96), Brussel - Edingen (L94), Brussel - De Hoek/Waterloo (L124) en Brussel - Hoeilaart/La Hulpe (L161) sowieso lijkt me, maar ook Brussel - Luik? Zo ja, zowel via HSL 2 als via Landen? En dan misschien ook nog station Geraardsbergen voor de TB's uit Mons? Evt zelfs station Kortrijk?

Edit: en Brussels airport ook waarschijnlijk?
Enkel L161, L124 en L96 onder Brussel tellen als tweetalig ondanks dat ze in het Nederlandstalig gebied liggen. Komen en Voeren liggen in het andere taalgebied. Voor de rest moeten de bestuurders de taal van het taalgebied kennen. Leuven is dus Nederlandstalig en Edingen Franstalig.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 03 okt 2022, 20:50 Enkel L161, L124 en L96 onder Brussel tellen als tweetalig ondanks dat ze in het Nederlandstalig gebied liggen. Komen en Voeren liggen in het andere taalgebied. Voor de rest moeten de bestuurders de taal van het taalgebied kennen. Leuven is dus Nederlandstalig en Edingen Franstalig.
Dus bestuurders ICE van Luik zijn Nederlandstalig? Heb ooit eens met één van hen een woord Nederlands mee proberen spreken, was geen succesverhaal.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 03 okt 2022, 20:58
Shrek schreef: 03 okt 2022, 20:50 Enkel L161, L124 en L96 onder Brussel tellen als tweetalig ondanks dat ze in het Nederlandstalig gebied liggen. Komen en Voeren liggen in het andere taalgebied. Voor de rest moeten de bestuurders de taal van het taalgebied kennen. Leuven is dus Nederlandstalig en Edingen Franstalig.
Dus bestuurders ICE van Luik zijn Nederlandstalig? Heb ooit eens met één van hen een woord Nederlands mee proberen spreken, was geen succesverhaal.
Zij moeten de procedures in het Nederlands kunnen afhandelen.
Ducktape
Berichten: 438
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Ducktape »

Moesten er morgen strenge controles zijn op de anderstaligheid van bestuurders, er zouden amper nog treinen de taalgrens over rijden. Niveau B1 is vereist, zijnde procedures zoals Shrek zegt, maar je moet ook begrijpen en kunnen uitleggen wat er aan de hand is natuurlijk. Iets wat vaak moeilijker ligt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

Naast taalkennis en lijnkennis zijn omleidingen voor Eurostar sowieso niet vanzelfsprekend, je moet immers kunnen garanderen dat zo'n trein tussen de terminal in Brussel en Lille Europe niet komt stil te staan. De route langs Halle is daarvoor voorzien, maar langs pakweg Gent en Kortrijk is dat tussen het andere verkeer door bijna niet te regelen zonder impact op de rest.

EDIT: ik realiseer met net dat je vanuit Moeskroen helemaal niet in Lille-Europe geraakt. Eurostar omleiden is dus totaal uitgesloten.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 03 okt 2022, 18:48
Portbou schreef: 03 okt 2022, 17:23 Een toonbeeld van efficiëntie en flexibiliteit toch die spoorwegen :cry:
Alsof er nooit eens een autosnelweg dicht moet waarbij de omeidingsroute belachelijk lang is :roll:
Nutteloze en foute vergelijking.

Ik begrijp best dat een spoorweg of een autosnelweg af en toe dicht moet voor werken.

Maar dat de spoorwegen niet in staat zijn om een haalbare omleiding uit te werken vind ik onbegrijpelijk. Nota bene : België is een land met één van de dichtste spoorwegnetwerken ter wereld.

Het wegennet is trouwens nog veel dichter dus je vergelijking met de autosnelweg begrijp ik niet. Omleidingsroutes voor wegenwerken zijn namelijk nooit belachelijk lang... wel dikwijls belachelijk vol met files.
Laatst gewijzigd door Portbou op 04 okt 2022, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Portbou »

4303 schreef: 03 okt 2022, 18:21 Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
Ik zou denken dat een plaatsje als bestuurder van Eurostar zeer gegeerd is onder de machinisten.
Is het dan echt niet mogelijk om van de kandidaten te eisen voldoende drietalig te zijn om procedures te kunnen doorlopen ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 03 okt 2022, 22:26 Naast taalkennis en lijnkennis zijn omleidingen voor Eurostar sowieso niet vanzelfsprekend, je moet immers kunnen garanderen dat zo'n trein tussen de terminal in Brussel en Lille Europe niet komt stil te staan. De route langs Halle is daarvoor voorzien, maar langs pakweg Gent en Kortrijk is dat tussen het andere verkeer door bijna niet te regelen zonder impact op de rest.
En als de Eurostar ondanks alles wat voorzien is nu toch eens moet stoppen tussen Brussel en Lille-Europe...
Bijvoorbeeld personen in het spoor (want dat is weer heel populair tegenwoordig) in Buizingen.

Wat gebeurt er dan ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 04 okt 2022, 17:37En als de Eurostar ondanks alles wat voorzien is nu toch eens moet stoppen tussen Brussel en Lille-Europe...
Bijvoorbeeld personen in het spoor (want dat is weer heel populair tegenwoordig) in Buizingen.

Wat gebeurt er dan ?
Dan mag iedereen in Lille uitstappen en terug door de security gaan.
Plaats reactie